Kap. 14 – Case Studies: Cultural Constraints

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Advertisements

Naturfag Nasjonal digital læringsarena, Naturfag
E-Training.… utforsking av nye fronter Dr. Ing. Bassam Hussein NTNU.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Velg sjøveien - medieomtale og annonsering Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse Oslo Havn KF.
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Hvorfor vurdere av avstandsoverbyggende medier.
Kap. 64 Continously Online How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kap. 7 – Symbolic data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 14 – Case Studies: Cultural Constraints How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
INF111 Innføring i nformasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Flash og ActionScript - eksempler og oppgaver
Borre ungdomsskole
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Ny Nettspansk: ¿Me oyen? III ANPE-konferanse Tromsø.
Nasjonal Sikkerhetsdag 2009 Røros kommune. Hva er Nasjonal Sikkerhetsdag? En mulighet til å lære mer om informasjonssikkerhet En dugnad for å bedre informasjonssikkerheten.
Podcasting på odontologi. Kort om hva podcasting er. Mer om hvorfor vi podcaster. Deretter hvordan vi podcaster. Til slutt: Funker det???
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Fra ildsjeler til organisasjonsendring
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
1 Kap. 61 – Case: An Adaptive System How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
ENDELIG ER DET DIN TUR!. Nødvendige verktøy Linker herfra til universitetenes egne hjemmesider Fronter –
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Kap. 16 – Case Study: Internet Elections How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
Kulturelle begrensninger Pensum: Olsen, kap. 4 ”Cultural Constraints”
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
1 Kap. 8 – Cost-benefit of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
1 Kap. 59 – Automatic Translation How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kap. 6 – Cases of Formalization Level How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai.
Samarbeid REN og Høyskolen i Bergen Prosjektnavn: Fra Montør til Ingeniør Bachelorgrad i elkraftteknikk for inntil 24 studenter. Studentene er ansatte.
Kap. 25 – Simpler Software Development for Niche Companies How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and.
Kap. 27 – Case 2: Developing Apps How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A.
Er du klar for nye utfordringer? Du får verdifull erfaring, kunnskap og kompetanse! Bli frivillig i Kirkens SOS krisetelefon eller SOS-chat!
Kap. 23 – Software Engineering How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kap. 45 – Online Symbolic Services – Case studies How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
1 Kap. 8 – Cost-benefit of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kap. 4 – Cases of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Kap. 4 – Cases of Formalization
Sosiale medier – Hva nå, rådmann?
Kap. 8 – Cost-benefit of Formalization
Kap. 4 – Cases of Formalization
Kap. 48 – A Better Model? How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Oppfølgingsmøte for ITALIENSK
Kap. 64 Continously Online
Kap. 65 Internet and Democracy
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Strategisk bruk av IT IBE250 Professor Kai A. Olsen
Nettmaster og industrimaster i Industrial IT and Automation
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Welcome Back to School Film med Lars Olsen, Dean Bachelor.
Serious Privacy Game Workshop
Tips og triks Slide slettes!
Tips og triks Slide slettes!
Utskrift av presentasjonen:

Kap. 14 – Case Studies: Cultural Constraints How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet i Bergen og Høgskolen i Molde

Nettundervisning Mange case i boka Skal se på nettundervisning her (online education) Stor satsing i dag Mange modeller: Rene nettuniversiteter Kombinasjon, studentene tar noe fysisk og noe på nett Nettundervisning mot store grupper, gjerne med eksamen, men uten studiepoeng (gratis, ledd i markedsføring eller avgift) => MOOCS (Massive Open Online Courses)

Utgangspunkt Tradisjonelle universitetsstudier er kostbare. F.eks. må et betale $50.000 (300.000 NOK) for hvert år på lavere grad ved Harvard Forskning finansieres av undervisning Med ny teknologi får en så en åpning for å tilby andre løsninger Også nettuniversiteter som kun har fokus på undervisning. For å møte konkurransen tilbyr tradisjonelle universiteter også online kurs.

Online undervisning ikke nytt Korrespondanse-undervisning (post som kommunikasjonskanal), fra etter verdenskrigen England (GB) tidlig ute med ”Open University”, bruk av radio og TV (1971) I Norge hadde vi skolefjernsyn MIT og andre har lagt forelesninger på nett i minst 10 år

Men nå skjer det mye To start-ups ut fra Stanford University satser på MOOCS, Massive Open Online Courses: Udacity, startet av Sebastian Thrun, en kjent IT professor (førerløse biler), har 100 millioner kroner i investeringskapital til sitt firma Udacity, 475.000 brukere. Bruker forelesere fra næringslivet. Coursera, også 100 mill i startkapital, mer enn 2 millioner studenter. Gir standard universitetskurs. Harvard og MIT vil hver satse 200 millioner på edX, en non-profit organisasjon som skal tilby kurs fra topp-universiteter. Også mange andre (i Europa, Australia, Canada...)

Forretningsidé Effektivisere undervisning Senke priser Øke tilbudet Tilby til nye grupper Utnytte ny teknologi (video, interaktive systemer, automatisk hjelp, automatisk eksamen, bruk av multimedia, spill) Individuell tilpasset undervisning (du kan se forelesningen når du vil, i den farten du vil) Mange kurs tilbys gratis, men en kan ta betalt for å overføre eksamener til studiepoeng og grader, til å utdele kursbevis, m.m. Forretningsmodellen kommer etter hvert (som med Google og Facebook) En kan også ta betalt for å anbefale gode studenter til arbeidsgivere

Men gir ikke alt Det å følge online undervisning krever motivasjon MIT’s gratis kurs i elektriske kretser fikk 155.000 påmeldinger, men bare 5500 bestod eksamen. Likevel – 5500 er et stort tall. Lettere å bygge sosiale nettverk på et fysisk universitet, og det er nok en viktig grunn til å studere ved Harvard, MIT, Oxford, Cambridge. Du blir kjent med dine medelever, som med stor sannsynlighet kommer inn i viktige posisjoner. Enklere å bli motivert av medstudenter på et fysisk universitet Kan ha åpnere eksamensoppgaver (mer utredning) når faglærer sensurerer (automatiske eksamener blir ofte multiple choice).

Kredibilitet Kredibilitet blir et problem: får en studiepoeng og grader, hvem garanterer for kvaliteten, vil arbeidsgivere ha tillitt til papirene… Men, om studenter med MOOC eksamener blir ansatt og gjør det godt kan det tenkes at dette er nok.

Kombinasjoner Online kurs kan brukes som ledd i markedsføring. Et vanlig universitet kan øke tilbudet ved å integrere online kurs. Da kan forelesere bruke mer tid på individuell veiledning, diskusjoner m.m. (en idé vi har hørt om før – datamaskin tar seg av det formaliserte, vi tar det åpne) Noe hjelp og støtte kan gis online også for vanlige kurs. HiMoldeX og dette kurset er eksempler.

En sideeffekt En nettavis har den fordel at de kan se hva leserne klikker på og hva de bruker tid på Den samme effekten får vi her, vi får langt mer data om hvordan studentene studerer. Det kan gi verdifull kunnskap også for tradisjonell undervisning.

Automatisk undervisning Det vi snakker om her er stort sett undervisning gitt av mennesker, men distribuert på nye måter En ny mulighet er automatisk undervisning, der datamaskinen tar seg av opplæringen, f.eks. i form av spill Det kan bli et paradoks: Det datamaskinen kan lære bort kan den også utføre, altså er ikke dette kunnskap vi mennesker trenger Men denne type opplæring kan være nyttig for ”training”, f.eks. for folk som skal lære å styre maskiner.

Kostnader Det koster lite å legge ut video av forelesninger på nett Men nytten er også begrenset. Det blir mulighet for å ta igjen tapte forelesninger eller se om igjen på vanskelige deler, men krever mye av studenten Fører teknologien til at færre deltar (se diskusjon på universitetsavisa.no) Skal en legge opp til ren online undervisning er det for enkelt å filme foreleseren, da bør en isteden utnytte mediet (intervjuer, gode case fra virkeligheten, etc.), men det er kostbart. Fra himoldex.no, Høgskolen i Moldes satsing for å få video av forelesninger på nett.

Uansett IT vil påvirke undervisning (som teknologien påvirker alt annet) Men, om Thrun’s påstand: Om 50 år vil det bare være 10 universiteter igjen er riktig kan nok diskuteres. Mer (PBS nyhetsinnslag): http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=YJ8vBNQbem0

Ny måte å undervise på Nettundervisning (MOOCS mm) kan tvinge fram en ny arbeids- og undervisningsform på de «fysiske» universiteter. Vi må i større grad dra nytte av at studentene er fysisk til stede.

Konklusjon Kanskje litt mindre «hype» i dag enn for få år siden Vi oppdager at det er begrensninger i MOOCS modellen, ikke minst ved at videoformatet er krevende for studentene mht motivasjon. Og at de sosiale koplinger, drivkreftene, kan mangle