Presis, ofte og behagelig

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
För demokrati i Norrköping
Advertisements

Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i påsken for en liten påskepils med.
Agenda Innledning og status Spørreundersøkelse
Det handler om byen vår Bergen har et problem • Luftforurensingen i Bergen er helseskadelig. Det er påvist at folk blir syke • Hver dag står folk i lange.
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Kartlegging av tilgjengelighet I Bydel Stovner
Høyhastighetsutredningen
Velg sjøveien - medieomtale og annonsering Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse Oslo Havn KF.
BILKØ TIL EVIG TID? Naturvernforbundet Eddie Westad Statens vegvesen.
Norsk Scania AS Presentasjon dialogkonferanse
Hans Richardsen, Statens vegvesen
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
UTVIKLINGSPROSJEKT LANGS KONGSVINGERBANEN Senterpartiene i Sørum, Nes, Fet og Aurskog-Høland kommune.
Innhold Resultat fra holdningsundersøkelse om bomringen og Oslopakke PROSAM-rapport 120.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Reguleringsplan Vendespor Ski sør -del av Follobanen – nytt dobbeltspor Oslo – Ski Åpent møte
Informasjonsmøte Bussvei 2020
Konnerudgata Trafikksikring og bussholdeplasser
Hvordan måle fremgang? Utvikling av tilgjengelighetsindikatorer for kollektivreiser under handlingsprogrammet for BRA Inger Marie Lid, Sosial- og helsedirektoratet,
Vi baner veg for deg !.
Mjøsnett-ideen Kollektivsatsing i Mjøsregionen
Sanntids informasjonssystemer for kollektivtrafikken i Tromsø
Bilkø til evig tid. Stavanger, 5
Møte for samkjøringsambassadører 12. september 2012.
Ung i BKK 19. oktober Om prosjektet Ambassadørnettverk Høstkampanje Demo Idemyldring Agenda.
Møte for samkjørere hos Aker Solutions 19. oktober 2012.
Samferdsel Transportsektoren bidrar til at utslippene øker Veitrafikken står for 1/3 av Norges klimagassutslipp Veiutbygging ødelegger verdifull matjord.
Hvordan mener du fordelingen av pensjonsfondet ideelt sett burde vært?
Sannheter og myter om tømmervogntog
Sykkelbyen Lillestrøm Strømmen
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Bærekraftig bompengeregime Erfaringer fra Oslopakke 3 Fylkesordfører Anette Solli.
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Erfaringer fra Nittedals-anbudet
Nye løsninger – hva skjer og hvordan går man fram?
Rånåsfoss – Mulig samordning med Auli
Kristiansand Samkjøring i Bergensområdet Bytransport på en fornybar måte. Arild Eggen Prosjektleder.
Punktlighet på Jærbanen
Oddmund Sylta | 21. juni Bybanereisen – en god opplevelse for brukeren Direktør Oddmund Sylta, Skyss 21. juni 2010.
Høyhastighetsutredningen ble levert
KULTURTILBUD OG KULTURINTERESSER PÅ NORD-JÆREN 2012 Interkommunalt kulturåd Randaberg, Sola, Sandnes og Stavanger.
Laget av: Kamilla M Sofie Synne
Bruk av transportmidler i hverdagen Totalrapport.
Samferdselsutvalet 21/ Ordførar Oddvar Grøthe Rv 52 Hemsedalsfjellet.
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON ”Jernbanen som regionutvikler”. Vestfold v/Osmund Ueland.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
KRAFT OG BEVEGELSE Fysikk.
Bestemmelser om prestenes reiser
Roboter og matematikk.
Kommunemøter RPBA - om RTP
Presis – Ofte – Behagelig
Presis, ofte og behagelig
Aksjon Skoleveg 2016 Rønsberg - ensidig busslomme Balstad - kantstopp
…og de selvkjørende bilene og bussene
Innlegg Dialogmøte: Buddy Mobility
Bilkø til evig tid? Debattmøte Naturvernforbundet 5. september 2011
Bilbelte Læringsmål: Naturfag
Akershus fylkeskommune
Jernbane i Trøndelag
Kommunemøter RPBA - om RTP
Trondheim sentrum fram mot 2040
KOLLEKTIVTRANSPORT ROMERIKE
Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i påsken for en liten påskepils.
Superbuss Høystandard busstilbud i Trondheim
NY SNARØYVEI – UTFORMING (1)
Europeisk mobilitetsuke 2015
– samling for sekretariat i bypakker, Hans Kringstad
Planetslette B r e t t e k a n t Store stjerner
Handlingsprogram
Utskrift av presentasjonen:

Presis, ofte og behagelig Bussveien Presis, ofte og behagelig Tenk bane kjør buss…

Knytter Sandnes – Stavanger – Sola sammen Nå bygges del for del på det som blir Europas lengste bussvei. Bussveien blir en felles identitet og et felles kjennemerke for Nord-Jæren. Den vil bli 50 km og Europas lengste bussvei. Bussveien er også det største sykkelvei og egen gangvei prosjektet på Nord-Jæren. Vi får et kollektiv-system for flertallet av regionens befolkning som er pålitelig og gir lyst til å ta buss.

Presis, ofte og behagelig Presis: Bussene kjører i egen veibane og hindres ikke av bilkø – du kan stole på at bussen kommer presis og har en reisetid som er fast, selv i rushtiden. Ofte: Linje A og B har tilsammen 16 avganger i timen. Linje A går hele døgnet. Behagelig: Bedre vei med rette strekninger og nye store busser med lavt støynivå. Raske stopp på holdeplassen er også en fordel. Busslommene erstattes av kantsteinstopp, det vil si at bussen stopper i veien, uten å svinge inn til siden. Høy kantstein gjør at du kan gå rett inn i bussen. Bussbilletter kjøpes via mobil eller fra automat på holdeplassene. Passasjerene går raskt av og på gjennom fire doble dører. Sanntidsinformasjon på holdeplassene og universell utforming. Presis, ofte og behagelig

Bussveien blir ryggraden for kollektivtrafikken på Nord-Jæren. Allerede nå går det flere busser der Bussveien bygges. Rute 2 og 3 vil bli A og B og har 16 avganger mellom Sandnes-Stavanger og 12 mellom Stavanger-Tananger + andre ruter.

Bussveien får et eget design. Våren 2016 arrangerte Statens vegvesen en designkonkurranse for holdeplassene. Vinnerdesignet «Den røde tråden» skal videreutvikles og profilprogram skal på plass dvs. logo, grafisk profil og design på kjøretøy og mer.

Holdeplassen er en skulpturell tolkning av det dramatiske, poetiske, vakre og forførende landskapet i fjord-Norge. Taket er formet som Preikestolen. Det er tatt utgangspunkt i lokale materialer, bygnings- og naturelementer. Nå jobber Statens vegvesen med å gi holdeplassen bedre klimaskjerming, trafikksikkerhet og universell utforming. Det er ikke bestemt når først holdeplass bygges.

Holdeplassen vil de fleste steder bli 50 meter og tre meter bred Holdeplassen vil de fleste steder bli 50 meter og tre meter bred. Mange steder vil det også bli bygget god sykkelparkering. Det blir lengre avstand mellom holdeplassene, slik at bussen kommer raskere fram.

Fylkestinget har vedtatt at utslippsfrie trolleybusser på 18 og 24 meter med lavt støynivå, skal kjøre på Bussveien. Batteribusser (mindre busser og kortere ruter) skal gradvis innføres på omliggende ruter etter hvert som teknologien modnes. Bussene vil ha moderne komfort med god plass og fungere som en bybane på hjul.

Hvorfor bussvei? Vi trenger et moderne kollektivtilbud, slik at flere velger buss framfor bil. Regionen vår vokser, til tross for nedgangstidene i arbeidsmarkedet. Flere folk betyr mer trafikk. Når vi tar bussen, sykle og går når vi kan, blir det bedre plass på veien for de som må kjøre.

Mer informasjon - Bussveien.no

Du finner Bussveien på Facebook, Twitter og LinkedIn