Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Lag film. Lag video •Videoteknologien har utviklet seg raskt de siste årene. Digital video er i ferd med å avløse analoge systemer. Med digital video.
Advertisements

Personvern: Hvorfor kundene bryr seg? Tor W. Andreassen, PhD Professor.
Salgsteknikker & Sosial media
Sosiale nettverk Hvilke kjennetegn har de?
Kap. 64 Continously Online How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kap. 63 – Cloud Data for the Individual – A personal assistant How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life,
Hva er verdien av å ha biblioteksressurser representert i sosiale nettverk som f.eks Facebook?
Kap. 7 – Symbolic data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 14 – Case Studies: Cultural Constraints How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
? Hva er.
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
Kap. 15 – Privacy and Security How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Lojalitetssystem, Database
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
1 Kap. 61 – Case: An Adaptive System How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 16 – Case Study: Internet Elections How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
Misjon Isave skal tilby en “do-it-your-self” løsning til markedsførere for å etablere automatisert dialog mot markedet.
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
1 Kap. 8 – Cost-benefit of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Informasjon og Internet Kjetil Otter Olsen Underdirektør IT-Drift, USIT.
1 Kap. 59 – Automatic Translation How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kap. 6 – Cases of Formalization Level How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai.
Kapittel 8: Profilering Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Mobilapper. Nett bank apper Reise og navigasjon.
Digitale kommunikasjonsarenaer. Digital kommunikasjon Digital informasjon vil si informasjon som er lagret som tallkoder (0 og 1) Digitale medieplattformer.
Kap. 25 – Simpler Software Development for Niche Companies How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and.
Kap. 27 – Case 2: Developing Apps How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A.
Sosiale medier Film: Social media revolution 2011Film.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Kap. 23 – Software Engineering How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kap. 45 – Online Symbolic Services – Case studies How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Markedsføring og video Sosiale medier og bruken av disse er viktige – i noen tilfeller alene men også i kombinasjon med tradisjonell markedsføring.
1 Kap. 8 – Cost-benefit of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kap. 4 – Cases of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A.
Digitalisering og finansnæringen
Markedsføring.
IBE151 Praktisk programmering
Kap. 4 – Cases of Formalization
Betalingsmodulen Innledning til diskusjon 25. november 2015
Jane B. Sæthre Trondheimskonferansen 28. januar 2017
Velg digital postkasse på Norge.no
Innsamling av ekstremt sensitive data til forskning
2016 VISMA Arbeidsfordeling i praksis
UTDANNINGSVALG 10. KLASSE
Kap. 8 – Cost-benefit of Formalization
Kap. 4 – Cases of Formalization
IBE110 Informasjonsteknologi: Hvordan IT endrer verden
Kap. 48 – A Better Model? How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 64 Continously Online
Kap. 65 Internet and Democracy
Kap. 14 – Case Studies: Cultural Constraints
(Selskapsnavn) Markedsplan
Segmentering og posisjonering
Håndtering av telekommunikasjon (kap. 6)
Personvern på vikende front?
Realtime analyse brukt til beslutningsstøtte
6. desember desember 2018 Hei, mitt navn er Trude, og jeg er ny i jobben som digital markedsfører hos blivakker.no. Jeg fått i oppgave og foreslå.
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering
Markedsplan 2011.
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Finn fram på finn.no Søk på finn.no på internett
Rekruttere elever til å lage innhold
Nordisk samarbeid om klauvhelse
Store data – store muligheter: datavisualisering av et semester
Utskrift av presentasjonen:

Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet i Bergen og Høgskolen i Molde

Data blir elektroniske Ved overgang til elektroniske media får vi tilgang til store mengder data på elektronisk form, for eksempel: Kommunikasjon på Facebook Data fra smarttelefon Søking på Google Transaksjonsdata. Bruk av kredittkort Alle disse tjenestene legger igjen elektroniske data, det gjorde ikke vanlig konversasjon, manuell søking, betaling med kontanter. Tidligere var data enten ikke tilgjengelig eller bare på papir.

Mange datakilder Komplette værstasjoner, koplet på Internett, kan registrere værdata kontinuerlig. Foto og video kommer direkte på digital form. Digitale billetter gir ikke bare et mer effektivt billettsystem, men en får store mengder data for senere analyse. Når mange butikk-kjeder innfører elektroniske kundekort er en viktig grunn til at en nå får data om kjøpemønstre.

Eksempler MRI generer store datamengder, kan vises som 3D bilder Google steet-view har tatt kontinuerlige bilder fra veier over hele verden. Dette har kostet mye, men Google ser verdien av å ha slike data. Tjenestene kommer senere. Data på papir (som aviser fra gamle dager og bøker) skannes inn og blir tilgjengelig elektronisk (noe i tekstform og noe i bildeform): bokskya.no gutenberg.org avisarkiver Google Scholar

Utnytting av data Vi ser at disse basisdata kan være svært verdifulle, for eksempel for å: Identifisere gode og dårlige kunder I markedsføring, vise riktig reklame for riktig person (der sannsynligheten er stor for at vi kan få et salg) Se tidlige potensial for et produkt, analysere trender… Tilpasse produktet, for eksempel flyreiser, bedre til markedet

Big data Så store datamengder at de ikke kan håndteres med tradisjonelle metoder (filsystem, databaser). Eksempler: Facebook Google Meteorologi Biologisk forskning (bioinformatikk) Innen forretningsverden (Business informatics)

Datakilder

Eksempel: Big data & Naturlig språk Eksempler: Facebook Graph Search Apple Siri Microsoft Kinect IBM Watson Google Now Google translation https://www.facebook.com/about/graphsearch

Markedsføring All din bruk av nettsider, Facebook, Twitter, YouTube, Google etc blir lagret Da kan en bygge opp profiler av kunder. I utgangspunktet er disse anonymisert, men det viser seg at koplingen fra anonym profil til person ofte er enkel. Profilene brukes for målrettet markedsføring.

Målrettede annonser Når du går inn på en nettside vil denne ha plass for annonser. Data om deg sendes potensielle annonsører som byr (automatisk) på plassen. Dette tar et brøkdel av et sekund. Høyeste byder vil da kunne plassere sin annonse på siden, som du ser når siden blir lastet opp i browseren din.