PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Advertisements

BI Norwegian Business School Kvoteplasser i Øst SIU seminar 9 mars 2012.
Generiske ferdigheter i ph.d.-utdanningen Hva, hvorfor og hvordan?
Jan Helge Luth Praktisk bruk av IKT i undervisningen
Samarbeid for suksess - universitetssykehusfunksjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Strategiske partnerskap med institusjoner i sør – Erfaringer og utfordringer Marit Egner, Forskningsadministrativ avdeling.
HR satsing og oppfølging av Charter og Code Orientering for Universitetsstyret 2. mars 2010 HR-direktør Anita Sandberg.
1Internasjonalisering April Internasjonale mål Delta i det europeiske utdannings-, forsknings- og innovasjonsområdet Samarbeide med kinesiske.
Bibliotek som støtte for forskning og utdanning. Fra en høgskolerektors ståsted Lise Iversen Kulbrandstad,
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
2004 Samarbeid med IFE – relevante institutter Senter for materialvitenskap og nanoteknologi (SMN) Fysisk institutt Kjemisk Institutt Matematisk institutt.
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
Institutt for informatikk Universitetet i Bergen Presentasjon på Kick-off-møte i NISNet 10. oktober 2007.
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
PhD- utdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Halvdagsseminar 7 mars - 06 Prodekanus Anne Marit Blokhus.
18. juni 2010 Ingebjørg Tyssedal, Mentorordning for kvinnelige førsteamanuenser og kvinner i postdoktorstillinger – Hva skjer.
1 Forskerutdanning HF-fakultetet Professor Leiv Egil Breivik Engelsk institutt.
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram: Hva vil vi egentlig med mobilitet på ph.d.- nivået? Internasjonaliseringskonferansen Anna.
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram:
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Den grimme elling YNGVE NORDKVELLES BETRAKTNINGER OVER NØDVENDIGE GREP SOM MÅ TAS FOR Å GJØRE FØRSTELEKTORKVALIFISERING TIL EN PHD.
Bionæringene: Nasjonale muligheter og utfordringer
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012 Seminar
Norwegian Ministry of Labour and Social Affairs Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Velg ASD mal NORSK under ”oppsett”. Social inclusion for people from.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
1 August 2013 Internasjonalisering. 2 August 2013 Internasjonal handlingsplan 2011–2014 Internasjonalisering skal integreres i all faglig aktivitet i.
Universitetet i Bergen Hav, liv, samfunn [PLASS FOR ENHET (FAKULTET, INSTITUTT, AVDELING ETC.)] Her kan du skrive enhet/tilhørighet! Sett blank hvis dette.
Veien til Universitetet i Sørøst- Norge. Professor Rune Nilsen Leder for interimstyret for fusjonen mellom HBV og HiT.
Tall og fakta 2015 Universitetet i Bergen Oppdatert Her kan du skrive enhet/tilhørighet! Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. [PLASS FOR ENHET.
Centre for Integrated Petroleum Research University of Bergen, Norway Erfaringer fra CIPR, Senter for fremragende forskning Erfaringer fra start og drift.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Anne Husebekk Rektor Foto: Geir Gotaas Bevisst Ambisiøs Mangfoldig Kjønnsbalanse i akademia.
EQUIS akkreditering - bibliotekets rolle. Agenda Hva/Hvorfor EQUIS? Prosessen Bibliotekets rolle.
Her kan du skrive enhet/tilhørighet. Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. Innhold i dette feltet styres her: Meny -> Sett inn (Mac=Vis) -> Topptekst.
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Forskerutdanning og gjennomføringstid ved MN-fakultetet
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
IDI FU-møte 10/ Quick presentation round
Hvordan lærer vi på bransjenivå? Hva gjør Norsk olje og gass?
Rekruttering og tilrettelegging for yngre forskere i etableringsfasen
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Innovasjon, viktig del av samfunnsoppdraget til NTNU – møter globale utfordringer og skaper kommersielle muligheter. «Nytt utdanningstilbud i innovasjon»?
Relevant questions for the Reference Group
Hvilke muligheter finnes i andre deler av 6RP?
Centre for Engaged Education through Entrepreneurship
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
Prodekan bachelorutdanning IV
EiT : Avløpsvann som ressurs
Course PEF3006 Process Control Fall 2017 Plant-wide control
Digital elektrisk energi
EiT Landsby nr. 31.
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Status og prosess stipendiatutlysning Digital transformasjon
Fakultet for biovitenskap og akvakultur
Design driven Innovation Programme (DIP)
Betydningen av tidlig og langsiktig forankring i institusjonenes ledelse Finn-Eirik Johansen, visedekan for forskning, Det matematisk-naturvitenskapelige.
The Gains from International Trade
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Course PEF3006 Process Control Fall 2018 Plant-wide control
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
The Norwegian Centre for ICT in education
SØKNAD OM OPPTAK Utdanningskrav (PhD kandidaten er formelt kvalifisert) Ansettelsesforhold og finansiering (PhD kandidaten ansatt og finansiert i 3 år.
2019 EUA-CDE Thematic Workshop, January 2019: Inter-institutional collaboration in doctoral education «Målet er bedre forskning gjennom mer samarbeid.
Utskrift av presentasjonen:

PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag Utdanning og kvalifisering, -veien og målet. Ingelin Steinsland, Professor i statistikk, Institutt for matematiske fag Prodekan forskning, Fakultet for Informasjonsteknologi og Elektroteknikk NTNU Hvorfor meg? Har vært PhD student? Er PhD veileder? Har søkt om ITN (ETN)? Oppfølging evaluering PhD på IE, NTNU? Prodekan forskning?

Bakgrunn PhD er høyeste organiserte utdanninga i Norge. Nokut PhD-program Postdoktor: Vitenskapelig stilling (...) for person med doktorgrad som ønsker å kvalifisere seg for arbeid i vitenskapelige toppstillinger. (Store Norske Leksikon) Finansiering NFR (FriPro, Energix, Petromax, Climit, NæringsPhD, ...) EU (Marie Curie: ITN, IF)

Kvalifikasjonsrammeverket, PhD Kunnskaper Ferdigheter Generell kompetanse

Generell kompetanse PhD Master kan styre komplekse tverrfaglige arbeidsoppgaver og prosjekter kan vurdere behovet for, ta initiativet til og drive innovasjon Master kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter kan bidra til nytenking og i innovasjonsprosesser

Innovasjon Innovation is often also viewed as the application of better solutions that meet new requirements, unarticulated needs, or existing market needs. (..) more-effective products, processes, (…) that "breaks into" the market or society

Innovative Doctoral Training Research excellence Attractive Institutional Environment Interdisciplinary Research Options Exposure to industry and other relevant employment sectors International networking Transferable skills training Quality Assurance Principles for Innovative Doctoral Training

Overførbare ferdigheter Transferable skills are skills learned in one context (for example research) that are useful in another (…). Examples (…) communication, teamwork, entrepreneurship, project management, IPR, ethics, standardisation etc. Principles for Innovative Doctoral Training Learnig-by-doing? Kurs? Begge dele?

73%: Gained experience in collaboration in a research group 29% Gained experiment in cooperation with industry

Interdisciplinary Research Options? Exposure to industry and other relevant employment sectors? Transferable skills training ?

Ingelin: Hva skulle du ha kunnet? Andreas og Erlend: Software engeneering.

Transferable skills (…) Examples (…) communication, teamwork, entrepreneurship, project management, IPR, ethics, standardisation etc. Learnig-by-doing? Kurs? Begge dele?

Post doktor Postdoktor: Vitenskapelig stilling (...) for person med doktorgrad som ønsker å kvalifisere seg for arbeid i vitenskapelige toppstillinger. (Store Norske Leksikon) Strategi: Forske i 2-3 år og publisere mest mulig? Undervisning, veiledning Tiltrekke seg finansiering Formidling Internasjonalt nettverk

Tidslinje postdoktorløftet 2017 - 2019 Høst 2017: - Mentor oppnevnes - Digitalt rom for postdokene - Oppstartssamtale med instituttleder - Karriereplan - Internasjonal dimensjon - Samling 1 (nov-des) Høst 2018 - Medarbeidersamtale - Oppfølging karriereplan - Midtveisevaluering - Valgfritt kurs - Mentorsamtale - Frivillig tilbud om kompetansekartlegging Høst 2019 - Postdoktorpolitikk - Postdoktorløft for alle postdoktorer NTNU 2017 - 2019 Vår 2018 - Samling 2 (mai-juni) - Samtale med mentor - Valgfritt kurs - Utvikle nettside for postdoktorer - Søke støtte utenlandsopphold Vår 2019 - Samling 3 (mai) - Samtale med mentor - Valgfritt kurs - Sluttforelesning - Evaluering av pilot

Innovative Doctoral Training Research excellence Attractive Institutional Environment Interdisciplinary Research Options Exposure to industry and other relevant employment sectors International networking Transferable skills training Quality Assurance Principles for Innovative Doctoral Training