Nye retningslinjer internfakturering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Advertisements

KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Overordnet plan EFV-V EFV-sekretariatet
Lønnsomhetsanalyser Mål: Resultatmaksimering på lang sikt
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Avfallsplan Erfaringer fra en kommune
Presentasjon Økonomisjefsamling i Ørsta/Volda mai
1 14. februar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 16: Sentralisering eller desentralisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren.
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)
NTNU Noen administrative utfordringer.
1 Analyser totaløkonomi LP-forum 8. mai Litt om bakgrunnen En egen arbeidsgruppe med controllere fra fakultet og sentralt ser nærmere på Bidrags-
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Internt handlingsrom (IHR) Allmøte for Sentraladministrasjonen 26. oktober 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
Lokal arbeidstidsavtale
1 Analyser totaløkonomi Controllerforum 29. april 2008.
Status prosjektøkonomistyring (1) Prosjektet har levert –Endring i regnskapsføringen av prosjekter ved UiO –Ny rapportpakke –Felles praksis minimumsstandard.
Prosjektprosessen (Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet - BOA)
Dato: 9. mars 2015 Rammer og retningslinjer for eksternfinansiert virksomhet ved UiO Kursholdere: Terje Bakke og Thomas Kjensli.
Anbefalinger fra sekretariatet
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
1 Prosjekt ”DRIFTSAVDELINGEN - ORGANISERING 2009” Møte
Eksternt finansiert virksomhet TDI-modellen EFV-V prosjektet september 2013.
Kalkulering Formål med kalkyle Kostnadsstruktur Kalkulasjonsmetode.
SFF-IV Budsjettering og finansiering Presentasjon ved SFF-informasjonsmøte 2. juni 2015 Rune R. Schjølberg, Norges forskningsråd.
Kunnskap for en bedre verden Budsjetteringsmal (TDI) Andreas S. Wangen Terje Ruud Børge J. Lysø.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
Forslag til ny organisering av fakultetsdministrasjonen (resultatet etter ledermøtet ) Dekanus Strategisk rådgivning Strategisk rådgivning NK fakultetsdir.
Organisering NTNU: oppfølginger etter styrevedtak Fellesadministrasjon: status
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
Prosjektleder: Liv Bente H. Friestad
Orientering om status for spesialistutdanningen for leger
Administrativ organisering
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Senter for læring og utdanning
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Utdanningskomiteen 19. mai
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Retningslinjer for tjenester til eksterne
Administrativ organisasjonsstruktur
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Statpeds digitaliseringsprosjekt
Innovasjon og nyskaping
Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017
Indirekte kostnader i forskningsprosjekter
Strategisk bruk av IT IBE250 Professor Kai A. Olsen
Møte LOSAM Fellesadministrasjonen
Internt handlingsrom (IHR)
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Standardisering av IT-virksomheten
Porteføljesøknader for Administrativ IT for 2018 runde 2 – vår 2018
Eksempel på leiestedskalkyle
Studieledernettverket 15. februar 2019
Attestasjon og anvisning
Framtidig utvikling og organisering av NTNUs EVU-virksomhet
Tolking av regelverket for finansiering av etter- og videreutdanning (EVU) Rapport fra arbeidsgruppe oppnevnt av UHR-Administrasjon og rapport fra Reitan-utvalget.
Rapport fra arbeidsgruppe oppnevnt av UHR Orientering i dekanmøtet
BOTT Økonomi og HR.
Utskrift av presentasjonen:

Nye retningslinjer internfakturering

Ny Rammefordelingsmodell (RFM) RFM innføres 2018 - forenkling, standardisering, rammestyring Retningslinjer for internfakturering Retningslinjer for tjenester til eksterne Forslag fra arbeidsgruppe i mai 2017 (Rapport: Internfakturering NTNU) Høring i mai/juni 2017 Vedtatt av rektor etter behandling i dekanmøtet i juni 2017 Grunnlag for budsjettfordeling 2018

Retningslinjer for internfakturering Interne fellesadministrative tjenester skal som hovedregel være gratis for NTNUs enheter og ansatte. Disse tjenestene finansieres over rammebevilgningen. Ambisjon: I løpet av 2018 skal kvalitetsnivå for fellesadministrative tjenester fastsettes i dialog med brukerne.

Formål – retningslinjer internfakturering NTNU søker å minimere internfakturering for å unngå administrativt merarbeid og for å sikre en helhetlig og strategisk prioritering av ressurser og oppgaver. Retningslinjene regulerer hvilke tjenester som kan eller skal internfaktureres hvilken pris som skal benyttes

1.1 Fellesadministrative tjenester Ansvarlig linjeleder i fellesadministrasjonen (område, avdeling, seksjon) som skal leve tjenester innenfor et område, har både myndighet til og ansvar for å definere standard (kvalitet, omfang) på tjenester som enheten har ansvaret for å levere innenfor rammebevilgningen. Dette skal skje i nær dialog med brukerne (kundene).

1.1 Fellesadministrative tjenester Interne fellesadministrative tjenester skal som hovedregel være gratis for NTNUs enheter og ansatte. Disse tjenestene finansieres over rammebevilgningen. Samarbeid på tvers av avdelinger dekkes også av rammebevilgningen for den enkelte avdeling (møter, interne prosjekter, etc.). Dette punktet medfører en betydelig innskrenkning i mulighetene som enhetene i fellesadministrasjonen har til å tilby tjenester som andre enheter er villig til å betale for, og innebærer samtidig at mulighetene for å kjøpe tilleggstjenester internt utover fastsatt standard (kvalitet, omfang) begrenses.

1.1 Fellesadministrative tjenester, forts Unntak fra hovedregelen om gratis fellesadministrative tjenester, bør gjelde i tilfeller der rektor har vedtatt at det er nødvendig å begrense etterspørsel eller fordele kostnader, og der styret har vedtatt ordninger som krever internprising, for eksempel internhusleieordningen. Unntak er spesifisert i tabell neste side. Eventuelle nye unntak skal godkjennes av rektoratet.

1.1 Fellesadministrative tjenester, forts

1.2 Deling av personalressurser Internfakturering kan benyttes for deling av personalressurser mellom to eller flere enheter i tilfeller der kostnadsfordeling ikke kan gjøres i lønnssystemet (Paga). Eksempler på deling av personalressurser er frikjøp interne personer til tillitsverv som verneombud, fagforeningsrepresentant, utlån av personer fra en enhet til en annen for avgrenset tid, kostnadsdeling knyttet til undervisning, mm.

2. Priser ved internfakturering Ved internfakturering skal prisen som hovedregel baseres kun på direkte kostnader (personalkostnader, leiestedskostnader og eventuelt materiell). Timetall per år settes til 1628 som i TDI-modellen. Indirekte kostnader (eksempelvis administrasjon, areal, energi, IT, telefon, mv.) skal ikke medregnes i interne priser siden disse er finansiert av rammebevilgningen. Unntak gjelder for konferansetjenester og tjenester fra campusservice og eiendom som ikke inngår i internhusleieordningen (punkt 2 og 7 i tabell). Fortjenestemargin eller usikkerhetsmargin skal heller ikke inngå i prisen. Internhusleiepris skal benyttes ved utleie av areal.

2. Priser ved internfakturering

2. Priser ved internfakturering Ved internfakturering skal prisen som hovedregel baseres kun på direkte kostnader (personalkostnader, leiestedskostnader og eventuelt materiell). Timetall per år settes til 1628 som i TDI-modellen. Indirekte kostnader (eksempelvis administrasjon, areal, energi, IT, telefon, mv.) skal ikke medregnes i interne priser siden disse er finansiert av rammebevilgningen. Unntak gjelder for konferansetjenester og tjenester fra campusservice og eiendom som ikke inngår i internhusleieordningen (punkt 2 og 7 i tabell). Fortjenestemargin eller usikkerhetsmargin skal heller ikke inngå i prisen. Internhusleiepris skal benyttes ved utleie av areal.

3. Forholdet til bidrags- og oppdrags-finansiert aktivitet (BOA) Rutiner for transaksjoner mellom bidrags og oppdragsfinansiert aktivitet (BOA) og bevilgningsfinansiert virksomhet (BFV) endres ikke.

4. Implementering Retningslinjene skal implementeres fra og med 1.1.2018.

5. Roller og ansvar Linjeledere i fellesadministrasjonen og på fakulteter og institutter har ansvar for opplæring, implementering og oppfølging av retningslinjene innenfor eget område.