Prodekan for bachelorutdanning Frank Almli

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Advertisements

Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Doble bachelorgrader – formelle krav og muligheter Beth Linde Studie- og forskningsseksjonen.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Tjenestekonsesjon for Brukerstyrt Personlig Assistanse - BPA
Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Frafallsundersøkelsen ved HF- og SV-fakultetet Presentasjon 4. februar 2010 for den ”Nasjonale arbeidsgruppen for.
Fakultet for humaniora og pedagogikk. «Humaniora eller humanistiske fag/vitenskaper er en betegnelse på visse akademiske disipliner, som kan skilles fra.
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Ledelse og Struktur Problemstilling: Det er åpenbart at med institutter av den størrelsen som i dag er på MNF, vil instituttleder ha behov for å delegere.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
HVORDAN SKAL VI STYRE SYKEHUSENE? Innstilling fra utvalg nedsatt av Høyre.
”Studenttinget oppfordrer Rektor til å nedsette et utvalg som går igjennom ex.phil.- emnets form og innhold” Hva har skjedd?
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
Ny rammeplan ingeniørutdanningen Høstmøte AITeL Vedtas av Kunnskapsdepartementet Innføres for alle ingeniørutdanninger i Norge fra.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Studentparlamentets handlingsplan Prioriteringer for utdanning Marianne Andenæs, leder av Studentparlamentet ved UiO Studiekomiteen
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015.
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
MER PERSONLIG ØKONOMI I SKOLEN Idar Kreutzer, 20.august 014.
5 Handlingsplan kort sikt 6 Måling, oppfølging, sikre effekt
En gledelig begivenhet Orientering til styret om overtakelse av ansvaret for følgetjenester for gravide til fødested og beredskap for denne tjenesten.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Examen philosophicum. Ordning -Organisert under IFIKK (Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske fag), -Rektor som formelt bestemmer.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
Forslag til ny organisering av fakultetsdministrasjonen (resultatet etter ledermøtet ) Dekanus Strategisk rådgivning Strategisk rådgivning NK fakultetsdir.
Prosjekt STIEN Lavterskeltilbud, kartlegging og tilrettelegging for minoritetsspråklige.
Felles studieplanmal for HiST Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gunnar Bendheim.
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Studieprogramråd ved HiST Utdanningsutvalget Gunnar Bendheim.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Strategi & bemanningsplaner
VEILEDNING – RISIKOVURDERINGER
Fusjonen NTNU og status fakultetet
Administrativ organisering
Alternativ vurdering av masteroppgaver
DEN VANSKELIGE DIALOGEN OM INNBYGGERHØRING OG EVALUERING AV FORSØKET PÅ KOMMUNESAMMENSLUTNING I VALDRES I 2004 Et prosjekt gjennomført av Telemarksforsking-Bø.
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Oppdatering om status av initiativet: Felles Master program SFE-TIK
Marienlyst stadion Gamle Gress Mulighetsanalyse
Utvidet ledergruppe Instituttstyre Instituttråd ?
Revisjon budsjettfordelingsmodell IMB
Områdeemnet – sivilingeniørutdanningen
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Prodekan bachelorutdanning IV
Nye retningslinjer internfakturering
NTNUs samarbeid med lav- og mellominntektsland
DEN VANSKELIGE DIALOGEN OM INNBYGGERHØRING OG EVALUERING AV FORSØKET PÅ KOMMUNESAMMENSLUTNING I VALDRES I 2004 Et prosjekt gjennomført av Telemarksforsking-Bø.
Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Arbeidsrettede virkemidler
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Nye personvernregler i Norge EUs personvernforordning - General Data Protection Regulation (GDPR) Maren Magnus Jegersberg Seniorrådgiver IT-direktørens.
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

Prodekan for bachelorutdanning Frank Almli Orientering fra FUI Prodekan for bachelorutdanning Frank Almli

Forvaltningsutvalget for ingeniørutdanning - FUI Konstituert for 4 år Utvalgleder Halgeir Leiknes Prodekaner Studentrepresentanter FUS-representant Ålesund og Gjøvik Har et mandat FUI er et rådgivende utvalg organisert under Rektor. FUI skal ivareta den tverrfakultære koordineringen og utvikle felles kvalitetskrav for bachelorprogrammene som følger «Forskrift om rammeplan for ingeniørutdanning». FUI skal identifisere strategiske utfordringer og gi råd til Rektor i strategiske spørsmål. Vedtaksmyndighet Vedta studieplaner (herunder oppretting / nedleggelse av emner og studieretninger) etter forslag fra fakultetene.

FUIs felles emnevegg for alle bachelorprogrammer som følger rammeplanen

EX.PHIL. VED NYE NTNU NTNUs styre vedtok i sak 87/16 en ny fellesemneordning for det nye NTNU. Ex.phil. ble der vedtatt innført som et 7,5 studiepoengs emne for studieprogram ved NTNU som fører til lavere grad, integrerte studieprogram som fører til høyere grad eller profesjonsgrad. I styresaken er blant annet rektors vurdering at ex.phil. både er et universelt fellesemne, samtidig som det er fagområdetilpasset. Denne dobbeltheten ønsker rektor å beholde som utgangspunkt for en tilpasning til nye studier. Det var gitt i mandatet at ex.phil. skulle beholdes med en kjernedel på 2/3 og variantspesifikk del på 1/3. Dette innebærer at hver ex.phil.-variant består av en kjernedel og en variantdel.

Ex.phil.-varianter Humanistiske og estetiske fag Samfunnsvitenskap Lærer- og lektorutdanning Teknologi og realfag Ingeniørutdanning Medisin og helse Økonomi I tillegg foreslås det en pilot med utvikling av en MOOC-variant

Innhold i ex.phil. Oppsummert anbefaler utvalget at det tematiske innholdet i dagens kjernedel av ex.phil videreføres, men med et noe redusert omfang og med en systematisk tilnærming der det trekkes noen historiske linjer som gir en grunnleggende innføring i vitenskaps- og teknologihistorie. De viktigste temaene i kjernedelen skal inkludere menneske- og natursyn; kunnskaps- og vitenskapsteori; argumentasjonsteori, praktisk argumentasjon og kritisk tenkning; grunnleggende normativ etikk (moralteori) politisk teori.   De generiske temaene i variantdelen skal inkludere etikk i form av områdespesifikk etikk eller profesjonsetikk; Profesjonshistorie områdets samfunnsrolle/betydning; fagets argumentasjonsteori. Selv om kjernedelen skal være lik for alle for å sikre et felles referansegrunnlag ved NTNU, kan man tenke seg en tilpasning til de forskjellige områdenes ulike kunnskapskulturer. Det kan skje på to måter. Så lenge ett fagmiljø, filosofimiljøet, har det overordnede ansvaret for å sikre at faget gir et felles referansegrunnlag, kan begge tilnærminger være aktuelle:

Selv om kjernedelen skal være lik for alle for å sikre et felles referansegrunnlag ved NTNU, kan man tenke seg en tilpasning til de forskjellige områdenes ulike kunnskapskulturer på to måter: Kjernedelen har samme fellespensum, men undervisningen tilpasses ulike områder gjennom bruk av områderelevante eksempler, øvinger og undervisningsform. Kjernedelen har samme tematiske innhold, men både pensumtekster og undervisning tilpasses de enkelte områdene.

Prosess for utvikling Utvalget er delt når det gjelder ansvarsplassering for utvikling av innholdet i den variantspesifikke delen på 1/3. Det er viktig at den gruppen som får ansvaret for å utvikle ex.phil., etterstreber at de ulike fagområdene involveres i utvikling av variantene på en god måte, i den grad representative fagpersoner i disse områdene ønsker og har kapasitet. Slik utvalget ser det står det mellom to alternativer til utviklingsmodell: Institutt for filosofi og religionsvitenskap (IFR) og fagpersoner fra variantområdet utvikler dette i samarbeid ledet av IFR IFR og fagpersoner fra variantområdet utvikler dette i samarbeid ledet av fagpersonene Det er flertall på 8 mot 1 i utvalget for at det første alternativet legges til grunn i den videre prosessen. Det er flere i utvalget som slutter seg til FUIs argumentasjon, men konkluderer likevel med at modell 3 er å foretrekke. Dersom det på tross av utvalgets flertallsavgjørelse åpnes for modell 4 kan alternativet være et kompromiss der varianten for ingeniørfag forholder seg til modell 4, mens de andre variantene forholder seg til modell 3.

Prosess for utvikling Selv om eier av ex.phil. vil være IFR ved Det humanistiske fakultet må det være et tett samarbeid med de aktuelle studieområdene ved utviklingen av variantene. Dette samarbeidet må igangsettes så raskt som mulig, og det er viktig at IFR tar en aktiv rolle i å identifisere og kontakte med aktuelle deltakere i fagutviklingen. Det betyr at kjernedel og variantdeler bør utvikles parallelt. Hele utvalget er samstemt om at det særlig for variantene som inneholder studieprogram med rammeplaner er det viktig at samarbeidet etableres tidlig. Dette er med bakgrunn i at fakultetene og forvaltningsutvalgene som skal vedta hver enkelt studieplan, må sikre at rammeplanene oppfylles. Det må vurderes hvordan de ulike variantene kan utformes slik at det blir tydelig hvilke deler av rammeplanen som kan oppfylles gjennom ex. phil.-varianten, og hvilke endringer det eventuelt kan/må føre til i resten av studieplanen for disse studieprogrammene. I den grad fagpersoner fra andre enheter enn IFR skal sette av betydelig tid og ressurser for å bidra i fagutviklingen, bør dette gi uttelling på timeregnskapet deres.

Undervisnings- og vurderingsform Når det gjelder undervisnings- og vurderingsformer foreslår utvalget at det jobbes videre med følgende: Å erstatte noen av dagens forelesninger med seminarer Å innføre mer studentdrevne aktiviteter i seminarene Å lage små videoer med sentrale begrep som supplement til forelesningene Å undersøke muligheten for å utvikle en MOOC-variant av ex.phil. som et supplement til de sju foreslåtte variantene – i første omgang som et pilotprosjekt Å finne vurderingsformer som i større grad enn i dag fremmer formativ læring – det vil si mer vekt på læring gjennom hele semesteret. Å utvide dagens vurderingsordning, for eksempel ved innføre delvurdering.

Økonomiske konsekvenser Det er redegjort for kostnaden ved gjennomføring og utvikling med utganspunkt i to ulike alternative modeller: Modell A: Utgangspunkt i eksisterende ordning med vesentlig omfang av ordinær undervisning (40 forelesningstimer) og relativt lavt antall seminartimer (8 timer) Modell B: Utgangspunkt i et eksempel med mindre omfang av ordinær undervisning (24 forelesningstimer) og større andel seminartimer (24 timer)

Gjennomføringskostnader Utviklingskostnader

I modell B blir det høye seminarkostnader Det er fakulteter som gjennom innføringen av ex. phil. vil miste en del av sin inntekt gjennom tap av studiepoengproduksjon. Det bør utredes hvordan tap av inntekt på bakgrunn av innføringen av fellesemner kan kompenseres for de berørte fakultetene. Det bør også beskrives hvordan utviklings- og undervisningsbidrag fra andre fakulteter skal godtgjøres.

Programfritak Utvalget fikk mandat til å nedsette kriterier for hvilke prinsipper som skal komme til anvendelse ved eventuelle programfritak. Hovedregelen er at alle studieprogram som faller inn under ordningen skal ha ex.phil. Terskelen for programfritak skal være høy, da de rammeplanstyrte studiene etter rektors og styrets syn i mange tilfeller gir rom for nyskapning og institusjonell tilpasning. At en innføring av ex.phil. vil medføre betydelige studieplanendringer er i seg selv ikke en god nok grunn til å søke fritak. Det kan imidlertid oppstå utfordringer av faglig eller organisatorisk karakter som det er vanskelig på nåværende tidspunkt å ha oversikt over. I det videre arbeidet med å utvikle nye ex.phil.-varianter frem til oppstart 2019/20 er det viktig at mulighetsrommet, herunder også rammeplanene, benyttes aktivt til å innføre emnet. I løpet av dette utviklingsarbeidet kan det oppstå faglige og organisatoriske forhold som gjør det utfordrende å innføre ex. phil. Dersom det i utviklingsperioden, studieåret 2017/18 blir avdekket slike forhold skal dette snarest bringes inn for diskusjon i Utdanningsutvalget. Utvalget foreslår prosedyre for programfritak som ligger tett opp til tilsvarende prosedyre for Eksperter i team og områdeemneordningen.