Felles biblioteksystem

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Biblioteksjef Forsand kommune
Advertisements

Produkter for en bedre hverdag…
BRUKERMEDVIRKNING, INDIVIDUELL PLAN OG ANDRE ENKLE TING Lakselv 15 september 2009  Brukerorganisasjon for LARiNord 1 Vidar Hårvik MARBORG.
Forflytningskunnskap for helsepersonell
Oppdatere innstillinger for profil og personvern Trykk deretter F5, eller klikk Lysbildefremvisning > Fra begynnelsen for å starte kurset. Klikk Aktiver.
Programvare for nisje SMS
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Nye Nytt biblioteksystem sett fra Biblioteksystemkonsortiet Hva har skjedd og hva skjer videre? Hilde Høgås, Nasjonalbiblioteket Nestleder i styringsgruppen.
En aksjon i regi av NLB. Leseglede er en unik opplevelse som alle bør kunne ta del i.
HELSEFORETAKET KJELL STANDAL A/S
Mål: Samle bibliotekressursene i kommunen min Hvordan skal jeg få til det?
Kundesenteret – en gullgruve for brukerinnsikt. Bruk kundesenteret for å lage en bedre tjeneste! 1.Kundesenteret kjenner brukerne best, utfordring å formidle.
Mestring og forebygging av depresjon
Produkteier vs virksomhetsarkitekt
Generelt om Randaberg Kommunen
RYFYLKEBIBLIOTEKET • Samarbeid organisert i Ryfylke IKS • Felles tekniske løsninger • Samarbeid om arrangement • MM3 + BS Weblån • E-bøker fra desember.
Et nettsted for deling av egne kunst- og kulturuttrykk
Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November
Leverandørutviklingsprosjekt
1 Pilotsamling, Oslo november 2009 Formidlingsplan: BIT Reiseliv generelt og Nasjonal Booking spesielt.
Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene?
Velkommen til BIBSYS Brukermøte Gammelt møter nytt!
Biblioteksøk – fjernlån Svein Arne Brygfjeld Nasjonalbiblioteket
Biblioteksøk – status Svein Arne Brygfjeld Nasjonalbiblioteket.
Arr: 44 - Digitale bibliotektjenester – fra idé til produkt Møteleder: Jonas Svartberg Arntzen.
Ingebjørg Rype NKKI/Nasjonalbiblioteket
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Hvorfor bruke Fjernlån? David Massey ALEPH brukermøte 2007.
Side 1 Hvor er vi… … og hvor vil vi Nytt bibliotek i Krona UKO
NAP : norsk arkitekturportal Et spennende samarbeid Foredrag ved NFF/T-seminaret Kjersti Lie.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum En digital ABM-sektor Jan Seland rådgiver, ABM-utvikling.
Tema: Universell design Rune Runnestø Mem Thi Van Seminar om utfordringer og muligheter innen Universell utforming av IKT 5. Mars 2009.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Nordea Bank Norge - kortinnløsning
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Oift Fartøyvernets ABC Kostnadsoverslag. Fartøyvernets ABC KOSTNADSOVERSLAG Er det noen vits i å få et kostnadsoverslag på en jobb som skal utføres? Hvorfor.
Våler - Kommunesammenslåing. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på telefon. Det er intervjuet 2200 personer i Glåmdalsregionen: 300 personer.
Kidsmonitor tutorials for mobil. Innhold S. 3 Endre tidspunkt for hjemsending S. 10 Endre fast tidspunkt for hjemsending S. 17 Sende melding S. 20 Sjekke.
Velferdsteknologi i liv som skal leves - også i Haugesund Therese Sivertsen Fagsjef Velferd, Smartly AS.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
10 år med digitalisering «Fra pain til gain» Det går ikke lenger å vente til i morgen – ikke bare må du sikre deg, du må utnytte fordelene! Hva kan vi.
Selge en idé eller et produkt. Målsetting Oppgi ønsket målsetting Bruk flere punkt om nødvendig.
Alma og vi. Blåskjermen + ASK BibliotekeneSluttbrukerneEierneBibsysorganisasjonenBibliotekarene ALMA + Oria.
Prosjektstatus [Prosjektnavn] [Talerens navn]. Statusoppsummering Er prosjektet i rute? Hva er endelig leveringsdato? Hva er de endelige kostnadsberegningene?
9 september 2016Anders Olsson og Ronny Haugan R IKS A NTIKVAREN Enkelt, Digitalt og Brukervennlig.
Fremtidens biblioteksystem
Markedsføring.
Et rollespill i et uendelig antall akter
OMFANG OG UTFORDRINGER VED MARKEDSEKSPONERING AV KOMMUNALE TJENESTER.
Kommunesammenslåing.
Alma og metadata
«By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og økt verdiskaping i Lillehammer og Gudbrandsdalen» Om Byregionprogrammet – aktører, samarbeid,
IoT i smarthus: Paradigmeskifte i 2017
Kap. 48 – A Better Model? How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Roede-kurslederen på Facebook
Eidskog - Kommunesammenslåing.
Sør-Odal - Kommunesammenslåing.
Åsnes - Kommunesammenslåing.
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
(Selskapsnavn) Forretningsplan
Håndtering av kunde ønsker
SØLVBERGET MAKERSPACE
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Rekruttering av kompetanse - ny tid, nye krav og nye utfordringer ?
Styringsgruppemøte Allforsk 20. Mai 2019
Effektiv klimakommunikasjon – Trender og fakta 2018
Utskrift av presentasjonen:

Felles biblioteksystem Magnus Enger Libriotech Dialogkonferanse Stavanger, 14. november 2016

Hvordan ser fremtidens biblioteksystem ut?

Ikke vet jeg!

Men jeg tror... Det ikke finnes per i dag Det ikke kommer til å bli bygget av en leverandør i en tradisjonell, lukket prosess Det må bygges av kunnskapsrike og levende bibliotek som tar ansvar for egne verktøy Det handler mer om å tilpasse seg fortløpende enn å finne den endelig løsningen på alle problemer

Det viktigste er... Ikke hvordan jeg eller andre tror fremtidens biblioteksystem vil se ut – i dag Fremtiden er for usikker til det Men hvordan fremtidens biblioteksystem vil bli utviklet

Det viktigste er... «Lettbente» og iterative prosesser Bibliotekene i førersetet – look to Deichman! Åpenhet og fravær av skjulte agendaer Styring mot spesifikke produkter og tjenester Oppkjøp og nedleggelse av produkter Et rikt tilfang av ideer og perspektiver Koha brukes av ca 15.000 bibliotek over hele verden

Den vet best hvor skoen trykker, som har den på.

Hvordan ser den løpende utviklingen av fremtidens biblioteksystem ut? Spørsmålet blir altså... Hvordan ser den løpende utviklingen av fremtidens biblioteksystem ut?

Hvor går utviklingen de neste 5-10 årene?

Monolittiske, lukkede systemer versus lokale, åpne systemer

BIBSYS versus Deichman

Perspektiv 1 av 2 «Informasjon på papir blir mindre og mindre viktig. Dermed blir også biblioteksystemet mindre og mindre viktig.» Biblioteksystemet som husholdningssystem for fysisk materiale «Koha ut av boksen» dekker disse behovene og vel så det

Perspektiv (2 av 2) «Vi trenger biblioteksystemet som en platform for lokal formidling.» Biblioteksystemet som husholdningssystem for lokal kunnskap Ikke bare metadata for lokalt, fysisk materiale men alle typer materiale

Lokal formidling Lokal kunnskap som et datalag oppå nasjonale, bibliografiske poster Få en del kunnskap ut av bibliotekarenes hoder og inn i systemene

Teknisk MARC er totalt uegnet som grunnlag for å løse fremtidige utfordringer RDF fremstår i dag som det mest realistiske alternativet Identifikatorer, ikke strenger Relasjoner mellom «ting»

Hvilke gevinster kan vi hente ut av å velge et felles biblioteksystem?

Felles katalog/bibliografiske poster? Nasjonale poster gir kanskje mindre behov for felles katalog? Individuelle installasjoner gir større rom for Lokale tilpasninger Lokal formidling

Fordeler Felles driftsorganisasjon – enten innomhus eller hos en leverandør Spleise på og samarbeide om utvikling Med Koha er det bibliotekene som bestemmer Noe som utvikles av ett eller en gruppe bibliotek kommer alle til gode Nasjonale og internasjonale spleiselag Med fri programvare betaler man én gang for å få utviklet ny funksjonalitet

Deling av kompetanse Drift, om ønskelig Utvikling, om ønskelig Brukerstøtte, om ønskelig Anskaffelseskompetanse for tjenester i et globalt marked Fordeling av slike oppgaver mellom bibliotekene

Fri programvare ...gir optimale muligheter for lokal involvering i de delene av systemet man ønsker å involvere seg i ...og på det nivået man ønsker å involvere seg Fra drift og tekniske detaljer Til overordnede veivalg Man kan gjøre alt selv, eller kjøpe seg til alt, eller noe et sted i mellom Ingen lisenser!

Forresten, en ting til...

Tenk utafor boksen (I) Det er mulig å bestemme seg for et fri programvare biblioteksystem først, og så legge ut tjenester knyttet til dette spesifikke systemet på anbud

Tenk utafor boksen (II) Hvis fire store folkebibliotek tar det de bruker på biblioteksystem i dag og bruker det anderledes, hva kan de få til da? Ansette folk med kompetanse til å gjøre ting selv? Lettere å be en kollega fikse et problem i biblioteksystemet, enn en ansatt i et firma langt unna Interkommunalt selskap?

Look to Deichman Har nå bygd opp en unik kompetanse (og unike tekinske løsninger) Hvordan kan denne kompetansen komme andre bibliotek til gode?

Fri programvare Er ikke skummelt – Microsoft er i dag en av de største bidragsyterne Betyr ikke at man må gjøre alt selv eller «være veldig teknisk», det betyr at man har flere leverandører å velge mellom

Takk for meg!