Publiseringsindikatoren Formålet – Resultatene – Diskusjonen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Cristin-rapportering 2011
Advertisements

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Forskning og utvikling Hva bidrar biblioteket med?
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Muligheter og prioriteringer Det 73. norske bibliotekmøte Stavanger mars 2012 Nina Karlstrøm og Christine Rostgaard.
Nye brukere av Frida Hva skal registreres og hvordan gjør jeg det?
Kompetansekatalog – UiO. Foreslåtte grunnprinsipp: Enkel modell Koblet til andre databaser på nettet Muligheter til utvidelse og videreutvikling.
NIFU STEP Studies in Innovation, Research and Education Utvikling av et norsk forskningsbarometer Presentasjon for Fagerberg-utvalget,
UTVIKLINGEN AV ET NASJONALT DOKUMENTASJONSSYSTEM Randi E. Taxt.
Siste nytt! Kort oppsummering fra superbrukerseminar og Ny funksjonalitet i Frida.
Fridadata til finansieringssystemet
University of Tromsø – Institute of Medical Biology Vitenskapelig publisering - forskernes behov og forskernes praksis Bård Smedsrød Instituttleder IMB.
Drivkrefter i vitenskapelig publisering Slipp forskningsresultatene fri… 14. November 2007.
Tilgjengeliggjøring av offentlig finansiert forskning Arvid Hallén, Tromsø 14.november 2007.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
1 Måling og finansiering av forskning i 3 sampubliserende Sektorer: UoH, institutter og helseforetak ”Penger for publikasjoner” – Oslo 11. mai 2007 Dekanus.
- eksempelet Acta Didactica Norge - fra lokalt til nasjonalt nivå
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Page 1 Nivåinndelingen og publiseringsmønstrene Hva viser statistikken? Gunnar Sivertsen Norsk institutt for studier av forskning og utdanning.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
Om den nye basisfinansieringsordningen for instituttsektoren Spesialrådgiver Johs. Kolltveit, Norges forskningsråd, leder for NTL avd
Finansieringssystemet
Arne Jakobsson. Universitetsbiblioteket i Oslo, Bibliotek for medisin og helsefag Open Access Journals Arne Jakobsson Universitetsbiblioteket i Oslo Bibliotek.
Forskning på fagskole. NUFHS møte Arne Roar Lier Høgskolen i Oslo og Akershus
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Finansieringssystemet for universiteter og høyskoler
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
NIFU STEP Studies in Innovation, Research and Education Etablering av et nasjonalt forskningsdokumentasjonssystem mellom UH-sektoren, helsesektoren.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Evaluering av publiseringsindikatoren Oppfølging fra Det nasjonale publiseringsutvalget Vidar Røeggen Seniorrådgiver Universitets- og høgskolerådet.
Det nasjonale publiseringsutvalget og arbeidet med Open Access Vidar Røeggen Seniorrådgiver Universitets- og høgskolerådet Seminar om vitenskapelig.
Om Kunnskapsdepartementets bruk av CRIStin-data
© 2002 Høgskolen i Sør-Trøndelag Sist oppdatert: Formidling Torunn Klemp, 17.februar 2005.
NIFU STEP Studies in Innovation, Research and Education Bibliometri for Fagerberg-utvalget Trondheim 30. august 2010 Gunnar Sivertsen Norwegian.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Avgrensning og definisjon av formidling Resultatbasert finansiering av forskingskomponenten i UH- budsjettet En forskingskomponent – Vitenskapelig Publisering.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Fri og open tilgang til forskingsresultat – Open Access.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Har Kvalitetsreformen bidratt til redusert frafall og økt studieinnsats? Elisabeth.
Side 1 Need for competence in the social- and health sector of today and the future CEO Lars Erik Flatø Lovisenberg Hospital, Oslo.
Utviklingstrekk i forskningen og behovet for en ny evaluering Sølvi Lillejord Direktør, Kunnskapssenter for utdanning Informasjonsmøte Lysaker
Tall og fakta 2015 Universitetet i Bergen Oppdatert Her kan du skrive enhet/tilhørighet! Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. [PLASS FOR ENHET.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Fagmiljøenes erfaringer med oppfølging av tidligere evalueringer NFR Knut Helland Dekan Det.
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater FORNY-forum Fredrik Dalen Tennøe, UFD Trondheim, 3. november 2004.
Publisering innenfor norsk utdanningsforskning Foredragsholder: Erik Ruud Nasjonalt forum for utdanningsforskning, 24. april 2013.
Fagevalueringer i Forskningsrådet - ny runde for samfunnsvitenskap Informasjonsmøte 18. mars Jon Holm.
Avhandlingsseminar mai 2006, Radisson SAS hotell, Lillehammer Nasjonal forskerskole TEKST, BILDE, LYD, ROM. Fortolkning og teoriutvikling Faglig.
Forskning for framtiden Forskningspolitisk debatt Jan I. Haaland, styreleder UHR.
Her kan du skrive enhet/tilhørighet. Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. Innhold i dette feltet styres her: Meny -> Sett inn (Mac=Vis) -> Topptekst.
HiST Brage FoU-forum 15. november 2007.
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet
Studieveien.
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
Kvalifikasjonsrammeverket
4/12/2018 Bjørn Songe-Møller Grants Subcommitee Chair Hei! Jeg er…
Næringslivets muligheter i Horisont 2020 – Møre og Romsdal
Forskning og innovasjon
Dekanskolen- utfordringer til sektoren i dag
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
Forskningsrådets retningslinjer for datahåndtering
Evaluering av publiseringssystem Stadnavn
Om opprykk til førstelektor
12/29/2018 Bjørn Songe-Møller Grants Subcommitee Chair Hei! Jeg er…
Indikatorrapporten Bibliometriske indikatorer og metode Dag W. Aksnes
Utskrift av presentasjonen:

Publiseringsindikatoren Formålet – Resultatene – Diskusjonen Gunnar Sivertsen Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU-STEP)

Disposisjon Formålet Resultatene Diskusjonen

Research Councils Block grants ”The dual funding system” (A simplified model excluding international sources, etc.) Government Block grants Historical, Political Strategic Performance based Higher Education Institutions Research Councils Projects and Programmes Competition Research Evaluation

Formålet med publiseringsindikatoren er uttrykt på institusjonsnivå Den forrige Forsknings-meldingen (2005): For å kanalisere ressurser til institusjoner som kan dokumentere kvalitativt god forskning er det viktig å benytte indikatorer som er mer resultatorienterte, og som i større grad kan virke stimulerende for forskningsaktiviteten ved universiteter og høyskoler. St.prp.nr.1 (2004-2005) for budsjetterminen 2005, UFD: Gjennom betre måling av forskingsresultat enn i systemet som blir nytta i dag, ønskjer departementet i større grad å stimulere universitet og høgskolar til å få fram forskingsresultat av høg kvalitet.

Blir fagprofilen i norsk grunnforskning bestemt av studenttall? ”Ekspansjon innenfor utdanningssystemet har indirekte overlatt mye av samfunnets forskningsmessige prioritering til studentenes studievalg.” ”Forskningsinnsatsen har i stor grad fulgt studenttallet.” Forskningsmeldingen ”Vilje til forskning” (UFD 2005)

Behov for mer vekt på forskning i den overordnete budsjettmodellen for universiteter og høgskoler Studiepoeng siden 2002 2002-2005: Vitenskapelige stillinger. Fra 2006: Publiseringspoeng 1,8 prosent av sektorens samlede budsjett omfordeles ut fra siste års publiseringspoeng

UHRs faglige oppdrag 2003-2004: Sammenlignbare institusjonsdata Universitets- og høgskolesektoren i Norge: Oppdraget: 15 000 forskere… 8 000 vitenskapelige publikasjoner årlig… Skaff objektive, verifiserbare og analyserbare data for alle vitenskapelige publikasjoner! Fra teologi til geologi, fra indremedisin til utenrikspolitiske studier, fra klassisk filologi til nanoteknologi… Lag en felles modell for avgrensning og vekting av publikasjoner som samtidig stimulerer god forskning! Syv universiteter og førtifem høgskoler med ulike fagprofiler og oppgaver… Skap enighet i sektoren om modellen!

Anne-Brit Kolstø (chair), Innstillingen Vekt på forskning, UHR 2004 Bildene viser medlemmer av Publiseringsutvalget i 2004 Petter Aaslestad Trondheim Humanities Anne-Brit Kolstø (chair), Vice rector, Oslo (Biomedicine) Asbjørn Rødseth, Oslo Social sciences Robert W. Vaagan, Oslo University colleges Knut Fægri, Oslo Natural sciences Nils Erik Gilhus, Bergen Clinical sciences

Models for performance based funding of research institutions Panel evaluation, ranking Bibliometric models All disciplines; all publications All disciplines; selected publications Selected disciplines; all publications Selected disciplines; ISI data AUS N DK GB S B

Grunner til å bruke institusjonsdata (Frida og Forskdok) til indikatoren Fullstendighet: Alle vitenskapelige publikasjoner er med. Enkelhet: Alle forskere skal kunne forstå indikatoren og hvordan den måles Gjennomsiktighet: Alle institusjoner kan se og kontrollere egne og andres data. Også åpent for allmennheten Flerbruk av data: I CV’er, søknader, evalueringer, årsrapporter, intern ledelse, som bibliografi for åpne arkiver, lenker til full tekst, osv.

En felles og åpen bibliografi for forskningen i tre sektorer Norsk vitenskapsindeks – bedre oversikt over og innsyn i norsk forskning En felles og åpen bibliografi for forskningen i tre sektorer Felles publikasjoner registreres kun en gang og vises som felles Skal også kunne lede til publikasjoner i fulltekst Skal også kunne brukes av Forskningsrådet ved Søknader Evalueringer

Disposisjon Formålet Resultatene Diskusjonen

Publiseringspoeng i U&H-sektoren 2004-2008 Økte med 14 prosent i 2005, 6 prosent i 2006, 9 prosent i 2007 og 10 prosent i 2008. Publikasjonene på nivå 2 har økt med 50 prosent siden 2005.

Shares in the world’s scientific output (ISI 2000-2007) Source: National Science Indicators (NSI), Thomson Reuters I motsetning til de fleste vestlige forskningsnasjoner øker Norge verdensandelen.

Universitetenes fagprofiler

Publiseringspoeng og andel på nivå 2, 2006-2008

Oppslag på toalettene ved Senter for fremragende forskning (lingvistikk) ved Universitet i Tromsø

Publiseringsindikatoren: Virkninger på institusjonsnivå Mer fokus på og prioritering av de ansattes forskningsvilkår Forskning oppfattes i større grad som et felles, ikke bare et individuelt ansvar Nye publikasjoner får intern oppmerksomhet og anerkjennelse, ikke bare ute blant spesialister Diskusjon av vitenskapelige standarder og publiseringsmønstre på tvers av fag- og avdelingsgrenser Ledelse av forskningen forbedres gjennom bedre oversikter over forskningsaktivitetene

Disposisjon Formålet Resultatene Diskusjonen Norsk fagspråk Naturvitenskapelig modell Negative tilpasninger Utviklingsarbeid og formidling gir ikke uttelling

Helsides opprop fra 223 professorer i Aftenposten 5 Helsides opprop fra 223 professorer i Aftenposten 5. mai 2006 (betalt av Den norske Forleggerforening, Den norske Bokhandlerforening, Norsk Faglitterær Forfatter- og oversetterforening og Institusjonen Fritt Ord)

Andeler publikasjoner på fremmedspråk 2005-2008

Andel fremmedspråklig publisering i humanistiske fag

”Evne til forskning” (Vitenskapsakademiet 2008): ”Mange reagerer på at modellen tas i bruk for å sammenligne fagmiljøer med ulik publiseringskultur” ”Systemet er særlig dårlig tilpasset publiseringskulturen i flere humanistiske fag, der bøker er en vel så vanlig publikasjonsform som tidsskrifter”

Stabile forhold mellom publikasjonsformene

Humanistisk fakultet ved Universitetet i Oslo: Empirisk undersøkelse av virkningene for humaniora

Sitater fra ”Evne til forskning” (Vitenskapsakademiet 2008) ”Det fortelles om negative tilpasninger som at man stykker opp arbeider i mindre biter for å få publisert flere, at normene for medforfatterskap sakte forvitrer fordi man tjener på å være hverandres medforfattere” Kriterier for nivå 2 På nivå 2 skal kanalene: oppfattes som de mest ledende i brede fagsammenhenger utgi de mest betydelige publikasjonene fra ulike lands forskere Kanaler på nivå 2 kan ikke utgi mer enn 20 prosent av publikasjonene i et fag.

Forfattere pr. publikasjon i norske ISI-artikler 1981-2007

Publikasjoner deles mellom forfattere En publikasjon telles bare 1 gang: Kriteriet for tilknytning av publikasjonen til institusjon(er) er adressen(e) som står i selve publikasjonen

”Praksisrettet FoU?” (NIFU STEP Rapport 25/2007) ”Mye av den praksisrettede FoU-virksomheten vil falle utenfor” ”Selv om det intensivbaserte finansieringssystemet premierer akademisk publisering, vurderes nytteverdien av andre formidlingsformer som større.”

En felles definisjon av vitenskapelig publikasjon (skal ikke dekke formidling) Publikasjonen må: presentere ny innsikt være i en form som gjør resultatene etterprøvbare eller anvendelige i ny forskning være i et språk og ha en distribusjon som gjør den tilgjengelig for de fleste forskere som kan ha interesse av den være i en publiseringskanal (tidsskrift, serie, bokutgiver, nettsted) med rutiner for fagfellevurdering Lite dekket: Kunstnerisk utviklingsarbeid (lite publisering) Oppdragsforskning (annen publisering) FoU i næringslivet (annen publisering el. konfidensiell rapportering)

Takk for oppmerksomheten!