Fylkeskommunal tilskuddsforvaltning Samling fylkeskommunal forvaltning av fagskoleutdanning Gardermoen 26. oktober 2017 Ståle Ertzgaard
Fylkeskommunenes oppdrag § 1a i gjeldende fagskolelov: Fylkeskommunen skal sørge for at det tilbys godkjent fagskoleutdanning som tar hensyn til lokalt, regionalt og nasjonalt kompetansebehov innenfor prioriterte samfunnsområder. § 3 i forslag til ny fagskolelov: Fylkeskommunen skal sørge for at det tilbys akkreditert fagskoleutdanning i samsvar med behovet for kompetanse lokalt, regionalt og nasjonalt. Føringer fra KUF-komiteen: Komiteen er opptatt av at fylkene/regionene på en god måte ivaretar de godkjente private fagskolene ved fordeling av det statlige tilskuddet som fylkene/regionene får tildelt fra staten. Komiteen mener det er viktig at departementet følger nøye med på at fylkeskommunene ivaretar sitt ansvar og sørger for at det skjer en positiv utvikling i «hele» fagskolesektoren i tråd med intensjonen i meldingen. Ståle Ertzgaard
Regionalt vs. nasjonalt Avklaring av lokale og regionale kompetansebehov må/bør gjøres regionalt Den viktigste begrunnelsen for at fagskole er lagt til fylkeskommunene Men hva med nasjonale behov? Fylkeskommunene har også et ansvar her – hvordan ivareta disse behovene? Det kan være små, men viktige tilbud som bare opprettes ett eller et fåtall steder Avhengig av samarbeid både for rekruttering og finansiering Ståle Ertzgaard
Tilskuddsforvaltning – avklaringsbehov Nasjonal harmonisering Er det behov for nasjonal harmonisering av tilskuddsforvaltningen? I tilfelle: Hva slags harmonisering? Fagområder som prioriteres? (helse? oppvekst? tekniske? maritime? andre?) Ens tilskuddssatser? Ens forvaltningspraksis? (Østlandssamarbeidet og ORN som utgangspunkt?) Ståle Ertzgaard
Tilskuddsforvaltning – avklaringsbehov Kan/bør fylkeskommunene ha ens forvaltningspraksis uavhengig av om skolen er egne eller private/andre? Ens forvaltningspraksis uavhengig av fagområde? Ens satser uavhengig av fagområde? Ens satser avhengig av studietype? (stedbasert/nettbasert/samlingsbasert med nettstøtte – heltid/deltid) Hvordan håndtere tildeling basert på grunntilskudd? Tildeling basert på resultatbasert tilskudd? Ståle Ertzgaard
Tilskuddsforvaltning – avklaringsbehov Skal satsene forventes å dekke all kostnader for et studium – eller bare delfinansiering? Skal satsene forutsette at det ikke er egenbetaling – eller åpnes det for studentbetaling? Hvilke føringer gir NOKUTs godkjenninger? Ståle Ertzgaard
Trøndelags foreløpige vurderinger Forvaltningsregime bør være likt nasjonalt, men prioriteringer kan være ulike Av budsjettmessige årsaker: Uhensiktsmessig å behandle egne og andre skoler likt Egne skoler inn i fylkeskommunalt budsjett – andre skoler ut fra søknad og rapportering Kan gi ulik økonomi for egne vs. andre skoler Er dette greit? Ståle Ertzgaard
Helse og oppvekstfag på kort sikt Til nå tildeling til fylkeskommunene for videre fordeling Statsbudsjettet gir behov for nytt regime fra våren 2018 Viderefører vi gjeldende praksis? Behov for enda større ensretting av praksis? Statsbudsjettet (i hvert fall for Trøndelags del) gir ikke økning ut fra prisjustering som tidligere Skal vi videreføre eller justere tilskuddssatsene? Ulike satser for sted- og nettbaserte studier? Fordeling av grunn- og resultatbasert tilskudd? Ståle Ertzgaard
En utfordring… I Statsbudsjettet gis fylkeskommunene øremerket tilskudd til fagskole basert på innrapporterte studenttall fra fylkeskommunale fagskoler på helse- og oppvekstfaglige studier Dersom behovet for kompetanse lokalt, regionalt og nasjonalt er på andre områder… …vil fordeling ut fra behov på sikt redusere den statlige rammen Hvordan da ivareta Ansvaret for en «positiv utvikling i «hele» fagskolesektoren»? «de godkjente private fagskolene ved fordeling av det statlige tilskuddet»? Ståle Ertzgaard