Fylkeskommunal tilskuddsforvaltning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagskolekonferanse om kodeverk og rapportering Gardermoen SSBs bruk av data – hva og hvorfor Rita Aanerud, Statistisk sentralbyrå.
Advertisements

Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.
Rapportering til Lånekassen
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Ny statistikkdatabase for fagskoleutdanning
Ny statistikkdatabase for fagskoleutdanning. Bakgrunn: ”Arbeidsgruppe for fagskolestatistikk”, høringsrunde knyttet til denne og Prop. 1 S ( )
Fagskoleutdanning elektro Tilpasning til arbeidslivets behov Gunnar Visnes Norsk Teknologi GVi Norsk Teknologi.
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
Eierskap og styring i høyere utdanning
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
SYNSPUNKTER FRA KS. ADMK KS’ utgangspunkt i hjemfallsaken Den kommunale og fylkeskommunale vannkraftproduksjonen er bygget ut og betalt av kommunene,
Skoleeier – was nun? Hva tenker fylkeskommunen som forvalter og eier om fagskolen nå?
Side 1 Frosta, Levanger og Verdal - felles formannskapsmøte 19. september Jørund K. Nilsen Frosta, Levanger og Verdal - felles formannskapsmøte.
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
Konferanse om fagskoleutdanning
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Fagskoleutdanning i helse og sosialfag Nasjonale retningslinjer –Opptak –Planer –Vurdering –Dokumentasjon Læreplanarbeidet –Status og utvikling.
Informasjon fra Rådet for fylkeskommunale fagskoler - RFF
Fjernundervisning eller nettstøttet læring Eksempel på gjennomføringsmodell ved Bergen teknisk fagskole Årskonferansen RFF Bodø 13 – 15 mai 2009.
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
Fagskolekonferanse om kodeverk og rapportering Værnes SSBs bruk av data – hva og hvorfor Rita Aanerud, Statistisk sentralbyrå.
Strategidokument for de regionale helseforetakene Forskning som strategisk satsingsområde i spesialisthelsetjenesten.
Rapportering av fagskoledata til DBH Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. MUF-konferansen 2013 Color Magic 27. november 2013.
Finansiering – et overblikk Møte med KUF-komitéen 10. mars 2014 Universitetsdirektør Tor A. Aagedal.
Statsråden 1 Sem - erklæringen Samarbeidsregjeringen vil arbeide for at avgjørelser skal fattes så nær dem det angår som mulig. Det lokale selvstyret skal.
Finansieringssystemet for universiteter og høyskoler
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Fremskaffelse av leieboliger
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Siste nytt fra NUFHO (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag) Aud Larsen leder.
Hørings- prosessen i Vestfold våren 2007 Status. Rammene for høringsprosessen Prosessen skal munne ut i fylkesvise preferanser når det gjelder: –Valg.
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Foto: Jo Michael Hvordan arbeider Fagskolerådet – saker? Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO avdeling Kompetanse/leder av Nasjonalt Fagskoleråd Årkonferanse.
Gjennomgang av miljørettet helsevern
Siste nytt fra NUFHO (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag) Aud Larsen leder.
Rådet for Offentlige Fagskoler Bernt R. Almedal
Kompetanse for kvalitet Videreutdanning mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye.
Regionale forskningsfond
File name – Page 1 Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyre 14. oktober Jørund K. Nilsen Frosta, Levanger og Verdal - felles.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Agenda: –Kort om Utdanningsdirektoratet –Rammen for møtet –Føringer i St. prp. nr. for 2009 – KOSTRA-grunnlaget 2007 – Presentasjon av satsberegningene.
5 Handlingsplan kort sikt 6 Måling, oppfølging, sikre effekt
Fagskoleutdanning Yrkesrettet høyere utdanning GENG
1 8. september 2010 Spesialrådgiver Christine Hjortland, KRD Forvaltningsreformen.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Velkommen til erfaringssamling Prosjekt sammenslåing karrieresenter studieverksted/OPUS
| Hvor går veien videre? Jubileumskonferanse Narvik
Forvaltningsreformen – Konsekvensene for fagskolene Fagopplæringssjef Gunnar Pedersen.
Retningslinjer for samfunnsansvar RBU 26. august 2013 Utforming av retningslinjer.
Utkast til forskrift om tilskudd til tiltak i Utvalgte kulturlandskap og verdensarvområder – hvordan vil denne fungere hos oss? Arne Farup, rådgiver hos.
Hvor kommer pengene fra? Finansieringsmodeller
Forum for Fagskoler studenter ved private fagskoler i 50 fagskoler over hele landet Skoler med yrkesrettet utdanning innen IKT, teknologi, design,
Nasjonalt utvalg for teknisk fagskole fagskoleutdanning
Terje Skjeggedal og Roald Lysø
Rådet for offentlige fagskoler
Organisering av fagskolesektoren
Tildeling til brukerorganisasjonene 2016
Ny tilskuddsordning for fagskoleutdanning
Kontaktutvalget 19.november 2015
Nettverksmøte for fagskoletilbydere i helse- og sosialfag
Samling for FFU 26. oktober
Samskipnadsmøte 2015 Seniorrådgiver Monja Marie Evdahl og
Ny finansieringsmodell til private barnehager
Rollen som fasilitator til gode prioriteringer
Oppdrag fra KD og mandat for
Førstelektorprogram ved UiT
Utskrift av presentasjonen:

Fylkeskommunal tilskuddsforvaltning Samling fylkeskommunal forvaltning av fagskoleutdanning Gardermoen 26. oktober 2017 Ståle Ertzgaard

Fylkeskommunenes oppdrag § 1a i gjeldende fagskolelov: Fylkeskommunen skal sørge for at det tilbys godkjent fagskoleutdanning som tar hensyn til lokalt, regionalt og nasjonalt kompetansebehov innenfor prioriterte samfunnsområder. § 3 i forslag til ny fagskolelov: Fylkeskommunen skal sørge for at det tilbys akkreditert fagskoleutdanning i samsvar med behovet for kompetanse lokalt, regionalt og nasjonalt. Føringer fra KUF-komiteen: Komiteen er opptatt av at fylkene/regionene på en god måte ivaretar de godkjente private fagskolene ved fordeling av det statlige tilskuddet som fylkene/regionene får tildelt fra staten. Komiteen mener det er viktig at departementet følger nøye med på at fylkeskommunene ivaretar sitt ansvar og sørger for at det skjer en positiv utvikling i «hele» fagskolesektoren i tråd med intensjonen i meldingen. Ståle Ertzgaard

Regionalt vs. nasjonalt Avklaring av lokale og regionale kompetansebehov må/bør gjøres regionalt Den viktigste begrunnelsen for at fagskole er lagt til fylkeskommunene Men hva med nasjonale behov? Fylkeskommunene har også et ansvar her – hvordan ivareta disse behovene? Det kan være små, men viktige tilbud som bare opprettes ett eller et fåtall steder Avhengig av samarbeid både for rekruttering og finansiering Ståle Ertzgaard

Tilskuddsforvaltning – avklaringsbehov Nasjonal harmonisering Er det behov for nasjonal harmonisering av tilskuddsforvaltningen? I tilfelle: Hva slags harmonisering? Fagområder som prioriteres? (helse? oppvekst? tekniske? maritime? andre?) Ens tilskuddssatser? Ens forvaltningspraksis? (Østlandssamarbeidet og ORN som utgangspunkt?) Ståle Ertzgaard

Tilskuddsforvaltning – avklaringsbehov Kan/bør fylkeskommunene ha ens forvaltningspraksis uavhengig av om skolen er egne eller private/andre? Ens forvaltningspraksis uavhengig av fagområde? Ens satser uavhengig av fagområde? Ens satser avhengig av studietype? (stedbasert/nettbasert/samlingsbasert med nettstøtte – heltid/deltid) Hvordan håndtere tildeling basert på grunntilskudd? Tildeling basert på resultatbasert tilskudd? Ståle Ertzgaard

Tilskuddsforvaltning – avklaringsbehov Skal satsene forventes å dekke all kostnader for et studium – eller bare delfinansiering? Skal satsene forutsette at det ikke er egenbetaling – eller åpnes det for studentbetaling? Hvilke føringer gir NOKUTs godkjenninger? Ståle Ertzgaard

Trøndelags foreløpige vurderinger Forvaltningsregime bør være likt nasjonalt, men prioriteringer kan være ulike Av budsjettmessige årsaker: Uhensiktsmessig å behandle egne og andre skoler likt Egne skoler inn i fylkeskommunalt budsjett – andre skoler ut fra søknad og rapportering Kan gi ulik økonomi for egne vs. andre skoler Er dette greit? Ståle Ertzgaard

Helse og oppvekstfag på kort sikt Til nå tildeling til fylkeskommunene for videre fordeling Statsbudsjettet gir behov for nytt regime fra våren 2018 Viderefører vi gjeldende praksis? Behov for enda større ensretting av praksis? Statsbudsjettet (i hvert fall for Trøndelags del) gir ikke økning ut fra prisjustering som tidligere Skal vi videreføre eller justere tilskuddssatsene? Ulike satser for sted- og nettbaserte studier? Fordeling av grunn- og resultatbasert tilskudd? Ståle Ertzgaard

En utfordring… I Statsbudsjettet gis fylkeskommunene øremerket tilskudd til fagskole basert på innrapporterte studenttall fra fylkeskommunale fagskoler på helse- og oppvekstfaglige studier Dersom behovet for kompetanse lokalt, regionalt og nasjonalt er på andre områder… …vil fordeling ut fra behov på sikt redusere den statlige rammen Hvordan da ivareta Ansvaret for en «positiv utvikling i «hele» fagskolesektoren»? «de godkjente private fagskolene ved fordeling av det statlige tilskuddet»? Ståle Ertzgaard