Ulike undervisningsformer - digitalisering av undervisning Tom Ryen og Tormod Drengstig Institutt for data- og elektroteknikk
Former for undervisning - TN/UiS i 2016 I hovedsak: Forelesninger, (obligatoriske) øvingsoppgaver Lab i noen emner Vurdering: I hovedsak 4 timers skriftlig eksamen som eneste karaktergivende vurdering. Strømming («streaming») av alle forelesninger i store fellesemner lagt tilgjengelig på emnets nettside Digital eksamen: Er innført i flere emner, men ennå under 10 % av alle eksamener på TN.
Problembasert læring Stadig flere emner har elementer av problembasert læring Prosjektarbeid i grupper Eksempel: Ingeniørfaglig innføringsemne
Ingeniørfaglig innføringsemne – 10 sp For alle ingeniørstudenter i første semester Felles del (40 %): MATLAB-programmering Fagspesifikk del (60 %): Prosjektarbeid i grupper ING110 - Bygg ING100 – Data og elektro ING120 - Maskin ING130 - Petroleum ING140 - Kjemi ING1x0 MATLAB for Ingeniører
Felles del av innføringsemnene «Blended learning» Noen forelesninger i stor sal Mikroforelesninger på YouTube Øvingsbasert – stort gruppelandskap Obligatorisk innlevering via Internett Flervalgseksamen («Multiple choice»)
Fagspesifikk del (ING100) Programmerer Lego NXT med Matlab ”Matlab og Lego i anvendt matematikk og fysikk” Instrumentering NXT: 3 motorer, lyssensor, lydsensor, ultralydsensor (avstandsmåler), trykkbryter, akselerometer, høyttaler Introduserer numerisk integrasjon og derivasjon Eksempler på prosjekt: sykkelcomputer, beregning av areal i eske, estimering av fart på roboten, kjør automatisk langs en baneprofil 3-4 studenter pr gruppe, ca 40-45 grupper (selvvalgte) 7 ukers prosjekt
Fagspesifikk del (ING100), forts. 2 timer undervisning pr. uke med tips og råd (strømmes) 6 timer pr. uke stud.ass-veiledet lab-tid 2 møter á 20 minutt i prosjektperioden Gir tydelige tilbakemelding om hvordan de ligger an Prosjektrapport vurderes med karakter A-F Presentasjon av prosjektet (3 minutters film og 10 minutt til spørsmål og svar) Felles karakter (kan be om individuell bedømming)
Blandet læring («blended learning») “Ansikt-til-ansikt undervisning kombinert med nettbasert formidling” (Bonk & Graham) Ekstrem form for blandet læring: Omvendt undervisning Khan Academy (Salman Khan) Mikroforelesninger («Micro lectures») -> 7 – 14 minutter temabaserte videoer på nett Omvendt undervisning
Framover: Mer digitalisert undervisning Strømming av forelesinger er OK, men å erstatte noen forelesninger med mikroforelesninger er bedre Mer fokus på «blended learning» og gjerne «flipped classroom» i noen emner. Mer studentaktiv undervisning – Fokus på økt læring
Digital eksamen Økt bruk av digital eksamen Vil komme i takt med utviklingen av Inspera (verktøy for digital eksamen)
UiS veikart 2015-2017 Noe er laget med tanke