Ulike undervisningsformer - digitalisering av undervisning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Advertisements

PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Velkommen som nettstudent!
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Truls Fretland - Seminar 29.november 2005 Flervalgsøvinger og tester I diskret matematikk og algoritmer høsten 2005.
Innføring av arbeidskrav for Bachleorstudiene
Status og planer landet rundt om forkurs/realfagskurs, tresemesterordning og Y-vei: 1.Hva har vi gjort, og hva planlegger vi for å tilpasse alternative.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
Flipped Classroom – Omvendt klasserom
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Videreutdanning i Juss for vernepleiere IKT-støttet undervisning Praktisk gjennomføring 1.
Erfaringer med prosjektmodellen i Sør-Trøndelag
1 SIB 5003 BM2 Miljø og ressursteknikk Undervisningsopplegg for våren 2003 Professor Helge Brattebø (fagkoordinator) Institutt for vann og miljøteknikk.
Robotlab Avd. IT - Remmen. Robotlabben Dedikert rom i IT-bygget på Remmen Brukes mest i fagene: - Bildebehandling - Intelligente Systemer.
Debattmøte ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet
Hva er viktig i Emnebeskrivelsen? BYG 1271 F – Materiallære
Beste praksis Arbeid for bedre læring i matematikk ved ingeniørutdanningen OFA.
I dag: Kort repetisjon om faget webprosjekt Om gruppearbeid
Matematikkundervisning - noen tanker Christin Borge PPU, Høgskolen i Vestfold Våren 2006.
Orientering om In104 Aslak Tveito Institutt for Informatikk Universitetet i Oslo
Bestått/ikke-bestått
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
NXT`en NXT`en er hjernen til MINDSTORMS roboten. Den er en intelligent computer-kontrollert LEGO kloss som gjør MINDSTORMS roboten “levende” og kan utføre.
Hva er en robot? Roboter er mer enn maskiner som ligner mennesker.
Institutt for kjemisk prosessteknologi
HSH: Status før ny rammeplan Tresemesterordning: 7 uker sommerkurs med grunnleggende matematikk og fysikk. Innleveringsoppgaver underveis. Avsluttende.
Høgskolen i Gjøvik Prodekan for studier – Liv Torjussen Ny rammeplan innført fra august 2011 Fire ingeniørutdanninger: Avdeling for teknologi, økonomi.
Institutt for spesialpedagogikk Velkommen til Informasjonsmøte SPED1010 Vår 2011.
Rekruttering! Og hvem vil ta over arven.. Hvorfor bekymre seg om den type ting i 2014?
Fra ildsjeler til organisasjonsendring
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
PEDAGOGISK UKE, NOEN TANKER Institutt for fagspråk og interkulturell kommunikasjon (FSK) Anne Kari Bjørge, instituttleder.
Ny rammeplan ingeniørutdanningen Høstmøte AITeL Vedtas av Kunnskapsdepartementet Innføres for alle ingeniørutdanninger i Norge fra.
Høgskolen i Oslo Frå lærar til læring - nettbasert læring i veilederutdanning Gerd Bjørke Pedagogisk utviklingssenter Høgskolen i Oslo
2005 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN I PRAKSIS En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder.
Ny Lerkendal stadion – En moderne fotballarena Prosjektoppgave i SIF 8002 IT grunnkurs Høsten 2000.
Hva er en robot? Roboter er mer enn maskiner som ligner mennesker.
Velkommen til FRM1110-Grunnleggende Farmasi
IKT1+2 eksamen 2005 kort om IKT2-delen av pensum (+ litt fra IKT1-pensumet :-) Tirsdag 3. mai 2005.
Flipped Classroom – Omvendt klasserom 2013 Seksjon for digital kompetanse.
Lillian Almaas 21. august 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Hva vi snakker om SIS 1070 Teknologiledelse-1 obligatorisk fag i siv.ing.utdanninga (unntatt IØT) ca 1200 studenter H stud.ass’er 4 faglærere +
LegoDacta i naturfagundervisningen
Undervisnings- og vurderingsformer
Universellforum 2016.
Ingeniørutdanning i Sunnhordland
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
En smak av Digital vurdering på 15 minutter
Å gjøre det åpenbare – aktivisere studenten
Bruk av nettsidene i undervisningen: timeplan, ressurser m.m.
USITs ledelse 13. desember 2016
Institutt for kjemisk prosessteknologi
Pedagogikk i Web 2.0-verdenen
«Spennende, men ikke relevant for eksamen»
Brukerveiledning til programmering av LEGO Mindstorm NXT-roboter
Video i undervisningen
Hvordan jobber Det teknisk-naturvitenskapelig fakultet med utdanning og forskning basert på nye samfunnsmessige behov? Øystein Lund Bø Dekan - Det teknisk-naturvitenskapelige.
Nettmaster og industrimaster i Industrial IT and Automation
Universellforum 2016.
Introduksjon til FINF4031 Individuell semesteroppgave
Hva skal du gjøre? Du skal velge mellom 3 fordypninger i bachelorprogrammet Fordypningene er en del av bachelorprogrammet.
Kort om FINF4031 Individuell semesteroppgave
Time- og eksamensplanlegging
Fronter ved MN og Kjemisk Institutt
Sensorveiledninger – anbefalinger og eksempler
Utskrift av presentasjonen:

Ulike undervisningsformer - digitalisering av undervisning Tom Ryen og Tormod Drengstig Institutt for data- og elektroteknikk

Former for undervisning - TN/UiS i 2016 I hovedsak: Forelesninger, (obligatoriske) øvingsoppgaver Lab i noen emner Vurdering: I hovedsak 4 timers skriftlig eksamen som eneste karaktergivende vurdering. Strømming («streaming») av alle forelesninger i store fellesemner lagt tilgjengelig på emnets nettside Digital eksamen: Er innført i flere emner, men ennå under 10 % av alle eksamener på TN.

Problembasert læring Stadig flere emner har elementer av problembasert læring Prosjektarbeid i grupper Eksempel: Ingeniørfaglig innføringsemne

Ingeniørfaglig innføringsemne – 10 sp For alle ingeniørstudenter i første semester Felles del (40 %): MATLAB-programmering Fagspesifikk del (60 %): Prosjektarbeid i grupper ING110 - Bygg ING100 – Data og elektro ING120 - Maskin ING130 - Petroleum ING140 - Kjemi ING1x0 MATLAB for Ingeniører

Felles del av innføringsemnene «Blended learning» Noen forelesninger i stor sal Mikroforelesninger på YouTube Øvingsbasert – stort gruppelandskap Obligatorisk innlevering via Internett Flervalgseksamen («Multiple choice»)

Fagspesifikk del (ING100) Programmerer Lego NXT med Matlab ”Matlab og Lego i anvendt matematikk og fysikk” Instrumentering NXT: 3 motorer, lyssensor, lydsensor, ultralydsensor (avstandsmåler), trykkbryter, akselerometer, høyttaler Introduserer numerisk integrasjon og derivasjon Eksempler på prosjekt: sykkelcomputer, beregning av areal i eske, estimering av fart på roboten, kjør automatisk langs en baneprofil 3-4 studenter pr gruppe, ca 40-45 grupper (selvvalgte) 7 ukers prosjekt

Fagspesifikk del (ING100), forts. 2 timer undervisning pr. uke med tips og råd (strømmes) 6 timer pr. uke stud.ass-veiledet lab-tid 2 møter á 20 minutt i prosjektperioden Gir tydelige tilbakemelding om hvordan de ligger an Prosjektrapport vurderes med karakter A-F Presentasjon av prosjektet (3 minutters film og 10 minutt til spørsmål og svar) Felles karakter (kan be om individuell bedømming)

Blandet læring («blended learning») “Ansikt-til-ansikt undervisning kombinert med nettbasert formidling” (Bonk & Graham) Ekstrem form for blandet læring: Omvendt undervisning Khan Academy (Salman Khan) Mikroforelesninger («Micro lectures») -> 7 – 14 minutter temabaserte videoer på nett Omvendt undervisning

Framover: Mer digitalisert undervisning Strømming av forelesinger er OK, men å erstatte noen forelesninger med mikroforelesninger er bedre Mer fokus på «blended learning» og gjerne «flipped classroom» i noen emner. Mer studentaktiv undervisning – Fokus på økt læring

Digital eksamen Økt bruk av digital eksamen Vil komme i takt med utviklingen av Inspera (verktøy for digital eksamen)

UiS veikart 2015-2017 Noe er laget med tanke