Konkurranseeksponering og brukeren i fokus Statssekretær Frank Jenssen, Kommunal- og regionaldepartementet Åpent politisk forum. KFO Kristiansund 25. mars 2004
Hovedutfordringene i kommunene Stor brukertilfredshet i kommunene Men økte behov og forventninger Mangel på spesialisert arbeidskraft Begrenset rom for vekst i offentlig sektor - nødvendig å prioritere Behov for å få finne nye løsninger som utnytter offentlige ressurser bedre Krav til omstilling og nytenking
Den økonomiske situasjonen -8 -6 -4 -2 2 4 6 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 Inntekter, realvekst Netto driftsresultat, pst. Overskudd før lånetransaksjoner, pst.
Konkurranseeksponering Noe annet enn privatisering - noe mer enn konkurranseutsetting Konkurranse (anbudskonkurranse) Benchmarking Friere brukervalg Konkurranse er et virkemiddel - ikke et mål Konkurranse om drift/produksjon – ikke om ansvar Det er konkurranse i seg selv som er virkningsfullt!
Ressursinnsats (årsverk) og elevenes tilfredshet med skolen (Kilde: Effektiv-iseringsnett-verkene KS/ KRD)
Brukerne i fokus Brukermedvirkning og brukervalg Mer informasjon gir større gjennomsiktighet Mer innbyggerkontroll kan gi mindre behov for statlig kontroll Brukerfokus på bekostning av representativt demokrati og helhet? Vi må nyansere brukerfokuseringen - innbyggerne er ikke bare brukere av enkelttjenester
Frihet til å velge – Brukervalg Innbyggernes forventninger øker – tilpassede tjenester, fleksibilitet og valgfrihet Brukervalg – frihet til å velge hvem som utfører tjenesten for oss Valgfrihet et gode i seg selv Konkurranse om brukerne - bedre kvalitet og mer effektivitet Mangfold av leverandører - personlig tilpasning av tjenesten Skole og omsorgstjenester
”Ordningen med brukervalg i hjemmetjenesten har gitt hjemmehjelperne mer tid ute i aktiv tjeneste hos brukerne.” (Dagsavisen 26/2-04)
FREDAG 20. FEBRUAR
Regjeringens bidrag for mer konkurranse Fjerne formelle hindre Nøytralt momssystem fra 1.1. 2004 Kommunal revisjon Mulig nytt regime vann og avløp Støtte utviklingsprosjekter Effektiviseringsnettverk; benchmarking Friere brukervalg; nettverkssamarbeid Øke kommunenes kompetanse www.konkurranseportalen.no Bidra til erfaringsoverføring
Hvorfor konkurranseeksponering? Konkurranseeksponering kan: stimulere til kvalitetsutvikling gi effektivitet og innsparinger føre til innovasjon og nytenking gi større mangfold og økt valgfrihet for brukerne gi økt gjennomsiktighet for innbyggerne