Sykefraværsoppfølging Tilretteleggingsplikt og medvirkningplikt Oppfølgingssamtale og oppfølgingsplan // NAV Arbeidsllivssenter / Elisabeth R. Stenumgård.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

4.3 FORSKRIFT OM ORGANISERING, LEDELSE OG MEDVIRKNING
Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
Sykefraværsoppfølging?
Virkemidler fra NAV Dialogen som verktøy NAV som støttespiller
Nye krav til oppfølging av sykmeldte fra 1.mars 2007
Arbeidsplassvurdering på oppdrag fra NAV
 Arbeidsgiver skal sørge for at BHT bistår med planlegging og gjennomføring av fysiske og organisatoriske endringer i virksomheten, herunder etablering,
Aktuelle lover og forskrifter
NAV Arbeidslivssenter Akershus
Samarbeidsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv
Norsk sykepleierforbund Bodø
individuell oppfølgingsplan
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Attføringsbedriftene og Ernæring – hva har vi gjort? •5. oktober 2006 arrangerte vi et dagsseminar om ernæring sammen med GIAX hvor om lag 20 medlemsbedrifter.
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Hva skal til for å lykkes ?
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
NETTVERK TV BHG MARS 2011 Inkluderende arbeidsliv – IA avtale
IA- avtalen
Hvordan jobbe godt med IA!
NAV Arbeidslivssenter Telemark
GRUNNKURS 3 OPPFØLGINGSSAMTALEN MED UTARBEIDELSE AV OPPFØLGINGSPLAN NAV Arbeidslivssenter Oslo Vår 2011.
Avslutning av arbeidsforhold på grunn av langvarig sykefravær
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
Norsk Industri – Inkluderende arbeidsliv i praksis
Hva skal vi snakke om? IA arbeid Ny IA avtale og tidsaksen
Arbeidsmiljøloven og andre aktuelle lover og forskrifter
Funksjonsvurdering i arbeidslivet
Kravene til psykososialt arbeidsmiljø
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Landsorganisasjonen i Norge Et mer inkluderende arbeidsliv: Det skal være godt å jobbe Inkluderende arbeidsliv.
Hvorfor vernerunder Kurs i vernearbeid/vernerunder 23. januar 2013
Oslo kommune Sykehjemsetaten Arbeidsmiljøloven Kai Jensen.
Samhandling leder/verneombud
HÅNDTERING AV SYKEMELDTE
August 14 1 Presentasjon av Inkluderende Arbeidsliv Personalforum ved UiB, 26.mai 2004 Ved rådgiver Ingvild Eikeland Trygdeetatens Arbeidslivssenter.
IA-avtale og IA-arbeid i Bergen kommune
Universitetet i Tromsø
Arbeidsmiljøundersøkelse
Ansatte med medisinske eller fysiske krav til stilling i Brann og Redning Krav til ansettelse – hvordan unngå at ansatte ikke klarer kravene i stilling?
Roller Arbeidsgiver – Arbeidstaker – Verneombud (AML) AMU
IA-ledelse – 2 nye tilbud fra KS WORKSHOP
Meldemsmøte 11. november 2004 Inkluderende arbeidsliv Bakgrunn for arbeidet er et høyt og økende sykefravær, stadig lavere reell pensjonsalder, en avtakende.
Sykefraværsoppfølging LAMU 17. april 2015
Arbeidsmiljøet for ansatte
IA-avtalen IA, Side 2 Myndighetene Arbeidstakere Arbeidsgivere.
Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?. Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?
Tillitsvalgtes rolle i IA-arbeidet. Likeverdige parter Arbeidsgiver og tillitsvalgt er likeverdige avtaleparter i virksomheten Medbestemmelse etter Hovedavtalen.
Tillitsvalgtes rolle i IA- arbeidet 26.oktober 2009 Rådgivere Annelise Nilsen og Linda D.Andersen NAV Arbeidslivsenter.
Roller i arbeidslivet Arbeidsgiver Arbeidstaker Verneombud Arbeidsmiljøutvalg Bedriftshelsetjeneste ml?tid=207363http://
Arbeidsrett vs. elevrett Når lærernes arbeidsrettslige vern står mot elevenes rett til et godt skolemiljø Cecilie R. Sæther, KS Advokatene Lederkonferansen.
Ny IA - avtale Litt om IA, mye om annet Øyvind Steinklev, rådgiver NAV Arbeidslivssenter Aust-Agder.
Arbeid ved dataskjerm -Om forskriften og veiledningen Hilde Bernhardsen og Håvard Sandberg 20. Februar 2008 i Tromsø.
Hva er IA-avtalen? Denne presentasjonen er oppdatert pr desember 2014.
HTV-konferanse februar
Kvalitet, risiko og avvik
Fornyet IA-avtale i 2014 Hva var nytt?
Tillitsvalgte har en sentral og viktig rolle i IA
Statusrapport for IA-handlingsplan
Forebyggende og helsefremmende arbeid
Oppfølging av langtidssykmeldte Tilretteleggings- og medvirkningsplikt
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Arbeidsmiljøkonferansen 2018 Scandic Seilet
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Forskrift om Internkontroll
Oppfølging av langtidssykmeldte
Sykefravær / personalpolitikk
Utskrift av presentasjonen:

Sykefraværsoppfølging Tilretteleggingsplikt og medvirkningplikt Oppfølgingssamtale og oppfølgingsplan // NAV Arbeidsllivssenter / Elisabeth R. Stenumgård

Å se helheten – ta vare på alle Organisering av virksomheten, mål, kartlegging, nærvær, planlegging, kultur. ”De friske”- Alle Hverdagen Fremgangsrik/ helsefremmende De som står i fare for å bli syke Medarbeidersamtale, risikovurdering, AMU, statistikker, HMS. Bevisst Rutiner, tilrettelegging, oppflg.samtaler og oppflg.planer, veiledning, samtalekurs. De som er syke Reagerende Sette sykefraværet i perspektiv. Det er viktig å jobbe på alle nivå for å få full effekt. Men kanskje man må velge fokus i perioder. Kolonne er: Målgruppen 2. Kolonne er: Organisasjonens valg 3. Kolonne er: Aktiviteten/handlingen Kilde: Kjell Nytrø/ Lars Andersen. Allerede forskning før IA-avtalen trådte i kraft var det introdusert en tredeling på helheten av sykefraværsoppfølgingen; de som er syke, de som står i fare for å bli syke, og organisering av virksomheten/arbeidshverdagen. Han snakker om den tredelingen som tertiær-/ sekundær-/ og primærforebygging. (Det er mye spennende en kunne sagt om hans tilnærming til de nivåene på forebygging, hvor tertiærforebyggingen er den vi har mye fokus på i IA-arbeidet; oppfølging av de som er syke.) I Norge har vi fra 2000-tallet begynt å snakke om Helsefremmende arbeidsplasser, med fokus på nærværsfaktorer. Fra Sverige på samme tid er begrepet langtidsfrisk etablert, der en i sitt arbeid med å redusere sykefraværet ser på hva som kan gjøres med organisering av virksomhetene for å skape gode arbeidsmiljø, hvor mulighet for tilrettelegging er innarbeidet i det daglige lederarbeidet. Kilde: Johnny Johnsson ”Langtidsfrisk”, hevder organisasjonene velger selv fokus, om de bare vil være reagerende og bevisst, eller også fremgangsrik. Reagerende organisasjon; - Konstatere inntrufne katastrofer - Griper inn når ting går galt - Hjelper mennesker som har fått problemer - Rehabilitering Bevisst organisasjon (Forebyggende); - Arbeider preventivt - identifiserer risikoer/uhelse - Identifiserer faktorer som medfører risikoer/uhelse - Fjerne faktorer som medfører risikoer/uhelse Fremgangsrik organisasjon; (Fremmende) - Arbeider fremmende - identifiserer helse og fremgang - Identifiserer faktorer som medfører helse og fremgang - Muliggjør helse og fremgang Lars Andersen/Kjell Nytrø 2

Hvorfor drive sykefraværsoppfølging? Pålagt iflg.Arbeidsmiljølov og Folketrygdlov Krav til alle virksomheter: Registrere sykefraværet i virksomheten Ha rutiner for å følge opp sykmeldte Dokumentere at dette etterleves Uten disse punktene på plass vil det være vanskelig å jobbe målrettet med sykefraværet Individ perspektivet Verksomhetsperspektivet Samfunnsperspektivet

Oppfølging av sykmeldte Egen- melding Holde kontakt Oppfølgingsplan/ info til sykmelder Avtale og gj.føre dialogmøte 1 Dialogmøte 2 Innen 52 uker Dialogmøte 3 (ikke obligatorisk) 1-8 dager 1 år 4 uker 7 uker 26 uker 1 år Arbeidsgivers tilretteleggingsplikt - Bedriftsinterne tiltak 1 dag Prat med leder! Hele sykmeldingsperioden Holde kontakt - Delta på møter - Medvirke i tilrettelegging/oppfølgingsplan Gi informasjon om arbeidsevne - Delta i foreslåtte tiltak Tema: Oppfølgingsregler/-rutiner Begrunnelse: Henvise til brosjyre og gjøre alle oppmerksom på at dette må alle kjenne til. Dette er forankret i lovverket. Reklamere for grunnkurs 1 ved behov for detaljekunnskap Metode: Forelesning. 8 uker NAV vurderer aktivitetsplikten 26 uker eller tidligere NAV vurderer tiltak 52 uker NAV vurderer grunnlag for AAP

Vi har konkrete sykefraværsrutiner. Stemmer dette? Vi har konkrete sykefraværsrutiner. Rutinene er kjent blant ledere og medarbeidere Rutinene følges av ledere og medarbeidere Er det forbedrings potensiale i deres enhet? Hvilke gevinster kan gode sykefraværsrutiner gi på ditt arbeidssted: For den sykmeldte, arbeidsgiver, kollegaer, andre? Hva kan konsekvensene være viss rutinene ikke er gode nok eller ikke følges: For den sykmeldte, arbeidsgiver, kollegaer, andre 5

Tilretteleggingsplikten i aml § 4 – 6 Plikt overfor: Arbeidstakere med redusert arbeidsevne. (midlertidig og varig) Krav til årsak Ulykke, sykdom, skade, slitasje e.l Fysisk, psykisk, sosiale årsaker eller sammensatte årsaker. Plikten er ”..uavhengig om tilretteleggingsbehovet har sammenheng med arbeidsforholdet eller ikke” jf Ot.prp. nr 6 (2006-2007) Pliktens formål: beholde eller få et passende arbeid (omplasseringsplikt) Fortrinnsvis sitt vanlige arbeid Pliktens rekkevidde: ” ..så langt det er mulig, iverksette nødvendige tiltak” jf Aml § 4-6 Når utløses tilretteleggingsplikten? Mål: Forståelse for § 4-6 når det gjelder hvem den omfatter, krav til årsak, og formål. Metode: Gjennomgang av lovteksten. Uansett årsak, i prinsippet også private årsaker så lenge det fører til redusert arbeidsevne og behov for tilrettelegging på arbeidsplassen Presisering av §4-6. Hva er redusert arbeidsevne? Ikke nødvendigvis funksjonshemmet/syk. Presisere midlertidig og varig – hva innebærer det, og hvem omfatter det? Gjelder både skader forårsaket av/på jobb, og i privat. Poenget er funksjonsevne, ikke årsaksfokus. Om Pliktens formål om å beholde eller få et passende arbeid (Omplasseringsplikten): Note til § 4-6 (1) ved Rune Ytre-Arna Tilretteleggingskravet er vidtrekkende, men ikke absolutt; det skal legges til rette «så langt det er mulig». Det skal foretas en konkret helhetsvurdering, der virksomhetens art, størrelse, økonomi og arbeidstakers forhold må veies opp mot hverandre. Dersom det viser seg ikke å være mulig å tilrettelegge slik at arbeidstaker kan fortsette i sitt vanlige arbeid, skal arbeidsgiver vurdere omplassering til annet arbeid. Arbeidsgivers plikt går ikke så langt som til å opprette en ny stilling for den aktuelle arbeidstaker, men dersom det er eller blir ledig en passende stilling i virksomheten, skal den tilbys arbeidstakeren hvis vedkommende ellers er skikket for stillingen. Høyesterett har slått fast at omplasseringsplikten ikke innebærer at andre arbeidstakeres rettigheter blir innskrenket, f.eks. ved at de blir pålagt å bytte arbeid, jf. Rt. 1995 s. 227. Omplassering er som hovedregel et subsidiært tiltak, jf. første ledd annet punktum. I noen situasjoner foreligger imidlertid en uttrykkelig plikt til å foreta omplassering, se særlig forskrift 30. april 2001 nr. 443 om vern mot eksponering for kjemikalier på arbeidsplassen (kjemikalieforskriften) kap. IX.

Hva innebærer ”…så langt det er mulig?” ”..så langt det er mulig.” tilsier en skjønnsmessig vurdering, og det må foretas en konkret helhetsvurdering. Plikten er vidtrekkende. Virksomhetens art Virksomhetens størrelse Virksomhetens økonomi Arbeidstakers forhold Det kreves mer av en stor bedrift enn av en liten bedrift med små faktiske muligheter til tilrettelegging og omplassering Det kreves ikke at man oppretter nye stillinger Vesentlige ulemper for virksomheten og for den ansatte? Mål: Forståelse for § 4-6 når det gjelder ..”så langt det er mulig” Metode: forelesning og gjennomgang av dom. OBS: Se dom på side 27 i heftet; Forebygging og oppfølging – to sider av samme sak. Lagmannsretten satt minstekrav til arbeidsgivers tilretteleggingsplikt: Arbeidsgiver kunne ikke dokumentere at det vare foretatt oppfølging. Retten la til grunn at det ikke var dokumentert å vurdere bruken av hjelpemidler eller annen tilrettelegging på arbeidsplassen. Presiserer: Man må ta hensyn til arbeidets art, virksomhetens størrelse og økonomiske forutsetninger i denne vurderingen, i tillegg til hvilken grad av redusert arbeidsevne arbeidstakeren har. Leder må holde oversikt over ledige stillinger i virksomheten til enhver tid i forhold til tilretteleggingsarbeidet. Gode systemer for å holde oversikt over muligheter innen virksomheten, og formidle/legge frem dette til den ansatte. Husk å dokumenter alt du gjør . Går ikke så langt som å opprette ny stilling. Liten kiosk på hjørnet vs Oslo kommune…. Økonomi – men dette kommer vi tilbake til senere i forhold til hjelpemidler – tilretteleggingstilskudd Note til arbeidsmiljøloven §4-6: Tilretteleggingskravet er vidtrekkende, men ikke absolutt; det skal legges til rette «så langt det er mulig». Det skal foretas en konkret helhetsvurdering, der virksomhetens art, størrelse, økonomi og arbeidstakers forhold må veies opp mot hverandre. Dersom det viser seg ikke å være mulig å tilrettelegge slik at arbeidstaker kan fortsette i sitt vanlige arbeid, skal arbeidsgiver vurdere omplassering til annet arbeid. Arbeidsgivers plikt går ikke så langt som til å opprette en ny stilling for den aktuelle arbeidstaker, men dersom det er eller blir ledig en passende stilling i virksomheten, skal den tilbys arbeidstakeren hvis vedkommende ellers er skikket for stillingen. Høyesterett har slått fast at omplasseringsplikten ikke innebærer at andre arbeidstakeres rettigheter blir innskrenket, f.eks. ved at de blir pålagt å bytte arbeid, jf. Rt. 1995 s. 227. Omplassering er som hovedregel et subsidiært tiltak, jf. første ledd annet punktum. I noen situasjoner foreligger imidlertid en uttrykkelig plikt til å foreta omplassering, se særlig forskrift 30. april 2001 nr. 443 om vern mot eksponering for kjemikalier på arbeidsplassen (kjemikalieforskriften .

Arbeidstakers medvirkningsplikt I følge Arbeidsmiljølovens § 2-3 skal arbeidstaker: medvirke ved utforming, gjennomføring og oppfølging av virksomhetens systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid medvirke i å lage og gjennomføre oppfølgingsplaner delta i dialogmøte når arbeidsgiver innkaller I følge Folketrygdlovens § 8-8 skal arbeidstaker: gi opplysning om egen funksjonsevne bidra til tiltak for å tilrettelegge arbeidet bidra til utprøving av funksjonsevnen ta i mot tilbud om behandling og rehabilitering Delta i dialogmøter når NAV innkaller (§ 8.7) § 2-3. Arbeidstakers medvirkningsplikt (45) Historikk   (1) Arbeidstaker skal medvirke ved utforming, gjennomføring og oppfølging av virksomhetens systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid. (46) Arbeidstaker skal delta i det organiserte verne- og miljøarbeidet (47) i virksomheten og skal aktivt medvirke ved gjennomføring av de tiltak som blir satt i verk for å skape et godt og sikkert arbeidsmiljø. (48) (2) Arbeidstaker skal: a)   bruke påbudt verneutstyr, vise aktsomhet og ellers medvirke til å hindre ulykker og helseskader, (49) b)   straks underrette arbeidsgiver og verneombudet og i nødvendig utstrekning andre arbeidstakere når arbeidstakeren blir oppmerksom på feil eller mangler som kan medføre fare for liv eller helse, og vedkommende ikke selv kan rette på forholdet, (50) c)   avbryte arbeidet dersom arbeidstaker mener at det ikke kan fortsette uten å medføre fare for liv eller helse, (51) d)   sørge for at arbeidsgiver eller verneombudet blir underrettet så snart arbeidstaker blir kjent med at det forekommer trakassering eller diskriminering på arbeidsplassen, (52) e)   melde fra til arbeidsgiver dersom arbeidstaker blir skadet i arbeidet eller pådrar seg sykdom som arbeidstaker mener har sin grunn i arbeidet eller forholdene på arbeidsstedet, (53) f)   medvirke ved utarbeiding og gjennomføring av oppfølgingsplaner ved helt eller delvis fravær fra arbeidet på grunn av ulykke, sykdom, slitasje eller lignende, (54) g)   delta i dialogmøte etter innkalling fra arbeidsgiver, jf. § 4-6 fjerde ledd. (55) h)   rette seg etter påbud fra Arbeidstilsynet. (56) (3) Arbeidstaker som har til oppgave å lede eller kontrollere andre arbeidstakere, skal påse at hensynet til sikkerhet og helse blir ivaretatt under planleggingen og utførelsen av de arbeidsoppgaver som hører under eget ansvarsområde. (57)  

Dokumentasjon av tilrettelegging – AML § 4-6 Arbeidsgiver skal i samråd med arbeidstaker utarbeide en oppfølgingsplan tidligst mulig i en sykemeldingsperioden og senest innen 4 uker Planen skal inneholde beskrivelse av arbeidsoppgaver vurdering av arbeidsevne tiltak som skal iverksettes i arbeidsgivers regi tiltak med bistand fra myndighetene plan for videre oppfølging Planen skal være et levende dokument en målrettet plan for alle involverte Planen formidles sykmelder innen 4 uker Det sendes en revidert oppfølgingsplan til NAV i uke 7, og senest 1 uke før dialogmøte 2. og 3. Husk du kan be NAV om et dialogmøte 2 før 26 uker. Mål: Bli kjent med hovedelementene som skal belyses i oppfølgingsplanen. Metode: Gjennomgå kulepunktene og reflekterer rundt dem 4 uker etter arbeidsmiljøloven, Husk å starte med planen i god tid. God forankring hos den ansatte. Hyppig oppfølging og revurdering. Hva kan gjennomføres av tiltak. Hvordan skal tiltaket gjennomføres. Konkretiser hva er målet for tiltaket? Fungere tilretteleggingen? Hvis ikke - hva gjøres da?? Endret tilrettelegging. Nye tiltak. Nye dialoger- hjelp fra; lege, bht,… Vi holder også egne kurs i sykefraværsoppfølging og IOP

Oppfølgingsplaner brukes aktivt Stemmer dette? Oppfølgingsplaner brukes aktivt Vi har god tilretteleggings-kompetanse i vår enhet. Ved behov for omplassering til passende arbeid i andre enheter, vet vi hvordan vi går frem 10

NAV Arbeidslivssenter Oslo - et ressurs- og kompetansenter for et mer inkluderende arbeidsliv // Kontaktinformasjon NAV Arbeidslivssenter Oslo: Din rådgiver: //Elisabeth Ringheim Stenumgård E-post: elisabeth.r.stenumgard@nav.no Mobil: 977 13 911 Vår hjemmeside: www.nav.no/arbeidsgiveroslo Portal til inkluderende arbeidsliv på nett // inneholder fagstoff mm. og pekere til relevante nettsider E-post: nav.arbeidslivssenter.oslo@nav.no // kurs: iakompetanse@nav.no Telefon: 5555 3333 // Post: Postboks 326 Alnabru, 0614 Oslo