Hva menes med naturmangfold?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
For å åpne Internett trykker du på i startskjermbildet. Når du klikker i adressefeltet, blir det en blå bakgrunn på den nettadressen som står der, og det.
Advertisements

TILDELES : NN FOR FLOTT INNSATS PÅ ART-TRENINGENE I PERIODEN MND-MND 200? Du har vært…… og vist at…… Lykke til!! _______________ Johannes Finne ART-trener.
Bærekraftig havbruksnæring – er oppdrettslaksen blitt “havets superkylling” Ole Torrissen Fakultet for Biovitenskap og Akvakultur.
Transportveiledning Nasjonal bransjestandard for potetcystenematode - PCN Fagforum Potet Alle potettransportører må kjenne PCN-status til.
MatematikkStudio. Matematikk-Studio Matematikkglede Kreativt miljø IKKE primært for svake elver Ansatt egne elever Tirsdag og torsdag kl
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Utrops prosjekt om hatprat våren hva har vi funnet?
Lise Fogstad Fysioterapeututdanningen Høgskolen i Oslo
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Grønn innovasjon og grønne arbeidsplasser i Oslo
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Bærekraftig bioteknologi
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
Inntaks- og formidlingskonferansen 2013 Martin Vestergaard.
”DEN LILLE GANGETABELLEN” Multiplikasjon
Kapittel IV Fremmede organismer Kartlegging, hva er viktig?
Fremmede arter i norsk natur – forskrift og handlingsplan
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Statistikk og sannsynlighetsregning
Naturen er trua! Natur og Ungdom.
Stortingsmelding om forvaltning av kongekrabbe
V/ Sigvald Persen Sjøsamisk kompetansesenter Lokal kunnskap, fjorder og økologi i endring.
I denne oppgaven skal du definere de ulike begrepene du har lært om i kapittelet, for eksempel kultur (mat, klær, tekster, musikk osv), likeverd, integrering,
Bjørnegård skole Nettplakaten. Bjørnegård skole 1. PASSORD Gi aldri passord til venner eller andre. Det er helt privat og bare ditt. Bruk kodelås på pc,
Naturmangfoldloven og plan- og bygningsloven
Hvorfor denne undersøkelsen? MORTEN LIE , Næringslivets hus, Frokostmøte LEP / DiBK 1.
Naturforvaltning i øvings- og skytefelt 165 Lov om vern av natur Bilde/figur (slett boksen før du setter inn bilde). Spillende tiur og to røy på leiklokalitet.
1 Kan Gud finnes, når det er så mange dårlige argumenter for Guds eksistens?
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
1 Kan det finnes gode argumenter for at Gud eksisterer?
Hvem skal eie fiskekvotene? Edgar Henriksen. Utvikling i lønn og pris på torsk 10. juli 2015UiT seminar på Riddu Riđđu.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
ET GRUNNSTOFF KAN VÆRE ET FAST STOFF, FOR EKSEMPEL ET METALL eller EN VÆSKE eller EN GASS.
Den naturlige skolesekken Utbygging av Fossum Bruk.
Avfallshåndtering Som et eksempel på begrepet bærekraftig utvikling Ekskursjonsted og læringsarenaer.
Sør-Europa Reisen Av Karen Bacher Høyre klikk å tryk hør, for å høre stemmen min. (På alle sidene)
FN- Forente nasjoner Bilder og tekst hentet fra
NÆRMILJØRAPPORT Klasse – Skolens navn1. Prosjektarbeid for 8. trinn HVORFOR ER NÆRMILJØET VIKTIG FOR OSS? Ordet miljø brukes om omgivelsene vi lever i.
Bærekraftige produktvalg
Lekens egenverdi.
TOV i granskog har foregått siden 1988 (det het ikke TOV da)
Brøk Regneartene.
Hvorfor er det viktig med naturmangfold?
Kapittel 1 Oppvarming.
Prosent.
Foreldremøte 6. trinn 9. September Foreldremøte 6. trinn 9. September 2015.
FFK sangen Når vi drar frem til kamp og strid for klubbens navn
Kva meiner vi med naturmangfald?
Kvifor er det viktig med naturmangfald?
Velkommen til 2. klasse si morgonsamling
Erfaringer og utfordringer ved etablering av prosjektet «Mu eallilan eallin – Guovdageainnu modellen» Kari Johanne Johannessen, VIPS-veileder Britt.
Miljøperspektivet i FNs bærekraftsmål
Rapportering BARN & ROM Ilabekken barnehager
«Grønn næringsutvikling»
Plan for økten - Hva er Dembra? - Hva er «den ideelle skole»»?
Framand art Framand art Paul Harald Pedersen CC BY 4.0.
Fremmed art Fremmed art Paul Harald Pedersen CC BY 4.0.
Brøk/prosent/desimaltall
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
TOV i granskog har foregått siden 1988 (det het ikke TOV da)
Hva menes med naturmangfold?
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Kva meiner vi med naturmangfald?
Norsk Forening for Kognitiv Terapi
Overflatelæring versus dybdelæring B – Samarbeid
Minst i Oppland Areal: 459km² Folketal: 1351 (per 4. kvartal 2016)
Utskrift av presentasjonen:

Hva menes med naturmangfold? Hvordan kan vi undersøke naturmangfoldet i et område? Hvilke arter ser vi her?

Hvem er det vi har her på bildet? Har den alltid vært her i Norge? Hva kaller vi en art som har kommet til Norge med menneskets hjelp? Hvilke problemer kan en slik art skape her i Norge?  

Hvilke to arter er det vi ser her? De er fremmede arter i Norge, men i tillegg er de noe mer. Hva er det? Hvorfor er de svartelista? Hva skal til for at en fremmed art havner på Norsk svarteliste? Hvordan kan vi finne ut hvor mange lupiner det er i et område?

Vi lærte om bærekraftig utvikling, og at vi må ha tre tanker i hodet på en gang. Hvilke tre tanker var det? Husker dere noen av argumentene våre om lupinen og kongekrabben? Lupin Kongekrabbe Sosialt Økonomi Miljø

Hva er det vi ser her? Hvilke arter har vi funnet i området rundt skolen vår? Hva kan undersøkelsene våre brukes til? Hvorfor er det viktig å begrense spredning av svartelista arter?

Bærekraftig naturmangfold Det står i loven at vi må ta vare på artene og deres leveområder på en bærekraftig måte. Hva betyr det?