Organisering, erfaringer og utfordringer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Påvirkningsparadokser
Advertisements

Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Erfaring med lokal ledelse og menighetsutvikling
SPØRREUNDERSØKELSER dilemma og utfordringer
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Levanger og Verdal som kvalitetskommuner
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Organisasjonsutvikling og lederroller
5. Organisasjoner, individer og grupper
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Konsernstrategi: Sammensetting, styring og organisering
Definere og velge hovedmål og delmål
Universitetets IT-virksomhet: Strategi, styring, organisering Presentasjon på USITs allmøte 9. september 2010 Lars Oftedal, IT-direktør.
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Veileder i Trepartssamarbeid
Helhetlig tjenestetilbud for barn og unge med sammensatte funksjonshemminger -Administrativ ansvarsgruppemodell i Kvæfjord kommune.
Ekstern gjennomgang av tjenesteområde 3 Presentasjon av hovedfunn, konklusjoner og anbefalinger 11.juni 2009.
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Kreativ planlegging for en kreativ region?. Evalueringen av Felles fylkesplan Startet rundt årsskiftet 2004/2005 Har fulgt planprosessen fram til høsten.
Internt HandlingsRom (IHR) En oppdatering på hva som skjer.
Oversikt over folkehelsen – muligheter og utfordringer
Erfaringer fra Høylandet
Samspillet med administrasjonen - respekt og tillit Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012 Å være i samme båt.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Hva kan regionale politikere tilføre folkehelsearbeidet? Thore Westermoen Fylkesordfører.
Samhandlingsreformen Samhandlingsreformen er navnet på et forslag til reform innenfor helse- og omsorgtjenestene, som skal svare på følgende utfordringer:
Fellesnemnda 8.des 2015 Orientering fra møte i ansettelsesutvalget Prosjektleders orientering.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
Inkluderende arbeidsliv som integrert del av arbeidsgiverpolitikken Prosess, plan og oppfølging IA-rådet i Oppland
Politisk ledelse og rollen som folkevalgt FNs internasjonale migrasjonsdag Dag-Henrik Sandbakken, fagsjef KS.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: SAMHANDLINGSREFORMEN LOSBYSEMINARET 2011RÅDMANN TRON BAMRUD.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Politisk organisering Status. Hva er Oppgaven? Hvilke Rolle skal vi ha? Har vi hensiktsmessige Strukturer som støtter dette?
1 Verdier til hverdag og utvikling Nettverk for arbeidsgiverpolitikk Arne Skogsbakken.
Evaluering av TSB fusjonen i Helse Midt-Norge i 2013/2014
Skranker i arbeidslivet
Framtidens brann- og redningsvesen
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Administrativ organisering
Klubbutvikling 3. SAMLING (KVINNEPROSJEKTET).
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Terje Skjeggedal og Roald Lysø
Hvordan lese rapportene
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
KS Utredning og Dokumentasjon
Asker - mulighetenes kommune
HP Sektor organisasjon, styring og utvikling
Kommuner som har gått ut av ROBEK-lista
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Organisering, erfaringer og utfordringer
Framtidens ledelse i kommunene
Målbildet Stab/støtte
utfordringer i en ny region
Administrativ organisering i Sunnfjord kommune
3. Organisasjonsstruktur
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Studieledernettverket 2/ Digitalt læringsmiljø
Kompetanseutvikling - Rus og vold
Utskrift av presentasjonen:

Organisering, erfaringer og utfordringer STAB/STØTTE I TONIVÅKOMMUNER Organisering, erfaringer og utfordringer Hovedfunn

Hvordan er stab/støtte organisert i tonivåkommuner? De aller fleste av tonivåkommunene har sentralisert stabsfunksjonene og mye av støttefunksjonene. Stabsfunksjonene er ofte integrert i rådmannens stab, mens støttefunksjonene i større grad er organisert som egne, selvstendige enheter. Mange av tonivåkommunene har sortert stabs- og støttefunksjonene organisatorisk, dvs. de har skilt mellom driftsrettede støtteenheter og strategisk orienterte stabsgrupper lokalisert nær rådmannsledelsen. I tillegg har mange kommuner gitt utviklingsoppgavene et organisatorisk feste i form av egne utviklingsenheter.

Hvordan fungerer samspillet mellom stab/støtte og den øvrige kommuneorganisasjonen? Forenklet sagt finner vi at politikerne bryr seg lite om stab/støtte, noe som de strengt tatt heler ikke trenger, all den tid de først og fremst skal forholde seg til rådmannen. Relasjonen rådmennene - stab/støtte ser i de fleste tilfeller ut til å være god og preget av gjensidig tillit. Sammenliknet med relasjonen mellom stab/støtte og politikerne og virksomhetslederne, er samspillet i forhold til rådmannen det som fungerer best. Forholdet mellom stab/støtte og virksomhetslederne ser ut til å fungere relativt bra i våre casekommuner. Samtidig er det vårt inntrykk at stab/støtte funksjonene bare delvis har tilpasset seg sin nye rolle som ”internkonsulenter” og rådgivere for resten av organisasjonen. 1 1 1 1 1

Hvordan påvirker tonivåorganiseringene koordinering? På den ene siden blir det lettere å koordinere mellom sektorene når sektorlederne fjernes. Oppdeling av administrasjonen i mange avgrensede resultatenheter gjør det mulig å lage enheter med minimale behov for koordinering seg i mellom. Kommunene ser også ut til å lage horisontale ledernettverk på tvers av sektorene, noe som er effektive mekanismer for koordinering. Samtidig er det blitt vanskeligere å koordinere innad i sektorene. Tonivåmodellen kan også føre til ”tunnelsyn” i resultatenhetene, og med det noe mer uavklarte ansvarsforhold i forhold til brukere med sammensatte behov. 1 1 1 1 1

Hvordan påvirker tonivåorganiseringene styring? Det blir mer fokus på kommunens overordnede resultater. Rådmannen blir tydeligere som overordnet administrativ leder for kommuneadministrasjonen, og resultatenhetslederne får en rolle som rådmannens forlengede arm nedover i organisasjonen. Samtidig kan tonivåorganiseringen gi større rom for enhetsegoisme. Noen resultatenhetsledere blir herrer i eget hus frikoplet fra de strategiske mål og rammer som gjelder for alle husene i kommunen. En del politikere savner også å ha oversikt over noen i hver sektor de kan kontakte for informasjon. Og det er heller ikke alle rådmenn som greier å slippe opp nok til at resultatenhetslederne får lov til å utvikle lederpotensialet sitt. 1 1 1 1 1

Hvordan påvirker tonivåorganiseringen utvikling Kommunene får fram mange nye ledere som har operativ frihet til å komme opp med ideer til forbedringer og utvikling i egen og andres enheter. De lokale ledernettverkene fungerer også i mange tilfeller som idèverksteder. I tillegg kan en egen stabsenhet for utviklingsarbeid sikre en sentral organisatorisk oppmerksomhet om mer sektorovergripende og strategisk utviklingsarbeid. På den andre siden kan ansvaret for utvikling bli for spredt i en tonivåmodell, ettersom det blir stadig færre i kommunene som har ansvar for å tenke ut over dagen i dag. Det er også en utfordring å få resultatenhetslederne, med et stadig større ansvar for faglig og organisatorisk utvikling av enheten, til å innta en slik rolle. I tillegg er det et spørsmål om stabsenhetene har den rette kompetansen til å være en drivkraft for utviklingsarbeidet. 1 1 1 1 1