INITIATIV FOR ETISK HANDEL §5 og implikasjoner for oppdragsgivere og leverandører INITIATIV FOR ETISK HANDEL Ressurssenter for bærekraftige leverandørkjeder Magne Paulsrud 27. oktober 2016 Oslo
Initiativ for etisk handel (IEH) Flerpartsinitiativ og ressurssenter for bedrifter, organisasjoner, og offentlig sektor som jobber forpliktende og systematisk for å sikre bærekraft i egne leverandørkjeder. Anerkjente metoder og standarder Medlemsprogram, verktøy og ressurser Medlemmer og erfaringsutveksling Internasjonalt og nasjonalt nettverk
Medlemstilbud: kompetanse, nettverk, samarbeid Rådgivning Verktøy og ressurser Kompetanse God praksis Prosjekter i utlandet © 2013 Initiativ for Etisk Handel
§5 i LoA = artikkel 18.2 (directive 2014/24/EU), trer i kraft januar 2017 «Statlige, kommunale og fylkeskommunale myndigheter og offentligrettslige organer skal innrette sin anskaffelsespraksis slik at den bidrar til å redusere miljøpåvirkning og fremme klimavennlige løsninger der dette er relevant. Disse oppdragsgiverne skal også ha egnede rutiner for å fremme respekt for grunnleggende menneskerettigheter ved offentlige anskaffelser der det er en risiko for brudd på slike rettigheter. Oppdragsgiver kan stille egnede krav og kriterier knyttet til ulike trinn i anskaffelsesprosessen slik at offentlige kontrakter gjennomføres på en måte som fremmer hensyn til miljø, arbeidsforhold og sosiale forhold, forutsatt at disse kravene og kriteriene har tilknytning til leveransen.»
§5 og menneskerettigheter i et globalt perspektiv UN Guiding Principles on Business Human Rights, principle 6 «States should promote respect for human rights by business enterprises with which they conduct commercial transactions» For næringsliv og offentlige sektor: «Salient human rights issues» Risikostyring tar utgangspunkt i en analyse av de mest alvorlige, faktiske eller potensielle, bruddene
«Flertallet av oppdragsgivere var ikke spesielt opptatt av grunnleggende menneskerettigheter og arbeidstakerrettigheter i anskaffelser.» «Aldri før har så mange oppdrags-givere – på alle tre forvaltningsnivå – stilt gode, etiske krav, men ….»
Etiske krav i 620 høyrisikoanskaffelser i 2009 - 2014
Etiske krav i 620 høyrisikoanskaffelser i 2009 - 2014
§5 - implikasjoner for oppdragsgivere og leverandører Behov / marked Konkurranse-grunnlag Evaluering / forhandling Tildeling av kontrakt Oppfølging Planlegging Konkurransegjennomføring Kontraktsoppfølging
Prioritere - hva er mest alvorlig?
«God, gammeldags etisk handel»: Risiko for brudd i første (og andre «God, gammeldags etisk handel»: Risiko for brudd i første (og andre?) produsentledd
«Mest alvorlige brudene»: produkters iboende risiko
Ulike nivåer og dimensjoner av risiko Produksjon Høy-teknologisk <> Arbeidsintensiv Innsats-faktorer (sektor) Bomull, skinn, scampi, vann, jordbruksprodukter, mineraler, kjemikalier . Land Industrialisert land <> Utviklingsland
§5 - oppsummert og diskusjon ? Risikostyring - oppdragsgivere Ny tilnærming: «mest alvorlige brudd» Prioritering av anskaffelser Risikostyring - leverandører Hvordan prioritere? Salient Human Rights Issues Viktigere enn noen gang med harmonisering og standardisering Viktigere enn noen gang med samordning og samarbeid