P E N S J O R F M HVORDAN KAN FREMTIDENS PENSJONS-ORDNINGER BLI * Ny folketrygd Betydning for kommunal tjeneste-pensjonene? *** Mai 2006 Knut Bratland
Pensjonsreform – trygghet for pensjonene Stortingets vedtak 26 Pensjonsreform – trygghet for pensjonene Stortingets vedtak 26.mai 2005 Alderspensjon Grunnsikring (garantipensjon) Inntektsavhengig tilleggspensjon Tjenestepensjon Obligatorisk tjenestepensjon i arbeidsforhold fra 1.1.2006 Tilpasning av lovgivning for tjenestepensjon Bruttopensjon i offentlig sektor videreføres Tidligpensjon Må gjelde alle arbeidstakere fra 62 år
Et bærekraftig pensjonssystem Levealdersjustering (delingstall) Indeksering Løpende pensjoner justeres med gjennomsnitt lønns- og prisvekst Uførepensjon justeres med lønnsveksten Opparbeidede rettigheter justeres med lønnsveksten Garantipensjonen lønnsindekseres justert for endring i levealder Berettigelsen av etterlattepensjoner tas stilling til etter alderspensjonen er endelig fastsatt
Folketrygdens alderspensjon - inntektspensjon Modell A 1,7 % av inntekt opp til 3G 0,8 % av inntekt 3 – 8G Garantipensjonen avkortes mot inntektspensjonen som i Pensjonskommisjonens forslag Modell B 2,3 % av inntekt opp til 2G 0,7 % av inntekt 2 – 8G Garantipensjonen avkortes fullt ut mot inntektspensjonen Modell D Grunnpensjon tillagt 0,85 % av inntekt over grunnpensjonen, maksimal inntekt 8G Grunnpensjon 1,79G for enslig, 1,62G hvis parforhold
24.12.2017 Som forrige plansje, men her er det fast opptjeningstid 40 år, og resultatet vises for ilke inntekter over den yrkesaktive periode.
Inntekt i G, hvert inntektsnivå i 10 år, dvs totalt 40 år. 24.12.2017 Inntekt i G, hvert inntektsnivå i 10 år, dvs totalt 40 år. Plansjen viser virkningen av variabel inntekt. Total inntekt over den yrkesaktive perioden er lik i alle alternativer. Merk spesielt at dagens folketrygd gir gode pensjoner hvis variabel inntekt sammenlignet med øvrige modeller.
24.12.2017 Sammenligning mellom de tre modellene nevnt i Stortingsvedtaket og dagens folketrygd. Sammenligningen er foretatt for å vise virkningen av ulike opptjeningstider. Dagens folketrygd kommer relativt sett for godt ut, da den har besteårsrgel, mens de øvrige modellene forutsetter alleårsregel.
Ny folketrygd – fleksibel pensjonering Tidligste pensjoneringsalder 62 år Det skal lønne seg å jobbe for de som er over 62 år Bedre mulighet for kombinasjon arbeid/pensjon Ingen høyeste pensjoneringsalder Opptjening utover 70 år for de som kan og vil fortsette i arbeid Særaldersgrenser i privat og offentlig sektor vurderes Forslag om tidligpensjonens utforming etter uførepensjon er utredet, og etter hovedtariffoppgjøret 2006 Uførepensjonen utredes med frist 1.11.2006
Pensjonsreformen – KLPs innspill til løsning Vårt utgangspunkt er pensjonsforliket og Stortingets vedtak 26.5.2005 Enkel og forståelig Sammenheng livsinntekt pensjon Modell K – en litt enklere modell 1,65G tillagt 0,6 % av inntekt over 1,65G, maksimal inntekt 8G Garantipensjon 1,65G hvis parforhold 1,8G hvis enslig (tillegg 0,15G) Vi tok utgangspunkt i modell D fordi Klar sammenheng mellom livsinntekt utover en årlig minsteinntekt og fremtidig pensjon Også få år med inntekt gir pensjon utover garantipensjonen
Tilpasning av modellen til fleksibel pensjonering Aktuariell omregning er uforståelig for folk flest Modellen må være enkel å forstå Den skal motivere til fortsatt arbeid ut over fylte 62 år Belønning bedre enn straff Uførepensjonen må føles rettferdig Kan løse AFP-utfordringen
Vårt forslag til modell 24.12.2017 Vårt forslag til modell Modell KT – variant direkte tilpasset tidligpensjon Som modell K, men med endrede opptjeningsprosenter av inntekt ut over 1,65G: 0,4 % av inntekt ut over 1,65G Tillegg 1,6 % av inntekt hvis personen er fylt 62 år Garantipensjon lik 1,65G, tillagt 0,15G dersom enslig pensjonist, og forutsatt utbetalt fra 67 år Garantipensjonen reduseres med 0,5 %-poeng for hver måned pensjonen tas ut før fylte 67 år, og økes tilsvarende ved start senere enn 67 år Alderspensjonen er lik garantipensjon + inntektspensjon Modellen er en videreføring av modell D, men med vise endringer i parametrene. Hensikten med modell K er å legge grunnlaget for en modell KT, dvs modell K tilpasset tidligpensjonering. Modell KT vil gi en enklere modell for tidligpensjon enn aktuariell avkotning, men gir om lag samme resultat. Den gir dermed lettere en økonomisk motivasjon for å arbeide lenge, noe som er i samsvar med Stortingets vedtak.
Offentlige tjenestepensjoner 24.12.2017 Offentlige tjenestepensjoner Pensjon (brutto) tilsvarende 2/3 av sluttlønn videreføres Må ikke motvirke siktemålet med modernisert folketrygd Delingstallet Indeksering Endelig tilpasning skal skje gjennom forhandlinger mellom partene i offentlig sektor Grunnlovsvernet Pensjonsordningene for folkevalgte må tilpasses ny folketrygdmodell
Konsekvenser for kommunal sektor av ny folketrygd Nytt reguleringsprinsipp er kostnadsdempende Alleårsregel medfører besparelser dersom ansatte står lenge i lønnet arbeid Sluttlønnsprinsipp i forhold til alleårsregel har uklare følger Lønnsutvikling de siste arbeidsår i forhold til gjennomsnittsinntekt Besteårsregel i forhold til alleårsregel Økonomisk virkning av levealdersindeksering Nye regler for tidligpensjon Overgang fra uførepensjon til alderspensjon Når? Hvordan Pensjonsopptjening for militærtjeneste Pensjonsopptjening for omsorgsarbeid
Hvordan kan en ny offentlig tjenestepensjonsordning bli? Beholde bruttoordningen uendret Reguleringsprinsipp som i folketrygden Tidligpensjon Hva med delingstallet? Tilpasse samordningsloven til ny folketrygd Eller benytte muligheten til å foreta mer gjennomgripende endringer Belønne langt arbeidsliv Styrke mobilitet mellom offentlig og privat sektor Lønn eller pensjon
Alternativ modell for kommunal tjenestepensjon som bør utredes Normalpensjonsalder medfører pensjon lik 2/3 av pensjonsgrunnlaget Tillegg for hvert år i arbeid etter normalpensjonsalder Fradrag for hvert år pensjonen tas ut før normalpensjonsalder Vurdere opptjeningstid for fulle pensjonsytelser Samordning med folketrygdens pensjonsytelser Det skal lønne seg å arbeide Særaldersgrenser fjernes, men….. Tillegg til pensjon for hvert år med arbeid i stilling som er særlig krevende, ref aldersgrenseloven Minstekrav for avgang med førtidig pensjon, dvs før fylte 62 år