Være Sammen Kompetanseheving i barnehagen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
LEK - Livsstilendringskurs
Barneperspektiv Av: Gruppe 6, F1a. Karianne Solberg, Anette Isaksen,
Liv og røre kurs for barn med overvekt og foreldrene deres
Barns trivsel Tjenesteområde barnehage Gjøvik kommune Til barns beste – satsingsområde i Oppland 2013 – 2014.
Fylkesmannen i Telemark Framtidens barnehage En god barndom varer hele livet Barnehagen er første skritt på den veien som heter livslang læring En god.
MANGFOLD I HVERDAGEN.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Glitre barnehage.
“FØRSKULEVUKKU “ ... Bygger på ordinært Helsestasjons program
Identitetsdanning.
Barnehageforum 25. april Kvalitetsutvikling barnehage Hva skjer i 2013? Læringsmiljø –Fortsette med tiltak for å implementere formålsparagrafen.
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse FAKTA,UTFORDRINGER OG DILEMMAER– FAGOPPLÆRING I VEST-AGDER FYLKESTINGET.
FORELDREMØTE I KORSVOLLTOPPEN BARNEHAGE 24 SEPTEMBER 2008
SKOGER SKOLE På samme lag respekt – mestring – samhandling.
Sted/Dato endres i topp-/bunntekstPresentatør/Virksomhet endres i topp-/bunntekst PROSJEKTET: ”BARN I RUSFAMILIER”
Styringsgruppemøte Borgøy
Foreldremøte på Nabeita.
-ikke bare for zippylæreren…
"God bagasje på livets reise."
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Framtidens barnehage.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
ROGNAN BARNEHAGE GRØNN GUL BLÅ RØD ROSA.
Nordlandssykehuset. Avdeling for voksenhabilitering.
Prosjekt barn og unge i Hedmark
Kampen skole Vår visjon:
Får jeg jobb da? Karrieresenteret. 2 MÅL: styrke deg i overgangen fra studier til jobb.
© Bergen kommune Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen 2007/08 Språk og tallforståelse Digitale verktøy Barns medvirkning.
Norges Beste Barnehage
BARNAS BARNEVERN 2020.
Reguleringsvansker PPT; Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Brukerundersøkelse i barnehage Rælingen kommune Februar-mars 2016 Overordnet rapport for Petrine barnehage.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
Reguleringsvansker (AD/HD)hos barn i barnehage og skole PPT; Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Foreldremøte Røyneberg barnehage Sylvi Abrahamsen fagleder/pedagogisk leder.
Bli med! Barn.
Mars på Dinglebein Tiden som gikk: Tidlig sett: Tiden som kommer:
Selvbilde og identitet
Septembernytt 2017 Velkommen til nytt barnehageår!
NOKO 2017 Arbeid mot mobbing i Norge
Møteplassen – gruppetilbud for barn og foreldre
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Mars på Pytten Tiden som gikk: Tidlig sett: Tiden som kommer:
April på Pytten Tiden som gikk:
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
Velkommen til temamøte for foreldre/føresette i Trodlahaugen barnehage
Systematisk Observasjon av Lesing.
BARNEHAGER Høsten 2016/våren 2017 ble prosessen med å legge ned Regnbuen barnehage f o m gjennomført. 17 barn og 7 ansatte er blitt fordelt.
«Viktige valg i en verden av endring»
PTØ Kari Hapnes, Fagsjef PTØ
Representantskapsmøte
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Velkommen til foreldremøte
COS arbeid i en kommunal barneverntjeneste
Autoritativ barnehage
Voksenstiler (Diana Baumrind 1995)
Velkommen til foreldremøte
Hva lærer barna om seg selv i barnehagen?
Autoritær voksenstil Autoritativ voksenstil Ettergivende voksenstil
Refleksjonsoppgaver om voksenstiler som kan brukes på avdelingsmøter
Velkommen til regional samling 25. – 26. april
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Utskrift av presentasjonen:

Være Sammen Kompetanseheving i barnehagen Implementering av det autoritative voksenperspektivet Bedre samhandling mellom barnet og den voksne

Være sammen Være Sammen er ikke et ”program” i vanlig forstand, men en invitasjon til en endringsprosess i barnehagen Endring over tid ved innføring av den autoritative voksenstilen Varme og grensesettende voksne Utviklet i samarbeid med Læringsmiljøsenteret ved UiS, med støtte av KD og Fylkesmannen i Vest-Agder Evaluert etter prosjektperioden av UiA, januar 2013

Innhold i Være Sammen Teori og kompetanseheving for alle ansatte Kurs om hvordan veilede og implementere Være Sammen, gjennom pedagogisk ledelse. Materiell til bruk sammen med barna, med vekt på samspill mellom medvirkende barn og varme og grensesettende voksne.

Løveloven Kan du løveloven? jeg skal være meg, men gi plass til andre, slik at de blir seg, bry meg om en annen, hjelpe når jeg kan. Slik blir livet bedre for barn i alle land. Ser du en som plages? Det er ikke bra! Alle må stå sammen om å si i fra! Alle barn på jorden har den samme rett til å være trygge og til å være sett.

Styrke foreldre i sin foreldrerolle