Selvinnsikt, lykke og selvledelse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
*BEST Consulting Group
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
HELSE OG LIVSSTIL.
Hvordan lage spill i power point?
Motivasjon.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Mestring og forebygging av depresjon
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 9 LESEFORSTÅELSE.
Hva er aktivitet og deltakelse?
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Smålagsspill – Hvorfor smålagsspill? • Barn lærer på en progressiv og sekvensiell måte. Dette medfører. • Barn lærer gjennom handlinger og handlingsvalg.
Psykologisk testing - Offroadfinnmark v/1
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO Pengekrav som formuesgode.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
VIRKSOMHETSPLANLEGGING
Å lykkes eller være lykkelig?
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Nyere sosiologisk teori
Kritiske suksessfaktorer for optimale resultater
Innledning SIF80AP Future and HCI av Brad Myers m.fl.
”Vi står midt i et paradigmeskifte innen lederskap som dessverre altfor få ledere har oppdaget. Et skifte som handler om lederens evne til å skape selvledelse.
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
BEVEGELSESGLEDE.
Care, Awareness, Knowledge, Engagement CAKE Verdier Q1.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Grunnkurs leiing Oppsummering Jøran Side
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
Livskvalitet og positiv psykologi. L i v s k v a l i t e t T i l f r e d s h e t Positiv affekt Optimisme Håp L y k k e Flyt Self-efficacy Resiliens.
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Energiøkonomisering / aktivitetsregulering ved lungesykdom
Mentale og taktiske ferdigheter Betydning, sammenheng og praksis.
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
Kjærestevold blant norske tenåringer Resultater fra prosjektet ”Safeguarding Teenage Intimate Relationships” (STIR) Per Hellevik Doktorgradsstipendiat.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Motivasjon Uke 11. Indre motivasjon Indre drivkraft Ytre motivasjon Avhengig av respons og belønning utenifra.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
PLASSER FRIMERKE HER Obs! Denne brosjyren er utformet for utskrift. Du bør prøve utskriften på vanlig papir for å sikre riktig plassering før utskrift.
Regionalt lederutviklingsprogram Programmet er utarbeidet i et samarbeid mellom: Vest-Agder Fylkeskommune kommunene i Knutepunkt Sørlandet Mandal kommune.
Å stimulere til læring. Læring Læring er en aktiv prosess der mennesker gjennom trening og erfaring lærer seg nye ferdigheter i samspill med andre.
Hva er lykke og hva det som gjør oss lykkelig?. Hvordan oppstår lykke? Forskere har funnet ut at vi er selv med på å skape lykke I forskning er ikke lykke.
Insentivsystemer i praksis -kortsiktig partydop eller verdi skapende over tid? Styredagen i Hordaland – Erik Bøckmann.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Vurdering for læring i Fysikk 1
Velkommen – presentasjon av deg selv
Fremtidens spesialsykepleiere
INNOVASJON OG ENTREPRENØRSKAP FOR DET GRØNNE SKIFTET
Presentasjon av boken ”organisering i en verden i bevegelse”
Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Forbedringssamlingen
Verktøy for å kartlegge holdninger
Å få barn Skal – skal ikke ????
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Profesjonelle læringsfellesskap
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

Selvinnsikt, lykke og selvledelse -

“For å ikke lede seg selv og sine underordnede inn i nederlaget, må ledere vite hvem de er og hvilke ressurser de har som menneske”(Moxnes, 2007).

Temaer for presentasjonen: Strategier for selvledelse Positiv psykologi Selvinnsikt og personlighet ”Munken som solgte sin Ferrari” “Self leadership and the one minute manager” Refleksjoner og konklusjon

Selvledelse Kognitive strategier Atferdsmessige strategier Men må man ikke vite hvor man er for å vite hvor man skal? Antagelse: Ved et mer optimalt selvbilde kan overnevnte strategier benyttes mer effektivt. Neurolinguistisk programmering. Øve opp neurRandi Noyes

Riktig selvbilde og dets funksjon for selvledelse Mange tror de har et godt bilde av sine positive egenskaper, men tar ofte feil Det krever langt mer energi å løfte et menneske opp fra inkompetent til middelmådig enn fra dyktig til fremragende Man bør derfor fokusere på det man behersker godt “Feedback analysis” gjennom 9-12 måneder Er jeg en dyktig analytiker eller en “doer”? Drucker,1999, Managing Oneself, Harvard Business Review.

Områder hvor det vil være hensiktsmessig å kjenne til sine preferanser Arbeidsmetode Hvordan lærer jeg effektivt? I hvilke omgivelser presterer jeg best? Konsistens mellom egne verdier og organisasjonens verdier Er jeg bevist posisjonert? Hva ønsker jeg å bidra med til glede for organisasjonen? Positiv psykologi etter denne.

Livskvalitet og lykke Positiv psykologi. Studie fra universitetet i Wisconsin Arv (rundt 50% av variasjonen kan forklares av arv) 40% avhenger av daglige tankemønstre og aktiviteter 10 % baseres på ytre faktorer Lykkenivå hos mennesker som har vunnet i lotto Eksempel med studie utført på budhist munk Seligman. Mendelohn,2008, The science of happiness. Zetter, Kim 2003, Scientists meditate on happiness

“Oppskriften“ på lykke Utvikle nære relasjoner Hjelpe andre Meningsfylt arbeid Meningsfylte personlige mål Fritid Fysisk aktivitet Prøv nye ting Tenk positivt…hindringer er utfordringer

Sosiale sammenligninger Naboen Jeg Petter Stordalen

Hvem er jeg da? Hva er så et godt selvbilde?

Selvinnsikt og personlighet Ikke alle svar ligger i en personlighetstest Tradisjonelle personlighetsteorier utfordres “Personlighet er noe vi ikke nødvendigvis er født med, men noe vi med tiden får og med tiden trenger” (Moxnes, 2007) Vi tar på oss ulike masker og spiller ulike roller Moxnes: Renske opp grumset som ligger på bunnen av flasken

“Om å virkeliggjøre sine drømmer og realisere sin skjebne”. Oppvåkning Hva er mine innerste drømmer?

Munkens syv dyder: Master your mind Follow your purpose Practise kaizen Live with disiplin Respect your time Selflessly serve others Emrace the present

“Self leadership and the one minute manager”. Populistisk bok av lederskapsguruen Ken Blanchard. Ulike egenskaper, ulike roller, økt ytelse. Tre «triks» for egenutvikling: Challenge assumed constraints Celebrate your points of power Colloborate for success Makt kan utøves på fem måter: Stillingsmakt Relasjonsmakt Kompetansemakt Oppgavemakt Personlig makt

Refleksjoner Det kan legge til rette for mer optimal utøvelse av selvledelse med en økt bevisthet rundt hva som skaper lykke i livet. Man kan oppnå god avkastning ved å investere ekstra energi i å finne ut hvem man er. Ved å finne ut hva man er god på kan man også lettere plukke ut fokus områder hvor man kan oppnå fremragende prestasjoner.

Konklusjon Disse funnene kan gjøre en bedre rustet til å forstå seg selv og finne riktig belønning og optimal plassering for seg selv og sine ansatte Det synes å være positivt for implementering av selvledelse og ha en økt forståelse av lykke og et bedre selvbilde

Sist men ikke minst: