Vannscooterforskriften fjernet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Strategi og høringsuttalelse - vårt svar på nye regler om motorferdsel i utmark Motorsportkonferansen 2007.
Advertisements

MILJØKOMMUNE.NO Nettbasert veileder for kommunale saksbehandlere innen planlegging og miljøforvaltning.
Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Forslag til ny havressurslov Innledning til representantskapsmøtet i Sør-Norges Trålerlag 4. februar 2008 Seniorrådgiver Gunnar Frogner Dahl.
Hvilke rettsregler gjelder for norske nettsteder? Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Nyere tids kulturminner i kommuneplanens arealdel
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Ny Diskriminerings – og tilgjengelighetslov UMB/NTNU Ski Kjell Erik Øie Statssekretær 21. Oktober 2008.
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO EØS og det politiske handlingsrom til å drive tjenesteyting med egne offentlige ansatte Sørmarka 13. januar 2011 Hans.
Moralsk arbeidsdeling og bedrifters samfunnsansvar Alexander W. Cappelen Senter for etikk og økonomi, NHH.
BEHANDLING AV BYGGESØKNADER I MARKA
Diskrimineringsvernet i barnekonvensjonen og i norsk rett
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Repparfjord. Nei til dumping i sjø !! Natur og Ungdom.
Planbestemmelser.
Folkehelse og universell utforming
Stortingsrepresentant Steinar Gullvåg, Arbeiderpartiet
Samarbeidsrådet for Naturvernsaker Vassdragsvern og kantsone- forvaltning Jan Olav Nybo Samarbeidsrådet for Naturvernsaker.
Redningsinnsats til sjøs (RITS), norsk løsning
Nasjonal handlingsplan for friluftsområder
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Universell utforming i offentlige anskaffelser
Fylkeskommunens oppgaver innenfor viltforvaltningen
BEdagene Flere enkle tiltak, flere meldinger og 3 ukers frist – og hva med unntakene? Magnar Danielsen Kommunal- og regionaldepartementet.
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Naturmangfoldloven og plan- og bygningsloven
Advokat Brynjar Østgård Norsk Havneforenings fagseminar 14. april 2015.
Taushetsplikt og annet konfidensialitetsvern (+ innledning til juridisk del av emnet) Prof. Dag Wiese Schartum.
Fritidsbåter Hva gjør Kystverket?
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Interessentdialog Småskala matproduksjon Stein Ivar Ormsettrø
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og administrasjonsavdelingen Kommuneplanens arealdel Kommunen skal ha en arealplan for hele kommunen som viser.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Arbeid for likestilling og mot diskriminering Norges idrettsforbund 30. oktober 2015.
Andre Johansen Fosen Namsos Sjø Driftssjef Midt-Norge.
Kommunenes oppgaver og kompetanse 8. januar 2015 Dosent Ingun Sletnes.
Arbeidstidsordninger Fagforbundets politikk 24.februar 2015 Jorunn Iversen Bente Stokker Knutsen.
Dårlig luftkvalitet, en utfordring for helse- myndighetene Bedre byluft forum 28. april 2011 Anders Smith, seniorrådgiver/lege.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Individuell plan DPS behandlingsplan NAV ARBEID attføringsplan KOMMUNAL RUS/PSYKIATRI behandlingsplan LEGE OVERORDNET INDIVIDUELL PLAN.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Kveldskurs for nybegynnere 15.mars 2016 Geir Egil Paulsen Arkitektbedriftene i Norge Lovverket bestemmer Offentlige rammebetingelser som må tilfredsstilles.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes Høst 2015.
Gardermoen Kystverkets ansvarsområder Maritim infrastruktur Maritime tjenester Transportplanlegging og kystforvaltning Beredskap mot akutt.
Vannskuterforvaltning KS
Vannscooter FNF-samling september 2016
CEDAW Helga Aune.
Gode tiltak – hva er hva? Tydelighet skaper trygghet og klarhet rundt ansvar,regler og hva man deltar på. NM Norges Cup Aktive ritt Dvs andre aktive ritt.
VANNSKUTER - UTFORDRINGER
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Offentlige anskaffelser 11 Oppsummering høst 2015
Er kompetanse og holdninger i tråd med miljøvennlig hurtigbåtdrift?
Omlegging til produksjonsområder
Prof. Dag Wiese Schartum
Fast eiendoms rettsforhold
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Forskrift om rekreasjonsløype snøskuter
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Havne- og farvannslov- utvalgets forslag til ny lov
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Forskrift om Internkontroll
Fylkesmannen i Buskerud
Fast eiendoms rettsforhold
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Etterarbeid – Et luftig oppdrag
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Verneområder og nasjonalparker.
Utskrift av presentasjonen:

Vannscooterforskriften fjernet Hva Nå? Thor Messel seniorrådgiver Oslo 24 August 2017

Forskjell på vannscooter og «andre småbåter» Det er Sjøfartsdirektoratet som sertifiserer og beskriver de forskjellige type fritidsbåter og andre båter. Kystverket er myndighet i forhold til bruk av farvannet. Regulert gjennom have- og farvannsloven Vannscooter er og har alltid vært definert som et fritidsfartøy i den nasjonale lovgivningen. Den nå opphevede vannscooterforskriften la spesielle begrensninger på vannscooter framfor andre fritidsfartøy.

Forskjell på vannscooter og «andre småbåter» i bruk Vannscootere og lignende fartøy er ofte mer manøvrerbare og kan ofte akselerere raskere enn tradisjonelle båter. Dette kan sees på som en fare eller en fordel sikkerhetsmessig avhengig av innfallsvinkel. Faren kan ligge i uforutsigbar manøvrering for andre fartøy, mens en fordel kan være rask unna manøver eller hurtig fartsendring ved fare for kollisjon osv. Brukeren av vannscooteren sin oppførsel og holdning vil derfor influere på om fartøyet er en fare eller ikke.

Regulering av bruk av vannscooter o.l Ved opphevelsen av «vannscooterforskriften» utga Samferdselsdepartementet en veileder. Her skisseres mulighetene og begrensningene for å regulere blant annet vannscooter i kommunens sjøområde. - Motorferdselloven - Havne- og farvannsloven - Fartsforskrifter både lokale og sentrale - Lokale ordensforskrifter Plan- og bygningsloven med bruk av bestemmelser Sjøveisreglene gir også begrensninger på ferdsel til sjøs.

Regulering av bruk av vannscooter o.l Havne- og farvannsloven Havne-og farvannsloven § 4 1 ledd. definerer fartøy som; «enhver flytende innretning som kan brukes som transportmiddel, fremkomstmiddel, løfteinnretning, oppholdssted, produksjonssted eller lagersted, herunder undervannsfartøyer av enhver art.» Sentral fartsforskrift § 2 sier: «Fartøyer skal utvise forsiktighet og avpasse farten etter fartøyets størrelse, konstruksjon, manøvreringsevne og farvannsforholdene, slik at det ikke ved bølgeslag eller på annen måte oppstår skade eller fare for skade på personer, herunder badende, andre fartøyer, farvannets strandlinjer, kaier, akvakulturanlegg eller omgivelsene for øvrig.» § 3 sier: «Fartøy som nevnt i § 1 som passerer innenfor en avstand av 50 meter fra steder hvor bading pågår, skal ikke gå med større fart enn 5 knop (ca. 9,2 km/time). Ankring av eller ferdsel med maskindrevne fartøyer eller seilfartøyer, herunder seilbrett, innenfor merkebøyer utlagt ved offentlige badeplasser1 er forbudt unntatt i forbindelse med ervervsmessig låssetting av fisk i posenot. Det er ikke tillatt å fortøye i merkebøyer» §4 gir hjemmel til å fastsette lokal fartsbestemmelser

Regulering av bruk av vannscooter o.l Havne- og farvannsloven Lokale fartsforskrifter, veileder og mal, her kan kommunen regulere farten i farvannet i sitt sjøområde, inklusive hoved- og biled. En vanlig måte å gjøre det på er å regulere farten (maks 5 knop) i en fast avstand til land 50, 100 eller 150meter. Deretter velger en ut hele områder (gjerne bukter og sund) en mener burde ha en fartsgrense. Fartsforskriftene gjelder alle fartøy definert i Havne- og farvannsloven §4. En kan ikke peke ut spesielle fartøy (for eksempel vannscooter) og gi de egne fartsgrenser, mens andre kan ha større fart. Typiske utrykningsfartøy er det en fast unntaksbestemmelse for i malen (§6).

Regulering av bruk av vannscooter o.l Havne- og farvannsloven Forskrift om mal for kommunale ordensforskrifter : § 9A gir mulighet for å regulere bruk av fritidsfartøy, herunder vannscooter. Målet med reguleringen må være for å ivareta hensynet til trygg ferdsel, forsvarlig forvaltning av farvannet, miljø eller friluftsliv. Ønsker en å diskriminere enkelte fritidsfartøy ved å forby dem eller lignende må det vurderes opp mot målet med reguleringen. Viktig å påpeke at fart ikke kan reguleres her da det er ivaretatt med muligheten for etablering av lokal fartsforskrift Ordensforskriften kan ikke gjøres gjeldene i arealet til hoved- og bileder. Oversikt over disse kan finnes på Kystverkets kartsider Kystinfo

Oppsummering! Kommunene kan i sjøen bruke bestemmelser i plan- og bygningsloven og/eller forskrifter hjemlet i havne- og farvannsloven. Motorferdselloven kan brukes til regulering i innlandsvann og vassdrag. Ordensforskriften kan ikke omfatte hoved- og bileder. Diskriminering/ forskjellsbehandling av enkelte typer fritidsfartøy må begrunnes opp mot hensynet til trygg ferdsel, forsvarlig forvaltning av farvannet, miljø eller friluftsliv.

TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN