Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Forskrift om rekreasjonsløype snøskuter

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Forskrift om rekreasjonsløype snøskuter"— Utskrift av presentasjonen:

1

2 Forskrift om rekreasjonsløype snøskuter
Strekningen Skaiti - grensen Junkerdal

3 Bakgrunn for løype i Saltdal kommune
Miljøverdepartementet sendt på høring etablering av forsøksordning begynnelsen 2013. Kommunestyret vedtok i sak 5/14, datert at kommunen ønsket å delta i ordningen. Dette skulle begrenses til 40 kommuner Miljøverndepartementet inviterte kommunene til ny forsøksordning for kommunene å etablere snøskuterløype gjennom Plan og bygningslova. Begrensing på 40 kommuner oppheves. 21. januar Oppstart arbeid. Kommunen ber om innspill til etablering av fremtidige rekreasjonsløyper

4

5 Innspill 22. januar Innspill Junkerdal Turistsenter ( innspill at løypen går over Fv 515 v/parkering Graddis hyttefelt) Flere innspill vedrørende bekymring for at kommunen deltar i forsøksordningen bla. fra berørte i Graddis og Skaiti, samt turistforening. Ingen innspill fra Skaiti. Det ble i forbindelse med Junkerdal nasjonalpark etablert en stor buffer mot verneområdet for å sikre en eventuell fremtidig skutertrase. Kontakt hovedsakelig knyttet til Skaiti Fjellcamp DA 19. juni regjeringen besluttet å avvikle forsøket.

6 Forskriftsendring Klima og miljødepartementet
Bruk av snøscooter for fornøyelseskjøring – forslag til endringer i lov om motorferdsel i utmark og vassdrag og forskrift for motorkjøretøyer i utmark og på islagte vassdrag Høringsfristen er 19. september 2014. Forslagene gjelder innføring av adgang til å etablere snøskuterløyper for fornøyelseskjøring. Selv om lovforslaget legger opp til å legge til rette en viss åpning for motorisert ferdsel til fornøyelsesformål, er det fortsatt et mål om å begrense motorferdsel i utmark mest mulig. Støtter formannskapet forslag til forskriftsendring 19 juni 2015 nr Nye regler om snøskuterløyper for fornøyelseskjøring trådte i kraft 19. juni 2015, jamfør § 4a i motorferdselloven og § 4 a i forskrift om bruk av motorkjøretøyer i utmark og på islagte vassdrag. 

7 Fastsette snøskuterløype
Det er kommunestyret som har myndighet til å fastsette snøskuterløyper på vinterføre. Ikke delegert Rammer og føringer for hvor slike løyper kan legges er nærmere angitt i loven og forskriften. Regelverket åpner for å etablere løyper for kjøring med snøskuter

8 Begrensninger i adgang til å fastsette skuterløyper
Snøskuterløyper skal ikke legges i verneområder eller foreslåtte verneområder Snøskuterløyper skal ikke være til vesentlig skade eller ulempe for reindriften Snøskuterløyper skal ikke kreve terrenginngrep

9 Hensyn kommunen plikter ta Kommunen bør ikke fastsette løyper som er til vesentlig ulempe for de nevnte hensynene. Støy - Kommunen må gjøre vurderinger rundt konsekvenser av støy – både for friluftslivet, men også for boliger og hytter som blir berørt av snøskuterløypene. Miljødirektoratet utarbeidet veileder for støy for løyper. Friluftsliv Friluftslivet risikerer å bli skadelidende når snøskuterløyper er etablert, ikke minst som følge av eventuell ulovlig kjøring med utspring i løypene. Hensyn til friluftslivet skal tillegges spesielt stor vekt når snøskuterløyper skal planlegges og fastsettes. Kommunene bør holde store, sammenhengende vinterfriluftsområder frie for snøskuterløyper.

10 Naturmangfold Snøskuterløyper kan for eksempel ødelegge for hekkende rovfugl, ynglende rovvilt eller spesielt sårbar natur. Kommunene har plikt til å utrede virkningene løypene vil ha for naturmangfoldet når løypene legges. Miljødirektoratet utarbeidet egen veileder for om hensyn til naturmangfold Landskap Snøskutertraseer blir synlige både gjennom merkingen, og ved sporene som oppstår ved kjøring. Unngå å legge traseene på åskammer eller på annen måte unødig eksponert i landskapet

11 Sikkerhet for de som kjører og andre
Kommunene bør ikke legge løyper i skredutsatte områder elle bratt terreng. Kommunen må også ta hensyn til andre lokale forhold som kan representere en fare ved skuterkjøring, for eksempel små brattheng og kløfter, usikker is, vertikal- og horisontal kurvatur, siktforhold, værforhold, påkjøringsfarlige objekter.  Samtykke fra grunneier Kommunen kan ikke treffe vedtak om snøskuterløype over en eiendom før grunneieren har samtykket til det.

12 Krav til utredning Kommunene skal utrede virkningene løypene har for friluftsliv og naturmangfold i influensområdet Influensområde: eksempel det området som blir påvirket av støy. ha kartlagt og verdsatt friluftslivsområdene der løypene planlegges. Kommunen skal vurdere betydningen av disse områdene opp mot øvrige friluftslivsområder i kommunen. Det må innhentes kunnskap om hvilke arter som befinner seg i området, og hvilken virkning løyper kan ha på de nevnte artene.

13 Krav til kart og bestemmelser
Løypene for snøskuter skal fastsettes i eget kart, jamfør nasjonal forskrift § 4 a andre ledd andre punktum. Kartet skal vise hvor løypene skal gå. Kartet inngår i kommunens vedtak om snøskuterløyper sammen med bestemmelsene om bruken av løyper.  Kommunen skal gi bestemmelser om bruken av løypene. Et minimumskrav er at de omfatter regler om fartsgrenser og kjøretider.  Kjøretider tider på døgnet eller dager hvor det ikke skal være tillatt å kjøre. forbys å kjøre på tider av året ut over begrensningen som allerede framkommer av forskriften. hensyn til rein og reindrift

14 Rasting Nødvendig stopp og rasting må skje så nære løypa som mulig Kommunen bør gjennom bestemmelser angi hvor langt ut av løypa det eventuelt er tillatt å kjøre for å raste, eventuelle områder der rasting ikke skal være tillatt. bør ikke overskride 30 meter

15 Krav til prosess  tidlig i prosessen tar kontakt med fylkeskommunen og aktuelle sektormyndigheter som for eksempel Fylkesmannen, Vegvesenet, norske og svenske eller finske tollmyndigheter ved grensekryssing, NVE, politiet angående sikkerhet og kontroll.  Forutsetning at berørte interessegrupper som næringsinteresser, herunder reindriftsnæringa, beboerforeninger, grunneiere, turlag og andre friluftsorganisasjoner, miljøorganisasjoner, velforeninger, hytteforeninger og liknende får komme til orde i beslutningsprosessen. 

16 Krav til prosess for å fastsette snøskuterløyper og begrensinger
Krav til prosess for å fastsette snøskuterløyper følger av nasjonal forskrift § 4 a tredje ledd. herunder Forvaltningsloven kapittel VII (6) påse at saken er så godt opplyst som mulig før vedtak treffes. interesser særlig berøres, skal gis anledning til å uttale sig før forskriften blir utferdiget, Så langt det trenges for å få saken allsidig opplyst, skal uttalelse også søkes innhentet fra andre. Forvaltningsorganet bestemmer på hvilken måte forhåndsvarslingen skal foregå og kan sette frist for å gi uttalelse.

17 Forslaget til snøscooterløyper med bestemmelser om bruk skal sendes på høring jfr. Plan og bygningslova § 11-14, Forslag til forskrift med løypetrase sendes på høring og legges ut til offentlig ettersyn, kunngjøres i minst én avis som er alminnelig lest på stedet og gjøres tilgjengelig gjennom elektroniske medier. Fristen for å gi uttalelse skal være minst seks uker. Av kommunens vedtak skal det fremgå hvordan innkomne uttalelser til forslaget og konsekvensene av snøscooterløypene med bestemmelser har vært vurdert, og hvilken betydning disse er tillagt, samt kommunens vurdering etter femte ledd 5 ledd: Ved fastsetting av løypene skal kommunen ta særskilt hensyn til støy og andre ulemper for friluftslivet. Kommunen skal også ta hensyn til naturmangfold, bolig- og hytteområder, landskap, kulturminner og kulturmiljø og sikkerheten for de som kjører og andre.

18 Ankemuligheter forvaltningsloven klage og omgjøring
Kommunens vedtak kan påklages av en angitt gruppe privatpersoners, organisasjoner og offentlige myndigheter.  Grunneiere og rettighetshavere, som tomtefestere, til eiendommer i løypenes influensområde. Sametinget kan klage, det samme gjelder det enkelte reinbeitedistrikt dersom løypene går i eller påvirker områder som brukes av rein. Organisasjoner kan klage dersom interessene de skal ivareta blir berørt. Dette gjelder for eksempel frilufts-, naturvern- og snøskuterorganisasjoner, grunneier-, bruker- og velforeninger

19 Vedtak Saltdal formannskap
Sak 113/2017, dat Vurdering av innspill, terreng og grunneierforhold ble to traseer vurdert aktuelle for fornøyelseskjøring: Skaiti – grensen Junkerdal – grensen. Rådmannens innstilling i saken Det anbefales at det startes opp arbeid med fremtidig fornøyelsesløype strekningen Skaiti – Grensen på omtalt strekning.

20 Formannskapets vedtak
Formannskaps behandling i møte den : Steinar Maarnes foreslo følgende tillegg: Jobben med traseen Junkerdal-grensen fortsetter. Rådmannens innstilling med Steinar Maarnes tilleggsforslag ble enstemmig vedtatt. Enstemmig vedtak: Det anbefales at det startes opp arbeid med fremtidig fornøyelsesløype strekningen Skaiti – Grensen på omtalt strekning.

21 Hva nå? Dialog med brukere og rettighetshavere– deriblant bruk av områder som friluftsliv, reindrift, tomteeiere m.m. Deltakelse på befaringer. Alle skal få lov å uttale seg til løypetraseen på forhånd. Dette slik at kommunen får kommentere innspillene på et tidlig tidspunkt. lokalisering av løype og parkeringsplasser Varsel og dialog med offentlige myndigheter på norsk og svensk side. Midtveisevaluering mot formannskapet Fremdrift: forslag til løypetrase vil kunne foreligge i løpet av forsommeren 2018. Fremfor alt ønsker vi dialog

22


Laste ned ppt "Forskrift om rekreasjonsløype snøskuter"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google