Kapittel 5 oppgave c. Sett inn riktig form av adjektivene, med

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jobbsøking.
Advertisements

Kapittel 3. Jordbruk og sivilisasjoner
Barnet som gave og oppgave
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Vurdering av nettstedet ”Paper online” Et midt på treet greit nettsted om resirkulering av papir!
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Kapittel 5 Ekteparet Alfaro spiser meksikansk middag.
1. Politikeren har vært den drivende kraft til å få nedlagt stedets største industribedrift, noe som vil betyr arbeidsløshet for mange hundre mennesker.
HISTORIEN OM DE 4 LYSENE.
Kapittel mai hos Reza og Heidi.
Utvalg vokabular til kapittel 5 Kan du disse ordene?
KRL Av Karina Schjølberg
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Velkommen til ettårssamling
Kapittel 4: Jordbruk BOKMÅL Elevene skal kunne
c. Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Kapittel 5 oppgave d Bruk riktig ord på riktig plass i riktig form.
Kapittel 6 c Sett inn substantivene og adjektivene i riktig form
Kapittel 5 oppgave b Sett inn riktig form av substantivene, med artikkel hvis nødvendig.
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Oppgave 48 Preposisjoner og faste uttrykk fra kapitlene 4 og 5.
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Litterære virkemidler
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Undring Tro Viten.
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Kapittel 5 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Han sier: Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, men venner.
Ap Arbeiderpartiet mener at vi skal fortsette oljeboringen på en konsekvent måte, de vil ta i bruk ressursene vi har. De mener oljepengene skal gå til.
Kapittel 5 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Kapittel 20 Å reise kollektivt Kjører du kollektivt?
Kapittel 24 Samtale om været. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene. 1. forsinket 2. fortsatt 3. rastløs 4. ingen 5. å huske 6. en helg 7. overrasket.
Skolemedisin, folkemedisin og alternativ behandling.
Kapittel 5: Ekteparet Alfaro spiser meksikansk middag Ingebjørg.
KAPITTEL 50 Josephs julaften. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene som betyr omtrent det samme desember 2. å gå 3. trist 4. nettopp 5.
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig Kapittel 10 oppgave b.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Det gamle testamentet. 1) Loven - 5 Mosebøkene 2) Profetene - «de tidligere profetene» - «de senere profetene» 3) Skriftene - historier, - visdomsord,
Lege i liv og død Til refleksjon
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
Selvbilde Start med å forklare begrepet selvbilde. Les gjerne opp fra teksten i kursmateriellet om hva den amerikanske psykologen Wigfield fant ut i studie.
Kapittel 4 oppgave b Sett inn riktig form av substantivene og
Kapittel 7 oppgave b b. Sett inn riktig form av substantivene og adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Kapittel 15 Public goods 1.
Kapittel 1: Hei!.
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Kapittel 6 oppgave b Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Kapittel 16 På fotballtrening.
Kapittel 23 Årstidene.
Emilios jobb som assistent
Kapittel 26 Å søke lån i banken
Kapittel 4 oppgave e. Sett inn riktig form av adjektivene.
Oppgave 13 Side 122 i arbeidsboken.
Sett inn riktig form av adjektivene, med eller uten artikkel
Kapittel 6 oppgave a Sett inn riktig form av substantivene og adjektivene med artikkel.
Noen tanker før medarbeidersamtale på din arbeidsplass
Kapittel 5 oppgave e Sett inn adjektiv som passer, i riktig form
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
Sett inn riktig form av substantivene
Bind setningene riktig sammen og med logisk innhold. 
Sett inn de refleksive verbene i riktig tid/form.
Sett inn substantivene og adjektivene i riktig form
Hensikt med veilederen Beslutningsprosesser ved begrensning av livsforlengende behandling:
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 5 oppgave c. Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig

1. På legekontoret er det ingen (ledig) ledige timer. 2. Vil min (ufarlig) ufarlige halsbetennelse få prioritet? 3. Kanskje du må vente tre– fire timer, sier (søvnig) den søvnige damen. 4. Jeg går heller til (privat) en privat klinikk som er (åpen) åpen klokka tolv på natta.

5. Normalt var privatklinikken (åpen) åpen, men ikke i dag. 6 5. Normalt var privatklinikken (åpen) åpen, men ikke i dag. 6. Er det ikke (åpen) åpent på (privat) den private klinikken i dag? 7. (fin) De fine historiene om folk som får hjelp, blir det ikke skrevet så mye om. 8. (tragisk) De tragiske historiene blir blåst opp med (fet) fete typer i avisene.

9. Denne formen for mediedekning kan gi (skjev) et skjevt bilde av situasjonen. 10. Det er viktig å ta med både (positiv) de positive og (negativ) de negative aspektene i velferdssamfunnet Norge. 11. Før, da Norge var langt (fattig) fattigere, var det langt (vanlig) vanligere å oppsøke (alternativ) alternative behandlere. 12. Før fantes det (bestemt) bestemte former for (alternativ) alternativ behandling det ikke var lov å drive.

13. En rekke (alternativ) alternative behandlingsmåter ble (stueren) stuerene med den nye loven fra 2004. 14. (alternativ) Alternativ medisin kan også inkludere (religiøs) religiøs håndspåleggelse og (artig) de artige kjerringrådene fra bestemor. 15. Dagens samfunn er (rar) rart, og fylt av (underlig) underlige paradokser. 16. Mange rister på hodet av vitenskapens (hastig) hastige utvikling.

17. Vil man i framtiden kunne kurere (dødelig) dødelige sykdommer. 18 17. Vil man i framtiden kunne kurere (dødelig) dødelige sykdommer? 18. Man kan sette inn gener i planter for å gjøre plantene (hardfør) mer hardføre, (motstandsdyktig) mer motstandsdyktige og (produktiv) mer produktive enn før. 19. Utviklingen av (moderne) den moderne genteknologien gir mange (ny) nytt håp.

20. Vil man i framtiden kunne kurere (dødelig) dødelige sykdommer? 21. Vil man kunne avle fram (næringsrik) næringsrik mat på en (økonomisk) mer økonomisk og (gunstig) mer gunstig måte enn før? 22. Skal vi selv bestemme hvilke (spesiell) spesielle og (særegen) særegne kvalifikasjoner våre (kjær) kjære barn skal ha?