Undervisningsoppgaver høst 2016

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
Advertisements

Å være eller å drite i været
Forurensing Forurensning er utslipp av skadestoffer i naturen.
Klima Klimaendringene er farlige, urettferdige og allerede i gang
Barna er de største taperne ……
Konsekvenser av klimaendring
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Bærekraftig utvikling
10Velstand og velferd.
Befolkningsutviklingen i verden.
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
13 En verden uten grenser.
Å være eller å drite i været -om å skape et rettferdig klima.
Klimakrisen og dens konsekvenser for land i sør
Ung i verden Verden er stor, men mindre enn noensinne. Hvordan påvirker det deg? Ung i Verden Verden er stor, men mindre enn noensinne. Hvordan påvirker.
Norsk Folkehjelp Den globale virkeligheten. Norsk Folkehjelp Sentrale temaer Risikofaktorer og trusler Tusenårsmålene De største utfordringene: –Hva vil.
FN-SAMBANDET Eva Gran, Internasjonal uke i Bodø 2008.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO 1001.
Quiz om vann, klima og faste
Pensumbok: Underveis Geografi 10, Kapittel 2-4
Regnskog og klima.
Velkommen til klimatoppmøte!
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
Mødredødelighet.  Hvert eneste minutt dør en kvinne i forbindelse med svangerskap og fødsel  Over en halv million kvinner. Hvert eneste år.  99 prosent.
Fattige og rike land Av Elisabeth Slaaen Blikstad.
En befolkning er mengden mennesker, innen et avgrenset område. F.eks: De som bor i Norge, er Norges befolkning. De som bor i Afrika, er Afrikas befolkning.
Bonus systemer/ prestasjonsbasert lønn. Litt om meg selv  Siviløkonom  48 år  Siste 10 år ledet mellomstore handelsselskaper ► Erfaring med ulike bonussystemer,
Omsorg Solidaritet samhold © Fagforbundet Vest-Agder høsten 2005 Fagforbundet Vest-Agder Velkommen Representantskapsmøte 27.september 2005.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Viktige ord vi skal jobbe med. Disse må dere forstå og lære: En revolusjon Et monarki Eneveldig konge Et klasse-samfunn En stand – flere stender En adel,
HANDELSSPILLET med klimaforhandlinger. FNS HOVEDOPPGAVE: FORHINDRE KRIG OG KONFLIKT.
Økonomisk vekst i industrilandene Det er først de 200 siste årene teknologiske fremskritt og økt produksjon har ført til økt velstand for folk flest.
Natur og samfunn på kollisjonskurs. Frisk natur?
Statistikk Dette er Norge Å kunne tolke statistiske data er en.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
KOLONIENE BLIR SELVSTENDIGE IMPERIALISME: Hva? Typer? Hvor? Når? Hvem var imperial.?
FN. FN er en forkortelse for De forente nasjoner. Navnet betyr at mange land står sammen. FN har 192 medlemsland. Det vil si at nesten alle verdens land.
Fattige og rike på samme klode FNs tusenårsmål, HDI, Vann, Utdanning.
Fattige og rike på samme klode FNs tusenårsmål, HDI, Vann, Udanning BNP, Verdenshandel,
Fattige og rike land Kapittel 6. Rike land  Vest-Europa, USA, Canada, Australia og Japan  Også mennesker som lever under fattigdomsgrensen i disse landene.
FN- Forente nasjoner Bilder og tekst hentet fra
Fattigdom og miljøproblemer ses i sammenheng Kortsiktige økonomiske hensyn må vike for langsiktige miljøhensyn.
FN- Forente nasjoner Bilder og tekst hentet fra
Johan C. Løken Fire forelesninger for NTNU`s bioøkonomikurs på Gjøvik, våren 2017 Etter oppdrag av Daria Kovalevskaya.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
FN- Forente nasjoner Bilder og tekst hentet fra
REDD regnskogen Ønsker du mer informasjon enn det som står i notatfeltet i denne presentasjonen, bruk nettstedet Foto: Thomas.
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
Energi for framtida.
Det er en realitet at ledere er forbilder for de ungdommene de er ledere for, og for hverandre. Det er viktig å ha gode forbilder. Det å være et forbilde.
Menneskerettigheter Før man går i gang med selve presentasjonen som er forløperen til IGP (individ-gruppe-plenum) arbeidet der elevene selv skal lage rettigheter.
Grue - Kommunesammenslåing.
FNs bærekraftsmål FNs bærekraftsmål skal sikre at hele verden tar vare på miljøet samtidig som at alle mennesker kan ha muligheter for et godt liv.
Sør-Odal - Kommunesammenslåing.
Pensumlitteratur: Underveis Geografi 10, Kapittel 2-4
Miljøperspektivet i FNs bærekraftsmål
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Hva kan vi forvente av en ny Regjering
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO 1001.
KLIMA.
Hvem stemmer på hvilke partier?
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Viktige spørsmål om kjønn, samliv og barn
Undervisningsoppgaver høst 2016
23. oktober 2018 Kari Anne Sand, Ordfører
Klimapraten 2019 Presentere deg selv og klimapraten2019.
Utskrift av presentasjonen:

Undervisningsoppgaver høst 2016 FNs bærekraftsmål Verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030 Introdusere deg selv og FN-sambandet Fortelle om verdens arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringer innen 2030. Jeg skal fortelle litt om hvordan planen kom til og hvordan vi skal jobbe for å gjennomføre planen. Kort og godt er disse målene en plan for å løse de største utfordringene vi står ovenfor i verden i dag. Og hvilke utfordringer er det vi ser når vi ser utover verden i dag? (overgang til neste slide) Disposisjon: Verdens utfordringer Hva har vi prøvd å gjøre med det? : Tusenårsmålene Hvorfor var det ikke bra nok? Ny plan: FNs bærekraftsmål Hva er bærekraftig utvikling? Alle land har noe å forbedre Klimaavtalen i Paris Hvordan henger målene sammen? Hvorfor nå? Undervisningsoppgaver høst 2016

Hva er bærekraftig utvikling? Video fra undervisningsopplegget ”Bærekraft”. Den viser noen av utfordringene verdens står ovenfor og tar for seg de tre dimensjonene av bærekraftig utvikling: økonomi, sosiale forhold og klima/miljø. Den danner et godt utgangspunkt for diskusjonen i neste slide. Klikk på bildet for å starte filmen. Dersom den ikke fungerer, er dette link: https://www.youtube.com/watch?v=8WrMCdnSnqc

Hvilke utfordringer står verden overfor? Her er et lite knippe av utfordringer vi star overfor i dag. Denne sliden egner seg til refleksjon med elevene som en introduksjon til hvorfor vi trenger en global plan for bærekraftig utvikling. 800 millioner mennesker lever i ekstrem fattigdom Klimaet fører til ekstrem tørke i store deler av Afrika, som gjør at folk mister jobben sin og blir tvunget på flukt Utslippene av CO2 er mye høyere enn det var i 1990, når vi egentlig bestemte at vi skulle redusere utslippene Ca 60 millioner barn får ikke gå på skole, og de fleste av disse er jenter Nesten 800 millioner mennesker, eller 11 prosent av verdens befolkning, har ikke tilgang på rent vann. For hvert år, så kutter vi ned regnskog like stort som Danmark, og flere dyreraser som orangutangen står i fare for å bli utryddet Krig og uro har ført til at mange mennesker er på flukt, som dere har sett mye av i nyhetene i det siste Dette egner seg godt til samtale i plenum om utfordringer i verden – la de komme opp med utfordringer selv f.eks.

Verdens største spørreundersøkelse Bildet er screenshot fra http://data.myworld2015.org/ - Som en del av et større prosjekt for å få flytte fokuset fra de som har mest makt, og la mennesker fra alle deler av samfunnet i verden ta del i diskusjonene, satte FN i gang med en av de største spørreundersøkelsene som noensinne er gjennomført. MyWorld heter undersøkelsen. Med den forsøkte man å finne ut av hva de spurte mente ville gjøre livet deres bedre. Gjennom undersøkelsen ønsket man å finne ut av om FN hadde fokus på de riktige tingene. Svarene fra undersøkelsen var utgangspunktet for hvordan bærekraftsmålene ble laget. Ved hjelp av mobilteknologi som kunne brukes både med og uten nett, nådde man også de som tidligere har hatt minst mulighet til å være med å påvirke. Totalt åtte millioner mennesker ga sine svar. Menn og kvinner, gamle og unge, rike og fattige. Her kan dere se hva ungdommer under 15 år fra hele verden svarte på undersøkelsen. Det som var spennende å se her er at selv om det var noen forskjeller mellom ungdommer i Norge og ungdommer i Kenya, så var det en prioritering som var øverst på alles lister og det var utdanning. Og dette gjaldt ikke bare for ungdommer, men alle aldersgrupper.

FNs bærekraftsmål Bilde av bærekraftsmålen  - I september 2015 ble det bestemt at FNs bærekraftsmål skulle være den nye arbeidsplanen for alle FNs 193 medlemsland, for å gjøre noe med årsakene til de største utfordringene i verden. Blant annet skulle det være fokus på å bekjempe klimaendringer, fattigdom og ulikhet. - Medlemslandene har forpliktet seg til å jobbe for å oppnå de 17 hovedmålene og de 169 delmål innen 2030, og blir utfordret på å tenke nytt om det som ikke var godt nok i FNs tusenårsmål. FNs bærekraftsmål gjelder for alle land – også Norge og andre rike land. Målene handler om at vi i fellesskap skal jobbe for en bærekraftig utvikling i verden. Det vil si at vi skal ta vare på behovene til mennesker som lever i dag, uten å ødelegge framtidige generasjoners muligheter til å få dekket sine.  Og her ser dere resultatet. Etter mer enn to års arbeid, så ble alle land i FN enige om dette. 17 mål for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene. 17 mål – men henger sammen med hverandre Ingen skal glemmes – alle skal med og alle må bidra. Planen gjelder for alle, Norge og Sudan – deg og meg. Felles for alle målene er bærekraftig utvikling.

Bærekraftig utvikling Bærekraftig utvikling er som sagt å ha en balanse mellom sosiale forhold, økonomi og miljø i alt man foretar seg. Og her skulle man jo tro at Norge ligger godt an allerede? Ja, vi har langt mindre fattigdom, kriminalitet, arbeidsledighet og helseproblemer enn de fleste andre land i verden. Men samtidig er vi blant dem som bruker mest av naturressursene i verden og slipper ut langt mer skadelige klimagasser enn flere av landene som sliter mest med fattigdom f.eks.

Tåler jorda vår livsstil? Hvis alle skulle brukt like mye naturressurser som det gjennomsnittlige mennesket i Norge bruker, så ville vi trengt 2,7 jordkloder. Tenk det! Nesten tre hele jordkloder. Og hvis vi sammenligner det med India f.eks, så ser du hvor store forskjellene er. Hadde alle hatt det samme forbruket som en gjennomsnittlig inder, så ville vi kun trengt halve kloden. Samlet sett bruker bruker verden mer enn jorda tåler og Norge har en av de høyeste økologiske fotavtrykkene. .

Barnedødelighet Norge vs India Samtidig er det andre områder hvor vi kommer langt bedre ut enn India, f.eks på barnedødelighet, fordi vi har råd til et godt offentlig helsevesen som alle har rett til å bruke gratis. Mens det i Norge dør 3 barn per 1000 fødte, så dør det hele 53 indiske barn per 1000 fødte barn i India. Og det er ikke bare mellom Norge og India at forskjellene er store, dette gjelder de fleste land. Akkurat som Norge er gode på noe, og dårlige på andre ting, så gjelder dette de fleste andre land også, og kanskje kommer ikke det godt nok fram i nyhetene.

Kvinner på stortinget Vi snakker ofte og gjerne om Norge som et land hvor likestilling mellom menn og kvinner har kommet langt, og det er riktig. Samtidig er det ganske mange andre land som har kommet mye lengre enn oss på andel kvinner på Stortinget – og kanskje land som vi ikke har hørt så mye om når vi snakker om likestilling. Rwanda kommer utvilsomt best ut her, og har hatt en stor endring de siste 15 årene. Flere andre land i Afrika som Senegal, Sør-Afrika, Namibia og Mosambik går forbi Norge på denne statistikken, i tillegg til land i Mellom- og Sør-Amerika som Bolivia, Cuba, Equador. Samtidig er det flere av disse landene som topper statistikken på fattigdom, dårlig helse og mangel på utdanning. Og så er det viktig å huske på at grensene vi setter mellom land, ikke nødvendigvis er slik naturen setter grenser. Vi deler nemlig alle på felles ressurser som vann og luft, og det betyr at skal vi redde klimaet, så må alle bidra.

Hvordan skal vi redde klimaet? Desember 2015 satte alle verdens ledere seg sammen i Paris og ble enige om en historisk avtale for å redde klimaet. Denne avtalen er en del av bærekraftsmåelen. Og ett av de viktigste målene de ble enige om, er at alle land skal gjøre alt de kan for at temperaturen på kloden ikke skal stige mer enn 2 grader, og helst ikke mer enn 1,5 grader, før år 2100. Det betyr at det må kuttes drastisk i klimagassutslipp og at verdens forbruk må ned. Klimaavtalen sier at verden skal nå toppen for klimagassutslipp så fort som mulig. Etterpå skal mengden utslipp til atmosfæren synke jevnlig. I andre del av århundret, en gang mellom 2050 og 2100, skal vi væreklimanøytrale. (Klimanøytralitet innebærer at man ikke slipper ut mer klimagass i atmosfæren enn det man greier å fange opp eller fjerne.) Hvorfor er det så viktig å ikke få høyere temperaturer i verden?

Hvordan henger målene sammen? Som vi har snakket om handler FNs bærekraftsmål om bærekraftig utvikling. Samlet sett skal disse 17 målene oppnå dette. Vi kan derfor ikke velge å bare jobbe med noen av målene, for de påvirker alle hverandre. Utbroder selv, mange måter å knytte de sammen på. Vi må f.eks utrydde fattigdom for å ha håp om en bærekraftig utvikling. De aller fleste av målene er umulig å nå for mange fattige land. Klimandringene påvirker nesten samtlige mål. - Handel skaper økonomisk vekst og jobb (mål 8), men kan forsterke ulikhet hvis vi produserer i et fattig land med dårlige lønninger (10), og det kan skaper negative konsekvenser for miljøet (vann, skog, dyr) og klima (mål 12, 13, 14 og 15). Øker ulikheten, så kan dette bidra til å skape konflikter og krig, som kan virke inn på mål 16 om fred og rettferdighet. Kan bruke eksempler fra tekstilindustrien.

Hvorfor er bærekraftsmålene viktige for deg? https://www.youtube.com/watch?v=E5sQiTLkvyg&feature=youtu.be https://www.youtube.com/watch?v=OS-SiVja6fw&feature=youtu.be Velg en film som avslutning på forelesningen. Du kan også vise begge filmene i denne rekkefølgen: En film med 17 ungdommer som snakker om hvert sitt mål og hvorfor det er det viktigste for dem En inspirerende film om hvilke framskritt verden har gjort og hvordan bærekraftmålene er en felles retning som alle kan bidra til

Vi er den første generasjonen som kan utrydde fattigdom, og den siste som kan stoppe klimaendringene.” For første gang har vi penger og teknologi for å utrydde fattigdommen i verden, og endringene i klimaet er såpass store at vi må stoppe dem nå for å sikre at deres barn får et like godt liv som oss. Ban Ki-Moon FNs generalsekretær

Fn.no Globalis.no