Fleksibel arbeidstid Hjelpemiddel for å ivareta de verdier som ligger til grunn for virksomheten. Eks. Gi tjenester ut fra brukernes reelle behov Myndiggjorte medarbeider Hjelpemiddel for å realisere mål. Hjelpemiddel for godt arbeidsmiljø. Regelstyrt gjennom lov- og avtaleverk. Mål- og rammestyring + Verdistyring
Eks. på fleksible arbeidsplaner Ønsketurnus Fleksibel turnus Behovsrelatert arbeidstid (BRA) Individuell arbeidstid 3 + 3
Prosjektet “ Fleksible arbeidstidsordninger – kritiske faktorer for innføring og bruk”
Prosjektets formål Å utvikle og videreutvikle fleksible arbeidstidsordninger på døgntjenester i pleie og omsorg
Prosjektet Prosjektet startet i nov. 2003 og avsluttet i nov 2005 Deltakerer: ca.20 virksomheter fordelt på 7 kommuner
Vi ønsket... ikke å knytte arbeidet opp mot noen spesiell modell en tydelig brukertilpasning av arbeidsplan et prinsipp der medarbeiderne selv tar ansvar for i fellesskap å fordele de konkrete vaktene i arbeidsplanen
Prosjektet hadde følgende profil: Følge og støtte enhetene fra ide til gjennomføring innenfor rammen av en prosjektperiode på 2 år. Analysere spesielle forutsetninger som oppstår for mindre bruk av deltid i de nye arbeidstidsordningene. Utvikle en brukervennlig håndbok/veileder som beskriver og tydeliggjør kritiske faktorer for både innføring og praktisering av ulike arbeidstidsordninger.
Kritiske faktorer for innføring og bruk Forankring i organisasjon God tid på forberedelser Finn ildsjeler Brukertilpasning av arbeidsplanen Forhandlingsmøter Utarbeide spilleregler/mål for forhandlingsmøtet Opplæring av ansatte i lover/avtaler og forhandlingsteknikk Tydelig ledelse Start med en prøveperiode og evaluere
Forhandlingsmøtet Etablere faste forhandlingsmøter Velg en person som leder forhandlingsmøtene Behov meldes på forhånd og/eller i møtet Personalet fordeler vaktene seg imellom ut fra behov og gjennom forhandlinger (gi og få)
De viktigste lover og avtaler Arbeidsmiljøloven Hovedtariffavtalen Lokal avtale med tillitsvalgte
Erfaringer fra prosjektet Bedre kvalitet på tjenestene til brukerne Bedre arbeidsmiljø, mer fleksible og fornøyde arbeidstakere Mer attraktiv arbeidsplass….lettere å rekruttere nye og beholde gamle arbeidstakere Lavere sykefravær Mindre bruk av overtid Mindre bruk av tid til å ringe etter vikarer Mindre bruk av tid for ledere til å utarbeide arbeidsplaner Mer bruk av tid for medarbeidere til å utarbeide arbeidsplaner