Anfallsklassifikasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norsk Epilepsiforbund kunnskap, mestring og livskvalitet
Advertisements

Epilepsi ved alvorlig/dyp psykisk utviklingshemming
Team Jæren Treningssamling
Norsk Epilepsiforbund
Reflekser og epilepsi.
Norsk Epilepsiforbund kunnskap, mestring og livskvalitet
Reflekser og Epilepsi ! Hva er en refleks? Eksempler på reflekser.
Navn på foredragsholdere Lokalforeningens navn telefonnummer E-post
Informasjon og budskap i NEF. Hvordan presentere epilepsi? Epilepsi er en svært ”vid” diagnose – Samlebetegnelse for en rekke forskjellige årsaker – Alle.
Epilepsi og reflekser.
Foredrag / informasjonsarbeid Hvem, hva, hvordan?
Epilepsi hos barnehage-og skolebarn
Alkohol og helse. Litt fakta om alkohol Vanligste rusmiddelet i Europa Etanol (sprit) Dempende, bedøvende Hjernens hemmede funksjoner bedøves først Humøret,
Bevegelse I samlingen snaket vi om bevegelse. Hva tenker barna når vi sier ordet bevegelse? De reiser seg og forklarer at når vi gjør sånn og sånn med.
* Bakgrunn * Mild hypotermi * Moderat hypotermi * Alvorlig hypotermi * Bakgrunn/omstendigheter * Førstehjelp * Forebyggende tiltak Av: Steinar Asp Ormåsen.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Infeksjonssykdommer. Mål fra LK06 Forklare hvordan kroppen beskytter seg mot sykdom. Beskrive hvordan man kan forebygge og behandle infeksjonssykdommer.
Livreddende førstehjelp. 113 – medisinsk nødsentral Når et annet menneske trenger profesjonell medisinsk behandling Huskeregel når du ringer: HVEM – HVA.
Dette informasjonsskrivet er utarbeidet av Hydrocephaluspoliklinkken ved Rikshospitalet. Hensikten er å bidra til å øke kunnskapen om diagnosen blant pasienter.
Nervesystemet Spesialisert: motta informasjon tolke informasjon
HANDLINGSPLAN FOR TRIVSEL VED SOLÅS SKOLE. Formålet med planen Øke trivselen Motarbeide mobbing Oppdage mobbing tidlig Stanse mobbing tidlig.
BUDDHISMEN 4. STØRSTE RELIGION CIRKA 550 MILLIONER.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
Andre økt: 12 måter å elske bøker på økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.
KRAFT OG BEVEGELSE Fysikk.
Egil W. Martinsen Oslo universitetssykehus Universitetet i Oslo
Opptre behersket og forsøke
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
3 STRESSMESTRINGSTIPS FOR LEDERE
Kap 1 - Hjerne Hvis hjernen skades før, under eller etter fødselen, kan det medføre en eller flere følgende tilstander: utviklingshemming cerebral parese.
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
For noen er følelsen av å være annerledes vanskelig å leve med
Møte for foresatte 10.trinn
Kap. 2 - Tekst Vi skal gå gjennom hovedtrekkene i hvordan anfall klassifiseres. Det vil gjøre det lettere for deg å gjøre gode observasjoner. innhold innhold.
Muntlig vurdering – å veilede andre
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
REFLEKS.
Rekruttering Navn på foredragsholder Dato
Kap. 3 - Legekontroll innhold innhold.
Helsesøstertilbud på skolen Diabetes Epilepsi
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
1 Egenomsorg og helse.
spesialist i barne- og ungdomsfysioterapi, ph.d
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Oslo universitetssykehus Spesialsykehuset for epilepsi - SSE
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Livreddende førstehjelp
Toleransevinduet Lærer forklarer. Snakke om at læring, vennskap og deltakelse får vi bare til når vi er inne i toleransevinduet. Noen har smale, noen har.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Utviklingshemmede Ikke en ensartet gruppe, men enkeltindivider med store ulikheter både i grad av utviklingshemning og typer av funksjonsnedsettelse. Medfødt.
Velkommen – presentasjon av deg selv
Eksamen 1997 – oppgave 4 Eksamen 1997.
Mensutfordringen.no MENSEN a.
Klubbutvikling oppfølging
«Når alle er like viktige»
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Skriving, prosjektarbeid og gruppeprosesser
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Fysisk og psykisk helse
Eine og Andri på viktig oppdrag
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Forberedelse til praksis
Kap. 7 Demokrati som styreform
Utskrift av presentasjonen:

Anfallsklassifikasjon 1 Fokale anfall Fokale anfall med svekket bevissthet Fokale anfall med bevart bevissthet 2 Generaliserte anfall Absenser Toniske anfall Kloniske anfall Tonisk-kloniske anfall (GTK) Myoklone anfall Atoniske anfall innhold

Partielle anfall Kap. 2 - Partielle anfall enkle partielle anfall (EPA) komplekse partielle anfall (KPA) innhold innhold

Kap. 2 - KPA Hva er dette? innhold

Kap. 2 - KPA Hva er dette? komplekst PARTIELT ANFALL innhold

Kap. 2 - KPA Mange med KPA har gjentatte formålsløse bevegelser, såkalte automatismer. De kan for eksempel plukke på tøyet sitt, smatte, svelge, tygge, lage grimaser, eller repetere det de har holdt på med. Andre vandrer planløst rundt, fomler og flytter på ting. Hva er dette? komplekst PARTIELT ANFALL innhold

Kap. 2 - KPA Anfallene er forskjellige fra person til person, men hos den enkelte ofte likt fra gang til gang Hva er dette? komplekst PARTIELT ANFALL innhold

Kap. 2 – KPA forts. Et KPA varer som oftest 1–2 minutter, men hos noen utviklingshemmede er det en tendens til lengre varighet innhold

Hva kan andre gjøre når man har KPA? innhold

Anfallsklassifikasjon Generaliserte anfallsformer absenser toniske anfall kloniske anfall tonisk-kloniske anfall (GTK) myoklone anfall atoniske anfall innhold

Anfallsklassifikasjon Generaliserte anfallsformer ved generaliserte anfall er hele hjernen involvert fra begynnelsen av anfallet man mister bevisstheten og husker ikke noe etter anfallet innhold

Generalisert tonisk-klonisk anfall (GTK) Kap. 2 - Tekst (GTK) Generalisert tonisk-klonisk anfall (GTK) Generalisert Tonisk Klonisk Hele hjernen Tilstivning Kramper innhold innhold

Hva skal gjøres ved et GTK-anfall? innhold

Etter anfall skal barnet legges i sideleie for å gi frie luftveier Kap. 2 – Tiltak GTK Beskytt hodet, barnet har ingen smerter. Anfallet går som regel over i løpet av ett til to minutter Etter anfall skal barnet legges i sideleie for å gi frie luftveier innhold

Opptre behersket og forsøke å roe omgivelsene innhold

Ta alltid tiden ved et GTK- anfall innhold

Noen anfall lar seg ikke klassifisere i PNES Noen anfall lar seg ikke klassifisere i partielle anfall ELLER generaliserte anfall innhold

Kap. 2 - Behandlingsskjema Alle anfall kan komme i serier serieanfall er gjentatte anfall der barnet kommer til seg selv mellom anfallene det kan være aktuelt å stanse serieanfall med medisiner innhold

Anfallsklassifikasjon 1 Partielle anfall Enkle partielle anfall (EPA) Komplekse partielle anfall (KPA) 2 Generaliserte anfall Absenser Toniske anfall Kloniske anfall Tonisk-kloniske anfall (GTK) Myoklone anfall Atoniske anfall 3 Uklassifiserbare anfall innhold

Partielle anfall Kap. 2 - Partielle anfall enkle partielle anfall (EPA) komplekse partielle anfall (KPA) innhold innhold

Anfallsklassifikasjon Generaliserte anfallsformer absenser toniske anfall kloniske anfall tonisk-kloniske anfall (GTK) myoklone anfall atoniske anfall innhold

Anfallsklassifikasjon Generaliserte anfallsformer ved generaliserte anfall er hele hjernen involvert fra begynnelsen av anfallet man mister bevisstheten og husker ikke noe etter anfallet innhold

Generalisert tonisk-klonisk anfall (GTK) Kap. 2 - Tekst (GTK) Generalisert tonisk-klonisk anfall (GTK) Generalisert Tonisk Klonisk Hele hjernen Tilstivning Kramper innhold innhold

Hva skal gjøres ved et GTK-anfall? innhold

Etter anfall skal barnet legges i sideleie for å gi frie luftveier Kap. 2 – Tiltak GTK Beskytt hodet, barnet har ingen smerter. Anfallet går som regel over i løpet av ett til to minutter Etter anfall skal barnet legges i sideleie for å gi frie luftveier innhold

Opptre behersket og forsøke å roe omgivelsene innhold

Ta alltid tiden ved et GTK- anfall innhold

Noen anfall lar seg ikke klassifisere i PNES Noen anfall lar seg ikke klassifisere i partielle anfall ELLER generaliserte anfall innhold

Kap. 4 - Tilstander som kan ligne på anfall Barn med epilepsi kan ha symptomer og væremåter som kan forveksles med anfall innhold

Kap 4 - Sirkler innhold

Hva er viktig å få med når jeg skal fortelle om anfallene mine Anfallsobservasjon Hva er viktig å få med når jeg skal fortelle om anfallene mine

PNES De fleste av oss har opplevd å få hodepine under stress eller vondt i magen før eksamen. På samme måte kan kroppen reagere med epilepsilignende anfall

Kap 1 - Anfallsobservasjon Observasjon av anfall kan deles i tre faser: innhold

Kap. 2 - Anfallsdokumentasjon Hvordan skal anfall dokumenteres? det er vesentlig å bli enige om den mest hensiktsmessige måten å føre anfallskalender på innhold

Kap. 2 - Anfallsdokumentasjon Hvordan skal anfall dokumenteres? en god kalender avspeiler både anfallstyper, opp- og nedtrapping av medisiner og akutt anfallsbehandling i en egen rubrikk for kommentarer noteres stikkord om dagsform og trivsel innhold