Velkommen!.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
Advertisements

Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Handlingsplan for tilgjengelighetsprogrammet BRA – tiltak og virkemidler.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Nasjonal Transportplan
Skoleeier – was nun? Hva tenker fylkeskommunen som forvalter og eier om fagskolen nå?
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
KOMMUNEDELPLAN FOR E16 SKARET–HØNEFOSS Orientering om innsigelsen fra Jernbaneverket Lars Chr. Stendal, Jernbaneverket Regional plan- og utviklingsdirektør.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Regional transportplan Agder
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Stor-Oslo Nord Felles vilje for felles mål
Vi skal bygge videre på det vi har!
Regionalplan for Setesdal Vesthei Ryfylkeheiene og Setesdal Austhei = Heiplanen Hva, hvorfor, litt hvordan. Muligheter.
Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
Kjerringsundet Ny veg mellom Otrøy og gossen
IC (Utbygging)  InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen Utbyggingen skal videreføres.
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Utredninger og planfase
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
Statens vegvesen, Jernbaneverket - fagetater Konseptvalg utredning
KVU for kryssing av Oslofjorden
Østfold i utvikling Fylkesordfører Ole Haabeth, Moss 28. januar 1.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Riksveg 23 i bru eller tunnel? Ikke-prissatte konsekvenser
E6 mellom Ulsberg og Melhus har mange trafikkulykker, samt at dårlig og varierende vegstandard gir dårlig trafikkflyt og fremkommelighet.
Klima- og miljøutfordringer Miljøvernsjef Jane Nilsen Aalhus.
Jernbaneforum Øst =====ØSTFOLDBANEN ===== Halden 2. juni 2014 Velkommen til representanter fra Dalslandspendel!
Strategi for utbedret og ferjefri E39 innen 2035 Treffpunkt Hafast seniorrådgiver Håvard Austvik.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Nabomøte Moss havn Onsdag 20. januar 2016.
KVU-verksted Oppland grense - Melhus Oppdal 22. og 23. november 2010 Kjetil Strand, avdelingsdirektør Strategi, veg og transport Statens vegvesen Region.
Buskerudbysamarbeidet ATM-rådet, 29. februar 2016 Innledning v/Tore Opdal Hansen, leder av ATM-utvalget.
Hønefoss – Gardermoen –Gavle (Sverge) E 16 også europaveg mellom Bergen og Gavle Ny tverrforbindelse Nymoen-Eggemoen gir gode effekter Fv33 Bjørgo-Gjøvik.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Det nyopprettede Jernbanedirektoratet
Skredsikring fra 2010 til nå
RV19 og Bypakke i Moss Fra ord til handling.
Presentasjon 14. juni 2017 Rådgiver Magnar Simensen
Byutredningen - hvem, hva, hvorfor
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Kommunemøter RPBA - om RTP
Kommunedelplan Dovrebanen gjennom Hamar
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
Bypakkane i Møre og Romsdal Status i prosessen og prosjektoversikt
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Oppsummering 02.september 2016
Kommunemøter RPBA - om RTP
Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett
Hålogalandsvegen – én region Planleggingen
Fornebubanen Erfaringer.
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Litt om status Østfoldbanen august 2019
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen!

Rv19 – konferanse Stortinget 10. januar 2017 Utfordringene sett fra Moss Tage Pettersen ordfører

Belastning på byen I

Belastning på byen II Fergetrafikk: RV19: Miljøbelastningen: Antall kjøretøy med fergene: ca 1,75 mill (størst belastning 0700-0900 og 1500-1800) – 4.800 ÅDT >12,5 meter (semitrailere) utgjør ca 600 kjt/døgn = ca 12,5% (+ kjt >5,5 meter) RV19: Rådhusbroen; ÅDT – 23.600 – ca 20% fra fergene Tungbilandelen (kjt >5,5 meter) er på 8,6% 56 ulykker på strekningen i perioden 2006-2016 Miljøbelastningen: Moss er en liten kommune sliter med luftkvaliteten pga den store ferjetrafikken med stor andel tungtransport som stamper i kø gjennom sentrum av Moss. Miljødirektoratet har valgt ut ni byer som er vurdert til å ha et mulig forurensningsproblem, eller der tilgjengelig informasjon om luftforurensningssituasjonen er usikker. På oppdrag fra Miljødirektoratet har COWI i 2016 gjennomført en kartlegging av luftkvaliteten i disse byene og resultatene blir presentert i en fersk rapport. Måler ulike partikler i luften. Helsevirkninger ved høyt forurensningsnivå: Helseeffekter kan forekomme hos astmatikere og personer med andre luftveissykdommer samt alvorlige hjertekarsykdommer Helseråd: Barn med luftveislidelser og voksne med alvorlige hjertekar eller luftveislidelser bør redusere utendørsaktivitet og ikke oppholde seg i de mest forurensende områder PM10 døgn PM2,5 time Antall overskridelser Døgn/time 7 16 112 150

Kompleksiteten Rv 19 Jernbane Oslofjordkryssingen Fra KVUen for fjordkryssing – nov 2014: «På kort sikt anbefales det at RV19 utvikles med et høyfrekvent og mest mulig miljøvennlig fergetilbud Moss – Horten som skissert i konsept K1. Det forutsettes at RV19 gjennom Moss bygges ut som anbefalt i KVU for hovedveisystemet i Moss og Rygge.» Fra regjeringens beslutning i januar 2015: «Hovedveisystemet i Moss og Rygge skal utvikles med utgangspunkt i KVUens konsept 5 (kulvert/tunnel to løp/fire felt). I det videre arbeidet skal også videreutvikling av vegtiltakene i KVUens konsept tas hensyn til.» Rv 19 Jernbane

Utgangspunkt RV19 er; del av landets mest trafikkerte fergesamband havnevei til stamnetthavnen Moss havn årsak til store trafikk- og miljøulemper for Moss by Regjeringen godkjente KVU for bypakke m/omlegging av RV19 i januar 2015 Det er fattet lokalpolitiske vedtak om medfinansiering til bypakken Jernbaneutbyggingen gjennom Moss er godkjent og skal være ferdig i 2024 Ny konsesjon fra 2017 med betydelig økt kapasitet Allerede i Østfoldpakke 1, er havneveiene nevnt, og forutsatt med i neste fase. Moss kommune tok på seg vertskommune ansvaret for bompengeinnkreving for E6 og deler av E18 inkl. sidevegstiltak. Vegen ble oppgradert til Riksvei i  NTP i 2009.  Da fikk også havnen status som stamnetthavn.

Historien

Revidert nasjonalbudsjett 2016: "Flertallet viser til at det arbeides med å få på plass en bypakke for Moss der utbygging av RV19 er et svært sentralt prosjekt, og hvor det samtidig skal etableres dobbeltspor for jernbanen. Pågående planlegging av jernbanen antas å legge en del premisser for valg av løsning for RV19. Disse medlemmer ber Samferdselsdepartementet bidra til fortgang i planleggingen, slik at det i størst mulig grad sikres at planlegging og gjennomføring av KVU veisystemet for Moss/Rygge samordnes med dobbeltsporet gjennom Moss.» Vi etterspør hva som skal til for at regjeringen skal følge opp stortings-merknader. Her var det en klar merknad i juni, men vegvesenet mener at dette ikke er tilstrekkelig da de må få bestilling direkte fra departementet! Følger Stortinget opp dette og på hvilken måte?

Irene Johansens spørsmål til samferdselsministeren, sendt 23. 06 Irene Johansens spørsmål til samferdselsministeren, sendt 23.06.16 og besvart av Ketil Solvik-Olsen 01.07.16: Som et ledd i arbeidet med en bypakke, er det enighet mellom Moss kommune og Statens vegvesen om et tett faglig samarbeid i tiden framover for å avklare mulighetsrommet for en ny løsning for RV19. Resultatet av dette arbeidet vil også kunne gi føringer for den formelle behandlingen etter plan- og bygningsloven, f.eks. om det er grunnlag for å gå direkte på reguleringsplanlegging uten forutgående traseavklaring i kommunedelplan.

5-årig samarbeidsavtale Parter: Østfold fylkeskommune Statens vegvesen Jernbaneverket Moss kommune Rygge kommune Hovedmålet for samarbeidet under denne avtalen er å bidra til å utvikle Mosseregionen som en attraktiv og konkurransedyktig region på en bærekraftig måte basert på virkemidler innen areal- og transportsektoren. Å få bygget en ny RV19 gjennom byen er forankret i brede flertall i kommune, region, fylke, det lokale næringslivet og fagbevegelsen.

Hva trenger Mossesamfunnet? Løsning for å få ned den lange ventetiden for nyttetrafikk som er krevende og kostbart både for lastebilnæringen og byen! Løsning for å møte den store fremkommelighets- og miljøutfordringen Moss opplever hver dag! Løsning for å møte den nye konsesjonen for nye ferger fra 2017 som gir betydelig økt kapasitet og RV19 er ikke dimensjonert for dette! Stortingets hjelp med å løfte Mossepakka/RV19 i Nasjonal transportplan til første del av planperioden. Å få løst RV19, vil sammen med utbygging av RV23, avlaste Oslo, spare næringslivet for betydelige utgifter og gi Mosseregionen mulighet til å forsere utbygging av boliger og næringsarealer. Kommunene i regionen har mange store logistikkbedrifter som benytter fergen og havna. Vestby har også i sin stadfestede kommuneplan lagt inn jernbanespor og Terminal for dryport. Fergekaia som er en del av veien har heller ikke fått midler, slik at de nye fergene kan benyttes som forutsatt.  Finansiering har ligget inne i Vegvesenets handlings- plan i 2014-2015 og 2016.  Anbudsdokumenter er utarbeidet, men nå er det ikke lagt inn finansiering i statsbudsjettet for i år! De nye fergene innebærer en kapasitetsøkning på hele 25% I NTP 2018-2019 er RV19 med på lista for samfunnsøkonomisk nyttige prosjekter, forutsatt høy planramme med 1,1 mrd + 1,6 mrd i brukerfinansiering. Oppstart 2024. Reguleringsplanarbeidet avventes i påvente av Stortingets behandling våren 2017.

Konklusjon Jernbane og RV19 i tunnel er «bunnsvillene» i utviklingen av Moss by Planlegging og utbygging av RV19 må forseres uten at jernbaneutbyggingen forsinkes Omlegging av RV19 har høy nytteverdi og må prioriteres på sikker plass i NTP 2018-2029