Fattigdommens sosiale kostnader

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2013 Svarfordeling (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 9 – 15 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 •Antall:
Advertisements

«Te ka slags nøtte?» 10. oktober 2012 Anders Bakken, NOVA
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2013 Nøkkeltall (videregående skole) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 9 – 15 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1.
Ung i Sandnes 2010 Hverdagsliv og Psykisk Helse Masteroppgave 2012
Ung i Sandnes 2010 Ung i Sandnes. Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2010 Nøkkeltall (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 47 – 49 •Klassetrinn:
Ungdomsundersøkelsen i Sandnes 2010 Standardrapport svarfordeling 1/1 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 47 – 49 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1.
UNG I VESTFOLD Levekårsundersøkelse om ungdom Ungdata 2013
Ungdata-undersøkelsen i Modum 2013 Svarfordeling (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 14 – 23 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 –
Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2013 Standardrapport klassetrinn FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 9 – 15 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 •Antall:
Barnefattigdom – Hva er det og hva kan vi gjøre med det? Barne- og ungdomskonferansen 2006 Gardermoen 1/11 Tone Fløtten, Fafo.
Overgangsprosjektet.
TEMA I HELSEFREMMENDE LIVSSTIL
1 Nettverkskonferanse om barnefattigdom Gardermoen 29. mai 2008 Går fattigdom i arv? En studie av mottak av sosialhjelp hos foreldre og barn Thomas Lorentzen.
Ungdata-undersøkelsen i Levanger 2012 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 43 – 45 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 – VG3 Antall: 644 (US) / 683 (VGS)
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Ungdata-undersøkelsen i Vennesla 2013 Svarfordeling (videregående skole – hele utvalget) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 45 – 48 Klassetrinn: 8.
Nulltoleranse for mobbing
Helse og trivsel U-skole Psykisk helse, subjektiv livskvalitet og helseatferd.
Studier av innovasjon, forskning og utdanning
Barnespor i spesialisthelsetjenesten
Ungdata-undersøkelsene i Sandnes 2010 og 2013 Standardrapport undersøkelse (videregående skole) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 47 – 49 (2010) /
Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2013 Standardrapport kjønn (videregående skole) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 9 – 15 Klassetrinn: 8. – 10. klasse.
Ungdomsundersøkelsen i Setesdal 2012 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 41 – 42 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 – VG3 Antall: 275 (US) / 336 (VGS)
Kompetanseøkonomisk kretsløp Barnehage og grunnskole Videregående skole Høgskole og universitet Økonomisk vekst gir økt BNP Befolkningsvekst.
Ungdata-undersøkelsen i Eigersund 2013 Nøkkeltall (videregående skole) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 8 – 10 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1.
DELTAKELSE, TILHØRIGHET OG VENNSKAP - muligheter og utfordringer
Barn og unge med funksjonsnedsettelser- En folkehelse utfordring? Nick Williams,
ER IDRETTEN FOR ALLE? Er idretten blitt for dyr? Har alle mulighet for å delta? Innlegg på seminar Asker idrettsråd 27. mai 2015 Åse Strandbu, Norges idrettshøgskole.
Den gode barndommen, de store utfordringene Grete Herlofson Norske Kvinners Sanitetsforening 5/10-15.
Ungdata-undersøkelsen i Agder 2016 Nøkkeltall (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 9 – 15 Klassetrinn: 8. – 10. trinn Antall: Svarprosent:
Ungdata-undersøkelsen i Fauske 2013 Resultater - sett i forhold til tendenser i Norge FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 14 – 18 Klassetrinn: 8. –
Ung i Sigdal 2014 Eva Linn W. Lilleheil Rosanne Kristiansen KoRus-Sør Borgestadklinikken.
Ungdata-undersøkelsen i Volda 2013 Standardrapport klassetrinn FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 39 – 40 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 Antall:
Ungdata-undersøkelsen i Hareid 2013 Svarfordeling FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 42 – 43 Klassetrinn: 8. – 10. klasse Antall: 176 Svarprosent:
UngData – Hå 2013 Høydepunkter fra ungdomsundersøkelsen Kommunestyret i Hå 14. mai 2013 Eyvind Ohm, KoRus vest Stavanger ved Rogaland A-senter.
Sosial ulikhet i Norge Fattigdom i Norge handler ikke om mangel på mat eller tak over hodet Den handler om systematisk ulik fordeling av viktige goder.
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
Ungdata-undersøkelsen i Folldal 2015 Svarfordeling (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 4 – 5 Klassetrinn: 8. – 10. trinn Antall: 56.
1 Unge voksne på trygd – hva betyr lese- og skrivevansker? Stipendiat Kristine Pape, Institutt for samfunnsmedisin, NTNU Prosjekt: Individual, cultural.
Ungdata-undersøkelsen i Volda 2013 Standardrapport kjønn (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 39 – 40 Klassetrinn: 8. – 10. klasse +
Omsorg Solidaritet samhold © Fagforbundet Vest-Agder høsten 2005 Fagforbundet Vest-Agder Velkommen Representantskapsmøte 27.september 2005.
PPT Psykisk helse – «Hør på meg» Noen funn fra Ungdomsundersøkelsen Tre av ti rapporterer om depressive plager/tanker. Flere jenter enn gutter ”alt.
Ungdata-undersøkelsen i Sørum 2015 Nøkkeltall (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 4 – 5 Klassetrinn: 8. – 10. trinn + VG1 – VG3 Antall:
Du har rett til å ha det bra! - Hva forteller oss «Ung i Rogaland 2016»?
PPT Psykisk helse – «Hør på meg» Noen funn fra Ungdomsundersøkelsen På alle områdene ligger Stavanger veldig godt an når sammenlignet med landsgjennomsnittet.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
PSYKISK HELSE & OVERGANG FRA UNGDOMSSKOLEN Skolehelsetjenesten i Stavanger.
Utvalgte resultater for SVGS
BARN TRENGER TO LIKESTILTE FORELDRE
Barn og ungdomsundersøkelsen 2016 Norsk Friluft
Utvalgte resultater for SVGS
Ungdata-undersøkelsen i Øksnes 2015
Ungdata-undersøkelsen i Vest-Agder 2016
Ungdata-undersøkelsen i Rennesøy 2016
– kvantitativ metode & kunnskap om ungdom
Ungdata-undersøkelsen i Troms 2015
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
Livsstil og god helse Tekst, figur, bilder etc..
Ungdata-undersøkelsen 2017 for Dale vidaregåande skule
Ungdata 2016 Presentasjon på Folkehelseseminar, Tønnegarden
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Klassereiser og utdanningens betydning
Siste året i barnehagen
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
ALLEMED Nasjonal dugnad mot fattigdom og utenforskap blant barn og unge.
Presentasjon for Valler videregående
ALLEMED Nasjonal dugnad mot fattigdom og utenforskap blant barn og unge.
Utskrift av presentasjonen:

Fattigdommens sosiale kostnader Mira Aaboen Sletten

Finnes det fattigdom i Norge uten sosial kostnader?

Relativ fattigdom «Individuals, families and groups in the population can be said to be in poverty when they lack the resources to obtain the types of diet, participate in the activities and have the living conditions and amenities which are customary» (Townsend 1979, 31) 3

Relativ fattigdom «Individuals, families and groups in the population can be said to be in poverty when they lack the resources to obtain the types of diet, participate in the activities and have the living conditions and amenities which are customary» (Townsend 1979, 31) 4

Ressurser

Family affluence scale (FAS)

Ressurser

Levekårs resultat Ressurser De barna som tilhørte laveste inntektsklasse i 1986, hadde dobbelt så høy sannsynlighet for å tilhøre laveste inntektsklasse også som voksne i 2008 sammenlignet med dem som tilhørte høyeste inntektsklasse som barn.

Framtid Levekårs resultat Ressurser Kilde: SSB De barna som tilhørte laveste inntektsklasse i 1986, hadde dobbelt så høy sannsynlighet for å tilhøre laveste inntektsklasse også som voksne i 2008 sammenlignet med dem som tilhørte høyeste inntektsklasse som barn. Kilde: SSB

Framtid Levekårs resultat Ressurser De barna som tilhørte laveste inntektsklasse i 1986, hadde dobbelt så høy sannsynlighet for å tilhøre laveste inntektsklasse også som voksne i 2008 sammenlignet med dem som tilhørte høyeste inntektsklasse som barn.

Her og nå Levekårs resultat Ressurser De barna som tilhørte laveste inntektsklasse i 1986, hadde dobbelt så høy sannsynlighet for å tilhøre laveste inntektsklasse også som voksne i 2008 sammenlignet med dem som tilhørte høyeste inntektsklasse som barn.

Her og nå Levekårs resultat Ressurser Eget forbruk, mulighet for deltagelse og tilgang til materielle goder Økonomisk stress, bekymringer, bokvalitet, risiko, helse etc. Subjektiv opplevelse av skam og underlegenhet, reduserte forventninger til livet Levekårs resultat Ressurser De barna som tilhørte laveste inntektsklasse i 1986, hadde dobbelt så høy sannsynlighet for å tilhøre laveste inntektsklasse også som voksne i 2008 sammenlignet med dem som tilhørte høyeste inntektsklasse som barn.

Psykiske plager Følt at alt er et slit Hatt søvnproblemer Følt deg ulykkelig trist eller deprimert Følt håpløshet med tanke på framtida Følt deg stiv eller anspent Bekymret deg for mange ting Psykiske plager

Psykiske plager Følt at alt er et slit Hatt søvnproblemer Følt deg ulykkelig trist eller deprimert Følt håpløshet med tanke på framtida Følt deg stiv eller anspent Bekymret deg for mange ting Psykiske plager

Levekårs resultat Ressurser De barna som tilhørte laveste inntektsklasse i 1986, hadde dobbelt så høy sannsynlighet for å tilhøre laveste inntektsklasse også som voksne i 2008 sammenlignet med dem som tilhørte høyeste inntektsklasse som barn.

Her og nå Levekårs resultat Ressurser Muligheter & Deltagelse Framtid .

Levekårs resultat Ressurser Muligheter & Deltagelse Framtid Støtte-ordninger Likt skoletilbud Rett til skolegang Økonomisk ressurser (Foreldre-støtte) Kunnskap Inntekt . Utdanning

Universelle fritidstilbud Levekårs resultat Ressurser Muligheter & Deltagelse Her og nå Støtte-ordninger (Foreldre-støtte) Universelle fritidstilbud Økonomisk ressurser Lav terskel Læring Selvbilde . Trivsel, lek og glede

Andel som mener ulike påstander om familiens øko­nomiske situasjon stemmer ofte eller noen ganger – etter klassetrinn. Prosent Note: 28 kommuner i Ungdata 2014-15 (8. trinn til VG3). Ngutter=8.808. Njenter=9.408. Signifikanstest: * p<0,05, ** p<0,01, *** p<0,001

Figur 5-2 Å være med i en organisasjon, klubb, lag eller forening etter fylte ti år – blant gutter og jenter med ulik sosioøkonomisk bakgrunn. Prosent Note: Ungdata 2014–15 (8. trinn – VG3). Ngutter=55.445. Njenter=55.678. Sammenhengen mellom SØS og organisasjonsdeltakelse er statistisk signifikant for begge kjønn (p<0,001).

Note: Ung i Norge 2002 (13-16 år), N=5 000, Sammenhengen mellom økonomisk situasjon og deltagelse er statistisk signifikant for alle tre deltagelsesmål (p<0,05).

Andelen som har blitt mobbet/som mobber andre omtrent hver 14. dag ?

Barn og unges opplevelse av fattigdom Det er særlig de sosiale problemene i forhold til jevnaldrende barn og unge opplever som vanskelig Vasker med å delta i det normale sosiale livet for andre på samme alder Erting, mobbing, skam og underlegenhet knytte til det å ikke ha klær og andre forbruksgoder som gir status Senker forventningene til livet generelt (Oversiktsartikler: Pamela Attree (2006), Gary Redmond 2008, Nordiske: for eksempel Harju 2008, Hjelmtveit 2004, Thorød 2008)

På hvilken måte får familieøkonomi betydning? Ressursforklaringen Familiestressforklaringen Kulturelle forskjeller

Lik mulighet for deltagelse? Her og nå Lik tilgang til ressurser? Lik mulighet for deltagelse? Likt resultat? Levekårs resultat Ressurser Muligheter & Deltagelse Framtid .