Om folkediktning Eventyr, sagn og folkeviser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skjønnlitteratur FANTASI og VIRKELIGHET Kpt 7, Kontekst Basisbok
Advertisements

Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Bokanmeldelser..
LAG EN SANG! Komposisjon.
Perioden ideene personene
Januar evaluering: I januar hadde vi som mål å fokusere på selvstendighetstrening i garderobesituasjonen. Dette opplever vi har vært til stor glede for.
Forelesning for norsk 101 Årsstudier og GLU 5-10
1 Tema Vg1, kap 2.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Eventyr som litterær sjanger
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Om å skrive om litterære tekster
Kulturbærende fortellinger –
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Muntlig tradisjon i Norge - eventyr, sagn og ballader
Kapittel 6 Folkediktning
En historie om folkediktning og eventyr
Islendingesagaene Litteraturhistorie og forskningshistorie
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Eventyr.
A04C: Folkedikting,
Litteraturen etter Det globaliserte samfunnet Vekst, velstand og markedsøkonomi Varer kapital og ideer krysser grenser Kunnskap og teknologi nye.
.  Vi har vanligvis en INNLEDNINGSFORMEL som fører folk inn i eventyr- verdenen. "Det var en gang....."  Man ønsket å skape en gradvis innledning fra.
Fakta om Edvard Grieg Oppvekst Kjente verk Nasjonalromantikken Kildeliste Musikk Slutt.
Bevegelse I samlingen snaket vi om bevegelse. Hva tenker barna når vi sier ordet bevegelse? De reiser seg og forklarer at når vi gjør sånn og sånn med.
Folkedikting Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design.
Om eventyr, fabler, sagn, folkeviser.
Eventyr. Innholdsfortegnelse ● Hva er et eventyr ● Folkeeventyr ● Kjente folkeeventyr ● Kunsteventyr ● Kjente kunsteventyr ● Dyreeventyr ● Sjangertrekk.
Presentasjon av flyktningetjenesten fra 2001 til i dag.
Forestillingen om det norske Fra slutten av 1700-talet til 1870-åra.
Kapittel 7 Analyse av sakprosa SG- design/Fotolia.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Hvordan kommuniserer vi egentlig?.  Om morgenen – med familien – på jobb  I kassa på super’n  Taxisjåføren  Telefonselgeren  I møtesammenheng – i.
Adaptasjon Fra bok til film.
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Panorama Vg1 Kapittel 4 Sjangrer Del 2: Skjønnlitteratur, episk diktning Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre rede for mangfoldet.
Multiplikasjon - Leksjon 2: Hoderegningsstrategier store multiplikasjonsstykker Lekse til tirsdag.
Eilert Sundt videregående skole
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Vinter-høytid i Romania
September Uke/ frukt Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag
Nye bøkerapril ’16 – april ‘17
Av: Elias, Einar, Emeli, Anna og Marius
Gang.
Folkediktning – eventyr, sagn, folkeviser
Folkedikting Eventyr, segner og folkeviser
Om folkedikting Eventyr, segn og folkeviser
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
som beregner reverseringsfunksjonen for strenger over {a, b}.
Teorier om universets begynnelse
Den matematiske samtalen
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Betegnelse på felles norsk/islandsk litteratur, ca
BIBBI-emner i Norsk webDewey
Panorama Vg2 Tendenser og faser
Panorama Vg2 Tendenser og faser : Språklige forhold
Panorama Vg2 Tendenser og faser : språklige forhold
Nyttårsmarsjen februar – 21. mars
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Base 1 sine kurs på Aks Uke og 7.
Søppelpost/Spam/Junk – hva er det, egentlig?
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Periodeplan for mai Barnehagen stengt! Vi går i tog
Høstrapport – tall og statistikk
Hva er TOLERANSE? A. Misforstått oppfatning av toleranse:
Analysere og tolke eventyr
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Cognita forenkler den digitale hverdagen og bidrar til mestring for personer med kognitiv svikt og språkvansker.
Utskrift av presentasjonen:

Om folkediktning Eventyr, sagn og folkeviser

Om folkediktning: Ukjent forfattere Muntlig sjanger Røtter langt tilbake i tid Diktning som vandret fra land til land Blomstret i middelalderen (1030 – 1500) Skrevet ned på 1800-tallet

Om eventyr Helten må overvinne hindre for å nå målet Helten møter medhjelpere og motstandere Personene er typer, enten onde eller gode Tretallsloven Kronologisk fortalt Underholdning for store og små Skulle forberede barna på voksenlivet

Forskjellige typer eventyr Egentlige eventyr som består av tre kategorier: Undereventyr som eventyrene om Askeladden Novelleeventyr uten overnaturlige hendelser Legendeeventyr med religiøst innhold Dyreeventyr Skjemteeventyr som gjør narr av øvrighetspersoner Kunsteventyrene med kjent forfatter

Om sagn Knyttet til steder, personer og begivenheter Overnaturlige sagn er fulle av over- og underjordiske vesener som vi også møter i eventyrene Historiske sagn skulle forklare spesielle historiske hendelser Opphavsagn skulle forklare spesielle geografiske fenomener

Om folkeviser: Ble oftest framført til ringdans Kom til Norge på 1100-tallet En forsanger sang visa mens de dansende sang omkvedet (refrenget)

Forskjellige typer folkeviser: Trollviser Naturmystiske viser Legendeviser Historiske viser Ridderviser Skjemteviser