Retorikk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Retorikk og tekstanalyse
Sigrun Eckhoff, revidert januar 2010 TVS
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Retorikk Læreplanen sier at du skal kunne
Retorikk og tekstanalyse
Tale- og debatteknikk av Lars-Henrik Paarup Michelsen
Eksamen i muntlig norsk
Læreplanen sier at eleven skal kunne
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
Kommunikasjon som virkemiddel i omdømmebygging
Profil og omdømme Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Markedsføring og pressearbeid
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 4 1 Merkevare God profilering vil gi dere –Mer godvilje fra omgivelsene –Større toleranse fra omgivelsene.
RETORIKK Muntlig og skriftlig.
Kommunikasjon Hva er kommunikasjon?.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Læren om talekunst. Kunsten å tale for å overbevise.
Levende bilder i undervisningen, formidlet via video og web Astrid Rommetveit Institutt for Medievitenskap, UiB Læreplan+
som lingvistisk disciplin
Introduksjonsforelesning
Hvordan kan vi forberede elevene best mulig på skriftlig eksamen?
Veiledning og kommunikasjonsteori
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Læren om talekunst. Kunsten å tale for å overbevise.
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Hva har vi tenkt? Tydelig progresjon Tilpasset progresjon Helhetlig tenkning rundt tekstforståelse Fyldig, men ikke utflytende Nytenkende, men ikke sprikende.
Kort innføring i retorikk. Hva er retorikk? Bare retorikk? (Retorisk spørsmål...) Kunsten å overtale, overbevise En tverrfaglig teori om å skape, analysere.
Førskrivingsfasen – enkelt refleksjonsnotat Arbeid først alene: Hva leser du ut av bildet? Se på skrifttype, grafikk, språk, ordenes betydning og fargebruk.
| Munnleg kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vere open for argumentasjonen til andre og bruke relevante og saklege argument i diskusjonar bruke.
Kunsten å overbevise Introduksjon til kapitlet om retorikk Barack Obama. Foto: Scanpix.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Munnleg kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – korleis du appellerer til mottakaren for å få fram bodskapen din og overtyde han. Greske omgrep.
STRATEGISK KOMMUNIKASJON ODDGEIR TVEITEN UNIVERSITETET I AGDER FAKULTET FOR SAMFUNNSVITENSKAP
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon. Mål Kjenne til og bruke prinsipper og begreper fra retorikken i arbeidet med å planlegge og utforme muntlige.
Retorikk. Retorikk – læren om talekunsten Utviklet seg fra Hellas ca 400 år før Kristus Ord får konsekvenser Taler kan føre til krig og fred. Bush- Stoltenberg.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Sammensatte tekster S.S. EUS 2017.
”Gjenkjenne retoriske appellformer og måter å argumentere på”
RETORIKK KUNSTEN Å OVERBEVISE.
Retorikk.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
RETORIKK.

Retorikk og muntlig kommunikasjon
Retorikk.
Sett inn bilde av produktet her
| Munnleg kommunikasjon
Munnleg kommunikasjon
Sett inn bilde av produktet her
Retorikk og munnleg kommunikasjon
Retorikk.
Kapittel 11 Retorikk Læreplanen seier at du skal kunne
Estetiske virkemidler
Retorikk og munnleg kommunikasjon
Kommunikasjonsformer
Retorikk og muntlig kommunikasjon
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon.
Retoriske appellformer
Kapittel 5 Argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Retorikk

Retorikk handler om talelære Retorikk handler om talelære. Retorikken ble utviklet i antikken, og gir oss nyttig kunnskap om – og verktøy vi kan bruke i arbeidet med muntlig kommunikasjon.

Etos, patos og logos Tre sentrale begreper i retorikken er logos, etos og patos.

logos Logos handler om det som skal formidles. I retorikken vil logos handle om å argumentere logisk.

etos Etos handler om talerens/senderens troverdighet. Aristoteles trakk fram tre egenskaper for en troverdig taler, nemlig forstandighet, moral og gode hensikter.

Patos handler om å vekke mottakers følelser.

Sammen vil dermed logos, etos og patos bidra til å gjøre et budskap overbevisende. Taleren/senderen overbeviser gjennom sin troverdighet (etos), gjennom å spille på mottakers følelser (patos) og gjennom selve saksframstillingen (logos).

eksempler http://ndla.no/nb/node/75419?fag=27 http://ndla.no/nb/node/77282?fag=27