Ingeniørutdanning i Sunnhordland

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Advertisements

Velkommen til Høgskolen i Buskerud!.  2700 studenter  220 ansatte  Over 40 godkjente studietilbud.
Ingeniørfaglig innføringsemne Evaluering av gjennomføring høsten 2011 ved HiG, HiOF, HiBu, HiVe og UiA Førstelektor Fred Johansen, HiG.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
TETT PÅ DET DU TRENGER! 19 bachelorutdanninger, 15 masterstudier.
UTDANNINGSTILBUD VED IMT 2010/2011
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag
Høgskolen i Bergen Over 70 ulike studietilbud Yrkesrettede utdanninger til og med masternivå Utdanninger som er etterspurt i samfunnet.
Forkurs og Tresemesterordning (TRES) Fakultet for teknologiske fag Høgskolen i Telemark Høgskolelektor Jens Harald Aarnes Førstekonsulent Anne M. Blichfeldt.
Aldri før har det vært så nærliggende å ta høyere utdanning.
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen».
Y-vegen !.
Redskapsintegrering i teknisk fagskole Årskonferansen i Kristiansund 2010.
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
1 Fagdag HiST : Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap tilbyr: 2-årig master i datateknikk 2-årig master i informatikk.
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen». Nye rammeplaner for fem lærerutdanninger Praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag (PPU-A, ennå ikke vedtatt)
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Fjernundervisning eller nettstøttet læring Eksempel på gjennomføringsmodell ved Bergen teknisk fagskole Årskonferansen RFF Bodø 13 – 15 mai 2009.
Sykepleierutdanning - Bachelor - 3 år
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Fagmøte – Alternative opptaksveier Undervisningsopplegg og vurderingsordninger ved Høgskolen i Ålesund.
O PPTAKSVEIER TIL INGENIØRUTDANNING T RINE H OTVEDT S AMORDNA OPPTAK.
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
Høgskolen i Gjøvik Avdeling for ingeniørfag
Teknologiutdanning – Høgskolen i Gjøvik Høgskolen i Gjøvik Teknologiutdanning Institutt for ingeniør og allmennfag Institutt for informatikk og.
Tor Andreas Kaasa Studieforberedende tekniske fag på Rud i 2008
Hjelpepleier/ helsefagarbeider; -veien inn i yrket og veien videre
Høgskolen i Buskerud!.  2700 studenter  248 ansatte  Over 40 godkjente studietilbud  Tre studiesteder Akkurat passe stor...
SIVILØKONOM NHH NORGES LEDENDE HANDELSHØYSKOLE.
Høgskolen i Buskerud!.  2600 studenter  220 ansatte  Over 40 godkjente studietilbud  Tre studiesteder Akkurat passe stor...
Innpassing av videreutdanning i mastergrad Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av Universitets og høgskolerådet Gyrd Thrane, UiT Norges Arktiske Universitet.
Litt historie om Y-veien
Visjon: Sikt høgare! Kjerneverdiar: Kompetent Aktiv Tett på.
NHOs kompetansebarometer 2015 Regionale tall fra 2. undersøkelse om kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter Kristoffer Rørstad Espen Solberg Tilleggsleveranse.
Fagskolen i 2012 Norges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles Ivar Lien.
ORME fagskole Fagskole i Vatn og Avløp Fagforbundets konferanse 1. februar 2011 Mads Løkeland, ORME fagskole 1.
Det vanskelege valet Ei orientering om muligheiter.
INGENIØRSTUDIER utfordringer og muligheter Hvordan er jobbmarkedet for nyutdannede ingeniører i dag? Kan vi anbefale elever til å velge ingeniørstudier?
Videre utdanning? Mange muligheter…….. Terningen Arena 2015.
Skolefylket Telemark Fagpolitisk utvalg, Østlandssamarbeidet 1. feb 2016.
Strategier og planer for å tilrettelegge for FoU- og utdanningstilbud i samsvar med behov i arbeids- og samfunnsliv Edel Storelvmo Viserektor, UiT Norges.
NHOs kompetansebarometer 2016 Regionale tall fra 3. undersøkelse om kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter Pål Børing Espen Solberg Tilleggsleveranse.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Tom Rune Kongelf Ny rammeplan for barnehagar kvar står vi? Styrarnettverket 4.november 2015.
Karrieredag HiSF Ingeniør og sjukepleie Foto: Oscar Andersen.
Høgskolen i Narvik Forum for kompetanse og arbeidsliv Saltstraumen 6. og 7. november 2008 Andreas Stellander studiesjef.
Side 1 Utdanningsprogramma Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medium og kommunikasjon Kunst, design og arkitektur Bygg- og anleggsteknikk.
Denne informasjonen gjelder for
Forum for Fagskoler studenter ved private fagskoler i 50 fagskoler over hele landet Skoler med yrkesrettet utdanning innen IKT, teknologi, design,
Arvid Ellingsen Kristian Ilner
Norsk skole.
Ingeniørutdanning Program Elektro Studieretning Elkraft
Ulike undervisningsformer - digitalisering av undervisning
Tor Andreas Kaasa Studieforberedende tekniske fag på Rud i 2008
Fagskolen Karrierevei for yrkesfagene
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Noen kritiske spørsmål
Redskapsintegrering i teknisk fagskole
Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017
Hvordan jobber Det teknisk-naturvitenskapelig fakultet med utdanning og forskning basert på nye samfunnsmessige behov? Øystein Lund Bø Dekan - Det teknisk-naturvitenskapelige.
2-årig masterprogram Energi
Studiebarometeret: Sei kva du meiner om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Sei kva du meiner om studieprogrammet ditt!
Rolle og ansvar som SPA Prosess
Canvas-prosjekter 2017/2018 Det nedsettes en prosjektgruppe + en referansegruppe som skal legge til rette for administrativ og pedagogisk support og opplæring.
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Studiebarometeret: Sei kva du meiner om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Sei kva du meiner om studieprogrammet ditt!
Utskrift av presentasjonen:

Ingeniørutdanning i Sunnhordland Tett på industrien i Sunnhordland Rannveig Litlabø, prosjektleiar RFF sin Årskonferanse, Ålesund 03.05.17

+ +

Ingeniørutdanning i Sunnhordland Skreddarsydd ingeniørutdanning for den praktiske ingeniøren Følgjer «Stordmodellen» – 2 veker på jobb, 1 veke på skule 2-årig løp mot Bachelor i ingeniørfag, maskin eller elektro Innpass av inntil 60 sp frå teknisk fagskule Bakgrunn frå teknisk fagskule: maskinteknikk, automatisering eller elkraft I tillegg vanleg opptakskrav i matematikk (R1 + R2) og fysikk (Fysikk 1) Basert på gjeldande nasjonale planar for fagskuleutdanning Utvikla i tett samarbeid med industrien på Stord Høgt fokus på digitalisering – nettbasert utdanning

Studieplan Bachelor i ingeniørfag, maskin Profil: Marin konstruksjonsteknikk

Studieplan Bachelor i ingeniørfag, elektro Profil: Industriell automatiseringsteknikk

Nasjonale rammer - Stortingsmeldingar

Nasjonale rammer - Stortingsmeldingar «..utdanning som er relevant for arbeidslivet» Automatisering og digitalisering Omstillingsbehov – f.eks olje og gassektoren «Universitet og høgskular skal sikre at studentar vert uteksaminert med den kompetansen som er etterspurt på arbeidsmarknaden i dag, i tillegg til å ha evne til å omstille og fornye seg. «KD forventar at studieprogramma er basert på forsking og vert utvikla i tett samarbeid med arbeidslivet og studentane sjølv».

Framtidas ingeniørutdanning i Sunnhordland Kva "pedagogisk omstilling" er nødvendig for å møta omstillinga i arbeidslivet? Utviklingsprosjekt Norgesuniversitetet Ramme på 1.1 millionar NOK Auka det pedagogiske fokuset rundt bruk av læringsteknologi i denne type utdanningar Ulike kulturar for læring i industri og høgskule/universitet Prosjektseminar mellom industri og høgskule: - pedagogiske problemstillingar - digitale løysingar - utvikling av case/oppgåver Bruk av video som dokumentasjon Konferanse som arbeids-/vurderingsform

Samarbeid med arbeidslivet for auka undervisningskvalitet Korleis opplever studentar med yrkesfagleg bakgrunn møtet med universitet og høgskule? Forskings-/utviklingsprosjekt retta mot yrkesfagrelaterte utdanningar PPU-Y og Ingeniørutdanning i Sunnhordland Studentane er i arbeid under utdanning Målsetjing: auka kvaliteten på denne type utdanningar via tett samarbeid mellom arbeidsliv, studentar og utdanningsinstitusjon «Korleis opplever studentar med yrkesfagleg bakgrunn møtet med universitet og høgskule?» «Korleis kan ein nytta studentane sin kompetanse som del av eit samarbeid mellom skule og arbeidsliv?» NORDYRK 2017, Falun 7.-9. juni

Les meir om dei to spesialsydde studieprogramma våre her: No kan du som har tatt 2-årig teknisk fagskule innan maskinteknikk, automatisering eller elkraft bli ingeniør på to år! Studiet er spesielt tilrettelagt for dei som er i arbeid og som ønskjer å fortsetje i redusert stilling medan dei studerer. Les meir om dei to spesialsydde studieprogramma våre her: Maskiningeniør for fagteknikarar Elektroingeniør for fagteknikarar Ingeniørutdanning i Sunnhordland – Tett på industrien i Sunnhordland! Ønskjer du meir info? Ta kontakt med prosjektleiar Rannveig Litlabø (rannveig.litlabo@hvl.no, 91111279)

Takk for merksemda!