Prosjektpresentasjon – Innsikt og idé

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Verktøy for å dokumentere tjeneste
Advertisements

Verktøy for tjenestereise
ROS-analyse.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
Sett inn Prosjektnavn Prosjektleder: … Statnett:... Prosjektbeskrivelse OBS! Se notater under foilen for veiledning!
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Oppstart og avslutning av prosjekter Prosjektleder Olav Torp Ass.prosjektleder Tor Inge Johansen.
1 ​ Vedvarende forbedringer og spredning ​ Læringsnettverk 3, 27. mars 2014 ​ Mette Fredheim.
Veileder for gevinstrapportering
Kompetansenettverk innen velferdsteknologi i Telemark
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
KONGSVINGER KOMMUNE.
Prosjektpresentasjon – Før du starter
ROS-analyse.
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Verktøy for å dokumentere tjeneste
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Verktøy for å kartlegge holdninger
Gevinstrealisering velferdsteknologiprogrammet 2016
Fremtiden er elektrisk
Velg digital postkasse på Norge.no
Kartlegging av tjenestereise Veikart for tjenesteinnovasjon
Verktøy for å dokumentere tjeneste
Evaluering av [prosjektnavn]
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Utlysning av studentoppgave
Tittel på opplæringspresentasjon
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
Prosjektbeskrivelse PROSJEKTNAVN Prosjekteier: …
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Valgfag innsats for andre
Tema 5 ePlanSak og digitalisering av planprosessen
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Presentasjon for virksomhetens ledelse
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Samtaletrekk B – Samarbeid
E-handel.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Klubbutvikling oppfølging
Mal for styringsdokument
Styringsgruppemøte 15. november 2017
Firmanavn Forretningsplan.
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Salgsopplæring Presentert av [Navn].
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
03 Introduksjon til veiledningen
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Arbeidsprosesser, roller og ansvar
Introduksjon til prosjektpresentasjon
OM VEIKART FOR TJENESTEINNOVASJON
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Nå er vi spente!.
Inspirasjonsbasen – smarte grep
Modul 3 – Intensiv opplæring
STATUSRAPPORT F N T Overordnet status Dato: Fremdrift: Status:
Digitaliseringsprogram for administrative tjenester
Delprosjekt arbeidsgiverpolitikk
Enkel brukerveiledning
STATUSRAPPORT UiO Saksbehandling og arkiv Delprosjekt 1 &
Utskrift av presentasjonen:

Prosjektpresentasjon – Innsikt og idé

03 Introduksjon til prosjektpresentasjon – Innsikt og idé OM VEIKART FOR TJENESTEINNOVASJON 03 Introduksjon til prosjektpresentasjon – Innsikt og idé 05 PowerPoint-mal for prosjektpresentasjon – Innsikt og idé Veikart for tjenesteinnovasjon er en praktisk metodikk som setter kommunene i stand til å endre offentlige tjenester for å møte fremtiden. For å få tilgang til hele metodikken for tjenesteinnovasjon kan dere gå til www.ks.no/samveis Dette dokumentet er et av verktøyene i metodikken, og dere finner det referert til i Fase 2.

Introduksjon til prosjektpresentasjon Innsikt og idé

Introduksjon til prosjektpresentasjon – Innsikt og idé Hva er prosjektpresentasjon – Innsikt og idé? Når utarbeides dette? Presentasjonen oppsummerer arbeidet fra fase 2 «Innsikt og idé». Presentasjonen bør oppsummere hovedfunn fra innsiktsarbeidet, beskrive målbildet for den nye tjeneste og vise plan for videre prosjekt. Utarbeides i løpet av fase 2. Hvorfor utarbeide prosjektpresentasjon – Innsikt og idé? Hvem er med? Presentasjonen skal brukes som et verktøy for å engasjere og forankre prosjektet blant ledere og ansatte. God forankring er avgjørende for at prosjektet lykkes. Prosjektleder og team Ledere, mellomledere og ansatte Hvordan bruke denne malen? Mal for prosjektpresentasjon – Innsikt og idé Følg instrukser i malen for presentasjonen, og fyll den ut med innhold fra verktøyene dere har jobbet med gjennom fase 2. Gjennomgå presentasjonen med resten av teamet for å få innspill. Bruk presentasjonen i forankringsmøter med ledelse og ansatte.

PowerPoint-mal for prosjektpresentasjon Innsikt og idé

[Navn på deres prosjektpresentasjon] [Navn til personen som presenterer] [Dato]

Agenda Kort om prosjektet Hovedfunn om dagens tjeneste Målbilde for den nye tjenesten Erfaringer fra andre Plan for fase 3 Neste steg

Agenda Kort om prosjektet Hovedfunn om dagens tjeneste Målbilde for den nye tjenesten Erfaringer fra andre Plan for fase 3 Neste steg

Bakgrunn for prosjektet «[Prosjektnavn]» [Evt. legg inn et undertittel] [Oppsummer bakgrunn for prosjektet. Skriv korte kulepunkter om utfordringsbildet for helse og omsorg i deres kommune, problemet dere valgte å fokusere på samt hvordan prosjektet er organisert og finansiert. Gjenbruk innholdet fra «Prosjektpresentasjon – Før du starter». Bytt ut gjerne bildet til høyre med et bilde av deres team.]

Mål for prosjektet [Oppsummer evt. deres visjon for fremtiden i én setning] [Legg inn mål for prosjektet fra «Prosjektpresentasjon – Før du starter».] Xxx

Faser i et innovasjonsprosjekt Vi har gjennomført fase 2 «Innsikt og idé». Neste steg er utvikling, utprøving og evaluering av den nye tjenesten

Hva prosjektet har gjort så langt Teamet har innhentet dybdeinnsikt om problemet og laget målbide for den nye tjenesten Aktiviteter Beskrivelse [Angi hovedaktiviteter som er gjennomført i prosjektet, som f.eks. analyse av statistikk, innsamling av forskningsresultater, intervjuer og arbeidsmøter] [Beskriv aktivitetene i litt mer detalj. For eksempel – Temaer for arbeidsmøter? Varighet på arbeidsmøter? Deltakere?] [Eksempel: Analyse av statistikk og tall om praktisk bistand] [Eksempel: KOSTRA-tall X rapport fra pasientjournalsystemet Brukerundersøkelse] [Eksempel: Kartlegging av tjenestereise] 1 arbeidsmøte á 8 timer med ansatte fra tjenesten for å kartlegge tjenestereise Dokumentert tjenestereise ble sendt ut til alle ansatte for å samle inn innspill 1 arbeidsmøte á 4 timer med ansatte fra tjenesten for å utfylle og forfine tjenestereisen] [Eksempel: Intervju med brukere] 10 intervjuer á 45 minutter med mottakere av xxx tjenester på xxx senter]

Agenda Kort om prosjektet Hovedfunn om dagens tjeneste Målbilde for den nye tjenesten Erfaringer fra andre Plan for fase 3 Neste steg

Dagens tjenestereise [Tjenesten dere har kartlagt]

[Fjern denne boksen og lim inn oppsummert dagens tjenestereise fra «Verktøy for tjenestereise». Bruk flere sider ved behov.]

Oppsummering av hovedfunn [Tjenesten dere har kartlagt]

[Fjern denne boksen og lim inn funnark fra «Analyseverktøy» [Fjern denne boksen og lim inn funnark fra «Analyseverktøy». Bruk en hel side for hvert funnark. Legg inn flere sider ved behov.]

Agenda Kort om prosjektet Hovedfunn om dagens tjeneste Målbilde for den nye tjenesten Erfaringer fra andre Plan for fase 3 Neste steg

Visjon for den nye tjenesten [Tjenesten dere har utarbeidet målbildet for] [Skriv visjon for den nye tjenesten i én setning. Visjonen bør oppsummere hvordan tjenesten blir i fremtiden og være inspirerende for ansatte. Bytt gjerne ut bildet til høyre med et bilde som kan illustrere deres visjon.] [Forklar de viktigste ordene som brukes i visjonen. For eksempel - dersom dere skriver at tjenesten skal være «trygg» og «effektiv», bør det forklares kort hva dere legger inn i disse ordene. Skriv for eksempel - «Trygg betyr at…», «Effektiv betyr at…».] Xxx

Fremtidens tjeneste «[tjeneste]» [Evt. legg inn et undertittel] [Fjern denne boksen og legg inn enkle tegninger av fremtidens tjeneste. Dette kan være tegninger fra idémyldringen eller tjenestescenario. Se «Verktøy for å dokumentere tjeneste» for detaljer.] Eksempel: Tegning som viser Østre Agders prosess for alarmmottak Kort om fremtidens tjeneste [Beskriv den nye tjenesten dere ønsker å utvikle i fase 3. Skriv korte kulepunkter.] Xxx

Designprinsipper Viktige retningslinjer for den nye tjenesten [Angi designprinsippenene dere har definert på funnarkene. Dere bør ikke ha flere enn ti designprinsipper. Les mer om designprinsipper i Veikart for tjenesteinnovasjon.] Xxx

[Fjern denne boksen og lim inn oppsummert fremtidens tjenestereise fra «Verktøy for tjenestereise». Bruk flere sider ved behov. Se «Verktøy for å dokumentere tjeneste» for mer detaljer.]

Gevinster ved den nye tjenesten [Evt. legg inn et undertittel] Unngåtte kostnader: [Angi de viktigste gevinstene ved den nye tjenesten fra «Verktøy for gevinstkartlegging». Start med unngåtte kostnader. Angi gevinster med vurdering i kroner, som f.eks. «Reduserte kostnader knyttet til husleie – NOK 300.000».] [Se «Verktøy for gevinstkartlegging» for mer veiledning.] Xxx Spart tid: [Angi også gevinster knyttet til spart tid. Skriv hvor mye dere forventer å spare og på hvilke områder, som f.eks. «Mindre tid forbrukt på montering av velferdsteknologi – ca. 1 årsverk».] Økt kvalitet: [Angi også gevinster knyttet til økt kvalitet. Skriv hvilke kvalitetsgevinster dere forventer å oppnå, og angi deres vurdering av disse på skala fra 1 til 5, som f.eks. «Økt trygghet for brukere av natttilsyn – 4 av 5 poeng».]

Agenda Kort om prosjektet Hovedfunn om dagens tjeneste Målbilde for den nye tjenesten Erfaringer fra andre Plan for fase 3 Neste steg

Erfaringer fra andre Erfaringer fra nasjonale aktører, andre kommuner og leverandører Erfaring Hva betyr dette for oss? [Beskriv kort viktige erfaringer fra nasjonale aktører, andre kommuner og leverandører.] [Skriv kort hva disse erfaringene betyr for deres prosjekt. For eksempel - Hva sier disse erfaringene om viktige hensyn som dere må ivareta under utviklingen? Hva sier disse erfaringene om forutsetninger for å lykkes med oppskalering og overgang til drift?]

Agenda Kort om prosjektet Hovedfunn om dagens tjeneste Målbilde for den nye tjenesten Erfaringer fra andre Plan for fase 3 Neste steg

Hovedaktiviteter i fase 3 [Evt. legg inn et undertittel] [Angi hovedaktiviteter som er planlagt i fase 3. Skriv korte kulepunkter.] Xxx

Viktigste interessenter [Evt. legg inn et undertittel] [Fjern denne boksen og lim inn skjermbilde av arket «Interessentanalyse_mal» fra «Forankringsverktøy». Ta med interessenter med kun høy eller medium innflytelse. Ta bilde av kun to første kolonner]

Avhengigheter til nasjonale, regionale og lokale prosjekter [Evt. legg inn et undertittel] [Legg inn de viktigste lokale, regionale og statlige prosjekter som har påvirkning på deres prosjekt. Bruk et kulepunkt per prosjekt. Oppgi navn på prosjektet og aktøren som gjennomfører prosjektet. F.eks. «Innføring av kjernejournal, Helsedirektoratet». Hent informasjonen fra «Planleggingsverktøy», arket «Avhengighetsbilde_mal».] Xxx

Forslag til team og roller for fase 3 [Evt. legg inn et undertittel] [Fjern denne boksen og lim inn skjermbilde av arket «Teamoversikt_mal» fra «Teambyggingsverktøy».]

Prosjektplan og milepæler [Evt. legg inn et undertittel] [Fjern denne boksen og lim inn skjermbilde av arket «Prosjektplan_mal» fra «Planleggingsverktøy».]

Agenda Kort om prosjektet Hovedfunn om dagens tjeneste Målbilde for den nye tjenesten Erfaringer fra andre Plan for fase 3 Neste steg

Neste steg [Evt. legg inn et undertittel] [Angi sentrale aktiviteter som gjennomføres før dere går videre til fase 3 «Utvikling, utprøving og evaluering». Tilpass denne siden til målgruppen ved å fokusere på aktivitetene som er mest relevante for personene til stedet] Xxx

Viktige avklaringer og beslutninger [Evt. legg inn et undertittel] [Denne siden brukes i presentasjonen til ledelsen. Beskriv kort behov for ressurser og finansiering og evt. andre avklaringer som ledelsen trenger å ta stilling til] Xxx

Takk!