Oseanografi og Ekte data

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Geofag Fra himmel til jord – fra jordens indre til ytterst i atmosfæren. Geofagene er studiene av planeten Jorden; atmosfæren, hydrosfæren inkludert hav,
Advertisements

Fagtilbud Naturvitenskaplige og teknologiske fag Medisin, odontologi og helsefag Psykologiske fag og pedagogikk Lærerutdanninger.
Hvorfor velge realfag Realfagkompetanse er
Klima – status og mulig fremtid
Helge Drange Geofysisk institutt Universitetet i Bergen Klimautviklingen med og uten utslippsreduserende tiltak Helge Drange
Fagtilbud Naturvitenskaplige og teknologiske fag Medisin, odontologi og helsefag Psykologiske fag og pedagogikk Lærerutdanninger.
V ÅRT STUDIETILBUD. M ATEMATISKE OG NATURVITENSKAPELIGE FAG P SYKOLOGISKE FAG OG PEDAGOGIKK M EDISIN, FARMASI, ERNÆRING OG TANNHELSEFAG L EKTORUTDANNINGER.
1 Ole Arve Misund Foto: Nils Petter Dale Nasjonalt dekanmøte, medisinske fag Velkommen!
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
Utvekslingsår i utlandet Hva er det? Hvorfor gjør man det? Hvordan gjør man det? Bør man gjøre det?
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Valg av programområde og fag til Vg2 Et viktig valg for tiden din her på Nadderud, og for veien videre.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
REALFAG  Matematikk  Fysikk  Kjemi  Biologi  IT.
Omvendt undervisning Foredrag på Impulskonferansen i Molde, 21. oktober Roar Edland-Hansen, NDLA.
STUA seminar 11. februar 2016 Marianne Jacobsen Veiledning hos MN-studieinfo.
Fysikk på Sandvika vgs Fredrik Gade. Fysikk? Fysikk handler om å observere beskrive prøve å forklare fenomener i naturen (hele universet)
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Spørsmål i undervisningen – Hvordan påvirker ulike typer elevenes læring? Samling for veilederne i realfagspartnerskap 7.
Velkommen til informasjon om fagvalg for 1ST for skoleåret
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456, FYS Kvantefysikk.
Idrettsfag. VG1VG2VG3 12 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag) 17 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag)
1 Forskningsdagene 2006 Forskningstorget i Trondheim 22. og 23. september Researchers’ Night 22. september Et todagers arrangement som i år startet fredag.
En mal for arealplanleggere (du kan bruke denne PPT-filen og tilpasse den etter behov) Dato, forfatter, emne/tema osv. «Utfordringer og muligheter skapt.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Et forskningsbasert samarbeid mellom akademia, næringsliv og forvaltning Åpent seminar eLæring og Virtuelle prosjektorganisasjoner.
Ettårig grunnstudium Bachelor i miljø og naturressurser
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
Kjøre- og hviletid Bruk av digital fartskriver
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Hva skjer med klimaet sett fra et naturvitenskaplig ståsted?
Samarbeid og konflikt.
v/Hanne-Lisbet Løite Pilotklasseansvarlig i NDLA
Polarforskning Havrett Miljø Geologi, Miljø, Klima Tektonikk
Informasjon om eksamen
Jordens klima i endring Helge Drange
Agenda Vurdere tekniske hjelpemidler som kan hjelpe oss i jobbsøkerprosessen...! Takk for muligheten til å presentere en alternativ hjelpemiddel. La oss.
- en spennende forsknings- og teknologikonkurranse for barn og unge
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
Noen kritiske spørsmål
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
Høgskolen i Østfold tilbyr 60 studier i Halden, Sarpsborg og Fredrikstad
Orientering om fagvalget for 3. klasse skoleåret
Ny forskning viser at skjegg inneholder mer bæsj enn et toalett Falsk (Kilde:
Hei! Har du lyst å starte et eTwinning- prosjekt med klassen din?
Den matematiske samtalen
Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell
Bevis i matematikk- undervisningen
Matematikk på ungdomstrinnet
Profesjonsfaglig digital kompetanse​ - et kommuneeksempel
Studiespesialisering
STUDIESPESIALISERANDE
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
FAGVALG KUNST, DESIGN OG ARKITEKTUR EDVARD MUNCH VIDEREGÅENDE SKOLE
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
INFORMASJON TIL FORELDREMØTENE I TINN
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Nå er vi spente!.
Utdrag fra dokumentet «hovedutfordringer i vannområde Haugaland»
Forslag til formål Seminaret skal bidra til å skape god kultur for nytenkende undervisning Seminaret skal være bidra til erfaringsutveksling mellom deltakerne.
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Svømming på Rjukanbadet resten av dagen
Masterspesialisering i kjemi
Utskrift av presentasjonen:

Oseanografi og Ekte data Morven Muilwijk, Stipendiat i polar oseanografi Oseanografi og Ekte data

Morven Muilwijk Stord VGS Bachelor + Master i Meteorologi og oseanografi Nå stipendiat (PhD / doktorgradsstudent) Fysisk og polar oseanografi Morven Muilwijk 2016 Morven@uib.no

Hva er oseanografi? Fysisk oseanografi Kjemisk oseanografi Biologisk oseanografi Marin biologi Bare 5% av verdens hav er undersøkt! En oppdagelsesreisende i et hav full av hemmeligheter! Morven Muilwijk 2016 Morven@uib.no

Arktis, klima og polarforskning Utstrekning av havis i Arktis for september er redusert med 44% siden 1978 Arktis, klima og polarforskning Jeg fokuserer spesielt på Arktis og sjøis i et klimaperspektiv Morven Muilwijk 2016 Morven@uib.no

Arktis og polarforskning Jeg fokuserer spesielt på Arktis og sjøis i et klimaperspektiv Photo : Seb Sikora (UNIS) Morven Muilwijk 2016 Morven@uib.no

Ekte data; en ny og interaktiv realfagsundervisning Lineær regresjon? Jeg skjønner ikke…. Ta matematikken ut av læreboken Bedre forståelse av fysiske prosesser Lære om hav, klima og vær Vise hvordan moderne forskning foregår Vise hvordan realfag brukes Undervisning Hva er nytten og hvorfor er det viktig? Abstrakte og teoretisk oppgaver Forskning Spennende og interaktiv læring Fysiske og praktiske eksempler fra naturen Morven Muilwijk 2016 Morven@uib.no

Verktøy: målestasjonen Gabriel i Store Lungegårdsvann Profilerende CTD som måler: temperatur, saltholdighet, oksygen, klarhet, biologisk masse Målinger hver tredje time! Morven Muilwijk 2016 Morven@uib.no

Hva måler Gabriel Morven Muilwijk 2016 Morven@uib.no

Spennende matteoppgaver med data fra naturen Lineær regresjon Funksjonstilpasning Statistikk Vektorregning Tidsserieanalyse Varmeinnhold Flukser Tetthet og lagdeling Osv. Morven Muilwijk 2016 Morven@uib.no

Eksempel på oppgaver: Teknologi og forskningslære Morven Muilwijk 2016 Morven@uib.no

Åpner opp for gruppeprosjekt i fag som f.eks. matte Store Lungegårdsvann fungerer som et slags laboratorium og man kan trekke paralleller fra f.eks. sjøisdannelse i Arktis til Store Lungegårdsvann Tilleggslæring i realfagene; åpne spørsmål og kritisk tekning Morven Muilwijk 2016 Morven@uib.no

Eksempel på oppgaver Morven Muilwijk 2016 Morven@uib.no

Et nasjonalt nettverk med gøye data og oppgaver Nettbaserte oppgaver med ekte data tilpasset læreplanen Enkelt å bruke og kan erstatte deler i pensum i VG1, VG2 og VG3 Målinger fra ditt nærmiljø Hav Luft Land Morven Muilwijk 2016 Morven@uib.no

Har du lyst å prøve ut Ekte Data? Nye oppgaver og datasystem november 2016 Snakk med din lærer og be de ta kontakt! Morven Muilwijk, Stipendiat Helge Drange, Professor Fagutvikler Ekte Data Prosjektleder Ekte Data Morven@uib.no Helge.Drange@uib.no Morven Muilwijk 2016 Morven@uib.no

Takk for meg! Morven Muilwijk 2016 Morven@uib.no