Administrativ organisering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Regional HR handlingsplan for perioden
Advertisements

Prosjektorganisering
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Allmøte 25. oktober 2013 Ny organisering av Sentraladministrasjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
EFV-V forskningsadministrative støttefunksjoner organisering og system.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Helse Sør Kvalitetsstrategi Ingrid Risland Helse Sør RHF
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Administrativ organisering Et foreløpig utkast som er sendt ut for innspill – identifikasjon av administrative behov Noen områder gjenstår – men vil bli.
Internt handlingsrom (IHR) Møte for teknisk- og administrativt tilsatte på Det humanistiske fakultet 30. januar 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa.
UV`s IHR seminar 12. Januar 2012 Oppsummering av gruppearbeidende.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Internt handlingsrom (IHR) Allmøte for Sentraladministrasjonen 26. oktober 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Universitetet i Tromsø
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
1 Rådet for studenter med funksjonshemming Opprettet
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
1 Prosjekt ”DRIFTSAVDELINGEN - ORGANISERING 2009” Møte
Oppsummering tiltaksseminar - I 1.Vurdering av forslag til modell –God beskrivelse av status i dag og utfordringer –Stor sett enighet om modellen –Forslaget.
1. Bakgrunn 8. Andre forbedringstiltak, f eks. langsiktige SISE tiltak (stor innsats stor effekt) 3. Mål/målsetting 7. Måling, oppfølging, sikre effekt.
Innpassing/godkjenning IHR studentutveksling Leangkollen.
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Internt handlingsrom (IHR) NTNU – februar 2012 Prosjektleder Jenny Nornes, IHR.
Forslag til ny organisering av fakultetsdministrasjonen (resultatet etter ledermøtet ) Dekanus Strategisk rådgivning Strategisk rådgivning NK fakultetsdir.
Kunnskap for en bedre verden 1 Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA), 21.oktober 2015.
Organisering NTNU: oppfølginger etter styrevedtak Fellesadministrasjon: status
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Studieprogramråd ved HiST Utdanningsutvalget Gunnar Bendheim.
Felles LOSAM-møte Fellesadministasjonen Løypemelding – mulige modeller intern organisering
«Arbeidsmiljø på dagsorden» ved enhetene i LOSAM ONF - opplevelse av situasjonen før sommeren Forslag til diskusjon - risikovurdering: 1) Hvordan oppleves.
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
ORGANISASJONSPROSJEKTET
Fusjonen NTNU og status fakultetet
Foreløpige prioriteringer for 2018 Olav Bolland Dekan - Fakultet for Ingeniørvitenskap
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Organisering NTNU: oppfølginger etter styrevedtak
Generelt Organisasjonsprosjektet går etter planen Grunnlag nå:
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Gruppe administrativ organisering
Endringsprosesser ved UiT
En smak av Digital vurdering på 15 minutter
Prosess-/systemansvar adm. funksjoner
Rekrutteringsstrategi SU - prosjektbeskrivelse
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Adm Etablering av nye fellestjenester
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Administrativ organisasjonsstruktur
Nye retningslinjer internfakturering
HP Sektor organisasjon, styring og utvikling
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Målbildet Stab/støtte
Rolle og ansvar som SPA Prosess
Møte LOSAM Fellesadministrasjonen
Ny organisering av administrasjonen ved UiT
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
IT-ledernettverket 18. april 2018
Internt handlingsrom (IHR)
Avdeling for fagstøtte
Standardisering av IT-virksomheten
Oppstartsmøte Prosjektcontrollernettverk Terje Bakke og Thomas Kjensli
Økonomi Moss kommune som arbeidsgiver
Porteføljesøknader for Administrativ IT for 2018 runde 2 – vår 2018
Administrativ organisering -
Studieledernettverket 15. februar 2019
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
FORBEDRINGSPROSESSEN Oppstartseminar
BOTT Økonomi og HR.
Utskrift av presentasjonen:

Administrativ organisering

Krav som administrativ organisering vurderes opp mot: Oppdraget Krav som administrativ organisering vurderes opp mot: Gjennomgående prosesser Plassering av funksjoner og oppgaver vertikalt og horisontalt Modeller for avdelingsinndeling i fellesadministrasjonen Administrative organisering ved NTNU i Gjøvik og NTNU i Ålesund

Krav til organisering av administrative tjenester Effektivitet Kvalitet Fagnærhet Modernisering Effektivitet Unngå overlapp Behandles på færrest mulige nivå I noen tilfeller direkte kobling nivå 1 og 3 Asymmetriske: Gjøvik og Ålesund, mellom små og store fakultet Kvalitet Fokus på dem som står kjernevirksomheten Bedre kvaliteten i strategiske beslutninger Brukerperspektiv Fagnærhet Tett samspill mellom faglig og administrativ virksomhet (f.eks. utvikling av digitalt undervisningsopplegg) Fagnærhet uavhengig av organisasjons- og myndighetsstruktur (kan være digital) Tilgjengelighet og responstid avgjørende Modernisering Prosesser med tilhørende systemer og verktøy Digitalisering og automatiserte arbeidsprosesser

Gjennomgående prosesser Eksamen – vurdering, begrunnelse/klage Studieplanlegging Studiekvalitet Rekruttering og mottak av nye ansatte Variabel lønn og reiseregning Plan, budsjett og oppfølgingsprosessen (PBO) Bestilling til betaling (BtB) Ta fram bare noen eksempler Generelt: Gjelder prosesser som egner seg for standardisering, og ikke minst digitalisert arbeidsflyt. Særlig i det siste ligger effektiviseringsgevinsten. Utvalget bygger på: Mange oppgaver, mange ledd, berører mange Bl.a. viktig av hensynet til fagmiljøene på Gjøvik og i Ålesund som vil være tilknyttet flere fakultet Forslagene fra enhetene tyder på at dette er modent: Fra bør og kan til skal og må. Allerede satt i gang utviklingsarbeid på flere av de foreslåtte områdene – gi dem ekstra trykk Eksamen: Overmoden frukt for standardisering og digitalisering Digital registrering av sensurdata Digitalisert og standardisert prosess for begrunnelse og klage Studieplanlegging Mange steg og innom flere nivå fra ideen om emne og program kommer opp, gjennom planlegging, anbefalinger og vedtak Studiekvalitet Mye manuell/analog/papirbasert rapportering Rapportering fra faglærer, referansegrupper (studenter), programråd og instituttledere. Grunnlaget for rektors rapport til styret. Lokalt bygger emne- og programansvarlige på rapportene i sitt forbedringsarbeid. Rekruttering og mottak av ansatte Gjøres nesten likt, men med variasjoner. Starter fra bemanningsplan – fram til vedkommende er tilsatt, mottatt og kommet i arbeid

Begreper bak funksjonsfordelingen Relasjonelle tjenester og oppgaver Transaksjonelle tjenester og oppgaver Transaksjonelle tjenester trekker i retning av sentralisering. Dette forsterkes av fusjonen med høgskolene i Gjøvik og Ålesund. Fagmiljøene i Gjøvik og Ålesund vil bli tilknyttet flere fakultet. De bør derfor møte en organisasjon som har felles og standardiserte prosesser. Relasjonelle tjenester krever tett kontakt mellom enkeltpersoner/ grupper som har behov administrativ bistand og som forutsetter god innsikt i virksomheten ved enheten. Eksempler er utvikling av digitale undervisningsopplegg, studieveiledning, konflikthåndtering, søknadsintervjuer og vurdering av søkere. Denne typen tjenester trekker i retning av at flere tjenester og oppgaver bør ligge i eller nær fagmiljøet.

Funksjon- og oppgavefordeling Funksjon/oppgave Alt 1 Alt 2 (Strategisk) lederstøtte På alle nivå Utdanning- og utdanningsstøtte Nivå 1 og 2/3 som i dag Flere oppgaver lagt til nivå 2/3 Eksempler: Avvikling av eksamener som ikke krever sentral planlegging og koordinering Utskrift av vitnemål Tilrettelegging for utreisende studenter HR Flere oppgaver lagt til nivå 2/3 Eksempler: Leder- og personalutvikling Konflikthåndtering IT IT-funksjon/enhet både på nivå 1 og 2/3 Én IT-avdeling med distribuerte tjenester Økonomi Nivå 1 og 2/3 Styrking controller-oppgaver nivå 2/3 Kommunikasjon En avdeling som nå – noe utvidelse av oppgaver Styrking av nivå 2/3 Forskningsformidling Lederstøtte Dokumentasjon (arkiv) Dokumentfunksjon/enhet både på nivå 1 og 2/3 Samles i en enhet

Eksempel: Modell med stab og Studieområdet i 4 avdelinger

Eksempel: Forskningsadministrasjonen med sterk matrise

Eksempel: Avdelingsstruktur Organisasjon

Eksempel: Avdelingsstruktur Økonomi og eiendom

Prinsipiell hovedstruktur for NTNU i Gjøvik og Ålesund

Stor eller liten omorganisering? Gjennomgående prosesser Flytting av funksjoner og oppgaver Omorganisering Generelt: Utvalget konstaterer at forslagene som er utarbeidet ved enhetene, tyder på at dagens fordeling i hovedsak vurderes fornuftig. Samtidig er det både vilje og interesse for å gjøre justeringer enten ved å flytte delfunksjonen til et annet nivå eller forsterke delfunksjonen. Når en samlet ser på forslagene om å forenkle, standardisere og digitalisere gjennomgående prosesser med forslagene om endret plassering av administrative funksjoner og oppgaver, mener utvalget det vil bety en betydelig omstilling og forbedring av de administrative tjenestene ved det nye NTNU.