Kvalitative og kvantitative metoder

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
Advertisements

Hvordan samle inn/produsere de data jeg trenger
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Innføring i kvalitativ/kvantitativ metode
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Eksperiment for TDT25 Tor Stålhane.
EVALUERING AV PRODUKTER, PROSESSER OG RESSURSER. Gruppe 4 Remi Karlsen Stian Rostad Ivar Bonsaksen Jonas Lepsøy Per Øyvind Solhaug Andreas Tønnesen.
Kvalitativ metode i markedsforskning
Hvordan skrive en god utredning?
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
DATAKVALITET, RELIABILITET OG VALIDITET
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
Øystein Pedersen Dahlen
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Masterskolen 2015: Introduksjon
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Rettskildestudier Dag Wiese Schartum, AFIN. Annen rettskildeforskning Empirisk orientert forskning på rettskildene Klart relevante innen forvaltningsinformatikk.
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Forskningsopplegg og metoder
1 DRI 3001 våren Arild Jansen, AFIN DRI 3001 – 3.forelesning Forhold mellom teori og virkeligheten Temaer l Litt (mer) om bruk av teori og empiri.
Det vurderende øyet. Observasjon Intervju Spørreskjema Logg
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Opplegg for prosjektarbeid i mediekunnskap 07/08
Om metoder Skolevurderingsprosessen Om metode «Før jeg ved, hvad jeg skal undersøge, kan jeg ikke vide, hvordan jeg skal gjøre det» (Jette Fog, 1979)
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Kvalitativ forskningsmetode Induktiv metode Teori og hypoteser Empiriske sammenhenger Observasjoner ‏
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
En kvantitativ medarbeiderundersøkelse som gir deg innsikt i din organisasjons tilstand og råd om hva du bør jobbe med. HR-Innsikt.
En kvantitativ medarbeiderundersøkelse som gir deg innsikt i din organisasjons tilstand og råd om hva du bør jobbe med. HR-Innsikt.
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
Forskningsdesign En plan eller skisse til hvordan en undersøkelse skal gjennomføres - er det vi kaller et forskningsdesign. Problemstillingen bestemmer.
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
Prosjektoppgaven.
DRI 3001 – 2.forelesning Prosjektplan, litteratur og metode
Skriv inn prosjekttittelen her Navn Lærerens navn Skole
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Dag Wiese Schartum, AFIN
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Brukbarhetstesting og feltstudier
Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”)
Undersøke bruk Kapittel 7
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Elevintervju B – Samarbeid
Oppsummering av FINF litt om hjemmeeksamen
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Gjennomgang før eksamen
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Utskrift av presentasjonen:

Kvalitative og kvantitative metoder Forelesning 20/10

Viktige momenter fra sist To måter å koble sammen teori og empiri på: Det deduktive perspektivet Lager først en teori om årsakssammenheng Samler deretter empiri for å teste om teorien er riktig Det induktive perspektivet Samler først inn empiri Lager deretter en forklaring om årsakssammenheng basert på hva empirien forteller oss

Det deduktive perspektivet Tar utgangspunkt i følgende teori: ”The closer we are watched, the better we behave” Hvordan kan denne teorien testes empirisk? Setter opp overvåkningskamera i et område hvor det tidligere har vært mye hærverk, tagging, osv. Etter en viss tid samler vi inn data om forekomsten av hærverk, tagging, osv. i dette området Hvis dataene viser en nedgang i tilfeller av hærverk, tagging, osv., så er teorien sannsynliggjort Teorien er bare sannsynliggjort dersom vi har kontrollert for alternative forklaringer til nedgangen Hvis dataene ikke viser en slik nedgang, så er teorien falsifisert

Det induktive perspektivet Fremgangsmåte: Samler inn data om leveringspunktlighet i to transportbedrifter I den ene bedriften er bilene utstyrt med GPS-overvåkning I den andre bedriften er bilene ikke utstyrt med GPS-overvåkning Hvis leveringspunktligheten er størst i den første bedriften (som bruker GPS), så kan vi lage følgende teori: ”GPS fører til større punktlighet fordi sjåførene vet at arbeidsutførelsen blir overvåket” Må også her kontrollere for alternative forklaringer på forskjellen i leveringspunktlighet

Dagens forelesning Kvalitative og kvantitative metoder: Generelle kjennetegn og ulikheter Kvalitative og kvantitative teknikker Intervju Observasjon Dokumentstudie

Generelle kjennetegn og ulikheter Avstand og nærhet: Kvalitative metoder – nærhet til enhetene Kvantitative metoder – avstand til enhetene Enheter og variabler: Kvalitative metoder – få enheter, mange variabler (dybdekunnskap) Kvantitative metoder – mange enheter, færre variabler (oversiktskunnskap) Gyldighetsområde: Kvalitative metoder – begrenset gyldighetsområde (det spesielle, for eksempel case-studier) Kvantitative metoder – stort gyldighetsområde (det generelle, representativitet viktig)

Bruk av kvalitative metoder Kvalitative metoder benyttes når: Vi ønsker å studere et fenomen i dybden Når vi ønsker å forstå et fenomen sett fra aktørenes perspektiv Når vi ønsker å lage teorier/forklaringer Når vi ikke har ambisjoner om å komme frem til resultater av generell eller allmenngyldig karakter

Bruk av kvantitative metoder Kvantitative metoder benyttes når: Vi ønsker å skaffe oss oversikt over et fenomen Når vi ønsker å beskrive et fenomen Når vi ønsker å teste teorier/forklaringer Når vi har ambisjon om å komme frem til resultater av generell eller allmenngyldig karakter

Kvalitative intervjuer Kan foregå på to måter: Ansikt til ansikt Telefon (e-post) Struktur: Faste spørsmål eller temaområder Ingen svaralternativer Utfordringer: Tidkrevende å planlegge og gjennomføre En god del etterarbeid Direkte kontakt mellom forsker og undersøkelsesenheter (undersøkelseseffekt) Fordeler: Detaljerte data (utfyllende svar) Kan stille oppfølgingsspørsmål

Kvantitative intervjuer Kan foregå på to måter: Spørreskjema (postutsendelse eller nettbasert) Telefon Struktur: Faste spørsmål Faste svaralternativer Utfordringer: Vanskeligere å vite om vi stiller de mest relevante spørsmålene Vet ikke hvordan spørsmål og svaralternativer blir tolket/forstått av undersøkelsesenhetene Lite detaljerte data Fordeler: Kostnadseffektiv datainnsamling (lave kostnader pr enhet som inngår i undersøkelsen) Mindre direkte kontakt mellom forsker og undersøkelsesenheter Svarene kan analyseres matematisk/statistisk

Observasjon Kvalitative opplegg: Kvantitativt opplegg: Observerer enhetene i deres ”naturlige miljø” Formålet er å forstå hvordan og hvorfor enhetene tenker og handler slik de gjør Kvantitativt opplegg: Observere enhetene for å kategorisere forekomsten av ulike typer atferd Skjer på basis av bestemte kriterier, for eksempel hvor ofte ulike handlinger utføres

Dokumentstudier Kvalitative opplegg: Kvantitative opplegg: Analysere relevante tekster som inneholder informasjon om temaet/problemstillingen Kartlegge de argumenter, synspunkter, verdier, beskrivelser som kommer til uttrykk Formålet er å forstå hvordan og hvorfor enhetene tenker og handler som de gjør Kvantitative opplegg: Telle forekomsten av ulike ord/begreper, argumenter eller synspunkter som uttrykkes i teksten Formålet er å kartlegge hva som er viktig for enhetene ved å rangere bruken av ord/begreper, argumenter eller synspunkter på basis av hvor ofte de forekommer

Masteroppgaver i forvaltningsinformatikk Det vanligste undersøkelsesopplegget: Case-studier (for eksempel ved å studere hvordan bestemte organisasjoner anvender ulike IT-løsninger eller ivaretar forskjellige rettslige krav) Kombinasjon av kvalitative intervjuer og dokumentstudier (dybdedata med tanke på å forstå/forklare) Induktiv tilnærming (kan bli bedre på å trekke ut generelle lærdommer fra studiene)