Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Advertisements

1 Innovasjon og nyskaping April Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Kompetanseprogram for FoU-strategi og –ledelse i sjømatnæringa Landskonferansen 2013 Astri Pestalozzi, prosjektleder (tel )
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Norge inn i kunnskapssamfunnet - tiltak for bedre forskning og mer innovasjon Paul Chaffey Abelia.
St.meld. nr. 20: Vilje til forskning
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Innledning ved BioHus konferansen
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
1 Målrettet kobling av vekstprosjekter og investorer FORNY Forum Trondheim, 3 november 2004.
Langtidsplan for forsking og høyere utdanninG (meld. St. 7)
Tjenesteyting som næringsutvikling Statssekretær Helle Hammer Nærings- og handelsdepartementet PULS prosjektledersamling 29. april 2003.
Forskningsmelding, virkemidler, innovasjon og kommersialisering FORNY forum Knut B. Haanæs Divisjon for innovasjon Norges forskningsråd Bergen, 14/
”Innovasjonsmodell Rogaland”
Høgskolen i Oslo Entreprenørskap/ studentbedrift Ellen Sethov Avdeling for estetiske fag Høgskolen i Oslo.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
I samarbeid med sentrale private og offentlige partnere ønsker SINTEF Byggforsk og NTNU å etablere Klima 2050 som et senter for forskningsdrevet innovasjon.
Ragnhild Johnson Mail: Kompetansemegling for Innovasjon i offentlig sektor.
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet
Trondheim Helseklynge Intensjonsavtale om samarbeid 4 November 2008.
 Hav  Klima, miljø og miljøvennlig energi  Fornyelse i offentlig sektor, bedre og mer effektive velferds-, helse- og omsorgstjenester  Muliggjørende.
1 Innovasjon og nyskaping Sept Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Et kartleggings- og utviklingsprosjekt som skal avdekke om det er kjennetegn og fellestrekk ved vellykkede distriktskommuners måte å utøve sin næringsutviklingsrolle.
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater FORNY-forum Fredrik Dalen Tennøe, UFD Trondheim, 3. november 2004.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Nytt fra Programsekretariatet - Torkil Bjørnson Justeringer i programdriften fra Nye deltagere fra 2003 Resultat 2002 Budsjett 2003.
Revidert programplan VRI Anja Gjærum Informasjonsmøte om VRI 22.april 2013.
Forskning for framtiden Forskningspolitisk debatt Jan I. Haaland, styreleder UHR.
Rektor-utfordringer Torunn Klemp Samfunnsoppdraget Rektors ulike roller Styreleder eller styrets sekretær Faglig leder Daglig leder.
Innovasjon og entreprenørskap Kapittel 14. Hva er en innovasjon? Nyskapning som gir verdiøkning eller bedre behovstilfredsstillelse.
Innovasjon Norge – Utfordringer og muligheter når kultur blir næring Verdiskapingskonferansen 20. januar 2009 Trine Gansmoe.
vekstprosjekter og investorer
”Hvem bygger ut nye barnehageplasser – kommunalt eller privat
Det nye forbrukerstyrte Reiselivet
Strategiplan
Kommunikasjonsstrategi
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
FORNY - oppsummering FORNY-forum 6. november 2007 Programkoordinator
Lars Espen Aukrust, divisjonsdirektør
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Omorganisering av samarbeidsorganene
Næringslivets muligheter i Horisont 2020 – Møre og Romsdal
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Forskning og innovasjon
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Hovedstadsregionens rolle for nasjonal og regional utvikling
Nestleder Nasjonalt fagskoleråd
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
Universitetskommune 3.0 Trondheim kommune – NTNU
Regjeringen vil at Norge skal være et av de mest innovative landene i Europa NTNU - en drivkraft for omstilling, bærekraftig innovasjon og utvikling av.
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Blågrønt innovasjonssenter i Nordland Hva kan et slikt senter være?
Framtidas fagskole. Framtidas fagskole Felles eierstrategi for fagskolene i Østlandssamarbeidet.
Level-Up Studentinkubatoren ved UiS
Sivilingeniørprogram i medisinsk teknologi
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Den 3-årige ingeniørens rolle i samfunnet - Kvalitet og kvantitet
Om opprykk til førstelektor
Hva er Lillestrøm? Byen med den sterkeste veksten i landet
Verdiskapingsforum ved UiS
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Evaluering Regionrådet
Universitetet, IPR og næringsliv
Utskrift av presentasjonen:

Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater FORNY-forum Fredrik Dalen Tennøe, UFD Trondheim, 3. november 2004

Presentasjonen Regjeringens innovasjonspolitikk Kommersialisering av FoU-resultater Prosjektet

Visjon Norge skal være et av verdens mest nyskapende land der bedrifter og mennesker med pågangsmot og skaperevne har gode muligheter til å utvikle lønnsom virksomhet. På viktige områder skal Norge ligge i tet internasjonalt når det gjelder kunnskap, teknologi og verdiskaping.

Bredden i innovasjonspolitikken Generelle rammebetingelser Kunnskap og kompetanse Forskning, utvikling og kommersialisering Entreprenørskap Kapital

Økt fokus på kommersialisering av FoU Endringene i arbeidstakeroppfinnelsesloven Endringene i universitets- og høgskoleloven Formidlingen fra universiteter og høyskoler Finansiering av infrastruktur og prosjekter Såkornkapital – regjeringen har foreslått nye fond Finansieringssystemet – det er varslet en ny komponent og UHR har fått et oppdrag

Prosjektet Kommersialisering av FoU Prosjektet er initiert av Regjeringen og vil etter all sannsynlighet få en formell forankring i Regjeringens innovasjonsutvalg (RIU) Utdannings- og forskningsdepartementet har ansvaret Innovasjon Midt-Norge er operatør Referansegruppe fra ulike aktører; forskere, grundere, bedrifter, kapitaleiere, IMN, UFD, NFR, prosjektet og leder av forskningsprosjektet

Målsetninger for prosjektet Sammenstille og utvikle kunnskapsgrunnlaget Fokus og engasjement Konferanse våren 2005 med presentasjon av foreløpige resultater og innspill til videre prosess Endringene i arbeidstakeroppfinnelsesloven Forskningsmeldingen

Faktorer for kunnskapsbasert nyskaping UH/FoU-institusjoner med FoU-resultater Kompetente entreprenører Kompetent etterspørsel Kompetent risikokapital Offentlige institusjoner lokalt og nasjonalt Prosjektet vil ha fokus på å øke tilstrømmingen av FoU-resultater hvordan få fram gode entreprenører eksempler på samspill med etterspørrere

Forskningsbasert næringsutvikling

FoU-resultater Fra alle typer forskning Kvalitet og potensial for kommersialisering Hva kan man gjøre for å bedre tilgangen? Hvordan sikre at resultater som bør kommersialiseres når fram dit de skal? Hvordan fungerer dagens insentiver? Hvilke motinsentiver ser man? Hvilke insentiver mangler? Er det mulig å utvikle nye gode insentiver?

Gode entreprenører Personene bak kommersialiseringsprosjekter kan være vel så viktig som FoU-resultatene i seg selv Entreprenører bidrar til å få ut potensialet av resultatene som kommer fra forskning og utvikling Hvordan få fram gode entreprenører? Utdanning – hele skoleløpet Kultur Erfaring

Etterspørsel – samspill med næringsliv Kompetent etterspørsel bidrar til innovasjon Hvordan kan næringslivet mobiliseres for å bedre samarbeid og utnytte kunnskap og teknologi? Prosjektet vil bruke case fra Innovasjon Midt-Norge for å illustrere: Hva påvirker motivasjon for og deltakelse i nettverk? Hva påvirker idegenerering i nettverk? Hva påvirker om prosjekter som kommer ut av ideene blir kommersielle suksesser?

Andre viktige faktorer Kapital Offentlige myndigheter Disse er også viktige, men vil få mindre fokus i dette prosjektet Innovasjon er ikke lineære, men komplekse prosesser

Gode strukturer for kommersialisering Behov for gode strukturer for kommersialisering av FoU-resultater Forskere, entreprenører og andre må kunne møtes Tillit, tålmodighet og utålmodighet, realisme, fleksibilitet, regler, forutsigbarhet, avtaler Hva har forskere, entreprenører, institusjoner og myndighetene gjort så langt? Hva kan man gjøre bedre? Flere sektorer med ulike utgangspunkt, insentiver og strukturer

Resultater Både departementet og institusjonene ønsker å kunne måle resultater Mål, insentiver og resultater må ses i sammenheng Hvilke ambisjoner bør man ha for kommersialisering av FoU-resultater? Hvordan bør ambisjonene formuleres? Hvordan kan man måle resultater?

Konferanse Prosjektet skal arrangere en konferanse i Trondheim våren 2005 Sette fokus på kommersialisering ved universiteter og høyskoler Presentere foreløpige resultater fra kunnskapsdelen av prosjektet Få innspill til og drøfte det videre arbeidet med prosjektet spesielt og kommersialiseringsarbeidet generelt