Sinus 1P Sinus 2P Sinus 1P-Y Trondheim, 6. mai 2014
1P – Nytt i læreplanen Tall og algebra Hvilke flerleddede uttrykk? Eleven skal kunne forenkle flerleddede uttrykk og løse likninger av første grad og enkle potenslikninger Hvilke flerleddede uttrykk? Hvilke potenslikninger?
Trekke sammen flerleddede uttrykk
Trekke sammen flerleddede uttrykk
Trekke sammen flerleddede uttrykk
Trekke sammen flerleddede uttrykk
Trekke sammen flerleddede uttrykk
Trekke sammen flerleddede uttrykk
Potenslikninger
Potenslikninger
Potenslikninger
Potenslikninger
Potenslikninger
Økonomi Mål for opplæringen er at eleven skal kunne gjøre rede for og regne med prisindeks, kroneverdi, reallønn og nominell lønn og beregne inntekt, skatt og avgifter vurdere forbruk og bruk av kredittkort og sette opp budsjett og regnskap ved hjelp av regneark undersøke og vurdere ulike former for lån og sparing
Bruk Sinusregnearkene til eksamen! Sparing med startkapital
Sparing
Kredittkort
Kredittkort
Kredittkort
Sannsynlighet Mål for opplæringen er at eleven skal kunne lage eksempler og simuleringer av tilfeldige hendinger og gjøre rede for begrepet sannsynlighet beregne sannsynlighet ved å telle opp gunstige og mulige utfall, systematisere opptellinger ved hjelp av krysstabeller, venndiagram og valgtre og bruke addisjonssetningen og produktsetningen i praktiske sammenhenger
Eksamensveiledningen 1P og 1T
Sannsynlighet Betinget sannsynlighet er ikke i planen verken for 1P eller 1T I Sinus 1T tar vi med notasjonen for betinget sannsynlighet og skriver produktformelen som på formelarket I Sinus 1P tar vi ikke med notasjonen, men vi lærer elevene å bruke produktsetningen for avhengige hendinger uten å skrive den med symboler
Produktsetningen
Produktsetningen
Produktsetningen
Endringer i 2P Tallsystemene er tatt bort Deler av funksjonslæren fra 1P er flyttet til 2P og utvidet
Sinus 2P Kapittel 1 Potenser og prosenter Kapittel 2 Tabeller og diagrammer Kapittel 3 Sentralmål og spredningsmål Kapittel 4 Lineære funksjoner og modeller Kapittel 5 Funksjoner og vekst
Statistikk Mål for opplæringen er at eleven skal kunne planlegge, gjennomføre og vurdere statistiske undersøkelser beregne og gjøre rede for kumulativ og relativ frekvens, representere data i tabeller og diagrammer og drøfte ulike dataframstillinger og hvilke inntrykk de kan gi beregne og drøfte sentralmål og spredningsmål gruppere data og beregne sentralmål for et gruppert datamateriale bruke regneark i statistiske beregninger og presentasjoner
Lage egne regneark Vi skriver disse tekstene, tallene og frekvensene i regnearket:
Lage egne regneark
Lage egne regneark
Bruke ferdige regneark Sentralmål i gruppert materiale
4.6 Tall og figurer
4.6 Tall og figurtall
4.6 Tall og figurtall Vis at 42 - 32 = 4 + 3 ved hjelp av figurtall:
4.6 Tall og figurtall Vis at 42 - 32 = 4 + 3 ved hjelp av figurtall: Generell algebraisk løsning:
4.6 Tall og figurtall
4.6 Tall og figurtall Vis at 42 - 22 = 2 (4 + 2) ved hjelp av figurtall:
4.6 Tall og figurtall Vis at 42 - 22 = 2 (4 + 2) ved hjelp av figurtall: Algebraisk løsning for to tall med differanse d:
4.6 Tall og figurer
Funksjoner Mål for opplæringen er at eleven skal kunne utforske matematiske modeller, sammenlikne ulike modeller som beskriver samme praktiske situasjon, og vurdere hvilken informasjon modellene kan gi, og hvilket gyldighetsområde og hvilke begrensninger de har bruke digitale verktøy i utforsking, modellbygging og presentasjon bruke digitale verktøy til å undersøke kombinasjoner av polynomfunksjoner, rotfunksjoner, potensfunksjoner og eksponentialfunksjoner som beskriver praktiske situasjoner, ved å bestemme nullpunkter, ekstremalpunkter og skjæringspunkter og finne gjennomsnittlig vekstfart og tilnærmingsverdier for momentan vekstfart bruke funksjoner til å modellere, drøfte og analysere praktiske sammenhenger
Kombinasjoner med rotfunksjoner
Gjennomsnittlig vekstfart
Gjennomsnittlig vekstfart
Gjennomsnittlig vekstfart
Oppgavedelen Inndeling som for 1T Øv mer – delt etter delkapitler Uten hjelpemidler Med hjelpemidler Oppgavene i «Øv mer» er delt i to vanskegrader
Øv mer: Delt i to nivåer
Øv mer: Delt i to nivåer
Uten hjelpemidler: Hvilke oppgaver?
Uten hjelpemidler: Eksamensoppgaver
Med hjelpemidler: Hvilke oppgaver?
Eksamens- og eksempeloppgaver
Kapittelinndeling Sinus 1P-Y Kapittel 1 Tall og mengde Kapittel 2 Prosentregning Kapittel 3 Algebra Kapittel 4 Økonomi Kapittel 5 Forholdsregning Kapittel 6 Lengder og vinkler Kapittel 7 Areal og volum