Sinus 1P Sinus 2P Sinus 1P-Y Trondheim, 6. mai 2014.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Advertisements

Skedsmo 12. november 2009 Tonje Hilde Giæver
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
VG1: matematikken i kunnskapsløftet
Vi ønsker å presentere Excel som verktøy.
Statistikk og sannsynlighetsregning
Den digitale dimensjonen i fagplanen for matematikk i vgs
Hva klarer jeg? 1P eller 1T ? Hva trenger jeg?.
Vi har lært å bestemme: - Nullpunkter (y=0)
Muntlig eksamen med 48 timers forberedelse
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Tidligere læreplaner.
Læreplan VG1T og VG1P - Hva er nytt?
Kursinnhold Lærebøker Valgmuligheter
Læreplaner i matematikk
LÆREPLANEN Matematikk Vg2 – hovedprinsipper. Struktur (fra
Læreplanendringene i 1T/1P/2P/påbygging og de nye bøkene
Velkommen til Aschehougs matematikkurs
Målene for regning og bruk av regnestrategier
PROGRAMFAG MATEMATIKK
Kontakte meg... ● E-post: ● Hjemmeside: – Klikk på kontakt for MSN og ICQ detaljer. – Klikk på fag for informasjon.
Velkommen til kjemi
Lysåpning og senteravstand
Usikkerheter og sannsynligheter Petter Mostad
Kombinatorikk og sannsynlighet
Statistikk 2 M1 årskurs HVE 31. august 2009.
Læreplan K 06 Utdanningsdirektoratets læreplan s er matematikk
Funksjoner og didaktikk
-bruksområder og egenskaper
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Algebra Vår 2009 = 72∙41 A1A/A1B.
Digitale hjelpemidler i matematikk Hva sier læreplanen – hva gjør vi?
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
M1 årskurs HVE 7. september 2009
Statistikk M4 Mandag 20. april 2009.
Statistikk og sannsyn Analysere statistiske data og vise kjeldekritikk Drøfte ulike dataframstillingar og kva inntrykk dei kan gje Kjelde: Den norske foreininga.
Funksjoner med digitale hjelpemidler- GeoGebra Høyskolen i Oslo og Akershus Mandag Trine Foyn.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Yrkesfagmatematikken i kunnskapsløftet Valgmuligheter Lærebøker Utfordringer.
ØKONOMIDELEN 1P KOMPETANSEMÅL: Gjøre rede for og regne med prisindeks, kroneverdi, reallønn og nominell lønn og beregne inntekt, skatt og avgifter. Vurdere.
Kapittel 3. Kriminalitet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale begreper.
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk Ørnulf Borgan Matematisk institutt Universitetet i Oslo Betinget sannsynlighet og uavhengige hendelser.
Flytte på hybel 1P-Y KKG Høsten Hei! Jeg heter Cecile og skal flytte på hybel. Hybelen ser trist ut, så jeg har bestemt meg for å pusse opp. Jeg.
Sannsynlighet for alle. Signe Holm Knudtzon Høgskolen i Buskerud og Vestfold Novemberkonferansen 2015 Signe Holm Knudtzon. HBV. Sannsynlighet for alle1.
Kapittel 2. Familie og forbruk Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale.
Matematikken i vg2 Kursinnhold Lærebøker Valgmuligheter.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Nye Sinus 2P Bilde inn. Ny eksamensordning der eksamen i 2P ikke omfatter stoffet i 1P Har mye bedre tid i kurset, og kan gå grundigere inn på hvert tema.
Sannsynlighet. Fra LK trinn planleggje og samle inn data i samband med observasjonar, spørjeundersøkingar og eksperiment representere data i tabellar.
Statistikk Forkurs Hva er statistikk? undersøke registrere lage oversikt→ Presentasjon av informasjon formidle Arbeidet med statistikk kan vi dele.
Funksjoner med digitale hjelpemidler- GeoGebra Høyskolen i Oslo og Akershus Mandag Trine Foyn.
Foreldremøte trinn. MATEMATIKK På skolenLeksebok.
PROGRAMFAG MATEMATIKK Verdt å merke seg: Dersom du på Vg2 velger matematikk R1 eller S1: faller fellesfaget i matematikk (3 t) bort og du må ta enten:
Økonomi LUT2, høst 2008 Høgskolen i Vestfold. Økonomi er et område der matematikk anvendes. En situasjon modelleres matematisk, og matematiske verktøy.
Sannsynlighet - Hvor stor sjanse er det for at noe skal skje?
Bilde inn Forslag til justerte læreplaner for 1P, 1T, 2P og 2T.
Ny Sinus 1T Trondheim, 6. mai 2014.
MATEMATIKK 1. trinn.
Minikurs: Introduksjon av algebra
Bilde inn Ny Sinus R1 og Sinus S1.
Matematikk-kurs for foresatte som vil hjelpe sine barn.
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
ØKONOMIDELEN 1P KOMPETANSEMÅL:
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Engebråtenmodellen.
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Matematikk vg1 1T.
Utskrift av presentasjonen:

Sinus 1P Sinus 2P Sinus 1P-Y Trondheim, 6. mai 2014

1P – Nytt i læreplanen Tall og algebra Hvilke flerleddede uttrykk? Eleven skal kunne forenkle flerleddede uttrykk og løse likninger av første grad og enkle potenslikninger Hvilke flerleddede uttrykk? Hvilke potenslikninger?

Trekke sammen flerleddede uttrykk

Trekke sammen flerleddede uttrykk

Trekke sammen flerleddede uttrykk

Trekke sammen flerleddede uttrykk

Trekke sammen flerleddede uttrykk

Trekke sammen flerleddede uttrykk

Potenslikninger

Potenslikninger

Potenslikninger

Potenslikninger

Potenslikninger

Økonomi Mål for opplæringen er at eleven skal kunne gjøre rede for og regne med prisindeks, kroneverdi, reallønn og nominell lønn og beregne inntekt, skatt og avgifter vurdere forbruk og bruk av kredittkort og sette opp budsjett og regnskap ved hjelp av regneark undersøke og vurdere ulike former for lån og sparing

Bruk Sinusregnearkene til eksamen! Sparing med startkapital

Sparing

Kredittkort

Kredittkort

Kredittkort

Sannsynlighet Mål for opplæringen er at eleven skal kunne lage eksempler og simuleringer av tilfeldige hendinger og gjøre rede for begrepet sannsynlighet beregne sannsynlighet ved å telle opp gunstige og mulige utfall, systematisere opptellinger ved hjelp av krysstabeller, venndiagram og valgtre og bruke addisjonssetningen og produktsetningen i praktiske sammenhenger

Eksamensveiledningen 1P og 1T

Sannsynlighet Betinget sannsynlighet er ikke i planen verken for 1P eller 1T I Sinus 1T tar vi med notasjonen for betinget sannsynlighet og skriver produktformelen som på formelarket I Sinus 1P tar vi ikke med notasjonen, men vi lærer elevene å bruke produktsetningen for avhengige hendinger uten å skrive den med symboler

Produktsetningen

Produktsetningen

Produktsetningen

Endringer i 2P Tallsystemene er tatt bort Deler av funksjonslæren fra 1P er flyttet til 2P og utvidet

Sinus 2P Kapittel 1 Potenser og prosenter Kapittel 2 Tabeller og diagrammer Kapittel 3 Sentralmål og spredningsmål Kapittel 4 Lineære funksjoner og modeller Kapittel 5 Funksjoner og vekst

Statistikk Mål for opplæringen er at eleven skal kunne planlegge, gjennomføre og vurdere statistiske undersøkelser beregne og gjøre rede for kumulativ og relativ frekvens, representere data i tabeller og diagrammer og drøfte ulike dataframstillinger og hvilke inntrykk de kan gi beregne og drøfte sentralmål og spredningsmål gruppere data og beregne sentralmål for et gruppert datamateriale bruke regneark i statistiske beregninger og presentasjoner

Lage egne regneark Vi skriver disse tekstene, tallene og frekvensene i regnearket:

Lage egne regneark

Lage egne regneark

Bruke ferdige regneark Sentralmål i gruppert materiale

4.6 Tall og figurer

4.6 Tall og figurtall

4.6 Tall og figurtall Vis at 42 - 32 = 4 + 3 ved hjelp av figurtall:

4.6 Tall og figurtall Vis at 42 - 32 = 4 + 3 ved hjelp av figurtall: Generell algebraisk løsning:

4.6 Tall og figurtall

4.6 Tall og figurtall Vis at 42 - 22 = 2  (4 + 2) ved hjelp av figurtall:

4.6 Tall og figurtall Vis at 42 - 22 = 2  (4 + 2) ved hjelp av figurtall: Algebraisk løsning for to tall med differanse d:

4.6 Tall og figurer

Funksjoner Mål for opplæringen er at eleven skal kunne utforske matematiske modeller, sammenlikne ulike modeller som beskriver samme praktiske situasjon, og vurdere hvilken informasjon modellene kan gi, og hvilket gyldighetsområde og hvilke begrensninger de har bruke digitale verktøy i utforsking, modellbygging og presentasjon bruke digitale verktøy til å undersøke kombinasjoner av polynomfunksjoner, rotfunksjoner, potensfunksjoner og eksponentialfunksjoner som beskriver praktiske situasjoner, ved å bestemme nullpunkter, ekstremalpunkter og skjæringspunkter og finne gjennomsnittlig vekstfart og tilnærmingsverdier for momentan vekstfart bruke funksjoner til å modellere, drøfte og analysere praktiske sammenhenger

Kombinasjoner med rotfunksjoner

Gjennomsnittlig vekstfart

Gjennomsnittlig vekstfart

Gjennomsnittlig vekstfart

Oppgavedelen Inndeling som for 1T Øv mer – delt etter delkapitler Uten hjelpemidler Med hjelpemidler Oppgavene i «Øv mer» er delt i to vanskegrader

Øv mer: Delt i to nivåer

Øv mer: Delt i to nivåer

Uten hjelpemidler: Hvilke oppgaver?

Uten hjelpemidler: Eksamensoppgaver

Med hjelpemidler: Hvilke oppgaver?

Eksamens- og eksempeloppgaver

Kapittelinndeling Sinus 1P-Y Kapittel 1 Tall og mengde Kapittel 2 Prosentregning Kapittel 3 Algebra Kapittel 4 Økonomi Kapittel 5 Forholdsregning Kapittel 6 Lengder og vinkler Kapittel 7 Areal og volum