Dialogverktøy Et praktisk verktøy som egnes seg både til å utforske problemstillinger og finne konkrete løsninger.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Advertisements

Hvordan lykkes i det lokale/kommunale trafikksikkerhetsarbeidet?
”Litt bedre i dag enn i går”
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Folkehelsetilsynet i Oslo og Akershus 2014 Møte for ledende helsesøstre og kommunejordmødre i Akershus
Folkehelseprofiler og statistikkbanker
Politisk påvirkning.
Erfaringsfylkeprosjektet Fungerende divisjonsdirektør Ole Trygve Stigen Sandefjord,
ROS-analyse.
Rana kommune -systematisering av kommunalt folkehelsearbeid – 1.Bakteppe 2.Oppbygging av det systematiske folkehelsearbeidet 3.Forklaring av modell for.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Kunst og håndverk 10. trinn
Miljøsertifisering Hvor står NØK NØK produserer og leverer bare miljøvennlig energi! Vi har internt høy fokus på HMS Kraftbransjen var (er) av enkelte.
ALLEMED. Agenda 1.Velkommen og mål 2.Hva gjør vi bra? 3.Hva vil vi forbedre? 4.Våre første steg 5.Hvem tar ansvar?
Planstrategitorg 21. september 2011 fylkesvaraordfører Svein Christoffersen Styringsutfordringer, prioriteringer og samhandling.
Prosjektplanlegging med prosjektgruppen Prosessveileder Prosjektlederkurs UiO
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Hvordan skrive egne dilemma
Et praktisk verktøy for å kartlegge dine lokale aktører
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
CoP (Sett inn navn på fagnettverket)
Medarbeiderundersøkelsen 2014
I den prosessorienterte organisasjon spør man
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
RIS-metoden for prosessforbedring
Forklaring av prosessen
Miljørettet helsevern
Ung i Buskerud 2017 Lampeland 26. januar 2017.
Etter pausen: Status Veien videre Forberedelser i pausen:
Evaluering av Grunnlagsdokumentet
Hvordan støtte kommunene med å få oversikt over folkehelsen – og kommer vi videre fra oversikt til handling? Sigri Spjelkavik – rådgivar folkehelse.
Kommunikasjonsstrategi for Meteorologisk institutt
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Anvendelse av realfag i ulike yrker B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Læreplanforståelse B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Velkommen til dugnad i kommunen
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Klubbutvikling oppfølging
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Introduksjon til prosjektpresentasjon
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Modul 1 – Representasjoner
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Aktørene Innbyggerne, politikerne, forvaltningen,
Utskrift av presentasjonen:

Dialogverktøy Et praktisk verktøy som egnes seg både til å utforske problemstillinger og finne konkrete løsninger

Målsetningen Definer en målsetning med denne kartleggingen Eksempel: Vi skal se etter konkrete løsninger for å lykkes med folkeheslearbeidet

Oppgaven

Forslag til problemstillinger Velg en problemstilling blant forslagene under, eller lag din egen: For hele prosessen Oversiktsarbeidet Planarbeidet Tiltaksarbeidet

For hele prosessen Hvordan lykkes vi med å gjøre folkehelsearbeidet i vår kommune helhetlig, strategisk og tverrsektorielt? God styring av folkehelsearbeidet er et kommunalt ansvar. Hvordan sikrer vi at ledelse og ansatte har tilstrekkelig kunnskap for å ivareta oppgavene?

Oversiktsarbeidet Folkehelseprofilen må ses i sammenheng med annen lokal informasjon. Hvilke data har vi hos oss som er relevante i denne sammenheng? Folkehelselovens §5 sier at kommunene skal ha nødvendig oversikt over helsetilstanden i befolkningen og påvirkningsfaktorer. Hvordan sikrer vi dette arbeidet hos oss? Oversikten foreligger – hva gjør vi for å få den godt kjent i organisasjonen?

Planarbeidet Hvordan konkretisere folkehelse i plan? Hvordan kan vi forankre folkehelsearbeidet i vårt kommunale planverk?

Tiltaksarbeidet Vi har en plan – hvordan får vi den implementert? Hvordan kommer vi fra plan til implementering og eierskap? Hvordan samle og systematisere de ulike folkehelsetiltakene våre?

Gjennomføring

Oppvarming Engasjer deltagerne med en oppvarmingsøvelse. Be alle om å dele en drøm de har relatert til problemstillingen. Her finnes ingen regler som kan stå i veien. Alle noterer en drøm de har og deler den høyt med gruppen. Tid: 10 – 15 minutter

1. steg Dagens situasjon: Skap en felles problemforståelse Hver møtedeltager presenterer dagens situasjonen fra deres ståsted slik de ser den i relasjon til valgte problemstilling. Målet er å få en felles forståelse for hverandres situasjon. Bruk post it til å skrive dine tanker og utdyp gjerne når det er din tur. Plasser alle tankene på verktøyet og diskuter hvordan dette bildet ser ut i plenum. Tid: 15 – 20 minutter

2. steg Utfordringer: Oversikt over hinder Identifiser konkrete utfordringer som er til hinder for å nå målet, basert på̊ gruppens forståelse av problemet. Gruppen kan også̊ prioritere de utfordringene den ønsker å adressere først ved enkel stemmegiving. Tid: 15 – 20 minutter

3. steg Muligheter: Veier vi kan gå Det finnes mange muligheter. Beskriv muligheter dere ser, både endelige resultater og prosesser for å nå̊ målet. Prioriter mulighetene hvis dere ønsker det. Tid: 15 – 20 minutter

4. steg Aksjonsliste: Aktiviteter og prioriteringer for å nå målet Foreslå̊ aktiviteter som må̊ til for å nå målet dere satte i begynnelsen av møtet. Lag en oversikt over aktiviteter dere vil iverksette. Prioriter og deleger aktivitetene, hvis relevant. Tid: 15 – 20 minutter

Tips til forberedelse Velg en problemstilling Skriv ut i A3-format Ta med post-it og skrivesaker Dokumenter diskusjonen Forfriskninger gir god stemning Benytt PPT som underlag

Dokumentasjon

Aksjonsliste fra møtet:

Lykke til!