”Gjenkjenne retoriske appellformer og måter å argumentere på”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Retorikk og tekstanalyse
Foredrag for Markedsføringsforeningen i Kristiansand 16/
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Retorikk Læreplanen sier at du skal kunne
Retorikk og tekstanalyse
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
Instruksjon På de neste sidene vil du se noen rammer der overskriften er ulike argumenter for å undervise biologi Du vil også se en liste over enkelt-argumenter.
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Læren om talekunst. Kunsten å tale for å overbevise.
RETORIKK. INNEHOLDER: språkfunksjoner en tekst kan ha om hovedsynspunkt i tekster hva åpen argumentasjon er om argumentasjonen er holdbar om å konkludere.
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Hva har vi tenkt? Tydelig progresjon Tilpasset progresjon Helhetlig tenkning rundt tekstforståelse Fyldig, men ikke utflytende Nytenkende, men ikke sprikende.
Kort innføring i retorikk. Hva er retorikk? Bare retorikk? (Retorisk spørsmål...) Kunsten å overtale, overbevise En tverrfaglig teori om å skape, analysere.
Førskrivingsfasen – enkelt refleksjonsnotat Arbeid først alene: Hva leser du ut av bildet? Se på skrifttype, grafikk, språk, ordenes betydning og fargebruk.
| Munnleg kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vere open for argumentasjonen til andre og bruke relevante og saklege argument i diskusjonar bruke.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
Kapittel 7 Analyse av sakprosa SG- design/Fotolia.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Argumenterende skriving. Hva er argumenterende skriving? Hensikten med argumenterende tekster er å påvirke eller å overbevise leseren om noe Teksten blir.
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år 20.november 1989: Barnekonvensjonen vedtas i FN. Barnekonvensjonen sier hvilke rettigheter alle barn har.
Et innblikk i barns nettliv Bryn skole 16./
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon. Mål Kjenne til og bruke prinsipper og begreper fra retorikken i arbeidet med å planlegge og utforme muntlige.
Retorikk. Retorikk – læren om talekunsten Utviklet seg fra Hellas ca 400 år før Kristus Ord får konsekvenser Taler kan føre til krig og fred. Bush- Stoltenberg.
Norskfaget i 1. klasse.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Sokrates.
Velkommen til foreldremøte.
Informasjonsmøte november 2016
RETORIKK KUNSTEN Å OVERBEVISE.
Retorikk.
Retorikk.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
Informasjonssikkerhet i hverdagen
RETORIKK.
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?

Jeg føler meg bedre fordi jeg vet at jeg er ikke den eneste!
Individuell Automagisk Tilbakemelding (av skriftlig eksamen)
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Retorikk.
| Munnleg kommunikasjon
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Retorikk og munnleg kommunikasjon
Retorikk.
Venner & valg Avslutning.
Virkemidler - i reklame.
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Estetiske virkemidler
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Bevis i matematikk- undervisningen
Foreldre – Barnas viktigste Forebygger
Moderne psykologi.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Handle klær og skiutstyr– å like / ikke like
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon.
Sokrates.
Retoriske appellformer
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Engasjement og frivillig arbeid
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Kapittel 5 Argumentasjon
- hensikt, sjanger og sammenheng i tekst
Utskrift av presentasjonen:

”Gjenkjenne retoriske appellformer og måter å argumentere på” Retorikk ”Gjenkjenne retoriske appellformer og måter å argumentere på”

Hvorfor skal vi lære retorikk? Retorikk har med språkbruk å gjøre. Retorikk har med overtalelse/overbevisning å gjøre. Mange bruksområder: politikk, juss, debatt i avisa/på nett, møte på jobben, diskusjon hjemme osv. Kan dere komme på noen eksempler fra deres hverdag?

Hva er retorikk? ”Læren om hvordan vi bruker språket til å overbevise og påvirke andre”. Hvordan overbevise? Men det er en forskjell på å overbevise og overtale noen! De tre appellformene: Etos - troverdighet Logos – fornuftig argumentasjon Patos – følelser Alle vennene dine får dra på konsert, og du har kjempe lyst til å overtale foreldrene dine om å si ja. Hva gjør du?

Eksempel på bruk av etos, logos og patos •    Du må framstå med troverdighet: «Det gikk fint sist jeg reiste alene, og dere vet at dere kan stole på meg.» •    Videre må det være fornuft i det du sier: «Jeg betaler reisen og billetten selv.» •    Til slutt kan du spille direkte på følelser: «Tenk på da dere selv var unge. Det er ikke morsomt å være den eneste som ikke får lov til å reise.»

Etos

Patos

Logos?

Skriveoppgave Klikk deg inn på linken http://ndla.no/nb/node/60727?fag=27 . Undersøk annonsen til Lerum, og pek på eksempler på hvor og hvordan de har brukt virkemidlene etos, patos og logos. Begrunn svaret ditt. Videre, syns du argumentasjonen i annonsen bidrar til et virkningsfullt reklamebudskap.