Undervisningsopplegg Perspektivmeldingen 2013 Velferdsstaten Undervisningsopplegg Perspektivmeldingen 2013
Video på regjeringen.no/perspektiv2013 Arbeid trygger velferden
Den norske samfunnsmodellen Grunnleggende verdier: likhet og trygghet Effektiv og åpen økonomi Høy sysselsetting, velregulert arbeidsliv, gode vilkår for bedriftene og åpenhet mot internasjonal markeder gir høy verdiskaping Stor offentlig sektor leverer omfattende universelle tjenester Tjenester som skoler og sykehus er betalt av det offentlige, med små eller ingen egenandeler. Overføringer sikrer inntekt ved uførhet, sykdom, arbeidsledighet og høy alder.
Generasjonskontrakten Yter når vi kan, mottar når vi trenger Behovet for tjenester varierer med alderen. Det samme gjør evnen til å betale skatt. Innbyggerne i en moderne velferdsstat veksler mellom å være forsørgere og forsørgede gjennom livets ulike faser. Netto overføringer fordelt etter alder per person, dvs offentlige tjenester og overføringer minus innbetalte skatter i 2010. Regnet i 1 000 kroner. Kilde: Perspektivmeldingen 2013
Hva betaler for velferden? Petroleumsvirksomhet (netto) * og avkastning Statens pensjonsfond utland 485 milliarder kroner Finansieringen av offentlige utgifter i 2013 Uttak fra Statens pensjonsfond utland 125 milliarder kroner Andre inntekter med mer 160 milliarder kroner Skatter og avgifter fra Fastlands-Norge 1050 milliarder kroner *) Statens netto kontantstrøm. Alle inntekter fra olje og gass overføres til Statens pensjonsfond utland, som investerer i aksjer, obligasjoner og eiendom i utlandet
Velferdsstaten i framtiden? Større del av livet uten arbeid Fallende oljeinntekter = Større utgifter enn inntekter Lengre levetid – flere eldre
Eldre befolkning Pensjon og velferdsordninger betales med arbeid Utgiftene til alderspensjon fra folketrygden finansieres løpende over statsbudsjettet. Det samme gjør helse- og omsorgstjenestene. Befolkningens alderssammensetning og yrkesdeltagelse betyr derfor mye for utgiftene på statsbudsjettet. Flere eldre Framover vil andelen eldre i befolkningen øke betydelig, først og fremst fordi levealderen øker. Det gir en mindre andel av befolkningen i arbeid, med mindre avgangsalderen fra arbeidslivet også øker.
Antall personer over 66 år per 10 personer i alderen 20-66 år 1970: 2,0
Antall personer over 66 år per 10 personer i alderen 20-66 år 2012: 2,2
Antall personer over 66 år per 10 personer i alderen 20-66 år 2060: 4,0
Oppgaver, diskusjon, presentasjon
Vil du kutte i tilbudet? Hvor? Noen eksempler: Offentlig finansierte barnehager Offentlig finansierte grunnskoler og videregående skoler Offentlig finansierte universiteter og høyskoler Offentlig finansierte sykehus Fastlege med offentlig refusjon Tannlege for barn Fødselspenger Barnetrygd Dagpenger eller arbeidsledighetstrygd Sykepenger Uføretrygd Offentlig finansierte syke- og aldershjem
Tiltak med begrenset effekt Bruke mer oljepenger Arbeidsinnvandring
Mulige løsninger Større egenbetaling på velferdstjenester Øke skattene Mer effektive og billigere velferdstjenester Mer arbeid* Redusere velferdstilbudet *) Få grupper utenfor arbeidslivet inn i arbeid og få folk til å arbeide en større del av livet
Budskapet i Perspektivmeldingen 2013 Vår felles arbeidsinnsats er grunnlaget for velferdssamfunnet. Vi kan ikke basere bærekraften i offentlige finanser på et håp om høye petroleumspriser og høy avkastning av pensjonsfondet, eller på at økt levealder også skal gi friskere alderdom. Vår arbeidsinnsats er opp til oss selv. Dette er bakgrunnen for at arbeidslinjen må være hovedstrategien for å møte utfordringene framover. Et høyt arbeidstilbud er en avgjørende forutsetning for å kunne videreføre og videreutvikle godt utbygde velferdsordninger.
Video på regjeringen.no/perspektiv 2013 Hva er Norges nasjonalformue? Perspektivmeldingen Hva er generasjons-kontrakten? Hvilke utfordringer har velferdsstaten? Hvordan kan vi arbeide mer? Klarer vi å løse utfordringene?