Utfordringsrett Konsekvenser for økonomistyring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Når sykehus blir butikk – 1
Advertisements

Periodisert regnskap KDs forventninger og erfaringer
Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014.
Motivasjon.
NARMA konferansen TDI TDI gruppen: Harry Aas Bjørn Heistad
SBL Helse og Omsorg, Tønsberg 19.april 2007 Hvordan og hvorfor konkurranseutsette?
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
LEVANGER KOMMUNE Budsjett 2002 Presentasjon formannskapet 07. November 2001.
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Team Referanser Prosess Metoder Funn Asplan Analyse Team Referanser Prosess Metoder Funn Konkurranseutsetting i offentlig sektor Asgeir Fløtre Asplan Analyse.
ASSS og KOSTRA Disposisjon ASSS prosjektet
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Outsource eller drifte selv ?
Presentasjon Økonomisjefsamling i Ørsta/Volda mai
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Økonomikonferanse For Sentraladministrasjonen 22. Juni 2005.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
 Sosialtjenestens ansvar etter LOST § 6-1 og § den sier at det koordinerende arbeid i forhold til rusmisbrukere er tillagt sosialtjenesten. - §
Produktivitet og kvalitet i kommunale tjenester Innlegg av Kommunalminister Erna Solberg – Forum for økonomistyring
Samvirke innen offentlige tjenester Pleie- og omsorg FoU-prosjekt nr
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
Ekstern gjennomgang av tjenesteområde 3 Presentasjon av hovedfunn, konklusjoner og anbefalinger 11.juni 2009.
IHR eksternt finansiert virksomhet Resultater av arbeidsgruppe 2 Sluttrapport tilrettelegging økonomistyring EFV-V plangruppen 2.februar 2014.
K R I S T I A N S A N D K O M M U N E Kan finansierings- systemer brukes for å bedre produktivitet? Om ISF I Kristiansand.
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Litt om Stavanger eiendom. Oktober -15. STAVANGER KOMMUNE Bestiller – utfører – kunder. STAVANGER EIENDOM BYGGDRIFT / NATUR OG IDRETT VIRKSOMHET Driftsavtale.
En gledelig begivenhet Orientering til styret om overtakelse av ansvaret for følgetjenester for gravide til fødested og beredskap for denne tjenesten.
MINI-METODEVURDERING - NÅR OG FOR HVEM? Anund Rannestad Forsknings- og utviklingsavdelingen Helse Bergen HF
Frittstående informasjon for valgt revisor Økonomistyring og regnskap.
Sunndal Næringsforening Kaare Granheim Sunndal kommunes innkjøp fra private Status, muligheter og konsekvenser.
KOMPENSASJONS-ORDNING MED REFUSJON AV MERVERDIAVGIFT FRA (PÅ HØRING NÅ) DIVISJONSDIREKTØR ASKJELL UTAAKER.
Prosjektleder: Liv Bente H. Friestad
Samvirke innen offentlige tjenester
Utfordringsrett – juridiske utfordringer
Utredningens tittel: Utfordringsrett etter samme lest som i Danmark -
Hva er prinsippene i modellen
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Mandat og mål Prosjektet har vurdert to modeller for innsatsstyrt finansiering (ISF) av kommunale tjenester. Modellene er utviklet og tatt i bruk i Kristiansand.
Nye eierskaps- og driftsformer i tannhelsetjenesten Forprosjekt
Husbanken og kommunene
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Oppdatering om status av initiativet: Felles Master program SFE-TIK
De viktigste resultatene
Nye retningslinjer internfakturering
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Samvirke innen offentlige tjenester
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Markedseksponering - muligheter og begrensinger
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Avlastningshjemmet For Indre Østfold
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Ny finansieringsmodell til private barnehager
Kapittel 12 Prissetting Læringsmål
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Undervisning og barnehage
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
NAV mulighetenes marked
Standardisering av IT-virksomheten
GRATIS SKOLEFORKOST for elever ved fylkeskommunale skoler i Rogaland
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Herdis Helle Kommuneadvokaten i Bergen
Utskrift av presentasjonen:

Utfordringsrett Konsekvenser for økonomistyring Oversikt over de viktigste resultatene fra Ernst & Youngs delprosjekt

Hovedkonklusjon Vi har ikke avdekket klare grunner til å forkaste utfordringsretten som følge av dens konsekvenser for økonomistyringen Ifbm en eventuell innføring av utfordringsretten, ser vi dog behovet for at det parallelt utredes: Hvorvidt KOSTRA er et egnet styringsverktøy Hvorvidt utfordringsrett og økt konkurranse gjør det hensiktsmessig å innføre av regnskapsprinsippet Hvorvidt utfordringsretten krever endringer i lov om offentlige anskaffelser

Utfordringsrett og økonomistyring - Argumenter som går igjen Organisering Utfordringsretten vil kreve bestiller-utfører organisering Utfordringsretten vil kunne bidra til flere interne selskapsetableringer Kommunens oppgaveavgrensning må legges til grunn for utfordringer Utfordringsretten vil ikke kreve endret organisering av sektorer og tjenester, men organiseringen bør flere steder vurderes for å stimulere det eksterne markedet Kompetanse Utfordringsretten vil kreve en profesjonalisering av bestillerkompetansen Utfordringsretten vil øke behovet for god kontraktsstyring Utfordringsretten vil kreve leveranseavtaler og presise rapporteringskrav

Utfordringsrett og økonomistyring (2) - Argumenter som går igjen Utfordringsretten vil skape press på en overgang til regnskapslovens prinsipper Utfordringsretten vil kreve en modell der bestiller budsjetteres og utfører finansieres Utfordringsretten vil i større grad kreve fullfordelte driftsregnskaper Kostnadskalkyler og priser Utfordringsretten krever standardiserte metoder for kostnadskalkulasjon Utfordringsretten vil skape behov for prising av tjenestene Utfordringsretten krever at kostnader og priser kobles mot kvalitetskrav Konkurranse og anskaffelser Utfordringsretten vil ikke endre prosedyrene for anskaffelser over 200.000 kroner Noen mener denne terskelverdien bør økes eller fjernes. Andre mener den er uproblematisk Utfordringsretten vil kunne skape ekstra administrasjon som følge av flere og tyngre konkurranseprosesser

Konklusjoner Følgende positive forhold er fremlagt knyttet til en innføring av utfordringsrett: Konkurranse er positivt – pga økt fokus på produktivitet og kvalitet Konkurranse åpner for nye driftsformer og nye måter å løse oppgavene på Ledere blir i større grad resultatfokusert og ikke tiltaksfokusert Vil øke fokuset på bestillerkompetanse og innkjøpskompetanse Budsjettfokus flyttes fra ressursbruk til aktiviteter. Positivt for styringsdialogen Mange tror at antallet eksterne aktører fortsatt vil bli håndterlig Kan stimulere fremveksten av nye tjenesteprofiler og tilleggstjenester (betalbare) Vil øke presset mot en overgang til regnskapslovens prinsipper

Konklusjoner (2) I relasjon til den danske modellen vil flere kommuner være indifferente fordi: Alle anskaffelser over 200.000 kr vil måtte håndteres nøyaktig som før Kommunens oppgaveavgrensning vil være styrende for utfordringer Kommunen står fritt til hvilken beslutning den tar De danske unntakene oppfattes av flere som forhold som vil undergrave formålet i utfordringsretten. Det må tas stilling til hvorvidt en eventuell norsk lov skal åpne for tilsvarende avvisningsgrunner.

Konklusjoner (3) Følgende negative forhold er fremlagt knyttet til en innføring av utfordringsrett: Pålegger store administrative konsekvenser med usikkert gevinstpotensiale! Egne utførere vil ikke få en fair sjanse til å forberede seg og tilpasse seg nye krav Kommunen mister fleksibiliteten i ressursutnyttelsen (spesielt små kommuner) Initiativet overføres til private. Kommunen mister makt til å prioritere Vanskelig å drive oppfølging av en ekstern. Krever bestillerkompetanse og kontraktsstyring På mange områder er det vanskelig å måle kvalitet Vil kunne bryte opp fagmiljøer og kulturer Vil stille store krav til tjenestebeskrivelser og kostnadsberegninger Regnskapsregler og regnskapsprinsipper er ulike i privat- og kommunal sektor