Pukk, grus og samfunnet Finnmarkskonferansen Lakselv

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Presentasjon til seminar om deponering av gruveavfall
Advertisements

Nasjonalt forventningsbrev Statens forventninger/erfaringer
Aktørenes roller i planprosessene
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Kulturbiz 1 september 2015 Margit Klingen Daams.
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
MKS MARITIME KONFERANSE 2014 Innlegg v/Siri Hatland Fraktefartøyenes Rederiforening.
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Legeutdanning og forskning i primærhelsetjenesten – to sider av samme sak? Guri Rørtveit Instituttleder, professor dr. med.
Friluftslivets år 2015 «Nå er det din tur!» Friluftsrådet Nordmøre og Romsdal håper skoler og barnehager bruker Friluftslivets år til å sette fokus på.
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater FORNY-forum Fredrik Dalen Tennøe, UFD Trondheim, 3. november 2004.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
EIERSKAP Behov og muligheter for politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene Bent Aslak Brandtzæg, Terje Kili og Ailin.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
TEMAMØTE 22. OKTOBER Reiseliv, fritidsbebyggelse, skiløyper/brøyting, landbruk, miljø og utmark. «Bakgrunnsteppe» for arbeidet med kommuneplanens.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Reketråling: Potensiale og utfordringer Adm.dir. Audun Maråk.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Bør flytebrygger erstatte pælebryggene i fremtiden ?? Medlemsmøte 7.april 2016.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
Forskning for framtiden Forskningspolitisk debatt Jan I. Haaland, styreleder UHR.
Velkommen til folkemøte Politisk: Knut Sletten, Leder Planutvalget Hans Henrik Hansen, Nestleder Planutvalget Laila Benjaminsen, Medlem Planutvalget Helge.
KOMMUNEPLANENS AREALDEL Folkemøte: Midsund skule den Midøy Grendahus den Heggheim den
§12 i vannforskriften
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Planlegging i sjø – taretråling
Regional planstrategi
Kommuneplanen En helhetlig kommuneplan består av: Samfunnsdel
Kommunal planlegging.
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet
Erfaringer med forurensningsforskriften kapittel 30
Velkommen til folkemøte
Samhandling for effektive planprosesser
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
Regional plan for masseforvaltning i Akershus
Bærekraftig samfunnsutvikling
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk Næringsperspektivet i revideringen av RPBA Verdiskaping Vestfold 6. september 2017 Rådgiver Magnar Simensen.
Bærekraftig samfunnsutvikling
Fylkesmannen i Nordland, landbruksavdelinga Aage Steen Holm, rådgiver
Næringslivets muligheter i Horisont 2020 – Møre og Romsdal
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Erfaringer med bruk av NS 8435
Lørenskog kommune PUBLISERT: 11. OKTOBER 2015
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
SkatteFUNN Eirik Normann,
Presentasjon for virksomhetens ledelse
Midler til utvikling av arktisk landbruk
En fremtidsrettet jordbruksproduksjon
Tema: Norsk sjømatnæring er en av landets største eksportnæringer.
Erfaringer fra Fornebu
Kommunesektorens bruk av FoU
Regionalplan for Setesdal Vesthei Ryfylkeheiene og Setesdal Austhei = Heiplanen Hva, hvorfor, litt hvordan. Muligheter 1.
7 Økonomi og miljø Er forurensning en kostnad? Hvorfor ikke ha totalforbud mot forurensning av luft, jord og vann? Hva har økonomer å bidra med i forurensningsdebatten?
UU og Fylkesmannens rolle
Samhandling Hvordan få til god samhandling mellom regionale aktører?
Ymse om regelverksutvikling
Kvar skal handel og kjøpesenter bli plassert i byane og bygdene våre?
Den skandinaviske biogasskonferansen 2018
Presentasjon av Høringsdokumentene
Lokal markagrense for Frogn kommune
Hva har det med GIS å gjøre?
Utskrift av presentasjonen:

Pukk, grus og samfunnet Finnmarkskonferansen 17.11.2016 Lakselv

Kort om meg Mitt navn er Gunnar Nilsen og jeg er engasjert som konsulent/ rådgiver i Norsk Bergindustri. Jeg har min «pukk og grus» bakgrunn fra Franzefoss, 13 år. 24 år i kommunal virksomhet på «alle» nivå Guni Consult 5 år

Norsk Bergindustri- Hvem er vi? Vi er en bransjeorganisasjon som dekker de fleste og største bergverksbedriftene innen industrimineraler, pukk/grus og naturstein i Norge. Tilsammen ca. 160 medlemsbedrifter. Samarbeidsavtale med MEF Reduserte priser for deltakelse på hverandres konferanser Det er mange som er medlemmer hos både oss og MEF

Dagens temaer Samfunnets behov for byggeråstoffer Rammevilkår som styrer pukk og grus virksomhetene Dagens rammevilkår- Finnmarks behov

Samfunnets bruk av mineralske produkter

Det årlige forbruket I Norge produseres/ brukes det ca. 60 mill tonn pukk og grus pr. år. Det vil si at hver av oss bruker ca.10-12tonn pr. år/ 85 tonn i løpet av livet. Byggeråstoffene pukk og grus er våre aller viktigste byggematerialer. Det er derfor viktig at god og riktig kvalitet benyttes.

Utfordringer på landsbasis Samfunnets behov for byggeråstoffer er stabilt ca. 60 mill. tonn pr. år. Kommunenes ønsker om å avvikle pukk og grusuttak «Ingen» ser behovet for pukk og grus Hvor skal storsamfunnet ta sine byggeråstoffer ifra i fremtiden? Mangel på overordnede planer Kontroll med uttaksvirksomhetene utenom de registrerte/ stasjonære verkene. CE merking, Mineralloven (10000m3) Kunnskapsnivået i samfunnet/ kommunene

Utfordringer i Finnmark Finnmarks behov for byggeråstoffer er ca. 800000 tonn pr år. (ca.75758 inb) Brukt i 2015- 1,07 mill tonn (0,54/0,53) Produksjon i 2015 på 1,7 mill tonn (1,2/0,5) Export 0,6 mill tonn (pukk) Få store og veldig mange små anlegg Pukk og grus ressursene inn i kommuneplanene Fylkesdelplan for mineralressursene. Fylkesgeolog Små kommuner med lite kompetanse, mineralloven (10000m3), CE- merking.

Ressursutnyttelse Viktig å utnytte hele ressursen i eksisterende uttak i stedet for å åpne nye.

Marka Marka Marka Marka Dagens situasjon- pukk/grus uttak som forsyner Stor Oslo

Marka Marka Marka Marka Fremtiden- med rødt de anlegg som vil være ute av drift

Rammevilkår-Statlige forventninger Plan- og bygningsloven Mineralloven Forurensningsloven/ forurensningsskriftens kap.30 Kravet om CE- merking Mineralstrategien (forventninger til kommunene)

Plan og bygningsloven § 11-1.Kommuneplan Kommunen skal ha en samlet kommuneplan som omfatter samfunnsdel med handlingsdel og arealdel. Kommuneplanen skal ivareta både kommunale, regionale og nasjonale mål, interesser og oppgaver, og bør omfatte alle viktige mål og oppgaver i kommunen. Den skal ta utgangspunkt i den kommunale planstrategien og legge retningslinjer og pålegg fra statlige og regionale myndigheter til grunn.

Plan og bygningsloven § 11-7.Arealformål i kommuneplanens arealdel 1. Bebyggelse og anlegg. Underformål: boligbebyggelse, fritidsbebyggelse, sentrumsformål, kjøpesenter, forretninger, bebyggelse for offentlig eller privat tjenesteyting, fritids- og turistformål, råstoffutvinning, næringsbebyggelse, idrettsanlegg, andre typer anlegg, uteoppholdsarealer, grav- og urnelunder.

Statlige føringer T-1497 Nasjonale forventninger til regional og kommunal planlegging vedtatt ved kongelig resolusjon 24. juni 2011

Statlige føringer T-1497 Regjeringen forventer at: Planleggingen synliggjør mineralressurser av nasjonal og regional betydning slik at disse kan ivaretas på en måte som ikke er til hinder for framtidig verdiskaping.

Mineralstrategi med store mål for bransjen Mineralstrategi april 2013, målsetninger: En verdiskapende og lønnsom mineralnæring med god vekstkraft. Norsk mineralnæring skal være blant verdens mest miljøvennlige og aktivt søke fremtidsrettede løsninger. Forutsigbarhet og effektiv saksbehandling skal være en rettesnor for alle statlige, regionale og kommunale myndigheters praktisering av regelverk overfor næringen. Vekstkraften i næringen skal styrkes gjennom fortsatt satsing på mineralkartlegging, tilgang på informasjon om norske mineralressurser, bedre ressursplanlegging, fortsatt utvikling av mineralforvaltningen og satsing på kunnskap og tilgang på kompetent arbeidskraft. Positivt og negativt fra Mineralstrategien Tydelig signal overfor kommuner om å sikre arealer for mineralindustri: Hensynet til ulike samfunnsformål som bolig­ bygging, friluftsliv eller annen næringsvirksomhet kan tilsi at arealer båndlegges til annen bruk enn mineral­ virksomhet. Behovet for å sikre verdifulle mineral­ forekomster for fremtidig utnyttelse må vurderes i slike prosesser. Dette er viktig for å unngå at mineral forekomster av potensielt stor verdi blir avskåret fra fremtidig utnyttelse og verdiskaping uten at dette er vurdert nærmere. I «Nasjonale forventninger til regional og kommunal planlegging» stadfester regjeringen at planleggingen må synliggjøre mineralressurser av nasjonal og regional betydning, slik at disse kan ivaretas på en måte som ikke er til hinder for fremtidig verdiskaping. Dette skal være retningsgivende for avveininger ved utarbeidelse av regionale og kommunale planer. For å sikre dagens og fremtidig behov for mineralressurser, forventer regjeringen at fylkeskommunene (regional planmyndighet) og kommunene vektlegger dette hensynet i sin areal­planlegging. (Side 60 i mineralstrategien) Ikke fou-program. I stor grad opp til næringen selv å sørge for nødvendig støtte til forskning. Lite konkret på virkemidler. Strategien har mange (og til dels svært foroverlente) mål, men følger ikke opp med relevante virkemidler for å nå dem

Mineralstrategi som satsingsområde Den nye regjeringen har utpekt mineralindustrien som satsingsområde Industri og mineralnæring (side 27 i regjeringserklæringen) Regjeringen vil sikre mangfoldet i næringslivet ved å styrke konkurranseevnen til norsk industri. Treforedlingsindustrien er i en krevende situasjon, og regjeringen vil utarbeide en strategi for å styrke konkurranseevnen i denne verdikjeden. I mange deler av Norge kan mineralnæringen føre til økt aktivitet og sysselsetting. Det er store verdier i fjellene våre. Mineralnæringen vil derfor være et viktig satsingsområde. Regjeringen vil: Sikre gode rammebetingelser for energiintensiv norsk industri. Legge til rette for vekst i mineralnæringen, blant annet ved å sikre forutsigbare og kunnskapsbaserte planprosesser. Åpne for at mineralnæringen kan benytte sjødeponi, men stille strenge krav og sikre miljøovervåkning. Forbedre treforedlingsindustriens konkurransekraft, blant annet ved å forenkle transportreglene samt styrke mulighetene for produkt- og teknologiutvikling. Arbeide for å innføre nye kapitalkilder for produktutvikling og innovasjon i trefordelingsindustrien, for eksempel ved å åpne for at skogfondet kan brukes til investeringer i industriformål. Sikre en god CO2-kompensasjonsordning for industrien. Økt tverrpolitisk bevissthet om bransjens betydning

Ressursforvaltning er et samfunnsansvar Uttak av mineralressurser innebærer ofte betydelige inngrep i naturen Virksomheten reguleres av et omfattende lov- og regelverk som sikrer at alle samfunnsmessige hensyn ivaretas Samfunnsaksept Bergindustrien er opptatt av at reglene for god ressursforvaltning og samfunnsansvar følges i praksis.

Lover og forskrifter Vi er opptatt av at de lover og regler som storsamfunnet har satt for våre virksomheter følges av våre medlemmer. Vi er opptatt av like rammevilkår for alle produsenter i bransjen. Det betinger at offentlige myndigheter også håndhever det lovverket som de er satt til å forvalte. Kommunene må etterlever kravene i Mineralloven og kravene til CE- merking Forutsigbarhet

Er situasjonen i Finnmark annerledes?? Ja, kanskje Det skal vi komme tilbake til og drøfte til slutt i dag.

Takk for oppmerksomheten i denne omgang