Betydningen av kunnskap og verdier ved innovasjon: eksempler fra hvalsafari Hin Hoarau-Heemstra– Førsteamanuensis Nord Universitet hin.h.heemstra@nord.no.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sosiale medier & frivillige organisasjoner
Advertisements

Undersøkelse om bærekraft Gjennomført av Innovasjon Norge
Mesteparten av ketsjupen er fremdeles i flasken Geir Amsjø agile42.
Hva ligger i begrepet om ansvarlig nanoteknologiutvikling? Roger Strand (Senter for vitenskapsteori, UiB)
Bedrifters samfunnsansvar Norge - sinke eller foregangsland NIF – Faggruppe for etikk og lederskap 10. november, 2003 Eli Bleie Munkelien & Ingebjørg Gravlien.
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Fra strategi til prosjekt – og prosjekt til innovasjon
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
Markedsplanen At presenteres 30.01
A science-based quality assurance system for outdoor adventure businesses in Norway & Particularly wp-4: Regional pilot service and experience design Dorthe.
Økonomiske utsikter - med lavere oljepris
Building the One to One Enterprise - Personalizing products for developing customer communities’ Relationships between customer loyalty and interactive.
Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”. A new National.
Section 5.4 Sum and Difference Formulas These formulas will be given to you on the test.
New New Economic History Tirsdag Kritikk av nyklassisk teori Teknologi hos nyklassisk teori: –Behandlet som eksogen faktor: ikke del av modellen.
Trender og verden rundt oss - Tanker fra bla Educause 2014 Kristian Rikvold-Jess.
Digital Portfolios – a tool for assessment and learning Asgjerd Vea Karlsen Eli Kari Høihilder.
Linked Data 2: Hvordan KoG31 Uke 8, 2013.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
# Mobilitet Morten Torp Avis Budget Group Norway Sales & Marketing Director Ruters strategi­dokument M2016 tar steget fra kollektiv­trafikkstrategi til.
BÆREKRAFTIGE EPLER. Læringsmål Bærekraftig utvikling – refleksjon – kritisk tenking – ta beslutninger – handlingskompetanse Utarbeidet av Bård Knutsen.
Rikard Wærø Create Innovation Åpen Innovasjon. Agenda Beskrivelse Konsekvenser Tiltak.
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
SoMe – dei nye privatarkiva?
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Hvordan lærer vi på bransjenivå? Hva gjør Norsk olje og gass?
Meta-analyser og systematiske oversikter
Lecture 29.
CAKE Q1 Ledelsesansvar Ptil’s forventninger:
Viktoria Stensrud / Nasjonalparken Næringshage
CAKE Q1 Ledelsesansvar Ptil’s forventninger:
Økonomiske forutsetninger
CAMPAIGNING From vision to action.
Your Life Cycle Partner in air compressor system solution
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Course PEF3006 Process Control Fall 2017 Plant-wide control
Status og prosess stipendiatutlysning Digital transformasjon
BIOTOUR åpent dialogseminar Trysil 25. oktober, 2017
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Hvorfor har byggnæringen et press på seg?
Design driven Innovation Programme (DIP)
Nordsjøprogrammet Status for norske deltakere mars 2017
The Gains from International Trade
The Nature Index for Norway - a new measure of biodiversity
SOSIALARBEIDER I EN UROLIG TID
SRPP Guidance in Norway
Hva er det gode liv for universitetet eller høgskolen?
Konkurrerende økonomiske teorier
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Fra 0 til 100 Km/t på 2,4 sekunder
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
Strategisk markedsplanegging
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
A review of exploration activity and results on the NCS
Course PEF3006 Process Control Fall 2018 Plant-wide control
Sustainability as practice
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
Helhetlig modell av skolen som lærende organisasjon
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
The Norwegian Centre for ICT in education
The courts February 2018 Court Administration.
Utskrift av presentasjonen:

Betydningen av kunnskap og verdier ved innovasjon: eksempler fra hvalsafari Hin Hoarau-Heemstra– Førsteamanuensis Nord Universitet hin.h.heemstra@nord.no

Hvalsafari som opplevelses produkt Kom i kontakt med naturen, Glem stress i daglig livet Opplev landskap og dyreliv Er hvaler spesielt? Report IFAW (2009): 13 million whale-watchers 119 countries and territories Generating total expenditure of $2.1 billion 3300 operators Hvem er kunden? Hvordan ønsker de være involvert? Hvorfor velger de Norge? Hva trenger naturen og hvalene?

Innovasjon er nødvendig for hvalsafari-bedrifer Glocal konkurranse: viktig å bli sett og å være annerledes Naturen, dyr og vær er uforutsigbare Å finne måter å kunne bruke investeringer hele året Nye typer kunder og kulturer Miljøbevissthet Prisene på drivstoff Nye regler og forskrifter Klimaendringer

Eksempler av innovasjon i hvalsafari bedrifter Product Mid night sun whale-watching Big whale-trip with fast Zodiac Whales and Sails Snorkling / Swimming with whales Storytelling Who are we? Who are the whales? Process More comfort: warm suits and sea-sickness pills for everybody New ways of finding whales with hydrophones Management Environmental management system Marketing Blogs; online booking systems; videos; social media etc. Hvor finner bedriftene motivasjon og kunnskap til innovasjon?

Science and Industry: Sharing knowledge for Innovation (Hoarau and Kline, 2014) The tourism experience as locus of knowledge sharing and value co-creation by those involved in the practice By strategically reflecting upon knowledge acquired in practice, tourism innovators can incorporate this knowledge into innovation processes (Sundbo & Fuglsang, 2002). Focus on the role of scientists as external source of knowledge in co-creation processes in tourism Long term interaction, sharing tacit knowledge and building social capital between scientists and tourism businesses facilitates the absorption of research-based knowledge in tourism innovation Model of innovation through co-creation Process of this paper (methodology and how we came to write it)

Advancement of the concept of co-creation by including non-commercial for co-creating customer value and other tourism practices Intensive, practice based interactions between tourism actors and researchers is beneficial for organizational learning and innovation Knowledge is co-created in tourism practices. This knowledge is unique, inimitable and crucial for the development of tourism products and services Model of innovation through co-creation

Hva er viktig for vellykket innovasjon? Kunnskapsdeling (i praksis) Hvalsafari : interaksjon med turister Forskningsaktiviteter : samspill med forskere Møter, seminarer, sammenkomster etc .: samspill med ansatte Destinasjonsutvikling : samspill med aktørene i lokalsamfunnet Besøk kollegaer: se hva andre gjør med hvalsafari Politisk aktivisme: samspill med frivillige organisasjoner som IFAW, Bellona, Greenpeace etc. Strategiske refleksjoner på ny lært kunnskap

Hva er viktig for vellykket innovasjon? Authenticity Values Originality

Values and concern: drivers of innovation in experience-based tourism (Hoarau-Heemstra and Eide, 2016) Discussion of how values & concern influence behavior of innovators and drive innovation processes Demonstration and discussion of how values and concerns motivate tourism businesses in a certain direction through innovation Concern is: a matter of interest or importance to someone Values as innovation signature Concerns as practical expressions of values Presentation of four types of concern (each with subtypes) that can drive innovation processes in nature-based experience tourism. Innovation examples are provided Concern as practical and operational expression of the values of innovators 4 types of concern: for customers, for the environment, for society, for business

Concern types and innovation (1)

Concern types and innovation (2)

Concern types and innovation (3)

Concern types and innovation (4)

Kombinasjoner av verdier er unike

A value-based fingerprint Alpha: the ‘green’ whale-watching company (their main concern is for environmental sustainability), Beta: the sailors (their concern is for cultural heritage, restoring boats and sailing), Gamma: the family of fishermen (their concern is for Icelandic coastal fishing culture and family heritage) and Delta: the environmental researchers (their concern is for knowledge development and conservation). Each company addresses other concerns as well, but these are less dominant in their innovation choices.

Experiences are the only things that can make life longer Takk! Experiences are the only things that can make life longer Illustration by Pernilla Lindroos