På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Omdømme, samfunnsansvar og etikk
Advertisements

Teknologiledelse 1 Hvordan utvikle produkter med høy designfokus Kristine Holbø SINTEF Teknologiledelse.
Erfaringer fra vårt arbeide med produktivitetsforbedrende tiltak i Skanska Norge as. Frank Heine Jensen Helge Schiager.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Nytt østfoldsykehus.
Strategiarbeid i praksis
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
Stjørdal Rotary-klubb
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Policydokument.
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Lønnsom og bærekraftig vareproduksjon i framtidens Norge Innovasjon i vareproduserende industri - hvilken rolle skal forskningen spille? Eirik Normann,
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Konsernstrategi: Sammensetting, styring og organisering
Grønn innovasjon og grønne arbeidsplasser i Oslo
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Åpning, forholdet til bransjen Olav Søfteland.
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
Timebox AS Timebox er et rådgivningsselskap som er spesialist på å bistå organisasjoner med Innovasjonsledelse, Etablering og Virksomhetsutvikling. Vi.
Sosialt entreprenørskap: Hvordan tilrettelegge for mennesker som faller utenfor vanlig arbeidsliv? Bluegardendagene 24. oktober 2012 Daglig leder Christian.
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Representantskapsmøte Norges Sildesalgslag Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Bergen 2. juni 2005.
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet Fokus på næringsutvikling og innovasjon innenfor: Fiskeri- og jordbruksbasert matproduksjon og foredlings-
”Innovasjonsmodell Rogaland”
Visjoner for norsk sjømatnæring – hva kan fiskerimyndighetene bidra med? FISK 2004,Tromsø, november 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Innspill til strategi Visjon: NTNU IT bidrar til et innovativt universitet -- Kunnskap for en bedre verden Drift: tilrettelegge for brukerens.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Årsmøte Fiskarlaget Vest Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Bergen 12. mai 2005.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Borregaard – et innovasjonsdrevet selskap Norsk Rådmannsforum 26
Et konkurransedyktig grønt næringsliv NFD Innspillskonferanse Gisle Løhre Johansen Konserndirektør FoU og Forretningsutvikling.
Dekan Reid Hole Fakultet for biovitenskap og akvakultur
Noen erfaringer fra NTNU ?
Representantskapets møte 26. mai 2010 Praktisk arbeid med samfunnsansvar 1.Kontinuerlig forbedring 2.Forbedring skjer gjennom dialog KLP inviterer til.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Representantskapsmøte Norges Råfisklag Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Tromsø 26. mai 2005.
Mulighetskonferanse - Vårt grønne gull FoU – Borregaard Per Sørlie adm. direktør.
Definisjoner ARBEIDSGIVERPOLITIKK er verdier, holdninger og handlinger kommunen som arbeidsgiver praktiserer og står for i forhold til de ansatte. Arbeidsgiverpolitikken.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Leverandørmøter - EPJ Én til én-møte - april 2016.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Kor går Innovasjon Norge? Endringar Møte med Stortingsbenken
Kompetanse som viktigste innsatsfaktor 24. januar 2013 Per A. Sørlie Administrerende direktør.
Foto: Jo Michael Sosialt enterprenørskap og næringslivet Erik Lundeby, NHO.
MODUM – SIGDAL - KRØDSHERAD Turistnæringen i Midt Buskerud Diskusjonsgrunnlag som innledning til en ny reiselivsatsing !
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
FREMTIDENS VINDERHOLD
Østlandssamarbeidet Orientering v/Ann Irene Sæternes.
Strategiplan
Hvordan styrke bestillerkompetansen
Visjon, virksomhetside og verdier
Humaniora og de store samfunnsutfordringene
Norsk energipolitikk mot 2030
Skolebasert kompetanseutvikling
Asker - mulighetenes kommune
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Overordnet strategi SV-fakultetet
Miljøstrategiprosjekt Telemark 2017 «Telemarkindustriens posisjon i det grønne skiftet» Status Steinar Kvisle og Grant Gundersen Periti AS.
Smart Sarpsborg Smart City Sarpsborg Digitalisering Innovasjonsprogram.
Gassbasert fermentering og dets kompetansebehov
Strategiplan 2019 – 2022 For et bedre miljø og en grønnere hverdag
Skolebasert kompetanseutvikling
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Selge et produkt eller en tjeneste
ET KOMPETENT ARBEIDSLIV
«Har utveksling merverdi?» Næringslivets perspektiv
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Utskrift av presentasjonen:

På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard

Vårt hovedmål Borregaard skal levere bærekraftige løsninger basert på fornybare råvarer og unik kompetanse

Borregaard i et nøtteskall

Et bioraffineri med høy verdiskaping Unik forretningsmodell Full utnyttelse av råstoffet til verdifulle spesialprodukter Alternativer til oljebaserte produkter

Spesialisering i globale nisjer God forståelse av kundenes behov Lokal tilstedeværelse – bredt internasjonalt markedsapparat Mange bruksområder for produktene kombinert med globale markedsposisjoner, sikrer stor fleksibilitet i markedet

Sterk innovasjonsevne og kontinuerlig forbedring Markedsdrevet innovasjon som involverer alle deler av organisasjonen Kontinuerlige produktivitetsforbedringer gjennom mer effektiv organisering, kompetanseutvikling og smart bruk av teknologi

Kompetanse er vårt største konkurransefortrinn Det er først og fremst vår kompetanse som skiller oss fra konkurrentene Kombinasjonen av kunnskap innen markedsforståelse, forskning og produksjon danner et bioraffineri i verdensklasse

Verdiskaping skjer i samarbeidet mellom kompetanseområdene

Borregaards kultur Markedsorientert Innovativ Endringsvillig

Markedsorientert God forståelse av kundenes behov Kunnskap om hvordan våre produkter bidrar til verdiskaping for kundene En stor andel av våre ansatte arbeider innen salg, markedsføring og teknisk kundetjeneste

Innovativ Forskerteam i verdensklasse Innovasjon er markedsdrevet og et tverrfaglig samarbeid på tvers av organisasjonen En betydelig del av våre ressurser går til innovasjon

Endringsvillig Kontinuerlig forbedring gjennom teknologi, kompetanseutvikling og fleksibel organisering Gjennomføringskraft i endrings- prosesser gjennom samarbeid og bred involvering

Borregaards verdier Bærekraftig Langsiktig Redelig

BÆREKRAFTIG Grønne produkter med gode miljø- og klimaregnskap Helse, miljø og sikkerhet øverst på dagsordenen Lønnsomhet er en forutsetning for bærekraft BÆREKRAFTIG

LANGSIKTIG Følger konsistent strategi over tid Langsiktig perspektiv på innovasjon og investeringer Kompetanse er vårt viktigste kompetansefortrinn Systematisk videreutvikling av kompetanse LANGSIKTIG

REDELIG Handler ansvarlig i forhold til våre interessenter Utøver samfunnsansvar på en god måte Oppnår troverdighet gjennom å opptre åpent, ærlig og forutsigbart Yter respekt for enkeltmennesker og kulturer Ivaretar egen integritet og selskapets etiske retningslinjer REDELIG

På Borregaards vis Bærekraftig Markeds-orientert Innovativ Langsiktig Endrings-villig Redelig