Styrets oppgaver og ansvar

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Se: Styrets ansvar Se: Holt.
Advertisements

Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
B/A-bransjen er en høyrisikobransje
Den Norske Revisorforenings fagkonferanse – Geilo 1. september 2002 KAN VI STOLE PÅ DE REVIDERTE REGNSKAPENE – OG HVEM BØR TA ANSVARET FOR HVA? Kredittilsynsdirektør.
Gulating lagmannsrett – dom avsagt Uttalelse fra sivilombudsmannen
Kurs i forvaltningsrett
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Prosessuell Materiell Personell
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Fak. oppgave selskapsrett 3. avd
Viktige lover og regler
Ot.prp. nr. 15 ( ) Om lov om dyrevelferd Høring i næringskomiteen 22. januar 2009.
Ved bevissikring utenfor rettssak
Likestillings- og diskrimineringsombudet
Arbeidsrett Å være fullmektig KY 2008.
Lotte Lundby Kristiansen Namsfogden i Oslo
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Dag 10 Partenes plikter etter en kjøpsavtale. Selgers plikter:
innholdet i enkeltvedtak
Idrettens lovverk og styrets ansvar
JUS102 Advokat Lars Baklund.
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
3 Marius Stub.
Besøksadresse: Stranden 1 B (Aker Brygge), 0250 Oslo Postadresse: Postboks 191, 1319 Bekkestua Erling Grimstad advokat & rådgiver Styreansvar.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Korrupsjon – Styrets og ledelsens ansvar
Fak.oppgave selskapsrett 3. avd. ”AS Åsveien 1” Stipendiat Hedvig Bugge Reiersen, 2. april 2009.
JUS102 Advokat Lars Baklund. AS/ASA – Generalforsamlingen Asl og asal kapittel 5 Selskapets øverste myndighet jf. asl § 5-1 Alle aksjonærer har møterett.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Arbeidsmiljøet for ansatte
# Revisjon av stiftelsesloven Orientering for Stiftelsesforeningen 26. april 2016 Gudmund Knudsen.
Kapittel 4: Del 2 Formelle krav til etableringen Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Thomas Angells ( ) testamente Trondheim bys mest gullkantede gavebrev gjennom alle tider Testamenterte hele sin formue til de fattige, forvaltet.
Nytt og nyttig fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesforum i Trondheim – 18.sept 2014 Øystein Fosstvedt, seniorrådgiver.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
1 Erstatningsansvar aksjeloven § 17-1, jf. § 17-3 og § 17-6 Individuelt ansvar (kollegialt organ med individuelt ansvar) Forutsetninger – Ansvarsgrunnlag.
O.prp. nr ) Ny plan- og bygningslov Byggesaksdelen.
Ulike ledelsesmodeller – utfordringer vedr. strategiarbeid Rektorskolen, desember 2007 v/ Jørn Wroldsen.
Kredittinstitusjoner i krise Sjur Swensen Ellingsæter, stipendiat ved Institutt for privatrett.
Stiftelsers kapital, stiftelsesloven og nyheter fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesdag i Stavanger – 14.mai 2014.
Styreakademiet/Den Polytekniske Forening Torsdag 22. april 2004 v/Advokat Sigurd Knudtzon STYREANSVAR.
Arbeidsgivers styringsrett Grunnopplæring del 2. Historie Industriell revolusjon og salg av arbeidskraft Arbeidstakerne samlet seg om krav mot arbeidsgiver.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Offentlige anskaffelser 10 Anskaffelser av helse- og sosialtjenester anskaffelsesprosesser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent.
NOU Stiftelsesforeningen BOØ
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Selskapskontroll og eierskapsforvaltning
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
3 Marius Stub.
Kurs i forvaltningsrett
Styrets oppgaver og ansvar
Reaksjoner ovenfor helsepersonell
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN
Ny stiftelseslov – konsekvenser for stiftelser og styrene
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Forskrift om Internkontroll
Opplæringslova kapittel 9A Lovendring fra 1. august 2017
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
3 Marius Stub.
Forholdet mellom tiltalebeslutning og dom
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Styrets oppgaver og ansvar Seminar om stiftelser – Stiftelsesforeningen 19. april 2017 Gudmund Knudsen, Advokatfirmaet BA-HR DA

Styrets oppgaver Utgangspunktet Stiftelsesloven 30 første og andre ledd: «Styret er stiftelsens øverste myndighet. Forvaltningen av stiftelsen hører under styret.» Hovedoppgaver: kapitalforvaltingen, stiftelsesloven § 18 utdelinger og annen bruk av stiftelsens midler, stiftelsesloven §§ 30 tredje ledd første punktum jf. § 19 første ledd tilsynsansvar med daglig leder. Ingen uttrykkelig bestemmelse i gjeldende lov, men forutsettes i stiftelsesloven § 35 første ledd om styrets myndighet til å gi daglig leder pålegg Intern kontroll, stiftelsesloven § § 30 tredje ledd andre punktum.

Styrets ansvar for kapitalforvaltningen Stiftelsesloven §18: «Stiftelsens kapital skal forvaltes på en forsvarlig måte, slik at det til en hver tid tas tilstrekkelig hensyn til sikkerheten og mulighetene for å oppnå en tilfredsstillende avkastning for å ivareta stiftelsens formål.» Ingen regler om plasseringsmåte. Styrets ansvar Forvaltningen skal være forsvarlig. Både krav til saksbehandlingen og plasseringsmåten Loven likestiller hensynet til sikkerhet og avkastning. Begge hensyn skal ivaretas på en forsvarlig måte Krav til forsvarlig saksbehandling: aksjer og andre verdipapirer Kan være nødvendig å overlate forvaltningen til eksterne oppdragsmottakere Styret har tilsyn - og kontrollplikt med eksterne oppdragsmottakere

Kapitalforvaltningen. NOU 2016: 21 Stiftelsesloven Utkastet § 20 Forvaltningen av stiftelsens kapital viderefører og presiserer styrets ansvar for kapitalforvaltningen Bakgrunn for lovutkastet: Utvikling i retning av større stiftelser med en betydelig egenkapital Lovutkastet § 20 første ledd andre punktum: «Risikoen ved stiftelsens kapitalforvaltning og øvrig virksomhet skal stå i et forsvarlig forhold til stiftelsens egenkapital.» Formål: begrense styrets adgang til å pådra stiftelsen ulike typer risikoer som setter egenkapitalen i fare. Lovutkastet § 20 tredje ledd: Pålegger styret et ansvar for å utarbeide en plan for kapitalforvaltningen. Formål: styret skal være bevisst kapitalforvaltningen Planen må avpasses stiftelsens kapital, formål og virksomhet Ansvaret for planen påligger styret, men administrasjonen eller ekstern rådgiver kan utarbeide utkast

Styrets ansvar for utdelinger og annen bruk av stiftelsens midler Stiftelsesloven § 19 første ledd: «Utdeling av stiftelsens midler vedtas av styret. Utdelingene skal være i samsvar med stiftelsens formål.» To regler: Styrets myndigheten til å vedta utdelinger til styret delegasjonsforbud styret avgjør om det skal foretas utdelinger styret avgjør hvem som mottar utdelinger Styret avgjør utdelingenes omfang Formålet setter en ytre ramme for bruken av stiftelsens midler Stiftelsesloven § 19 gjelder ikke bare formelle utdelinger av legatporsjoner, men også andre disposisjoner som reelt innebærer en utdeling

Utdelinger og annen bruk av stiftelsens midler Utdelinger og annen bruk av stiftelsens midler. NOU 2016: 21 Stiftelsesloven Lovutkastet kapittel 6. Gjennomføringen av stiftelsens formål. Utdelinger og annen bruk av stiftelsens midler utdelingsreglene skilt ut i eget kapittel og bygget ut Lovutkastet § 55. Plan for gjennomføring av formålet bidra til at styret arbeider mer målrettet med gjennomføringen av formålet, og at styret har et bevisst forhold til dette lovutkastet stiller ikke nærmere krav til innholdet av planen særlig redegjørelse for «formålsinvesteringer» tilpasses den enkelte stiftelse Utdelingsmyndighet Lovutkastet § 56: styret Lovutkastet §§ 57 og 58 åpner for at styret kan gi fullmakt til daglig leder til å foreta utdelinger og til å avslå søknader om utdelinger. Styrets tilsyns- og kontroll med bruken av fullmakten

Styrets tilsyn med daglig leder Ikke uttrykkelig sagt i gjeldende lov, men forutsatt i blant annet stiftelsesloven § 35 første ledd. NOU 2016: 21 Stiftelsesloven Lovutkastet § 33: «Styret skal føre tilsyn ved den daglige leder og stiftelsens virksomhet for øvrig. Styret kan fastsette instruks på daglig leder.» Innholdet av tilsynsplikten varierer med hva slags stiftelse det konkret gjelder. i større stiftelser vil tilsynet være en viktig del av styrets arbeid også betydning i stiftelse uten daglig leder, men der styrelederen eller annet styremedlem står for den løpende driften plikt til å gripe inn om særlige varsellamper

Styremedlemmenes erstatnings- og straffeansvar Ansvarsreglene er speilbilde av styrets oppgaver. Sanksjon ved mislighold Stiftelsesloven § 56. Erstatningsansvar: «Stiftelsen kan kreve at styremedlem … erstatter tap som de forsettlig eller uaktsomt har voldt stiftelsen under utførelsen av sine oppgaver.» NOU 2016: 21. Stiftelsesloven viderefører i lovutkastet § 90 gjeldende loven § 56 Stiftelsesloven § 58. Straffeansvar: «Oppretter, styremedlem, person med verv i organ som nevnt i § 36, daglig leder og revisor som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelse gitt i eller i medhold av loven her, straffes med bøter eller under skjerpende forhold med fengsel i inntil ett år.» NOU 2016: 21. Stiftelsesloven viderefører i lovutkastet § 92 gjeldende loven § 56 I tillegg straffeansvar etter bestemmelser i straffeloven og annen spesiallovgivning

Rt.1979 side 254 (Søndre Huseby Boligstiftelse) Krav mot styremedlem og forretningsfører i en boligstiftelse om avskjed og erstatning. Hadde brukt av stiftelsens midler til å bygge et trimhus for NOK 1.760.000. Beløpet var blitt til overs av det boligeierne hadde innbetalt til stiftelsen for byggingen av boligene. «Stiftelsens formål var utbygging av eiendommen Søndre Huseby mv. og drift av den utbygde eiendommen.» Retten fant at byggingen av trimhuset lå utenfor stiftelsens formål Burde ha innhentet boligeiernes samtykke Krav om avskjed av forretningsføreren ble tatt i følge, men retten fant det ikke godtgjort at stiftelsen og boligeierne hadde lidd noe tap som kunne kreves erstattet.

HR-2011-815-A - Rt-2011-562 (Helios) Saken gjaldt kravet om erstatning rettet mot styreformannen i en stiftelse. Stiftelsens forvaltet en innskuddsordning med grunnlag i innskudd fra leverandører, kunder og forbrukere. De innbetalte midler ble disponert av stiftelsen, og inngikk som en del av finansieringen av stiftelsens virksomhet. Det ble ikke stilt noen form for sikkerhet for innskuddene. Innskuddsordningen ble opprettholdt etter at økonomien i stiftelsen var sterkt svekket. Høyesterett fant at styrelederen opptrådte uaktsomt og ansvarsbetingende da han unnlot å hindre at det ble gjort nye innskudd til en ordning som var rettslig tvilsom, og som pådro innskyterne en risiko på grunn av stiftelsens svake økonomi. Kredittilsynet (Finanstilsynet) hadde truffet vedtak om at innskuddsordningen var i strid med bankmonopolet og pålagt stiftelsen å avvikle ordningen

HR-2011-815-A - Rt-2011-562 (Helios) Forts. Avsnitt 36: «Det er uten videre klart at sparefondet og spørsmålet om dettes lovlighet ikke var en sak som omfattes av daglig leders oppgaver. Det er en sak av uvanlig art og stor betydning for stiftelsen, jf. stiftelsesloven § 35 andre ledd. Styreformannen hadde et selvstendig ansvar for å sørge for at saken ble styrebehandlet, jf. stiftelsesloven § 31 første ledd første punktum. Styret kunne naturligvis benytte administrasjonen til å iverksette styrets vedtak, men måtte selv føre kontroll med at saken ble fulgt opp på fastsatt måte.» Understreker styrets kontroll- og tilsynsansvar Styrelederens ansvar for å sørge for styrebehandling av styresaker Avsnitt 42: «. . . . . .innskyterne måtte kunne forutsette at innskuddene ble forvaltet slik at innskuddene ikke ble utsatt for større risiko enn stiftelsens kapital. For stiftelsens kapital følger det av stiftelseslovens § 18 at denne skal forvaltes på forsvarlig måte slik at det til enhver tid tas tilstrekkelig hensyn til sikkerheten og mulighetene for avkastning.»

HR-2011-815-A - Rt-2011-562 (Helios) Forts. Understreker styrets ansvar for forsvarlig kapitalforvaltning Lovutkastet § 20 første ledd andre punktum: Kapitalforvaltningen og stiftelsens øvrige virksomhet skal stå i et forsvarlig forhold til stiftelsens egenkapital Avsnitt 44: «A, som etter det opplyste, er siviløkonom, har anført at han ikke har de samme forutsetninger som et erfarent styremedlem, og at hans deltakelse i styret skyldtes vedtektenes krav om at det blant styremedlemmene skulle være tre ansatte. Jeg finner det klart at de omstendigheter A har påberopt, ikke kan tillegges noen vekt ved vurderingen av hans ansvar.» Ingen unnskyldning at ikke hadde faglig forutsetning for å påta seg styrevervet Heller ikke at var ansattes styremedlem

TOSLO-2015-175713 (Manglerud/Star) (straffesak) Daglig leder i blant annet to stiftelse dømt for utroskap for å ha «tappet» stiftelsene slik at de ble påført et tap på henholdsvis 3,5 millioner og 10,9 millioner kroner. Rettens bemerkninger om styrenes rolle: «Retten sitter med et bestemt inntrykk av at styrene forholdt seg påfallende passive, og lot A hente penger der det fantes. Retten har ikke funnet holdepunkter for at A bevisst prøvde å skjule denne ulovlige sammenblandingen av selskapenes midler. Dette var etter rettens mening etter bevisføringen noe styrene var klar over og godtok» Videre: «Etter rettens mening har styrene i stiftelsen […] åpenbart forsømt seg etter ovennevnte bestemmelser (dvs. stiftelsesloven § 30 om styrets ansvar) , og retten stiller seg undrende til at kun daglig leder blir holdt strafferettslig ansvarlig. Retten kommer tilbake til dette under straffeutmålingen, og da som et […] moment.» Styret har forsømt tilsynsansvar og eget ansvar for forsvarlig forvaltning Straffedømt for overtredelse av bl. a. stiftelsesloven § 58 første ledd