«Praktisk bruk av BIM» på 5 minutter Ingolf Sundfør Fagskolen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Risløkka kompetansesenter
Kurs i Hurtiglesing – Superlesing – Fotolesing
Høgskolen i Oslo - GM Vær metodisk  Definer og forstå problemet  Spesifiser hva du har av hardware  Lag en prototyp av brukersnittet  Design.
«Mennesker i samspill» - Presentasjon for EBA
Hvordan sikre erfaringsutveksling mellom kursdeltakerne?
Industribachelor – Y-vei
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
MEDLEMMER AV DET NORSKE NETTVERKET: Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO) Høgskolen i Buskerud (HiBu) Norges Teknisk Naturvitenskapelige Universitet.
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Byggforedrag ved NTNU Prosjekteringsledelse Trond Bølviken, Veidekke Entreprenør As Nils A Mogstad, Veidekke Entreprenør As.
Fagskolen Rogaland: offentlig, med 3 avdelinger
INF111 Innføring i nformasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
Hva er viktig i Emnebeskrivelsen? BYG 1271 F – Materiallære
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
Bygg- og anleggsavfall Kontroll med nytt regelverk ved Geir-André Thorstensen.
Hva kan man forvente av ingeniørverktøy
Innledning SIF80AP Future and HCI av Brad Myers m.fl.
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Karriereveilednings- prosjektet 2-årig prosjekt helhetlig system for karriereveiledning i fylket heve kompetansen til aktørene i utdannings- og yrkesveiledninga.
15. jul Kan norske arkitekter bli best i verden på universell utforming? NAL–akademiet Design og tilgjengelighet – universell utforming Geir Barvik.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
1 Innhold Prosjektet ”Bygg ned barrierene !” - formål - hovedfunn Hva betyr dette ?
Aksis seminar Alver hotell 06 Kommersialisering – en naturlig del av faglig utvikling?
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
FRM1030 Bioorganisk kjemi - innledning
Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015.
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
Velkommen til Studieorienteringsdag! : Dine muligheter : Studentene forteller : Pause : Velg ett studiested.
Bygg- og Anleggsteknikk Liker du å arbeide med hendene? Har du lyst til å jobbe med noe interessant? Vil du ha muligheten til å kunne sette spor etter.
Kunnskap for en bedre verden Sommerjobb 2015 ? Tore Hoven Studieprogramleder bygg- og miljøteknikk.
Å skrive tale. Å skrive en tale I den klassiske retorikken delte man opp taleskrivningsprosessen i fem faser: inventio, dispositio, eloqutio, memoria.
Å skrive tale. Å skrive en tale Inventio Dispositio Eloqutio, Memoria Actio.
SiA helse og Ressurssenter for tilrettelegging, helse og mestring.
BA2015- EN BAE-NÆRING I VERDENSKLASSE (4) DEMO: AVINOR-OSL-Gardemoen 4D BIM (kobling 3D og plan) på terminalbygget Jonas Gran Sivilingeniør/Planlegger-OSL-T2,
Brukersamling 2016 DDS-3 BIM/IFC. Brukersamling 2016 | Rune Åkre Lund | BIM.
Kap. 23 – Software Engineering How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Av Annika N. de Leon. Masteroppgave om fagskolekompetanse  Hvorfor masteroppgave om fagskolekompetanse? Interesse Behov for fagskolekompetanse 2.
Studieteknikk Bison.
Denne informasjonen gjelder for
Det er mange måter å gjøre det på
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Hei : Tusen takk for at vi fikk komme
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Velkommen til masteren i spansk, portugisisk og Latin-Amerika-studier!
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Selvbilde Start med å forklare begrepet selvbilde. Les gjerne opp fra teksten i kursmateriellet om hva den amerikanske psykologen Wigfield fant ut i studie.
Gode alene – enda bedre sammen?
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Fest & følelser Velkommen
Venner & valg Velkommen.
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Emilios jobb som assistent
BIM I et virksomhetsperspektiv Organisasjonsutvikling
Digital eksamen - relevante tilbud
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Utskrift av presentasjonen:

«Praktisk bruk av BIM» på 5 minutter Ingolf Sundfør Fagskolen Lunsjmøte Bygg21 10.okt 2016 Ingolf Sundfør - Fagskolen Oslo Akershus 14 sider

Bygningsinformasjonsmodellering - BIM De fleste aktører tar i bruk BIM på en eller annen måte Man tegner hus og tekniske installasjoner med 3D- tegneprogram Arkitektene bruker gjerne Revit eller ArchiCAD Rådgivere bruker gjerne Tekla eller Revit Tekniske konsulenter bruker gjerne Magicad eller Revit Det «flate» tegneprogrammet Autocad fases langsomt ut www.aecmag.com / Universitetet i Stavanger http://beyonddesign.typepad.com / Statoil Fornebu www.aart.dk / Vikingtidsmuseet Ingolf Sundfør - Fagskolen Oslo Akershus 14 sider

Ingolf Sundfør - Fagskolen Oslo Akershus 14 sider Etter en designfase… lages det flere forskjellige modeller av hvert prosjekt til ulike formål ARK, teknisk, struktur ++ Mengder trekkes ut av modellene Modellene sammenliknes i en modellsjekker, fx Solibri eller Naviswork Kollisjoner unngås allerede «på tegnebrettet» FOA: BIM-I eksamen 2011 (Scott/Trollsås) www.Graphisoft.no: Solibri Ingolf Sundfør - Fagskolen Oslo Akershus 14 sider

Hvilke mangler har BIM enda? Arkitektene føler seg ikke komfortable å designe med BIM Energievaluering ennå på babystadiet FDV: Mange prøver, men ingen har kommet opp med «Narvestad-appen» www.ticff.org.tw «Rapportane viser at BIM-potensialet er stort, men at BIM foreløpig fungerer best som underlag til energiberekningar i mindre komplekse bygg.» BIM i energi og klimaberegninger Statsbygg www.Archdaily.com Ingolf Sundfør - Fagskolen Oslo Akershus 14 sider

ICE – Integrated Concurrent Engineering Helhetlig samtidig prosjektering ICE- / samtidig prosjekterings-møte Skanska april 2016 Ingolf Sundfør - Fagskolen Oslo Akershus 14 sider

ICE-bruken øker på prosjektene Samarbeidet skjer virkelig. Aktørene møter opp og sier sin mening (Veidekke, Skabos vei). Kollisjoner mellom VVS/El og konstruksjon fanges opp og fjernes. Ingolf Sundfør - Fagskolen Oslo Akershus 14 sider

Veidekke Oppsal senter, mars 2016 BIM og ICE på brakkeriggen Ingolf Sundfør - Fagskolen Oslo Akershus 14 sider

Hva gjør vi på Fagskolen? Våre BIM-studenter har alle fagbrev som tømrer, murer, elektriker, rørlegger o.l. BIM-studiet går over ett år Ca halvparten har en to-årig fagskoleutdanning fra før Praktisk rettet: Utprøving av programmer og metoder Øver på rask og riktig modellering Øver på samarbeidsformer som brukes i bransjen www.fagskolen.vaf.no www.NTIcad.com www.veidekke.no Ingolf Sundfør - Fagskolen Oslo Akershus 14 sider

ICE på Fagskolen – som forberedelse til arbeidslivet Ingolf Sundfør - Fagskolen Oslo Akershus 14 sider

Ingolf Sundfør - Fagskolen Oslo Akershus 14 sider Hvorfor den omfattende passive motstanden fra utdanningsinstitusjonene mot digitale metoder i byggebransjen? «Arkitektene må lære at de, uten BIM-kompetanse, mister muligheten for arbeidsoppgaver som tidligere har vært deres domene.» Marcus Raudberget, Enerhaugen Arkitektkontor Fagskolene i Østlandsområdet de eneste til å lage dedikerte BIM-studier. Høgskolen på Gjøvik (nå NTNU) eneste høgskole med BIM-studie. Høgskolene har Revit-kurs, men mangler helhetlig digital metodikk. Arkitektutdanningene ignorerer BIM. Ingolf Sundfør - Fagskolen Oslo Akershus 14 sider

Fra en sisteårs arkitektstudent, AHO: Usikker på spesifikt "pensum" i en digital variant av profesjonskunnskap, men det er jo naturlig å tenke at det spinner rundt at man velger et prosjekt fra tidligere semestre og prosjekterer det helt ut.. Dette blir jo da egenarbeid, selve kurset blir bare kurs/veiledning/korrektur.. Pluss at man må gi litt input rent overordnet på hvilke verktøy man bør/ikke bør bruke når og hvordan. Slik at det ikke bare blir fokus på programvare og hvordan gjøre ting etter boka (les; Norsk Standard o.l.) og å mele alle andres kake. Det må undervises i hvordan disse verktøyene kan tweakes til å også tjene oss, på våre premisser. Det er jo der det svikter i dag -lærerne vet ikke, og tør derfor ikke begi seg utpå det.. Ingolf Sundfør - Fagskolen Oslo Akershus 14 sider

Hvorfor vente til han er voksen? NAL: "BIM er et paradigmaskifte, men kommer ikke for fullt før om 20 år.» (Gisle Nataas, 27.sept 2016) Hvorfor det? Når BIM kan redusere arbeidsulykker på byggeplassene Kan redusere sløsing på byggeplassen Kan redusere tidsbruk til prosjektering (når arkitektene blir vant til metodene) www.adressa.no Ingolf Sundfør - Fagskolen Oslo Akershus 14 sider

Ingolf Sundfør - Fagskolen Oslo Akershus 14 sider Om 30 år? «Hvorfor skal jeg lære meg å modellere med trykkfølsomme hologram?» «Det Ingolf lærte oss for 30 år siden fungerer jo utmerket!» www.gajitz.com www.urbanpeek.com Ingolf Sundfør - Fagskolen Oslo Akershus 14 sider

Takk for meg! Ingolf Sundfør Fagskolen Oslo Akershus Ingolf Sundfør - Fagskolen Oslo Akershus 14 sider