Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

BIM I et virksomhetsperspektiv Organisasjonsutvikling

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "BIM I et virksomhetsperspektiv Organisasjonsutvikling"— Utskrift av presentasjonen:

1 BIM I et virksomhetsperspektiv Organisasjonsutvikling
1 October 2015 COWI Powerpoint presentation BIM I et virksomhetsperspektiv Organisasjonsutvikling Ingrid Alvsåker, BIM strateg Divisjon Bygninger 17 April 2018 Buildingsmart konferansen COWI

2 COWI Ett av byggebransjens 6 store rådgiverselskap
BIM og organisasjonsutvikling 17 April 2018 COWI Ett av byggebransjens 6 store rådgiverselskap Buildingsmart konferansen COWI ca 1200 ansatte i Norge ca 6700 globalt Bygninger Transport og byutviling Vann og miljø 17 April 2018 Buildingsmart konferansen COWI

3 BIM og prosjektering 13 januar 2014 Først litt historie…. 17 April 2018 Buildingsmart konferansen COWI Tegnebrett – ARK tegner-tekniske inst på ARK underlag-ARK endrer DAK-XREF-DXF hyppigere endringer, 3D – Forskjellig format, ingen referansefil IAI – IFC- utvekslingsformat - informasjon

4 COWI har medvirket på mange av de største BIM-prosjektene…
17 April 2018 Buildingsmart konferansen COWI

5 Ledelsen bestilte en strategi for digital samhandling, med en opplæringsplan
Vi ønsket å gjøre vår spiss-kompetanse til bredde kompetanse 17 April 2018 Buildingsmart konferansen COWI

6 ​BIM-strategiens mulighet for å lykkes baserer seg på tre grunnsteiner:
Supportnettverk: Sette av tid og kunnskap til support Prosesser: Utvikle ytelser i fagmiljø og prosjekt Handlingsplan: Hvordan implementere strategien i organisasjonen. Opplærings- og informasjonsplan. 17 April 2018 Buildingsmart konferansen COWI

7 Support nettverk CAD nettverk Revit Resursgruppe BIM Resursgruppe
DAK manual, penoppsett, programvare, filutveksling, superbrukere osv. Support nettverk Revit Resursgruppe BIM Resursgruppe Brukermanual, informasjons utveksling, malfiler, filutveksling, arbeidsprosesser, superbrukere BIM-manual, informasjons utveksling, programvare, filutveksling, arbeidsprosesser, superbrukere 17 April 2018 Buildingsmart konferansen COWI

8 Support……………. Intranett………….
Ledelse………...... Divisjon……………. Fag…………………… Support……………. Intranett…………. 17 April 2018 Buildingsmart konferansen COWI

9 Prosesser og ytelser Vi definerte 12 prosesser.
Innenfor disse definerte vi hvilke ytelser vi leverer innenfor hver prosess Ytelsene utvikles fortløpende 17 April 2018 Buildingsmart konferansen COWI

10 Informasjonsplan legges opp fra topp og nedover
17 April 2018 Buildingsmart konferansen COWI Sikre at nødvendig informasjonen er tilgjengelig ved beslutningstidspunkt. Tverrfaglig kontroll skal være tilpasset fase og detaljeringsnivå.

11 Handlingsplan Hvordan implementere strategien i organisasjonen.
opplæringsplan Planen definerte opplæringsbehovet pr. rolle Hvem skal kunne hva- og hvorfor Kursplan Hvilke kurs Når holdes kursene 17 April 2018 Buildingsmart konferansen COWI

12 Utvikling av nye prosesser
30 januar 2017 BIM Basis Leveranser Utvikling av nye prosesser Hentes tilbake og generaliseres Legges ut som COWI leveranse Nye prosesser utveksles i prosjekt Leveranser innenfor hver prosess utvikles fortløpende i prosjekt, hentes inn i COWI hvor de foredles og defineres som ytelser. 17 April 2018 Buildingsmart konferansen COWI COWI sine BIM-leveranser


Laste ned ppt "BIM I et virksomhetsperspektiv Organisasjonsutvikling"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google