Egenandel og velferdsteknologi

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Ferdige veiledere høring fra –
AVLASTNING Melhus
Status for iverksetting av velferdsteknologi i Helse og omsorg
Bruk av velferdsteknologi – Hvor trykker skoen?
Individuell plan.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Innovative offentlige anskaffelser
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Samhandlingsreformen – status og utfordringer Grenlandstinget 20. januar 2012.
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Jeg vil bo hjemme så lenge jeg kan! Et besøk i fru Paulsens leilighet
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Ny lovgivning – helse- og omsorgstjenesteloven Signe L
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen.
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
Skien kommune.
Presentasjon av rapporten ”Behovs – og konsekvensanalyse i helse og sosialsektoren” Bergen,
Landsmøte i Medisinsk teknisk forening april 2006 Stavanger Rådgiver Bård Skage Informasjon fra Nasjonal kompetansegruppe for behandlingshjelpemidler.
Velferdsteknologi i Værnesregion Boligkonferansen 2014 innlegg 8. Mai
Velkommen til Tilsynsutvalgopplæring
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
© Telemarksforsking telemarksforsking.no Likeverdig behandling av barnehager i forhold til offentlig tilskudd Trond Erik Lunder Seminar for Fylkesmennene.
Janne Loen Kummeneje Rådgiver
Prosjekt velferdsteknologi Trygghetspakke
Samhandlingsreformen – pårørendes stilling, muligheter og begrensninger 21. April 2012, Helsfyr, Oslo av Alice Kjellevold.
Espen Starheim Momentum Selvkost AS
1 Alarmer til demente personer Pilotprosjekt Nasjonalt program for leverandørutvikling Dialogkonferanse 11 jan 2011 Bergen Spes rådgiver Per Waardal USHT.
1 Status i lovverket om GPS seniorrådgiver Arne Erstad Seminar i velferdsteknologi, Bergen kommune den 6. juni 2013.
Stavanger kommunes satsing på Velferdsteknologi
© Bergen kommune Hva er god eldreomsorg? Bjørn-Frode Schjelderup Fraksjonsleder helse og sosialkomiteen (H) Bergen kommune 15. Mai 2007/Radison SAS Royal.
Ingvild Biørn-Hansen, tlf , e-post: ØKONOMISKE YTELSER TIL ENSLIGE MINDREÅRIGE ASYLSØKERE OG.
Varslings- og lokaliseringsteknologi « Samarbeid om velferdsteknologi på Agder 2016» Gro Anita Fosse Rådgiver eHelse og velferdsteknologi HELSE OG SOSIAL.
FORSØKSORDNING | TT- brukere med tunge funksjonshemminger.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
| Tilpasning av IPLOS til ny helse- og omsorgstjenestelov Helsedirektoratet v/Mette Grimeland.
Agdersamling 13 sept kommunal responssentertjeneste og felles anskaffelse av trygghets- og varslingsteknologi Agdersamling 13. september 2016 Prosjektleder.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Merverdiavgift. Hva er merverdiavgift? Merverdiavgift er en avgift (penger) man betaler til staten ved salg av varer og tjenester Beregnes som % av salgspris.
Eg ser at du e trøtt men eg kan ikkje gå alle skrittå for deg Du må gå de sjøl men eg vil gå de med deg Eg vil gå de med deg.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Offentlige anskaffelser 10 Anskaffelser av helse- og sosialtjenester anskaffelsesprosesser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent.
Velferdsteknologiprosjekt Vestfold og Telemark
Velferdsteknologiprosjekt Vestfold og Telemark
Velferdsteknologi.
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Pasient- og brukerombudet i Buskerud
Fra mandat Regionalt program for velferdsteknologi i Konsgbergregionen
Journalføring.
Dialogkonferanse Trygghetsalarmer
Dagaktivitetstilbud for demente – KOSTRA arbeidsmøte 10 mai 2012
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
VELFERDSTEKNOLOGIPROSJEKTET I VESTFOLD OG TELEMARK
Statusrapport Velferdsteknologi
God vakt. Konferanse, Tønsberg 16
Ny finansieringsmodell til private barnehager
Helse- og omsorgstjenestelovens Kap. 4A
Innføring velferdsteknologi Agder
Selvstendig, trygg og aktiv med GPS i Larvik
Implementeringsprosjekt - velferdsteknologi i Tønsberg kommune
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Nasjonalt velferdsteknologiprogram
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Egenandel og velferdsteknologi Kompetansenettverket for velferdsteknologi i Telemark, 23. mai 2017 Nina Elisabeth Rybråten, Skien kommune

Egenandel og velferdsteknologi Sentrale lover, forskrifter og anbefalinger knyttet til egenandel Trygghetsteknologi, lokaliseringsteknologi, digitalt tilsyn og egenandel Funn fra Bergen, Oslo, Trondheim, Fredrikstad og Kvinesdal kommune Videre utfordringer knyttet til egenandel Oppsummering

1.1 Inngangsvilkår for rett til tjenester Nødvendig helsehjelp «Etter pasient- og brukerrettighetsloven § 2-1a har pasient og bruker krav på nødvendige helse- og omsorgstjenester fra kommunen. Denne rettigheten korresponderer med kommunens plikt etter helse- og omsorgstjenesteloven § 3-1 til å sørge for nødvendige helse- og omsorgstjenester til alle som oppholder seg i kommunen».

1.2 Kommunens adgang til å fastsette egenandel Vurdering om hvilke behov som velferdsteknologien skal dekke: Der velferdsteknologien erstatter tilbud som ikke dekker et behov for helse- og omsorgstjenester i pasient- og brukerrettighetslovens forstand, kan det kreves egenbetaling. (selvkost).Erstatter teknologien derimot tjenester som det ikke kan tas egenandel for (typisk helsetjenester og nødvendig tilsyn/trygghet), kan det heller ikke tas egenandel for tjenesten når den gis ved hjelp av teknologiske innretninger. (Kilde: Wassvik, 2017) «Dersom det ytes velferdsteknologiske hjelpemidler som helsehjelp i hjemmet etter hotjl. § 3-2 første ledd nr. 6 bokstav a har kommunen ikke adgang til å kreve egenandel. Dersom bruken av den velferdsteknologiske innretningen ikke er ment å dekke behov for praktisk bistand som ikke er personlig stell og egenomsorg, vil det ikke være adgang til å kreve egenandel de tilfeller der den velferdsteknologiske løsningen er ment å dekke behov for praktisk bistand, følger det av hotjl. § 11-2 : Vederlag for helse og omsorgstjenester.» (Kilde: Helsedirektoratet(2014) Adgangen til å kreve egenandel for bruk av varslings- og lokaliseringsteknologi i den kommunale helse- og omsorgstjenesten - svar fra Helsedirektoratet. Forfattet av Ann Kristin Wassvik, 05.09.14 )

1.3 Beregning av egenandel Egenandelsforskriften §9: Egenandelen skal ikke overstige kommunens egne utgifter til angjeldende tjeneste (selvkost). Betales tjenestene etter en abonnementsordning kan egenandelen ikke overstige kommunens samlede selvkost for tjenestene til den enkelte i den måneden abonnementet omfatter. Selvkost er den totale kostnadsøkningen en kommune påføres ved å produsere en bestemt vare eller tjeneste. Det skal kun være kostnader som direkte eller indirekte er knyttet til den samlede produksjon av den aktuelle varen eller tjenesten som skal inngå i beregningsgrunnlaget for selvkost. Beregning av selvkost bygger på flere prinsipper. Generasjonsprinsippet handler om at brukerne av dagens tjenester skal betale det disse tjenestene koster. Et annet viktig prinsipp ved å knytte gebyrnivået til selvkost er at kommunen skal kunne få tilbake de utlegg den opprinnelig hadde ved anskaffelsen, samt bli kompensert for den kapitalen som har blitt bundet opp ved anskaffelsen. (Kilde: H-3/14 Retningslinjer for beregning av selvkost for kommunale betalingstjenester. Kommunal- og moderniseringsdepartementet, Februar 2014)

1.4 Anbefalinger fra Helsedirektoratet:  Bistand som den enkelte har rett til etter pasient- og brukerrettighetsloven, bør ikke uten god grunn bli dyrere for bruker enn den har vært tidligere, jf. prinsippene i egenandelsforskriften §§ 8 og 9. Kommunens innbyggere må likebehandles mht. egenbetaling, med mindre det er saklig grunn til forskjellsbehandling. Arbeidskrevende vurderinger av hvem som kan kreves for egenbetaling og hvor mye, koster også penger. Jo enklere prinsipper kommunen opererer med for egenbetaling, jo bedre. Ved utforming av prinsipper for egenbetaling bør det ses hen til at det raskt kan gi betydelig innsparing for kommunen (Kilde: Helsedirektoratet ved Wassvik (2017) Bruk av GPS i den kommunale helse og omsorgstjenesten. Foredrag 21.03.2017. Helsedirektoratet )

2. Egenandel og lokaliseringsteknologi, digitalt tilsyn og trygghetsteknologi

2.1 Lokaliseringsteknologi Oslo kommune mfl. vurderer GPS som nødvendig helsehjelp Tjenesten benyttes ofte av brukere/pasienter med kognitiv svikt Wassvik: Det kan ikke kreves egenbetaling for nødvendig tilsyn/trygghet Oslo (Bydel Stovner), Bergen og Trondheim har derfor valgt ingen egenandel for GPS. Bydel Stovner vurderer GPS som et trygghetsfremmende tiltak som i mange tilfeller også øker aktivitetsnivået og dermed virker helsefremmende. (Kilde: Helsedirektoratet ved Wassvik (2017) Bruk av GPS i den kommunale helse og omsorgstjenesten. Foredrag 21.03.2017. Helsedirektoratet )

2.2 Digitalt tilsyn Samlebetegnelse på flere typer teknologier som har som mål å gi tilsyn til bruker og pasient, som et alternativ til fysiske tilsyn Wassvik, 2016: «Teknologi som gir nødvendig trygghet pga f.eks. fare for fall vil måtte kategoriseres som en nødvendig helse- og omsorgstjeneste som det ikke kan tas egenbetaling for. Jf. egenandelsforskriften § 8 andre ledd for en angivelse av hva som er å anse som personlig stell og egenomsorg som det ikke kan tas betalt for Wassvik, 2017: «Erstatter teknologien tjenester som det ikke kan tas egenandel for, typisk helsetjenester og nødvendig tilsyn/trygghet, kan det heller ikke tas egenandel for tjenesten når den gis ved hjelp av teknologiske innretninger.» (Kilde: Wassvik(2016) Mail fra Helsedirektoratet til Fredrikstad kommune, 21.10.2016)

2.3 Trygghetsteknologi Trygghetsalarm som lavterskeltilbud: Enkelte kommuner tilbyr lav/ingen egenandel for trygghetsteknologi til alle brukere eller brukere med lav skattbar inntekt, som en strategisk satsning på trygghetsalarm som forebyggende tjeneste Kan velge en egenandelsmodell som skiller mellom egenandel for analog og digital trygghetsteknologi, og mellom inntekt, for eksempel under og over 2G Dersom teknologien benyttes som ledd i kommunens ytelse av nødvendige tjenester som nevnt i egenandelsforskriften § 8 første ledd, kan det kreves egenandel etter reglene i forskriftens §§ 9 og 10. Vurderingen av hvilke tjenester trygghetsteknologi i det enkelte tilfelle inngår som ledd i, må gjøres konkret. (Kilde: Svagård, Boysen, Fensli, Vatnøy(2016): Responssentertjenester i helse- og omsorgstjenesten: Behov og fremtidsbilder, Sintef IKT- delrapport 1-2016 for prosjektet M4ALMO)

3. Funn fra kommunene Bergen kommune Trondheim kommune Fredrikstad kommune Oslo kommune Kvinesdal kommune (Lister)

3. Funn fra kommunene Bergen kommune Egenandel trygghetsalarm for inntekt både over og under 2G Vurderes at tildeling av trygghetsalarm som en kommunal serviceytelse. Tjenesten kan endres i samsvar med brukerens behov Har kun egenandel knyttet til selve trygghetsalarmen, og ikke på GPS og digitalt tilsyn. Trondheim kommune Ingen egenandel på velferdsteknologi (trygghetsalarm, GPS og digitalt tilsyn). Fatter enkeltvedtak. Kommunen vurderer at lokaliseringstjeneste kan være en erstatning for helsetjenester, og har derfor ingen egenandeler. Fredrikstad kommune Egenandel på trygghetsalarm (trygghetspakke) for inntekter over og under 2G Strategiske avveielser i hvilken grad velferdsteknologi skal være et lavterskeltilbud og juridiske og faglige vurderinger av hva som inngår i nødvendig helsehjelp. Egenandel på basis av trygghet (trygghetspakker) Har en arbeidsgruppe til å vurdere egenandelsspørsmålet.

3. Funn fra kommunene Oslo kommune Egenandel trygghetsalarm for inntekt over 3G. (Under 3G får gratis.) Kommunen vurderer lokaliseringsteknologi som nødvendig helsehjelp siden denne teknologien oftest blir brukt at brukere med kognitiv svikt. Vedtak mars 2017 fra Bydel Stovner: fritar alle brukere som får innvilget GPS-lokaliseringsteknologi månedlig egenandel. Tilbyr trygghetspakker : 1: stasjonær trygghetsalarm, 2: bærbar trygghetsalarm eller 3: bærbar trygghetsalarm med GPS. Kvinesdal kommune (del av Lister regionen) Ingen egenandel på trygghetsalarm siden januar 2016. Hvis behovet vil tilsi at det tradisjonelt ville vært tildelt helsehjelp, og velferdsteknologi erstatter denne tjenesten så vil den være lovpålagt . Innkjøp av drift må dekkes av kommunen

Bergen kommune Vurderer at tildeling av trygghetsalarm er en kommunal serviceytelse Ønsker at trygghetsalarm er et lavterskeltilbud Inntektsregulert: Over og under 2 G Har kun egenandel knyttet til selve trygghetsalarmen, og har ikke egenandel på noen andre teknologier, heller ikke digitalt tilsyn Brukere med GPS får tildelt tjenesten som nødvendig helsehjelp Ønsker å utvikle en praksis som er enkel å forvalte Ønsker ikke ulike priser for type og omfang av velferdsteknologi Bergen kommune knytter egenandel til tildeling av trygghetsalarm for dekning av utgifter til drift. (Kilde: Rådgiver, Bergen kommune)

Trondheim kommune Utviklet tjenesteforløp og rutinene er i samarbeid mellom ansatte fra de involverte enhetene, ansatte med kompetanse på demens, fagverktøyene og kommunens jurist. Trondheim kommune har valgt å fatte enkeltvedtak og lovhjemle tjenesten i helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2 første ledd nr.6 bokstav a; “helsetjenester i hjemmet”. Trondheim kommune vurderer at lokaliseringstjeneste kan være en erstatning for helsetjenester. Det er utarbeidet kriterier for hvem som kan få og hvem som ikke kan får lokaliseringstjeneste. Dette krever enkeltvedtak med begrunnelse (Kilde: Trondheim kommune : https://sites.google.com/site/lokaliseringstjeneste/ )

Oslo kommune Har valgt en egenandel for alle med inntekt over 3 G: 241 kr Egenandel på anskaffelse av utstyr når brukerens husholdsinntekt er over 2G Egenandel på installasjon av utstyr når brukerens husholdsinntekt er over 2G Har valgt trygghetspakker for ulike typer teknologi Vedtak i Bydelsutvalget 16.03.2017 :Bydel Stovner fritar alle brukere som får innvilget GPS-lokaliseringsteknologi månedlig egenandel (Kilde: Oslo kommunes vedtatte budsjett for 2017)

Fredrikstad kommune Strategiske avveininger i hvilken grad velferdsteknologi skal være et lavterskeltilbud, og juridiske og faglige vurderinger av hva som inngår i nødvendig helsehjelp. Fredrikstad kommune jobber for tiden med å utarbeide kriterier på tillegg og trygghetspakker som vil individuelt skille på formål trygghet og helse. Kommunen utarbeide flere case for å kunne avklare mulige kriterier og kunne skille på disse individuelt også ved tildeling av samme type utstyr. Fredrikstad kommune har valgt en arbeidsgruppe som vurdere egenandelsspørsmålet. (Kilde: Rådgiver, Fredrikstad kommune)

Kvinesdal (Listerregionen) Velferdsteknologi som erstatter hele eller deler av praktisk bistand Ser på egenandelsspørsmålet som et politisk spørsmål Tjenester som er nødvendig helsehjelp er lovpålagt og innkjøp og drift må dekkes av kommunen: Kvinesdal har siden januar 2016 vedtatt å ikke ha egenandel for trygghetsalarmer. (Kilde: Lister.no)

4. Videre utfordringer I dag er det utfordrende å analysere hvilke brukerbehov teknologien fyller opp mot gjeldende regulering Uavhengig av hvordan dette gjøres, må utgangspunktet være at tjenester den enkelte har rett til, ikke skal koste mer enn tidligere. Det er ikke mulig å gi detaljerte føringer. Kommunene må forventes å etablere rutiner som gjør praktiseringen enklere etter hvert som de utvikler gode løsninger i tråd med prinsippene i regelverket, på samme måte som ved annen tjenesteutvikling. Utfordringer og problemstillinger knyttet til fremtidig finansiering, egenbetaling, gevinstrealisering mv. er i ferd med å bli utredet i Helsedirektoratet (Kilde: Helsedirektoratet ved Wassvik (2017) Bruk av GPS i den kommunale helse og omsorgstjenesten. Foredrag 21.03.2017. Helsedirektoratet )

Oppsummering Velferdsteknologi som erstatning av eksisterende tjenestetilbud: Ingen egenandel Velferdsteknologi i tillegg til eksisterende tjenestetilbud: Kan ta egenandel hvis lover og forskrifter tilsier det

Hva er livskvalitet?

Takk for oppmerksomheten