Fagkurs for inkludering av innvandrere i arbeidslivet - helse, renhold, barnehage og kjøkken.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forkurs for minoritetsspråklige
Advertisements

PRESENTASJON FOR NUMEDAL VGS OPPSTART HØST 2012 TEMA: MIGRASJON PROSJEK TITTEL: TRAVELOGUES COMENIUS MULTILATERAL SCHOOL PARTNERSHIPS Comenius prosjekt.
PRØVEPLAN FOR OSLOSKOLEN
Voksenopplæringens overganger
Fra introduksjonsbedrift til språkpraksis
IKVO-konferanse, Stjørdal
Åsmund Sollien Schau og
Deltaking, inkludering og velferd
Læring på arbeidsplassen
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Arbeidslivskurs og språkpraksisoppgaver tilpasset B-løpselever
Strategiarbeid i praksis
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
IPS Molde Individual Placement and Support
Et samarbeidsprosjekt i Grimstad kommune mellom renholdstjenesten, Kvalifiseringstjenesten og NAV-Grimstad.
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
NyGiv Mål Minske frafall i videregående skole.
Fagopplæring i arbeidslivet OpplæringskontorDimensjoneringMarkedsføringFormidling.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Kompetanseutvikling i regi av Høgskolen i Hedmark Prosjekt: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk – likeverdig opplæring i praksis.
Tilrettelagte søkbare opplæringstilbud
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
OPPLÆRING I SAMISK – ALTA KOMMUNE:
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Mappe 1 Gruppe 2. ”Barn kan tidlig vise at de bryr seg om hverandre, løser konflikter og tar andres perspektiv. ”(R06, s.28) Å ta barns perspektiv vil.
Undervisningssektoren 2015
Kvalifiseringssenter for innvandrere INN
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Kongsberg norsksenter
Foreldremøte 8.september trinn
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Aktuelle saker. HØRINGER Sentralt : – Arbeidsmiljøloven – Forskrift om opptak til høyere utdanning Lokalt – Skoleruten – Ekstra timer 10.trinn – Budsjett.
Foto: Helén Eliassen oppfølging og opplæring på praksisplass Gode erfaringer fra Havstein og Rica INN og CHOICE.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Ungdom «utenfor» skole og arbeid i Nord-Trøndelag
Prosjekt Aktiv ungdom 16-24
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
BODØ VOKSENOPPLÆRING «Praksis – yrkesnorsk». Bodø voksenopplæring 15 minutter fra Bodø sentrum 350 deltakere ordinære norskkurs – formiddag/ettermiddag.
Veien til Norge Kan være veldig lang. Mål med introprogram Lovens formål: Å styrke nyankomne innvandreres mulighet for deltagelse i yrkes- og samfunnslivet,
© Telemarksforsking telemarksforsking.no Tiltak for inkludering av innvandrere Arbeid i sikte Ingvild Vardheim, Telemarksforsking.
Møte for foresatte 1.trinn IBN vår Klassemiljø – sosial kompetanse MÅL: trivsel og faglig utvikling PERSPEKTIV: nå og i framtiden (skolens visjon)
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
 Erkjennelse av at det en har gjort så langt ikke er tilstrekkelig  En kan ikke gjøre mer av det som ikke fungerer  Ønske om bedre samarbeid og samhandling.
Notodden voksenopplæring og Migranorsk Hvem er vi? Vi er en kommunal virksomhet som driver med ulike former for voksenopplæring. Vi har lokaler i Nopro-bygget,
| Formelle tekster.
Stortingsmelding 16 – Rett medisin for vår brukergruppe? Ahmad – 31 år med arbeidserfaring og noe skolegang (spor 2). Fullført grunnskole i hjemland. Introdeltager.
Foto: Carl Erik Eriksson Mangfoldsrådet og Brukerutvalget : Hvordan kan NAV-kontorene i Trondheim sikre at flere flyktninger kommer i jobb?
Inkluderingskompetanse og bruk av arbeidsplassen for unge med behov for ekstra oppfølging Fagseminar 23 mai 2017 Kompetansesenter for arbeidsinkludering.
FUTURE Fagseminar 23. mai 2017.
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Fagsamling for 1. og 2. trinn nyankomne minoritetsspråklige elever
Norsk for språklige minoriteter i videregående
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Foreldremøte 5.-trinn 28.Febrruar 2018.
Vil du bli språkhjelper?
Utskrift av presentasjonen:

Fagkurs for inkludering av innvandrere i arbeidslivet - helse, renhold, barnehage og kjøkken

Tilpasset opplæring

Trinn 1 – lokal fagplan Et samarbeid mellom fagperson og norsklærer En integrert del av norskopplæringen på spor 1 En integrert plan som forsterker de nasjonale læreplanene

Neimat «Jeg gikk lite på skole i hjemlandet og hadde en drøm om å lære meg et yrke og få meg jobb i Norge.»

Trinn 2 - rekruttering Neimat får informasjon om fagkurs renhold Hun skriver CV og søknad sammen med lærer Hun øver på intervju sammen med andre deltakere og lærer på skolen

Trinn 2 - rekruttering Neimat blir kalt inn til intervju. Alle som har vært på intervju, får skriftlig svar. Neimat får et brev om at hun kan få starte på kurset.

Trinn 3 – fagopplæring i 13 uker Neimat får 3 timer praksisopplæring med plassveileder (fagperson) og 3 timer fagopplæring med norsklærer per uke Resten av uka går hun på ordinært norskkurs.

Trinn 3 - språkinnlæring

Trinn 4 – individuell praksis Neimat får praksis med praksisveileder (en ansatt fagperson) på en kommunal arbeidsplass. Plassveileder fra fagkurset er med i oppstarten. I starten har hun to ½-dager. Praksisen utvides etter hvert.

Trinn 5 – på ordinær arbeidsplass Neimat får praksis på sykehuset. En av renholderne på sykehuset er mentoren hennes den første tida. Neimat får sommerjobb og vikariater.

Trinn 6 – ordinært arbeid Neimat får fast jobb som renholder på sykehuset!

Trinn 6 – ordinært arbeid «Nå forsørger jeg familien min, og min drøm om å lære meg et yrke og få en jobb, har gått i oppfyllelse.»

Suksesskriterier Tilpasset pedagogikk for spor 1-elever som sikrer forståelse Individuelle planer i langsiktig perspektiv, opptil 5 år Praksisretta fagkurs for yrkestrening Tett oppfølging Tett og involverende samarbeid med arbeidsplassene

http://www. levanger. kommune http://www.levanger.kommune.no/ Organisasjon/Enheter/Innvandrertjenesten/ Sjefgarden-voksenopplaring/Prosjekter/

Fagkurs Del 1: 20 timer arbeidslivskunnskap på et språk de forstår Del 2: 60 timer fagkurs (ca. 13 uker) Del 3: praksis på ordinær arbeidsplass med tett oppfølging

Plan for fagkurs

Språkinnlæring

Språkinnlæring

Språkinnlæring

Språkinnlæring

Språkinnlæring

Digital kompetanse