Innovasjon Norge – Utfordringer og muligheter når kultur blir næring Verdiskapingskonferansen 20. januar 2009 Trine Gansmoe.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innovasjon Norge Presentasjon Etablererkurs Fosen
Advertisements

Bioenergiprogrammet 2009/ Biogass Ørlandet 11.mai 2009.
Bioenergiprogrammet 2009/ Biogass Øyvind Halvorsen Bellona
Innovasjon Norges tilbud til kultur- og opplevelsesnæringene Anne-Mette Iversen.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
”Innovasjonsmodell Rogaland”
Kulturbiz 1 september 2015 Margit Klingen Daams.
Kulturmentoring Veiledning i kunstnerskap eller strategi for kulturnæring? Heidi Stavrum, Telemarksforsking Porsgrunn,
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
I samarbeid med sentrale private og offentlige partnere ønsker SINTEF Byggforsk og NTNU å etablere Klima 2050 som et senter for forskningsdrevet innovasjon.
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
Interreg Nord LTU. Nordprogrammet delområde Nord og delområde Sápmi Areal: Nord ca km 2, Sápmi: ca km² (inkl. Kolahalvøya.
Utviklingsprogrammet for landbruks- og reindriftsbasert vekst og verdiskaping Bjarne Øygard Innovasjon Norge, Møre og Romsdal
Gode råd, gir god råd Terje Berntsen, finansieringsrådgiver.
 Ivar Blystad  Avis  Glassverk  Reklamebyrå  Reiselivsprosjekter  Bokutgivelser / Magasiner  Snakke om  Destinasjonsutvikling  Fokus områder 
Ragnhild Johnson Mail: Kompetansemegling for Innovasjon i offentlig sektor.
VRI-Virkemidler for regional forskning og innovasjon.
Trondheim Helseklynge Intensjonsavtale om samarbeid 4 November 2008.
Kor går Innovasjon Norge? Endringar Møte med Stortingsbenken
1 - ditt springbrett til innovasjon. Skattepliktige til Norge kan søke Behøver ikke å være i skatteposisjon For alle næringer og selskapsformer Bedriften.
1 Forprosjekt Kulturbasert næringsutvikling. 2 Agenda 1. Om kulturbasert næringsutvikling i IN, NFR og SIVA 2. Utkast til prosjektplan for forprosjektet.
Et kartleggings- og utviklingsprosjekt som skal avdekke om det er kjennetegn og fellestrekk ved vellykkede distriktskommuners måte å utøve sin næringsutviklingsrolle.
Vefsnakonferansen 2016 Tanker om norsk reiseliv 3. mars 2016, Gunnar Almlid.
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater FORNY-forum Fredrik Dalen Tennøe, UFD Trondheim, 3. november 2004.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
Næringstall for Asker pr PSN 20. august 2015.
Akershus fylkeskommune 2010 Internasjonal strategi Østfold fylkeskommune Kjersti Helene Garberg 21. april 2010.
Nærings- og fiskeridepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 1 Nærings- og fiskeridepartementet Seniorrådgiver Jan Henrik Skogen NHOs Anskaffelseskonferanse.
U TVIKLINGSPROGRAMMET L IERNE Lierne Utvikling AS Sikre, skape og utvikle 130 arbeidsplasser i Lierne.
Innovasjon Norges tjenestetilbud til reiselivet Prøysenhuset, Christian Hedløv Engh.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Innovasjon Norge - Hvordan kan våre EU-tjenester og utekontorer hjelpe bedrifter med internasjonalisering v/Ingrid Martenson Bortne.
Revidert programplan VRI Anja Gjærum Informasjonsmøte om VRI 22.april 2013.
LINK Lokale Informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 IKT-utviklingsprogram Hvordan bringe et lokalsamfunn.
KOMMUNAL PLANSTRATEGI – ERFARINGER. Pbl § 10 – 1 « […] Planstrategien bør omfatte en drøfting av kommunens strategiske valg knyttet til samfunnsutvikling,
FUGE-videreføring av UiBs satsing Hva gjorde vi i FUGE?
Miljøteknologiordningen
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
vekstprosjekter og investorer
Nordland fylkeskommune Interreg Nordlig periferi og Arktis
Interreg Europe - forutsetninger og erfaringer med norsk deltakelse så langt Mobiliseringskonferanse for Interreg B- og C-programer, Garderoen
Resultatmåling av brukerstyrt forskning Styrker og svakheter
Sluttkonferanse Opplevelser i nord
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater
Målsetting med prosjektet
Introduksjonskurs i opplevelsesdesign
Regionrådet for Hamarregionen
Innovasjon Norge Arktis | Dag Ronald Fredheim
Næringslivets muligheter i Horisont 2020 – Møre og Romsdal
Samarbeid og medbestemmelse
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Finansiering.
Ny forskrift om ledelse og kvalitet, … og litt til Sigrid J
Forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) i Statped
SkatteFUNN Eirik Normann,
Lønnsutvikling og lønnsforhandlinger i staten En veiledning for ledere
Kulturnæringenes økonomiske geografi Skjer det noe utenfor Oslo?
Husbanken i omstilling - fra boligbank til velferdsetat og kompetansesenter Adm. Dir. Geir Barvik.
Innspill til Internasjonalt handlingsprogram
Kulturnæringenes økonomiske geografi Skjer det noe utenfor Oslo?
Firmanavn Forretningsplan.
Digital styringsmodell og prioriteringsprosess for prosjekter
Bedriftsnettverk i Vefsn, Grane og Hattfjelldal Februar 2014
Kommersialisering ved UiT
Kurs i Entreprenørskap
Utskrift av presentasjonen:

Innovasjon Norge – Utfordringer og muligheter når kultur blir næring Verdiskapingskonferansen 20. januar 2009 Trine Gansmoe

Innovasjon Norge Stiftet 19. desember 2003 som særlovsselskap; 100 % offentlig eid Startet sin virksomhet 1. januar 2004 Drøyt 700 ansatte med kontorer i alle landets fylker og i 30 land. Hovedkontor i Oslo. Nordlandskontor i Bodø. Bodø-kontor ca. 28 ansatte

Formål Innovasjon Norge skal fremme bedrifts- og samfunnsøkonomisk lønnsom næringsutvikling i hele landet, og utløse ulike distrikters og regioners næringsmessige muligheter gjennom å bidra til innovasjon, internasjonalisering og profilering.

Visjon ”Vi gir lokale ideer globale muligheter”

Kultur- og opplevelsesnæringer Avgrensning: Kulturnæringer: Film, foto, video, design, video- og dataspill, musikk og arkitektur er de primære målgruppene. Kulturbaserte næringer Småskala mat, reiseliv og rekreasjon

Hvorfor satsing på kultur- og opplevelsesnæringene? Stor vekst i flere land Økt bevissthet også i Norge om områdets betydning som næring og vekstsektor Kultur gir økt verdiskaping i tradisjonelle næringer Økt velstand og endret konsummønster

Utfordringer Behov for risikokapital i etablerings- og tidligfase Varierende forretningskompetanse Innovasjonskompetanse Få aktører har erfaring fra internasjonale markeder Mange små aktører (1-2 personforetak) Stor spredning bransjemessig og geografisk Ideell eller kommersiell Beskyttelse av det opphavrettslige - IPR

For å hjelpe kundene å nå sine mål, tilbyr vi 5 ulike tjenestetyper… 1. Finansiering 2. Rådgivning 3. Kompetanse 4. Nettverk 5. Eksponering/omdømme

Muligheter for finansiering og rådgivning Lån Stipend Tilskudd Rådgivning

Øremerkede midler Følgende hovedkriterier for støtte skal legges til grunn: Internasjonalt rettede prosjekter særlig rettet mot kompetanseutvikling, markedskunnskap, faglig profilering og teknologiutvikling. Nyskapende prosjekter med en nærings- /kulturdimensjon. Herunder prioriteres også prosjekter som har overføringsverdi til bedrifter innen bransjen eller andre bransjer. Nettverksprosjekter som bidrar til innovasjon, kompetanseoverføring og gode strukturer i kulturnæringene og kulturbaserte næringer.

Muligheter for økt kompetanse Eksportkandidat Styrekandidat Vertskap Ledermentor FRAM Kultur Helgeland FRAM Kulturhåndverk Ofoten/Lofoten/Vesterålen

FRAM Kultur Situasjonsanalyse; oppstartsfasen – egen vurdering av interne og eksterne forhold Bedriftssamlinger; alle deltar - forelesning, gruppe- og individuelt arbeid Utviklingsarbeid mellom samlingene; arbeid med forbedringstiltak i bedriften med støtte fra rådgiver – hver bedrift har sin egen rådgiver

Muligheter for nettverk Initiering/finansiering Arena Bedriftsnettverk

Hva er Bedriftsnettverk Tjenesten Bedriftsnettverk bistår små og mellomstore bedrifter i etableringen av forpliktende samarbeid med andre bedrifter. Tjenesten omfatter konkrete markedsdrevne prosjekter som bidrar til økt verdiskaping for bedriften og utvikling av bedriftenes evne til samarbeid. 14

15 Organisering Avklare prosjektidé- og mål Konkretisere samarbeidsområder Utvikle felles strategi og forretningsplan Markedsanalyser Utarbeide samarbeidsavtale Søknad om hovedprosjekt Skisse av bedriftenes markedsmessige ambisjoner og gevinstpotensial Starte opp og gjennomføre Justere forretningsplaner Innovere Bygge nettverk Effektivisere Utvikle kunnskap og kompetanse Reforhandlinger Varighet 3-9 mnd, maks NOK Inntil 3 år, maks NOK per år Markedsundersøkelser Identifisering av relevante partnere Analysere produkt/tjenesteidé Finne idé Avprøve idé Varighet ca. 3 mnd, maks NOK FORPROSJEKT Utarbeide forretningsplan HOVEDPROSJEKT Realisere forretningsplanen. FORSTUDIE Avklare mulig samarbeid

Hva prioriteres/vektlegges Forretningsidé Lønnsomhet Markedskanaler tilstede Marked ut over det lokale – internasjonalisering Nyskaping og omstilling Vekstambisjoner- og muligheter Økonomisk gjennomføringsevne EØS-regelverket Samfinansiering med andre

Kontaktinfo Besøk oss på nett: Mail: Tlf: / Takk for oppmerksomheten!