Språkhistorie – Norrøn tid (ca ) Litteratur: Otnes og Aamotsbakken 2006.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kasus Mannen elsker mannen. Der Mann liebt den Mann. Die Frau gibt ihn dem Tiger. Die Frau gibt ihm den Tiger.
Advertisements

BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
VG3 – norsk: Grammatikk og språkhistorie
HVA ER FORSKJELLEN OG ULIKHETEN?
Stilistikk 4 En setning En ytring.
Lars Anders Kulbrandstad Høgskolen i Hedmark
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Kursmøte 1-4 Metoden TN Tegnsatt norsk.
Sentrale begrep i fonologien
Fra læreplanen i norsk:
Setningsledd: Verbal, subjekt, objekt, indirekte objekt, predikativ, adverbial, konjunksjonal, subjunksjonal.
Velkommen, språkeksperter!
Velkommen, språkeksperter!
Språksystem og språkbruk
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
”NORSK RETTSKRIVING 1” Stemt og ustemt konsonant
VG3 – norsk: Grunnleggende begreper
SYNTAKS 2 Leddstilling.
Introduksjon til polsk uttale og fonetikk
FRA NORRØNT TIL MODERNE NORSK
Ordklasser Inndelingen
Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997
NORSKE DIALEKTER Hvilken dialekt snakker du?
A1A, : Grammatikk: Litt mer om feltanalyse til A1A
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
SÆRTREKK VED NORSK OG ANDRE SPRÅK
Mellomnorsk periode (1350 – 1550)
Morfologi – formlære - ord
Norsk som andrespråk Kontrastiv grammatikk LUB
Morfologi Astrid Granly
Morfologi A1A.
Morfologi.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
PREPOSISJONER.
Språk og kultur. Flerspråklighet Typisk for vår tid: Økt kontakt mellom mennesker fra ulike deler av kloden. Økt innvandring til Norge. Konsekvens: Større.
Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
Urnordisk. Hva sier LK06 – =710976&visning=5http:// =710976&visning=5.
Norrønt og moderne norsk Thomas Males/ScanStockPhoto.
DIALEKTOLOGI Petter Bjellås, HiT, GLU 5-10, NOR 503.
Talemål i Norge Inndeling i dialekter Norske dialekter i dag Talemål og identitet.
| Norsk og andre språk Det norske språket har mange likheter med andre språk, spesielt med andre nordiske språk. Vi skal se både på likheter og forskjeller.
NORDISKE SPRÅK Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk.
| Norsk og andre språk Det norske språket har mange likskapar med andre språk, spesielt med andre nordiske språk. Vi skal sjå på både likskapar og skilnader.
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
A1C, : Grammatikk: Feltanalyse. Kilder Iversen, Harald Morten, Hildegunn Otnes og Marit Skarbø Solem (2004): Grammatikken i bruk – i tekst og.
Grammatikk. Ordklassane 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiv 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjonar 7.Konjunksjonar 8.Subjunksjonar 9.Interjeksjonar 10.Adverb.
Panorama Vg1 Kapittel 5: Språket før og no De nordiske språkene Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter.
Panorama Vg1 Kapittel 9 Norrønt og moderne norsk Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter og forskjeller.
Panorama Vg1 Kapittel 12 Grammatiske særtrekk ved norsk språk Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -forklare grammatiske særtrekk.
MORFOLOGI A1B, Morfologi:  Formlære. Læren om morfemer.  Omhandler: hvordan ord er bygd opp, hvordan ord bøyes, hvordan ord dannes, hvordan.
Dialekter er varianter av talespråket som brukes innenfor et begrenset geografisk område. Hovedområdene for de norske dialektene er østnorsk og vestnorsk.
Repetisjon av norrønt: språk, litteratur og kilder
Grammatikk.
ARTIKLENE ~ Analyse ~.
Substantiv Artikler og kjønn.
Norsk som fremmedspråk Side 131
Språkhistorie Hvordan ble det norske språket til? Når startet det? Hvem startet det? Hvorfor startet det? Trenger vi norsk lenger?
Nordiske språk og samisk
Kapittel 13 Dei nordiske språka
Forelesning i RUS februar 2006.
Norsk Grammatikk .
Eiendomsord i nominativ
Språkhistorie Ivar Aasen: liv og virke.
Panorama Vg2 Tendenser og faser Språklige forhold i middelalderen
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Lyrikk og poetisk språk
Ord som beskriver En stor hatt Ei skummel rotte
Elementær innføring i grammatikk for RUS1110
Kapittel 5: Språket før og no Grammatiske særtrekk ved norsk språk
Utskrift av presentasjonen:

Språkhistorie – Norrøn tid (ca ) Litteratur: Otnes og Aamotsbakken 2006

Vikingtid fram til 1030 Vikingspor i England –navn som ender på –by, -holm, -thorpe og -- twaite. Kontinentale spor i Norge: kristendommen

Språket –Gammelnorsk –Synkopetiden hadde ført til større skille mellom østnordisk og vestnordisk (norrønt) –Mer stabilt enn språket under synkopetiden og språket i mellomnorsk tid –Også skille mellom østnorsk og vestnorsk –Egne skrifttradisjoner utviklet seg ved bispesete, kloster og kanselli –De store variasjonene utviker seg imidlertid senere

–Språkforskerer på 1800-tallet utviklet de normaliserte norrøne tekstene vi leser i dag (språknorm). –Få skiller mellom gammelislandsk og gammelnorsk Inndeling av tekster: administrative, historiske og religiøse –Konungs skuggsjá (kongespeilet) skrevet på norrønt ca 1250-årene. Håndskriftet ”Speculum” bevart. Oppdragende funksjon (didaktisk). Formet som en samtale. Utstrakt bruk av retoriske virkemidler som bokstavrim, metaforer, antiteser og parallellismer. –

Norrøn uttale ( –16 vokaler, 3 diftonger –Manglet trang u-lyd. U i tekst uttales derfor som o (både kort og lang) (Guð, þú) –Fire ulike vokaler å-lyder: O – sonr, konungr Ó - Óláfr Q - BjQrn Á – Kálfr

Vokalharmonien (ikke på Island, men i store deler av Norge) –Høge vokaler i rotstavingen ga endevokalene i eller u (syni) –Lave lokaler i rotstavingen ga endevokalene e eller o (hafer)

Konsonanter både stemte og ustemte –Frikative dentaler: þ (som i think) ð (som i their) –F uttales f i framlyd eller foran en ustemt lyd (Óláfs) –F uttales v foran vokal, stemt konsonant eller i utlyd) –Hadde ikke /ç/ eller /ƒ/ Trykket på rotstavelsen

Kasusspråk (Bøyingsformer som forteller hvilken funksjon leddene har i setningen.) –Kasusbøying av substantiv, adjektiv, determinativ og pronomen –Fire kasus: nominativ genitiv dativ akkusativ

–Nominativ kasus for subjekt og subjektspredikat(Finnr drap þorstein) –Akkusativ kasus for direkte objekt –Dativ kasus for indirekte objekt –Genitiv var kasus for eiendomsforhold

–Preposisjoner eller andre ord styrer kasus styrer akkusativ: genum, fyrir útan, um, við styrer dativ: af, frá, ór, hjá, á moti, at, með styrer genitiv: til, innan, útan Se teksteksempel på side 46.

Substantiv –Tre kjønn, sterke og svake, bøyes i alle kasus. –De sterke ender på konsonant i de fleste kasusformene i ubundet form entall. Fire stammer. –De svake ender på trykklett vokal. To stammer.

Artikler –Substantivet stod oftest alene i ubunden form. Konteksten avgjør om det er gutt eller gutten. –Fra 900-tallet hyppigere bruk av bunden artikkel –inn (fra hinn). Suffikset ble bøyd i kasus. Etterstillingen felles for de nordiske språkene og økte skille mellom nordisk og engelsk/tysk.

Adjektiv –Bøyd etter grad, kjønn, tall og kasus. Bare kasus er borte fra moderne norsk.

Pronomen (inkl determinativer) –Flere undergrupper. De mest frekvente er de personlige. –Totallsformen dualis skiller seg fra moderne norsk.

Verb –Verbalet kjernen i den norrøne setningen. Verbalets valens avgjorde hvor mange ledd (nullverdige, en- to- eller treverdige verb). Eks s. 63 –Ikke nødvendig med S og V (Regnir)