Karakterundersøkelser for realfag og teknologi 2015 Bachelor i ingeniørfag, Bachelor i realfag og Master i realfag Ved studiesjef Arvid Aanstad NT-fak/

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.
Advertisements

NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Hva betyr forkurset for rekruttering til ingeniørutdanning?
Forkurs og Tresemesterordning (TRES) Fakultet for teknologiske fag Høgskolen i Telemark Høgskolelektor Jens Harald Aarnes Førstekonsulent Anne M. Blichfeldt.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning 2006.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap Bjørn Erik Rasch: Karaktersetting: Erfaringer og undersøkelser fra statsvitenskap 1. Karaktersetting.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
Anbefalinger til NRT i forbindelse med overgang fra bachelor til master fra arbeidsgruppen.
Fornyelse mot høyere kvalitet vil kreve mer samarbeid Dekan Ole-Gunnar Søgnen Konferanse om norsk ingeniørutdanning.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Ny rammeplan ingeniørutdanningen Høstmøte AITeL Vedtas av Kunnskapsdepartementet Innføres for alle ingeniørutdanninger i Norge fra.
1 Rådet for studenter med funksjonshemming Opprettet
Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING Rapport 9/2009 Avgangskarakterer i grunnskolen - Likebehandles elevene i.
UiO Realfag Morten Dæhlen, dekan. InformatikkMatematikk Astro- fysikk Fysikk Biofag GeofagKjemiFarmasi Livsvitenskap Jord og rom Materialer og energi.
Status 3+2 prosess farmasi
Møte i NFE-HS Tor Rynning Torp
Velkommen til Det juridiske fakultet Kriminologi Demokorati og rettigheter i informasjonssamfunnet Master i rettsvitenskap.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2003 Hovedresultater.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1 ELEVER. 1. SØKING OG INNTAK TIL VG2 Fristen for å søke skoleplass er 1.mars Inntaksregler:  Alle fag i.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Kandidatundersøkelsen 2013 og Studiebarometeret Merethe Westberg Cummings, Karrieresenteret.
ToFs rolle og posisjon overfor høyere utdanning Egil Olsen Naturfagsenteret Nettverkssamling ToF 4/
STUA seminar 11. februar 2016 Marianne Jacobsen Veiledning hos MN-studieinfo.
Tradisjonelle arbeidsgivere eller svak relevans i utdanningene? Hvorfor sliter realistene mer enn ingeniørene på arbeidsmarkedet? Liv Anne Støren Frokostseminar.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
-Ein tydeleg medspelar Vurdering Samling for fagnettverksleiara 28. april 2016.
Innsats for kvalitet Forslag til et pedagogisk meritteringssystem for undervisning ved UiT Norges arktiske universitet og NTNU.
NRØA møte Karakterrapport for bachelorstudiene i økonomi og administrasjon 2008 NRØA møte 2-09 Stavanger, NRØA arbeidsutvalg Theo Schewe.
SØF-rapport nr. 03/13 Karakterbruk og kvalitet i høyere utdanning av Bjarne Strøm Torberg Falch Trude Gunnes Marianne Haraldsvik SØF-prosjekt nr. 2150:
UMBs realfagsstudier - rekruttering og frafall Janne Beate Utåker Rådgiver ved Institutt for kjemi, bioteknologi og matvitenskap Representant i utdanningsutvalget.
Kunnskap for en bedre verden Karakterundersøkelse for masterutdanning i teknologi 2015 Ø. Gregersen, G.Ø. Kløkstad, S. Hervik, H.E. Plesser og I. Pettersen.
Karakterrapport for 2015 Juridiske fag Bestillingen fra UHR: «….Når det gjelder juridiske fag, har det vært stilt spørsmål om bruken av karakterskalaen.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Etter vgs - ka(rriere) da? Info om høyere utdanning
Denne informasjonen gjelder for
Studiespesialisering
Opptakskrav til master i pedagogikk
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk UHRs rolle
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
NOKUTs evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013
Om arbeidet med bacheloroppgave, DRI3001
Orientering om søkertall
Etter vgs - ka(rriere) da? Info om høyere utdanning
Tor Egil Førland, leder for Nasjonalt fagråd i historie
Karin Helle og Gro Beate Vige
Etter vgs - ka(rriere) da? Info om høyere utdanning
Master i Serviceledelse i Beijing
Professor Tor Egil Førland, UiO
Studieutvalget 19. oktober 2016 Lars Helliksen og Inger Langeggen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Fagvalg Musikk, dans, drama EDVARD MUNCH VIDEREGÅENDE SKOLE
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Progresjonsrapporter -utfordringer og løsninger
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Styringsgruppemøte 15. november 2017
Digital eksamen - relevante tilbud
EpN – pilot på MN Marte Øvstetun Seksjon for digitale tjenester
Forkurs i matematikk for opptak til lærerutdanning
BOTT Økonomi og HR.
Utskrift av presentasjonen:

Karakterundersøkelser for realfag og teknologi 2015 Bachelor i ingeniørfag, Bachelor i realfag og Master i realfag Ved studiesjef Arvid Aanstad NT-fak/ UiT Norges arktiske universitet Leder for nasjonalt utdanningsutvalg for NFmR/NRT

Mandat for karakterpanelene samt tidsplan for arbeidet Et generelt mandatet og bestilling ble sendt ut fra UHR i mai –Unngå duplisering av tidligere undersøkelser jfr. SØF-rapporten 03/13 «Karakterbruk og kvalitet i høyere utdanning» –Bruke primært DBH-tall Karakterpanelene jobbet hele 2015 med saken: det var felles samlinger underveis. Foreløpige rapporter presentert på NFmR-NRT møte i Tromsø november 2015 Fire delrapporter og hovedrapport ble levert innen fristen i desember AU NRT-NFmR gav sine kommentarer og oversendte til UHR. Utdanningsutvalget har i januar 2016 møtt UHRs analyse gruppe UiT - Norges arktiske universitet 2

Institusjoner som er med i undersøkelsen (gamle institusjonsnavn er brukt i undersøkelsen) UiT - Norges arktiske universitet 3

Panel: Bachelor i ingeniørfag Tema Opptaks/Inntakskvalitet i forhold til karakternivå på studiet Gjennomsnittskarakterer for alle ingeniøremner samlet pr institusjon Gjennomsnittskarakterer pr institusjon på utvalgte emner –Matematikk1 for ingeniører, Ingeniørfaglig innføringsemne, Innføring i programmering, Elektrisitetslære, Mekanikk, Bacheloroppgave Undervisningsmengde – arbeidsinnsats Sensureringsordninger

Karakterpoeng ved opptak versus gjennomsnittskarakter for B-ing programmene 5 40,3

Gjennomsnittskarakter for Matematikk 1 (3,0 = C; 2,0 = D) G j.snittskar. er 2,72 i 2012; 2,62 i 2013 og 2,79 i 2014 UiT - Norges arktiske universitet 6

Drøfting NB! Ikke skilt mellom de ulike opptaksveiene: SO, SO samt de som har forkurs, Y-vei, Tress Ikke entydig sammenheng mellom karakterpoeng ved opptak og resultater, men: –Store institusjoner som HiB og HiST er imidlertid like og konsistente: Høye opptakspoeng, høy gjennomsnitts-karakter og lav strykprosent. HiOA avviker noe fra dette. Studentene på institusjonen med høyest gjennomsnittlig karakternivå oppgir også høyest tidsbruk på organisert undervisning

Drøfting forts (C=3, B=4) Bacheloroppgav e –Gjennomsnittlig karakternivå: 3,8 = (en svak) B –Lite endring fra 2013 til 2015 –Panelet er noe bekymret over at bruken av ekstern sensurering på et så viktig emne som bacheloroppgaven er klart sprikende, både internt på den enkelte institusjon, og mellom institusjonene. Varierende bruk av ekstern sensurering også på andre emner

Anbefalinger Gjøre karakterbeskrivelsene for bacheloroppgaven enda tydeligere Øke bruken av ekstern sensurering og sikre at en relativt høy andel av eksterne sensorer rekrutteres fra UH- sektoren Vurdere sentralgitt eksamen i enkelte basisemner, som f.eks. matematikk 1 for ingeniører

Panel: Bachelor i realfag Emne- og datautvalg Emnene som ble valgt ut var grunnkurs og brukerkurs i matematikk, og tilsvarende fra informatikk/programmering. Alle data/vurderinger baserer seg på 2014 info. Institusjonene ble bedt om å levere: Karakterfordeling i grunnemner i matematikk og informatikk/programmering Karakterfordeling i forhold til eksamensoppgaver, øvingsopplegg og krav til forkunnskap Karakterfordeling i forhold til arbeidsinnsats Eventuell bruk av digital eksamen Eksamensoppgaver i forhold til beskrivelse av mål og læringsutbytte i de utvalgte emner Bruk av sensor og evalueringer

Matematikk grunnkurs – strykeprosent Det fins egne tabeller for «Brukerkurs i matematikk»

Matematikk grunnkurs - karakterfordeling Gjennomsnittskarakteren varierer fra 2.63 til 3.34, men er C for alle

Programmering grunnkurs (Ikke alle institusjoner er med i denne figuren, men fins i andre figurer i rapporten) UiT - Norges arktiske universitet 13

Hovedkonklusjoner Solide emner, ingen store forskjeller mellom institusjonene Omfattende øvingsopplegg (obl. oppgaver) - sikrer god oppfølging og god overgang fra videregående skole Pilot for digital slutteksamen i matematikk bør vurderes Piloten som er i gang ved UiB i informatikk bør brukes som erfaringsgrunnlag for de andre institusjonene Etablering av nasjonale møteplasser for undervisere Anbefaler ikke felles eksamen

Panel: Master i realfag – Noen resultater Rapporten er bygd opp litt annerledes enn de andre, derfor er det ikke et eget avsnitt om bestilling Tidsfrister for innlevering av mastergradarbeider praktiseres tilnærmet likt overalt Frafall i løpet av mastergradsstudiet kan være vanskelig å måle, men synes totalt sett å være lavt Mastergradsarbeider vurderes alltid etter skalaen A-F Det er godt samsvar mellom karakterer i bachelorgraden, i teorieksamener i masterstudiet og karakter på mastergradsarbeidet –Data for 10 utvalgte studenter ved de ti lærestedene viser ingen systematiske trender –Noen går opp, noen går ned 15

Karakterer på masteroppgaver (A=5, B=4, C= 3, D=2) LærestedKaraktersnittLavestHøyest NMBU-20153,76 = B3,604,06 NTNU-20143,61 = B2,004,33 UiB-20153,80 = B3,504,18 UiN-20153,36 = C2,743,43 UiO-20153,73 = B3,004,35 UiS-20153,62 = B3,004,13 UiT-20153,51 = B (så vidt) 2,804,60 UiT - Norges arktiske universitet 16

Fysikk, UiO Fysikk, UiB Panelet kommenterte: « Store forskjeller i karaktersettingspraksisen gjenspeiler høyst sannsynlig ikke ulike prestasjonsnivåer» Mastergradseksamener i fysikk

Oppsummering: noen anbefalinger Ekstern sensor velges fra en nasjonal karakterkommisjon («pool») innenfor fagfeltet Det etableres nasjonale ordninger som sikrer at veileder ikke er del av kommisjonen og ikke har noen rolle i den endelige karakterfastsettingen UiT - Norges arktiske universitet 18

Tilgang til alle rapporter kelserhttp:// kelser UiT - Norges arktiske universitet 19